Daria Skrevet 7. mai 2014 #141 Skrevet 7. mai 2014 Så med andre ord, du er en av de som drikker med barn til stede, under juletider? Hvorfor? Fordi alkohol og barn hører ikke sammen. At "voksne" mennesker, kan sitte å trykke i seg alkohol når det er barn til stede under julefeiringer, konfirmasjoner, barne bursdager, 17.mai osv, er ingenting annet enn idiotisk, og disse personene er et latterlig forbilde for barn. Og til du som spurte "vi som ikke har barn da, skal vi bare sitte buhuu buhuu" De som ikke har barn eller sitter med barn til stede under juletider osv.. Om dere vil sitte å drikke, så sitt å drikk. -.- Alkohol og barn, passer ikke sammen. Ferdig diskutert. Så fordi foreldrene mine viste meg at det går an å nyte et glass vin til maten eller et glass likør til kaffen uten at det blir noe mer enn det, at man fint kan drikke med måte og begrense seg, at alkoholkonsum ikke trenger å bety fyll og fest var de idioter og dårlige forbilder? I det minste lærte de meg også å ha respekt for andres meninger og at det ikke er noen grunn til å fordømme folk og kalle dem ting bare fordi de mener noe annet enn meg... Det er litt påfallende i denne og mange alkoholdiskusjoner rundt omkring her at de færreste av de som er vant til alkoholservering synes det er noe problem å delta i alkoholfrie feiringer eller akseptere at andre velger annerledes, mens mange av de som er mot alkoholservering nærmest framstiller det som om de som gjerne tar et glass vin til maten ikke klarer seg uten og at noen alltid vil drikke for mye. Jeg er som sagt vant til alkolholservering ved festlige anledninger og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri opplevde at voksne i familien drakk så mye at de ble påvirket av det. 12
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #142 Skrevet 7. mai 2014 Madelen b, hvorfor snakker du om å trykke i seg alkohol som om det handler om å bli dritings? Klarer du ikke stoppe etter et glass til maten? Anonymous poster hash: 058e3...c55 3
Gjest lillelarve Skrevet 7. mai 2014 #143 Skrevet 7. mai 2014 Har aldri opplevd det før. Når mine (fremtidige) barn konfirmeres blir det ikke alkoholservering for å si det sånn!
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #144 Skrevet 7. mai 2014 Har aldri opplevd det før. Når mine (fremtidige) barn konfirmeres blir det ikke alkoholservering for å si det sånn! Hvilken annen måte skulle du sagt det på?Anonymous poster hash: 058e3...c55 2
Eliza Doalot Skrevet 7. mai 2014 #145 Skrevet 7. mai 2014 Det er litt påfallende i denne og mange alkoholdiskusjoner rundt omkring her at de færreste av de som er vant til alkoholservering synes det er noe problem å delta i alkoholfrie feiringer eller akseptere at andre velger annerledes, mens mange av de som er mot alkoholservering nærmest framstiller det som om de som gjerne tar et glass vin til maten ikke klarer seg uten og at noen alltid vil drikke for mye. Jeg er som sagt vant til alkolholservering ved festlige anledninger og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri opplevde at voksne i familien drakk så mye at de ble påvirket av det. Jeg er enig med deg, og lurer på om motstanden bunner i en misfortsått oppfatning av hvordan dette fungerer i praksis. En del snakker jo som om det er regneste fyllekallasene vi arrangerer. Jeg hadde barndåp for en tid tilbake. I tillegg til flere alkoholfrie alternativer ble det også servert øl, siden dette passet til maten. Jeg anslår at ca halvparten av de voksne gjestene drakk øl, og da i gjennomsnitt en hver. Det ble også servert avec til kakene - en til hver av de gjestene som drakk alkohol. Så - i et selskap som varte i 4-6 timer (husker ikke nøyaktig) ble det konsumert to enheter alkohol. Halve selskapet var edru. Det blir ikke noe fyllekallas av dette altså. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #146 Skrevet 7. mai 2014 Men skjønner du virkelig ikke hvordan alkohol kan ødelegge for barn/ungdom? Jo, hvis ungdommen blir skjermet fra alkohol til de er 15 så blir jo alkoholen enda mer spennende siden det er ulovlig og farlig og de ender med å drekke. Hadde de vokst opp med et glass vin eller en pils av og til i rolige situasjoner uten at foreldrene ble påvirket så blir det jo ikke ødelagt. Da lærer man hvordan man omgås med alkohol. Foreldre ødelegger for seg selv, ender opp med tenåronger som fyller sekken med pils eller brennevin, gjemt i sokker slik at det ikke klirrer i sekken. Alt pganav at alkohol ble et onde man ikke prater om, ikke skal se osv og som bare handler om fyll. Hvordan tenker du at det hjelper å ikke behandle alkohol som annet vi har et moderat forhold til?Anonymous poster hash: 058e3...c55
Madelene B Skrevet 7. mai 2014 #147 Skrevet 7. mai 2014 (endret) Å herregud, haha Snakk om å ta av. Nei, som jeg sier for tredje gang. Drikk i vei, men jeg gjør det ikke. Og jeg snakker KUN OM HØYTIDER, hva faen er det som er vanskelig med å holde seg til brus? Man bare MÅ ha ett glass vin? Ta så avgårde for dette, gidder jeg ikke å være med på, eller har tid til å være med på. Gjør hva dere vil, men må si at : herregud, å noen kan ta av pga alkoholsnakk. Uff. Endret 7. mai 2014 av Madelene B 2
Madelene B Skrevet 7. mai 2014 #148 Skrevet 7. mai 2014 Madelen b, hvorfor snakker du om å trykke i seg alkohol som om det handler om å bli dritings? Klarer du ikke stoppe etter et glass til maten?Anonymous poster hash: 058e3...c55 Jeg ? Jeg drikker nesten ikke. Og jeg gjør det absolutt ikke i høytider. Gad
Madelene B Skrevet 7. mai 2014 #149 Skrevet 7. mai 2014 Så fordi foreldrene mine viste meg at det går an å nyte et glass vin til maten eller et glass likør til kaffen uten at det blir noe mer enn det, at man fint kan drikke med måte og begrense seg, at alkoholkonsum ikke trenger å bety fyll og fest var de idioter og dårlige forbilder? I det minste lærte de meg også å ha respekt for andres meninger og at det ikke er noen grunn til å fordømme folk og kalle dem ting bare fordi de mener noe annet enn meg... Det er litt påfallende i denne og mange alkoholdiskusjoner rundt omkring her at de færreste av de som er vant til alkoholservering synes det er noe problem å delta i alkoholfrie feiringer eller akseptere at andre velger annerledes, mens mange av de som er mot alkoholservering nærmest framstiller det som om de som gjerne tar et glass vin til maten ikke klarer seg uten og at noen alltid vil drikke for mye. Jeg er som sagt vant til alkolholservering ved festlige anledninger og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri opplevde at voksne i familien drakk så mye at de ble påvirket av det. Hvor har jeg, i noen av innleggene, sagt full fest?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #150 Skrevet 7. mai 2014 Jeg ? Jeg drikker nesten ikke. Og jeg gjør det absolutt ikke i høytider. Gad Hvorfor behov for å "Gad'e" meg? Og rulle på øya? Kan du ikke diskutere uten å ty til ekle herskemetoder? Jeg spør deg, vet du at det går an å drikke et glass? De færreste drikker seg dritings. Anonymous poster hash: 058e3...c55 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #151 Skrevet 7. mai 2014 Å herregud, haha Snakk om å ta av. Nei, som jeg sier for tredje gang. Drikk i vei, men jeg gjør det ikke. Og jeg snakker KUN OM HØYTIDER, hva faen er det som er vanskelig med å holde