Gjest BettyBoop Skrevet 7. mai 2014 #241 Skrevet 7. mai 2014 Jeg skjønner ikke relevansen...argumentet til new girl er at man må få lov til å drikke vin til maten dersom man liker det. En 14 åring kan like vin, men får ikke lov å drikke. Føler det blir litt feil på en måte. Folk kan ikke bli sure fordi de ikke klarer å nyte maten uten vin, samtidig som at en på 14 ikke kan klage over å måtte holde seg til brus. Ja man har lov å drikke når man er over 18, men i ren solidaritet til hovedpersonen så kan de oc holde seg til brus. Og nordmenn er ikke flinke til moderat drikking. Det er ikke til å unngå at noen blir brisne eller småfulle av de som ikke klarer å styre seg. Dette blir flaut for 14 åringen.
Gjest New_Girl Skrevet 7. mai 2014 #242 Skrevet 7. mai 2014 argumentet til new girl er at man må få lov til å drikke vin til maten dersom man liker det. En 14 åring kan like vin, men får ikke lov å drikke. Føler det blir litt feil på en måte. Folk kan ikke bli sure fordi de ikke klarer å nyte maten uten vin, samtidig som at en på 14 ikke kan klage over å måtte holde seg til brus. Ja man har lov å drikke når man er over 18, men i ren solidaritet til hovedpersonen så kan de oc holde seg til brus. Og nordmenn er ikke flinke til moderat drikking. Det er ikke til å unngå at noen blir brisne eller småfulle av de som ikke klarer å styre seg. Dette blir flaut for 14 åringen. Hva? Skal voksne la være å drikke foran barn i solidaritet? Det er det rareste argumentet hittil. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #243 Skrevet 7. mai 2014 Det er ikke til å unngå at noen blir brisne eller småfulle av de som ikke klarer å styre seg. Dette blir flaut for 14 åringen. Jo, vettuhva, det er absolutt til å unngå. Det er ikke sånn at de fleste konfirmasjoner og andre høytider feires sammen med folk som har et anstrengt forhold til alkohol og må drikke for mye. Anonymous poster hash: fed19...d88 6
Eliza Doalot Skrevet 7. mai 2014 #244 Skrevet 7. mai 2014 Hva? Skal voksne la være å drikke foran barn i solidaritet? Det er det rareste argumentet hittil. Det er jeg jammen enig med deg i! Og det er altså svært få (en) som blir sure dersom det ikke serveres alkohol. Vi andre foretrekker bare muligheten. Og i min familie og omgangskrets har jeg ikke opplevd hverken småfulle eller brisne konfirmasjonsdeltakere til tross for alkoholservering. Ergo ikke flaut for noen. 4
Gjest New_Girl Skrevet 7. mai 2014 #245 Skrevet 7. mai 2014 Det er jeg jammen enig med deg i! Og det er altså svært få (en) som blir sure dersom det ikke serveres alkohol. Vi andre foretrekker bare muligheten. Og i min familie og omgangskrets har jeg ikke opplevd hverken småfulle eller brisne konfirmasjonsdeltakere til tross for alkoholservering. Ergo ikke flaut for noen. Det er jo helt tydelig at enkelte overfører sine egne dårlige holdninger overfor alkohol til andre. 3
Gjest BettyBoop Skrevet 7. mai 2014 #246 Skrevet 7. mai 2014 Hva? Skal voksne la være å drikke foran barn i solidaritet? Det er det rareste argumentet hittil.nei foran hovefpersonen i fedten. Det er helt greit i bryllup og andre tilstelninger hvor det tilfeldigvis er barn. Jeg snakker om når barnet er hedersgjesten
Gjest New_Girl Skrevet 7. mai 2014 #247 Skrevet 7. mai 2014 nei foran hovefpersonen i fedten. Det er helt greit i bryllup og andre tilstelninger hvor det tilfeldigvis er barn. Jeg snakker om når barnet er hedersgjesten Ja, jeg skjønner at det er det du mener. Jeg syns fortsatt at det er ganske hårreisende at du mener at voksne mennesker ikke skal drikke foran en 14-åring i solidaritet. Fordi det er så synd på stakkaren som ikke får drikke selv? Nei vettu hva! 4
Gjest BettyBoop Skrevet 7. mai 2014 #248 Skrevet 7. mai 2014 Ja, jeg skjønner at det er det du mener. Jeg syns fortsatt at det er ganske hårreisende at du mener at voksne mennesker ikke skal drikke foran en 14-åring i solidaritet. Fordi det er så synd på stakkaren som ikke får drikke selv? Nei vettu hva!jeg syns det derimot er hårreisende at noen voksne på død og liv må ha den jævla vinen til maten. 3
Gjest New_Girl Skrevet 7. mai 2014 #249 Skrevet 7. mai 2014 jeg syns det derimot er hårreisende at noen voksne på død og liv må ha den jævla vinen til maten. Hvem er det som på død og liv må ha det da? Ikke jeg hvert fall. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #250 Skrevet 7. mai 2014 jeg syns det derimot er hårreisende at noen voksne på død og liv må ha den jævla vinen til maten. Men i himmelens navn. Det er ingen som må ha den jævla vinen til maten. Jeg liker ikke vin en gang. Jeg vil bare ha friheten til å kunne servere grandtante Anna et glass rødvin til oksesteken dersom jeg og hun skulle ønske det, uten å få nedlatende og moraliserende blikk fra en gjeng alkoholfobikere som tydeligvis mistenker grandtante Anna for å være skapalkoholiker, siden de tror hun må drikke seg beruset om hun først får snusen i at det finnes alkohol i lokalet. Anonymous poster hash: fed19...d88 11
Gjest New_Girl Skrevet 7. mai 2014 #251 Skrevet 7. mai 2014 Men i himmelens navn. Det er ingen som må ha den jævla vinen til maten. Jeg liker ikke vin en gang. Jeg vil bare ha friheten til å kunne servere grandtante Anna et glass rødvin til oksesteken dersom jeg og hun skulle ønske det, uten å få nedlatende og moraliserende blikk fra en gjeng alkoholfobikere som tydeligvis mistenker grandtante Anna for å være skapalkoholiker, siden de tror hun må drikke seg beruset om hun først får snusen i at det finnes alkohol i lokalet.Anonymous poster hash: fed19...d88 Akkurat!
