Gå til innhold

alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ingen problemer med øl eller vin til maten i mange sammenhenger, men i barnedåp og komfirmasjon har det aldri slått meg at alkohol skal serveres. Mulig dette er avhengig av sted man kommer fra, for jeg hadde ikke hørt om alkoholservering i konfirmasjon før jeg leste diskusjonen her inne. Og jeg har vært gjest i, hjulpet til i, og vært forelder i konfirmasjoner i en periode på 30 år.

Jeg tenkte også at det kanskje er forskjellig kultur for dette avhengig av hvor man er fra for jeg har heller ikke blitt servert alkohol i konfirmasjon noen gang. For meg er det derfor en fremmed tanke. I min omgangskrets serveres det ikke alkohol i selskaper hvor et barn er hovedperson og det har derfor ikke slått meg at det er noe man gjør.

Videoannonse
Annonse
Gjest New_Girl
Skrevet

Hva er det med deg, du pleier å være så hyggelig, men nå er du den bi.....a. At det går an å bli så meggete bare fordi jeg tolker innlegg annerledes enn deg. Hun sa at brus og andre ting var uaktuelt for henne å drikke til mat. Det står svart på hvitt. Nå får du gi deg med den skjulte mobbinga di

Mobbing faktisk... Man må jo begynne å lure på om du leser det du svarer på, når det er blitt presisert om igjen og om igjen at det er greit at det ikke serveres alkohol. Men vi har ikke noe i mot at det gjøres det heller.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som er så redde for at barn ser at voksne drikker alkohol (med måte): Tenk på at i veldig mange siviliserte land er det helt vanlig med vin til maten. På hverdager, og også i familieselskaper (jul, konfirmasjon, bursdager og annet).

Tror dere virkelig at alle hundretalls millioner av barn i disse landene lider av at de voksne drikker et glass vin til maten?

Jeg tror heller at forholdet til alkohol i Norge (og et par-tre andre land) bør revurderes. Alkohol er ikke ensbetydende med helgefylla. I landene der alkohol er vanlig til maten, eksisterer omtrent ikke helgefylla....

Anonymous poster hash: 11392...39c
  • Liker 8
Skrevet

Mobbing faktisk... Man må jo begynne å lure på om du leser det du svarer på, når det er blitt presisert om igjen og om igjen at det er greit at det ikke serveres alkohol. Men vi har ikke noe i mot at det gjøres det heller.

Det som er litt forvirrende er at det både skrives at det er greit at det ikke serveres alkohol samtidig som at det skrives at vin/øl er det eneste som passer til god mat og at brus er bare "æsj". Så da tar man til takke med brus/farris/vann, men ville foretrukket vin/øl?

Skrevet (endret)

Til dere som er så redde for at barn ser at voksne drikker alkohol (med måte): Tenk på at i veldig mange siviliserte land er det helt vanlig med vin til maten. På hverdager, og også i familieselskaper (jul, konfirmasjon, bursdager og annet).

Tror dere virkelig at alle hundretalls millioner av barn i disse landene lider av at de voksne drikker et glass vin til maten?

Jeg tror heller at forholdet til alkohol i Norge (og et par-tre andre land) bør revurderes. Alkohol er ikke ensbetydende med helgefylla. I landene der alkohol er vanlig til maten, eksisterer omtrent ikke helgefylla....

Anonymous poster hash: 11392...39c

Men er det ikke slik at de har flere alkoholrelaterte helseproblemer i land med kontinentale drikkevaner? Mener jeg har lest at å drikke lite men ofte er mer skadelig for leveren enn helgefylla? Sånn uten at jeg forsvarer helgefylla. Det er veldig mange andre baksider ved den som jeg ikke tar hensyn til nå.

Endret av LedigNavn
Gjest New_Girl
Skrevet

Det som er litt forvirrende er at det både skrives at det er greit at det ikke serveres alkohol samtidig som at det skrives at vin/øl er det eneste som passer til god mat og at brus er bare "æsj". Så da tar man til takke med brus/farris/vann, men ville foretrukket vin/øl?

Personlig foretrekker jeg faktisk brus eller farris. Men jeg vet at mange syns maten blir bedre med et glass vin til. Men dersom de ikke får de så drikker de jo det de får servert. Har aldri hørt noen klage på at det ikke ble servert alkohol i den type selskap.

• Liker 1
Skrevet

Brus til mat er æsj - for meg ihvertfall.

Farris, vann, øl, eplemost, vin; det kommer an på hva som blir servert av mat.

For meg passer brus til omtrent ingenting av mat.

Heller vann enn brus. Mye heller. Dersom jeg hadde blitt servert brus til et bedre måltid, hadde jeg seriøst trodd at vertene hadde fått virus på smaksløkene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke slik at de har flere alkoholrelaterte helseproblemer i land med kontinentale drikkevaner? Mener jeg har lest at å drikke lite men ofte er mer skadelig for leveren enn helgefylla? Sånn uten at jeg forsvarer helgefylla. Det er veldig mange andre baksider ved den som jeg ikke tar hensyn til nå.

Google kilden, da.

Anonymous poster hash: 058e3...c55

Gjest BettyBoop
Skrevet

ja jeg leste hva hun skrev. Først skriver hun at mat uten vin er æsj for så i neste øyeblikk si at alkoholfritt er ok.
Skrevet

Jai min familie er det alkohol ved alle sosiale tilstelninger voksenbursdag, dåp, konfirmasjon, bryllup, jubileer, familiemiddager og selvfølgelig begravelser.... Aldri tenkt på det som et problem... Alle drikker med måte :)

Sånn er det i vår familie også. Av drikke til maten serveres vin, brus, farris. Uansett om det er på en hverdag. Man velger det man vil ha. Flere som ikke drikker vin i det hele tatt. Men de får velge hva de vil ha. Ingen som drikker for mye.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Google kilden, da.

http://www.easl.eu/assets/application/files/54ae845caec619f_file.pdf

Figur 9 og 10 viser at f.eks. Frankrike har meget høy dødelighet hva gjelder alkoholrelaterte leversykdommer. Frankrike ligger godt over gjennomsnittet for Europa hva alkoholkonsum gjelder. Det samme gjør Danmark som er blitt nevnt en rekke ganger i denne tråden.

Edit pga surr med tallene..

Endret av LedigNavn
AnonymBruker
Skrevet

Men da er jo du kresen. Hvorfor i all verden skulle en vert i en konfirmasjon, ta hensyn til dine behov, når dagen overhode ikke handler om deg? Om andre klarer å drikke vann eller brus i selskapet og du er den eneste som kreperer om det ikke er vin til, så er det jo flertallet det skal tas hensyn til. Dessuten fins det alkoholfrie alternativer. De kan servere alkoholfrie drinker eller alkoholfri øl/vin. Det at du er så firkantig at du er nødt for å ha alkohol hvis ikke blir hele selskapet ødelagt for deg, ja synd det. Er ikke alle barn som liker brus heller, men det er det eneste voksne tilbyr barn i selskap. Gåkke an å tilby limonade, iste eller andre drikker. Neida her er det brus som står på menyen. Klager barna? NEI

:ler:

Er du blind og døv samtidig?

Jeg skriver jo at det ikke gjør noen verdens ting for vindrikkerne i tråden her (inklusive meg) om det ikke serveres vin til maten i en middag, familiemiddag eller annen. Det opplever jeg stadig vekk. Et glass vann er selvsagt helt ok.

Men om jeg tvinges med en trakt ned i halsen til å drikke søte drinker eller brus til lammesteken, da går jeg rett hjem, altså. :eeeh:

(for å kjøre en Betty Boop-vri på argumentasjonen sånn tilslutt)

Anonymous poster hash: 7b11d...f42

• Liker 5
Gjest BettyBoop
Skrevet

:ler:

Er du blind og døv samtidig?

Jeg skriver jo at det ikke gjør noen verdens ting for vindrikkerne i tråden her (inklusive meg) om det ikke serveres vin til maten i en middag, familiemiddag eller annen. Det opplever jeg stadig vekk. Et glass vann er selvsagt helt ok.

Men om jeg tvinges med en trakt ned i halsen til å drikke søte drinker eller brus til lammesteken, da går jeg rett hjem, altså. :eeeh:

det er ingen som tvinges til å drikke brus i selskap det er da allti vann tilgjengelig
Skrevet

det er ingen som tvinges til å drikke brus i selskap det er da allti vann tilgjengelig

Hva om vannverket må ta vannet da?
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med deg, du pleier å være så hyggelig, men nå er du den bi.....a. At det går an å bli så meggete bare fordi jeg tolker innlegg annerledes enn deg. Hun sa at brus og andre ting var uaktuelt for henne å drikke til mat. Det står svart på hvitt. Nå får du gi deg med den skjulte mobbinga di

Du leste bare det som passet deg i første halvdel av innlegget mitt, Betty, og hoppet galant over resten. :filer:

New_Girl påpekte dermed bare det åpenbare, du må virkelig roe deg litt ned her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ja jeg leste hva hun skrev. Først skriver hun at mat uten vin er æsj for så i neste øyeblikk si at alkoholfritt er ok.

Nei, jeg skrev ikke det. Jeg skrev at brus og drinker (!!!), som du selv brakte på banen, ikke er aktuell drikke til en bedre middag for meg. Hva i alle dager skulle drinker, alkoholfrie eller ikke, ha i et konfirmasjonsmiddag å gjøre?

Hvilket er noe ganske annet enn å si at "mat uten vin er æsj". (Æsj, faktisk??).

Vel. Takk for meg. :ler:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hahaha bra sagt, jeg dør av latter!

Skrevet

Noen sier det er vanlig med alkohol i sosiale sammenhenger i deres familie.

Om jeg hadde med alkohol eks når dere holdt begravelse, ville det være greit for dere?

det er på dagtid det også

Anonymous poster hash: 96729...ab9

Hvis jeg velger å servere alkohol i en begravelse jeg har ansvar for å arrangere, så er det greit. Det er ikke greit at du tar med egen alkohol til den typen arrangement. Men; det er greit hvis du velger et alkoholfritt alternativ, det finnes alltid rikelig av det når jeg arrangerer noe. ;)

Synes det er en ukultur at alkohol har blitt en selvfølge for mange. Det er tross alt en form for gift, og jeg kan ikke se noen fordeler ved at man omfavner den så kjært.

For min del er det ikke verre å ta hasj til desserten som en selvfølge enn vin til maten. De gir begge god stemning, men slike giftige saker kan man holde unna selskaper med barn.

Anonymous poster hash: 03672...17e

Forskjeller er at, pr i dag, så er det ene en lovlig vare, det andre ikke, Med andre ord så sitter du og sammenligner epler og pærer, liten vits i å argumentere som du gjør, med andre ord. Det henger ikke på greip.

:heks:

• Liker 3
Skrevet

Jeg foretrekker en vin som passer til maten om det er et bedre måltid, om det er mer søndagsmiddag som stek eller noe så kan jeg drikke omtrent hva som helst, men det er jo ikke tvil om at brus er en dominerende, søt smak, som jeg ikke nødvendigvis er så veldig glad i når det er snakk om middag. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er forvirrende?

• Liker 2
Skrevet

I og med at alkoholrelatert leversykdom er økende i Danmark (som i tråden er trukket fram som et eksempel på land med hyggelig drikkekultur), så trekker i alle fall jeg den konklusjonen at befolkningen generelt heller bør tenke på å droppe alkohol i enkelte sammenhenger framfor å inkludere alkoholserving i stadig flere sammenhenger. Da er vel konfirmasjonsfesten til et barn en anledning hvor det kan passe seg bra å droppe alkoholen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...