seg til brus? Man bare MÅ ha ett glass vin? Ta så avgårde for dette, gidder jeg ikke å være med på, eller har tid til å være med på. Gjør hva dere vil, men må si at : herregud, å noen kan ta av pga alkoholsnakk. Uff. Det er du som eskalerer dette og gjør det til en kjempesak. Normale voksne mennesker vet at god mat og god vin/godt øl er et normalt følge i selskap, men stresser ikke om de får servert alkoholfrie alternativer, og normale voksne mennesker som ikke selv drikker noe alkoholholdig tilter ikke når det serveres god vin og godt øl til god mat. Jeg hadde selv takket høflig nei til brus og bedt om vann i stedet, hvis det var brus jeg ble tilbudt, så du vil vel mene at du har rett i at noen synes det er vanskelig å holde seg til brus. Det er ikke fordi jeg må svinge meg fra taklampen i selskap, men fordi jeg synes brus er kvalmende søtt og dreper smaken på all mat. Anonymous poster hash: 5ee0e...52f 9
Madelene B Skrevet 7. mai 2014 #152 Skrevet 7. mai 2014 (endret) Det er du som eskalerer dette og gjør det til en kjempesak. Normale voksne mennesker vet at god mat og god vin/godt øl er et normalt følge i selskap, men stresser ikke om de får servert alkoholfrie alternativer, og normale voksne mennesker som ikke selv drikker noe alkoholholdig tilter ikke når det serveres god vin og godt øl til god mat. Jeg hadde selv takket høflig nei til brus og bedt om vann i stedet, hvis det var brus jeg ble tilbudt, så du vil vel mene at du har rett i at noen synes det er vanskelig å holde seg til brus. Det er ikke fordi jeg må svinge meg fra taklampen i selskap, men fordi jeg synes brus er kvalmende søtt og dreper smaken på all mat. Anonymous poster hash: 5ee0e...52f Seriøst? Sitter du å diskuterer nå på om du vil ha brus eller ikke? Hva faen? Skulle jeg ha skrevet vann eller melk? Hadde det blitt bedre for deg? Nei, herregud. haha! Endret 7. mai 2014 av Madelene B
Brunhilde Skrevet 7. mai 2014 #153 Skrevet 7. mai 2014 Så med andre ord, du er en av de som drikker med barn til stede, under juletider? Hvorfor? Fordi alkohol og barn hører ikke sammen. At "voksne" mennesker, kan sitte å trykke i seg alkohol når det er barn til stede under julefeiringer, konfirmasjoner, barne bursdager, 17.mai osv, er ingenting annet enn idiotisk, og disse personene er et latterlig forbilde for barn. Og til du som spurte "vi som ikke har barn da, skal vi bare sitte buhuu buhuu" De som ikke har barn eller sitter med barn til stede under juletider osv.. Om dere vil sitte å drikke, så sitt å drikk. -.- Alkohol og barn, passer ikke sammen. Ferdig diskutert. Det er synd at du ikke klarer å se forskjellen på å drikke et glass vin eller øl til maten og på å trykke i seg. Du har bestemt deg for at barn og alkohol ikke passer sammen, det betyr ikke at saken er ferdig diskutert, det betyr at du har bestemt deg for noe og blir sur over å møte motstand. Jeg har sagt hva jeg mener og konstaterer nok en gang at de som er i mot alkohol roper høyest og påberoper seg å ha mest rett. Nesten som å være i kjerka, egentlig. Der tror de også at de sitter på sannheten... 8
Madelene B Skrevet 7. mai 2014 #154 Skrevet 7. mai 2014 Hvorfor behov for å "Gad'e" meg? Og rulle på øya? Kan du ikke diskutere uten å ty til ekle herskemetoder? Jeg spør deg, vet du at det går an å drikke et glass? De færreste drikker seg dritings.Anonymous poster hash: 058e3...c55 Gad
Madelene B Skrevet 7. mai 2014 #155 Skrevet 7. mai 2014 (endret) Det er synd at du ikke klarer å se forskjellen på å drikke et glass vin eller øl til maten og på å trykke i seg. Du har bestemt deg for at barn og alkohol ikke passer sammen, det betyr ikke at saken er ferdig diskutert, det betyr at du har bestemt deg for noe og blir sur over å møte motstand. Jeg har sagt hva jeg mener og konstaterer nok en gang at de som er i mot alkohol roper høyest og påberoper seg å ha mest rett. Nesten som å være i kjerka, egentlig. Der tror de også at de sitter på sannheten... Da jeg sier "trykke i seg", mener jeg nødvendigvis ikke "supe seg dritings". Synd at det ble tolket slik. Og jeg nevner ikke alle middager. jeg nevner heller ingenting sent sent på kvelden. Men når barna er tilstede under komf, jul, osv. Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å holde seg unna. Så om jeg har "rett eller ikke" blir vel en uendelig diskusjon. Da folk mener forskjellig. Nei, jeg blir grinete da ting jeg skriver ikke blir lest skikkelig. Og at diskusjoner plutselig går over på at det var ille å nevne ordet brus.....Det blir seriøst for dumt. Eller "Ikke gad meg", da gader jeg deg. Bah. Har ikke tid til mer uansett nå. Må pakke til sydenturen! Endret 7. mai 2014 av Madelene B
Eliza Doalot Skrevet 7. mai 2014 #156 Skrevet 7. mai 2014 Gad Er du klar over hvor lite reflektert du fremstår, og hvor lite tyngde meningene din får ved denne typen innspill? Vi diskuterer og er uenige, men det er mulig å behandle hverandre med respekt likefullt. 8
Brunhilde Skrevet 7. mai 2014 #157 Skrevet 7. mai 2014 Da jeg sier "trykke i seg", mener jeg nødvendigvis ikke "supe seg dritings". Synd at det ble tolket slik. Nei, jeg blir grinete da ting jeg skriver ikke blir lest skikkelig. Og at diskusjoner plutselig går over på at det var ille å nevne ordet brus.....Det blir seriøst for dumt. Eller "Ikke gad meg", da gader jeg deg. Bah. Har ikke tid til mer uansett nå. Må pakke til sydenturen! Ja, det var noen som sank ned på ditt nivå, men det var du som anslo tonen, så då må du nesten bare leve med det. Du vet, som man sår høster man. God tur - kanskje resten av diskusjonen kan foregå uten kjefting. 3
Blod Skrevet 7. mai 2014 #158 Skrevet 7. mai 2014 Jo, hvis ungdommen blir skjermet fra alkohol til de er 15 så blir jo alkoholen enda mer spennende siden det er ulovlig og farlig og de ender med å drekke. Hadde de vokst opp med et glass vin eller en pils av og til i rolige situasjoner uten at foreldrene ble påvirket så blir det jo ikke ødelagt. Da lærer man hvordan man omgås med alkohol. Foreldre ødelegger for seg selv, ender opp med tenåronger som fyller sekken med pils eller brennevin, gjemt i sokker slik at det ikke klirrer i sekken. Alt pganav at alkohol ble et onde man ikke prater om, ikke skal se osv og som bare handler om fyll. Hvordan tenker du at det hjelper å ikke behandle alkohol som annet vi har et moderat forhold til?Anonymous poster hash: 058e3...c55 Det var ikke det jeg mente.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #160 Skrevet 7. mai 2014 Seriøst? Sitter du å diskuterer nå på om du vil ha brus eller ikke? Hva faen? Skulle jeg ha skrevet vann eller melk? Hadde det blitt bedre for deg? Nei, herregud. haha! Og dét er det du velger å henge deg opp i i en kommentar som påpeker at det er du som har eskalert tråden, samt gjør rede for hvordan man bør forholde seg til vin/øl eller alkoholfritt i selskap. Poenget mitt er at du forstår åpenbart ikke argumentasjonen fra oss som ikke vil skjerme barn fra det faktum at svært mange anser at god mat, om man ønsker det, kan ha følge av god vin eller godt øl. God tur da du. Selv skal jeg snart til et land hvor et glass vin til lunsjen anses som fullkomment passende. Siden du skal til sydenlandet antar jeg at du også vil bli utsatt for slikt. Anonymous poster hash: 5ee0e...52f 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå