Gå til innhold

alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Gjest New_Girl
Skrevet

når konfirnanten selv må drikke brus eller vann til maten så kan voksne det og..

Det kan da overhodet ikke sammenlignes. Konfirmanten må drikke brus fordi han ikke er gammel nok til å drikke noe annet. Hvis det er slik at konfirmanten blir sur fordi han ikke får drikke vin, så har man oppdratt han feil, og så får man la vær å servere alkohol.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg ble tilbydd å smake på øl i min, men jeg ville ikke siden øl lukta ekkelt.

fikk du et helt glass eller fikk du smake en slurk?
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg har ikke så store problemer med det, men for meg er det bare en fremmed tanke å servere alkohol i et selskap som er for en mindreårig og som dessuten foregår på dagtid.

Så tror jeg bare ikke på at dette kun handler om smak og hva som komplementerer maten. Jeg tror det også har endel å si at det blir lettere å snakke med personen ved siden av seg. Det skjønner jeg ikke at det skal være så tabu å innrømme og så nødvendig å gjemme bort i prat om smak.

Det er vel stort sett bare nærmeste familie som blir bedt i den type selskap, så jeg tror ikke noen trenger å drikke for å "løsne opp".

• Liker 6
Skrevet

fikk du et helt glass eller fikk du smake en slurk?

Jeg sa nettopp at jeg ikke ville ha, men jeg kunne da fått en boks om jeg ville det.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det kan da overhodet ikke sammenlignes. Konfirmanten må drikke brus fordi han ikke er gammel nok til å drikke noe annet. Hvis det er slik at konfirmanten blir sur fordi han ikke får drikke vin, så har man oppdratt han feil, og så får man la vær å servere alkohol.

selvsagt kan det det. Om konfirnanten klarer å like smaken på maten uten alkohol så må da andre kunne like smaken selv om de ikke har vin til. Man må ikke ha alkohol til enhver fin middag.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke så store problemer med det, men for meg er det bare en fremmed tanke å servere alkohol i et selskap som er for en mindreårig og som dessuten foregår på dagtid.

Jeg synes det at det er for en mindreårig er helt irrelevant. Flere har jo spøkt her med at da blir det bare grøt og melk i dåp og navnefest. Men det er egentlig noe særnordisk, minus Danmark, å anse det som unaturlig med vin og øl i lunsjselskap. Jeg for min del skjønner at nordmenn med liten påvirkning i familien fra andre land synes det er rart, og har aldri reagert på mineralvann og annet alkoholfritt i lunsjselskaper som dåp/navnefest og konfirmasjon, men mener at disse nordmennene må ta inn over seg at om de får tilbudet om vin eller øl i lunsjselskap er ikke det noe å reagere på.

Anonymous poster hash: 5ee0e...52f

• Liker 5
Skrevet

selvsagt kan det det. Om konfirnanten klarer å like smaken på maten uten alkohol så må da andre kunne like smaken selv om de ikke har vin til. Man må ikke ha alkohol til enhver fin middag.

Konfirmasjon skjer ikke ofte, å veldig ofte er det tilreisende. Da synes jeg man kan få kose seg med litt vin eller øl til maten. Med slektninger man sjeldent ser.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Konfirmasjon skjer ikke ofte, å veldig ofte er det tilreisende. Da synes jeg man kan få kose seg med litt vin eller øl til maten. Med slektninger man sjeldent ser.

å kose seg med vin til maten kan de gjøre så mye de vil elĺers. En konf en sjeld3n gang uten alkohol må man kunne leve fint med.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Store forskjeller, og i bunn og grunn er det vel fordi at mange nordmenn er oppvokst med at alkohol er fy fy, og at det ikke går an å drikkes i moderate mengder og ikke bli påvirket.

I tillegg er det jo en annen kultur, og vi må nok bare være enige om å være uenige.

Er selv norsk, vokst opp på bygda med himkok, Jägermeister fra skapet til pappa (som han for øvrig åpnet en gang hvert skuddår), fikk de store gutta til å kjøpe brennevin og øl til oss, hvorpå vi ravet rundt med sekk på ryggen..

I ettertid har jeg reist mye, sett hvordan ting foregår i andre land, og er vel derfor at jeg ikke synes den norske stilen er den beste. Langt ifra. Et glass vin til lunch er vanlig her jeg bor, det er vanlig å be folk over på søndagen og kose seg i hagen klokka 15.00 med en pils. Hvorfor må det være kveld, hvorfor må det være snakk om mengder? Det blir noe som de voksne drikker, men jeg kan med hånden på hjertet si at i alle da tilstelningene jeg har vært i, har det aldri vært snakk om berusede folk.

Anonymous poster hash: 058e3...c55
  • Liker 7
Skrevet

å kose seg med vin til maten kan de gjøre så mye de vil elĺers. En konf en sjeld3n gang uten alkohol må man kunne leve fint med.

Men det er jo ikke ofte man treffer alle slektningene, å kan ha festlig lag sammen. Mange bor jo ikke en gang i samme fylke,landsdel eller land, å da er det jo koselig for de voksne å ta seg litt vin. Ungene kan jo få Mozell med frosne jordbær i mens de voksne tar champagne eller annen sprudle vin. Da konfirmasjon er så sjeldent.

Gjest New_Girl
Skrevet

Hva er forskjellen på at man tar et glass vin til maten en lørdagskveld og at man gjør det i konformasjonen?

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Men det er jo ikke ofte man treffer alle slektningene, å kan ha festlig lag sammen. Mange bor jo ikke en gang i samme fylke,landsdel eller land, å da er det jo koselig for de voksne å ta seg litt vin. Ungene kan jo få Mozell med frosne jordbær i mens de voksne tar champagne eller annen sprudle vin. Da konfirmasjon er så sjeldent.

jeg har ikke så stort behov for å drikke når jeg møter fjerne slektninger jeg.. foretrekker å drikke sammen med venner men det er nå meg.
  • Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Nei, man MÅ ikke, men man kan uten at det er helt krise. Og selvsagt kan man like maten selv om man drikker vann til, men det blir gjerne bedre med vin til.

• Liker 5
Skrevet

jeg har ikke så stort behov for å drikke når jeg møter fjerne slektninger jeg.. foretrekker å drikke sammen med venner men det er nå meg.

Selv om at du ikke har det, betyr ikke at andre har lyst å kose seg med vin når de endelig samles.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei, man MÅ ikke, men man kan uten at det er helt krise. Og selvsagt kan man like maten selv om man drikker vann til, men det blir gjerne bedre med vin til.

vin smaker piss og man blir tørst av det. Samtidig syns jeg viba dominerer smaken. Så ikke alle voksne syns det blir bedre.
Skrevet

Sikker på at du ikke tenker på å feste nå?

• Liker 5
Gjest New_Girl
Skrevet

vin smaker piss og man blir tørst av det. Samtidig syns jeg viba dominerer smaken. Så ikke alle voksne syns det blir bedre.

Eh nei, det har jeg da heller ikke sagt. Jeg liker heller ikke vin.

• Liker 1
Skrevet

Jaja men selv om at du ikke liker det, så trenger du ikke generalisere det.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Sikker på at du ikke tenker på å feste nå?

ser ikke poenget med å drikke elkers. Liker bare søte drinker. Hvit eller rosevin til nød. Så skjønner ikke poenget med å kose meg med noe jeg ikke koser meg med siden jeg ikke liker det. Blir litt rart å servere drinker i en konf.
Skrevet

Eh nei, det har jeg da heller ikke sagt. Jeg liker heller ikke vin.

Ikke jeg heller, men jeg drikker øl. Å lager mer enn gjerne andre drinker både med og uten alkohol om folk vil ha det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...