kråkefjas Skrevet 7. mai 2014 #252 Skrevet 7. mai 2014 jeg syns det derimot er hårreisende at noen voksne på død og liv må ha den jævla vinen til maten. Hvem må på død og liv ha mat i konfirmasjon? Tenk om tante Berit har spiseforstyrrelser. Er dere ikke solidariske? 8
maria b Skrevet 7. mai 2014 #253 Skrevet 7. mai 2014 Det er underlig at hver gang man diskuterer bruk av alkohol, så trekker noen øyeblikkelig inn fyllescenarier. I min familie og omgangskrets klarer vi fint å ta et glass vin til maten uten at noen raver rundt av den grunn. Når det er snakk om alkoholservering i dåp, konfirmasjon, begravelse etc er ikke det ensbetydene med fyllefest. 7
Gjest BettyBoop Skrevet 7. mai 2014 #254 Skrevet 7. mai 2014 Hvem må på død og liv ha mat i konfirmasjon? Tenk om tante Berit har spiseforstyrrelser. Er dere ikke solidariske?for en fjern sammenligning. Mat må man ha generwlt for å overleve.
lmv Skrevet 7. mai 2014 #255 Skrevet 7. mai 2014 Flott at du har fasiten hele verden bør rette seg etter... Du står fritt til ikke å la barna dine så mye som se en flaske alkohol i sitt liv - men kutt ut den moraliseringen og la andre ta seg et glass vin i ny og ne. Regner med du har ringt Italia/Spania/Hellas/Portugal/Frankrike og så videre, og informert dem om at de traumatiserer ungene sine når de tar et glass vin til middag... Danmark også forresten, der de gjerne drikker øl til lunsj.Anonymous poster hash: fed19...d88 Jeg vokste opp med alkoholisert far. Jeg ble uttrygg bare han var litt "brisen" da han tok seg et par øl til middag. Jeg hatet å være i selskap der de voksne plutselig begynte å snakke mye høyere, og jeg kjente ølpusten slo i mot meg da de snakket til meg. Unger trenger overhodet ikke å få høre om "voksenbrus" og se vin/ølflasker i barndommen, for å få et sunt forhold til alkohol. Nysgjerrigheten etter alkohol blir faktisk ti ganger større jo mer du ser andre sitter foran deg og drikker det, mens du ikke får noe. Jeg kommer aldri til å ha alkohol i huset, og datteren min kommer overhodet ikke til å lide noe av det. Dersom hun kommer ramlende drita inn døra i tenårene, så kan vi ta det derira. Men hun trenger ikke å vokse opp og føle seg utrygg fordi de voksne sitter og drikker seg brisen, fordi de på død og liv må få lov til å kose seg med et glass vin på en lørdagskveld. Alkohol klarer jeg fint å drikke, mens barn ikke er tilstede. Jeg trenger det ikke for å kose meg i en konfirmasjon, dåp eller noen slags tilstelning. Hva andre gjør, får være deres sak, men ingen kan være så dum og påstå at det er bra å drikke foran barn i en konfirmasjon. 1
fuksia Skrevet 7. mai 2014 #256 Skrevet 7. mai 2014 Jeg vokste opp med alkoholisert far. Jeg ble uttrygg bare han var litt "brisen" da han tok seg et par øl til middag. Jeg hatet å være i selskap der de voksne plutselig begynte å snakke mye høyere, og jeg kjente ølpusten slo i mot meg da de snakket til meg. Unger trenger overhodet ikke å få høre om "voksenbrus" og se vin/ølflasker i barndommen, for å få et sunt forhold til alkohol. Nysgjerrigheten etter alkohol blir faktisk ti ganger større jo mer du ser andre sitter foran deg og drikker det, mens du ikke får noe. Jeg kommer aldri til å ha alkohol i huset, og datteren min kommer overhodet ikke til å lide noe av det. Dersom hun kommer ramlende drita inn døra i tenårene, så kan vi ta det derira. Men hun trenger ikke å vokse opp og føle seg utrygg fordi de voksne sitter og drikker seg brisen, fordi de på død og liv må få lov til å kose seg med et glass vin på en lørdagskveld. Alkohol klarer jeg fint å drikke, mens barn ikke er tilstede. Jeg trenger det ikke for å kose meg i en konfirmasjon, dåp eller noen slags tilstelning. Hva andre gjør, får være deres sak, men ingen kan være så dum og påstå at det er bra å drikke foran barn i en konfirmasjon. Men det er jo stor forskjell på at en som har et alkoholproblem drikker og at en som har et fornuftig forhold til alkohol drikker. Foreldrene mine har gjennom hele oppveksten min drukket fornuftige mengder alkohol, stort sett i helgene til en god middag. Jeg tenkte egentlig aldri over det verken på en positiv eller negativ måte, jeg har aldri sett mine foreldre synlig påvirket. Når du har den erfaringen med dette du har så skjønner jeg egentlig godt at du velger å ikke ha alkohol hjemme, men jeg synes det blir helt feil å fremstille det som om det er det eneste rette alternativet og at det er helt umulig å drikke på en sånn måte at barn ikke tenker noe over det. Jeg mener ikke at det er verken bra eller dårlig å drikke et glass vin i konfirmasjon, for meg er det nøytralt. Ingen hadde sett forskjell på oppførselen min om jeg hadde drukket et glass vin eller drukket vann til maten, og jeg vet at jeg ikke er alene om det. 3
Eliza Doalot Skrevet 7. mai 2014 #257 Skrevet 7. mai 2014 Hva andre gjør, får være deres sak, men ingen kan være så dum og påstå at det er bra å drikke foran barn i en konfirmasjon. Å drikke. Jeg drikker vann, kaffe, te, mineralvann, øl, juice, vin osv. Hvilken av dem er av svært liten betydning for mine omgivelser. Jeg skjønner at du har et traumatisk forhold til dette, men dine opplevelser er ikke representative for de fleste. og i allefall ikke for min familie. 8
SiMa Skrevet 7. mai 2014 #258 Skrevet 7. mai 2014 Ingen alkohol når det er feiring av barn. Blir litt sjokkert når det er så mange som synes det er ok, da kan man vel liksågodt starte med alkohol til bursdagsselskapene også? Man trenger ikke alkohol for å få god stemning, hvis det er slik så syns jeg virkelig det er noe som er galt.. I familieselskap i forbindelse med barns bursdag blir det ofte servert vin/øl til maten. I alle fall i min familie, men igjen, det er ingen som blir merkbart påvirket. 1
Gjest Iddy Skrevet 8. mai 2014 #259 Skrevet 8. mai 2014 Vi mennesker er sjelden oss selv bevisst, og enda mindre med litt alkohol i blodet. Når det er sagt, det er lite som tyder på at det er direkte skadelig for en 15 åring å være vitne til at enkelte drikker et glass vin til maten. Med visse forbehold, hvordan er barnets erfaringer med alkohol? Har vedkommende negative erfaringer vil bare synet av flasken fremkalle ubehag. I et stort selskap er det også stor sannsynlighet for at det finnes barn som har denne negative erfaringen, og voksne som har problemer med å kontrollere sitt inntak. For eksempel, hvor mye vet man om en litt mer perifær slektning, eller det kan til og med være bror/søster. Selv om atferden til disse kan virke uproblematisk er det ikke nødvendigvis slik at det er det for barnet, eller at vedkommende slutter med sitt inntak etter denne sammenkomsten. Tvert i mot kan det være en trigger. Det er også snakk om mengde her. Klarer man å begrense seg til et glass vin, eller blir det fort to glass vin til maten, og en cognac/likør til kaffen. De fleste kvinner begynner å nærme seg en terskel her, og de fleste har definitivt endret atferd. Selv om man oppriktig mener man ikke endrer atferd, "man kjenner seg selv", er det opplagt at alkohol medfører en fysiologisk og psykologisk reaksjon. Dette merker ditt barn utmerket godt.
Thorn Skrevet 8. mai 2014 #260 Skrevet 8. mai 2014 For meg er det er helt merkelig med tanken på å servere alkohol i konfirmasjon, og enda mer i dåp. Etter min mening er det feil å servere noe æresgjesten ikke kan drikke (og spar dere, dere som snakker om å servere morsmelk og babygrøt i dåp...), og jeg ser heller ikke behovet for å skulle servere alkohol i alle festlige sammenkomster. Etter min mening sender det et signal om at kos = alkohol, og det er kanskje ikke så bra for lettpåvirkelige tenåringer? Samtidig tror jeg ikke det er bra at barn og unge blir totalt skjermet for alkohol, heller. Tror det viktigste er at de voksne kan moderere seg såpass at de ikke blir synlig påvirket når det er unge tilstede (og som en over her kommenterer, tre glass er ofte nok til at kvinner blir merkbart påvirket), og at det ikke blir i enhver festlig anledning. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå