Gå til innhold

A4-livet er komplett! -Livet som tobarnsmor


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Så ekkelt! Skjønner at det ikke føles godt. Men barn sier jo veldig, veldig mye rart, så det er helt sikkert ikke første gangen barnehagen tar opp sånt med foreldre. De ville sikkert sjekke reaksjonen din? Ubehagelig uansett... Synes nesten det er litt rart at de ber om et møte med deg når O bare sa det ÉN gang, men samtidig er det jo veldig bra at de følger opp i tilfelle det er noe.

De gjør nok ikke noe mer med det.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så ekkelt! Skjønner at det ikke føles godt. Men barn sier jo veldig, veldig mye rart, så det er helt sikkert ikke første gangen barnehagen tar opp sånt med foreldre. De ville sikkert sjekke reaksjonen din? Ubehagelig uansett... Synes nesten det er litt rart at de ber om et møte med deg når O bare sa det ÉN gang, men samtidig er det jo veldig bra at de følger opp i tilfelle det er noe.

De gjør nok ikke noe mer med det.

:klem:

Ja, har jo skjønt det at barn kan si veldig mye rart, men har på en måte håpet på at O ikke skulle være av de som sa slike ting. :P Siden jeg er "ung mor" så har jeg alltid følt at jeg må bevise for samfunnet at jeg kan gjøre en god jobb med barnet mitt jeg også, og jeg føler jeg blir vurdert og fulgt mer med på enn eldre mødre. Det er sikkert bare innbildning, men jeg har for lengst lagt merke til at jeg er yngste mor i den barnehagen. Sånn som da O hadde en periode hvor han sa "fysj" til de andre barna hvis de gjorde noe som ikke var lov (da han var halvannet år), da spurte ped-leder meg om det, og det var tydelig at hun trodde at vi gikk rundt og sa fysj til O, noe vi aldri hadde gjort. Vi hadde derimot sagt fysj/fy til hunden hvis han hadde puttet noe i munnen han ikke fikk lov til, så da hadde O plukket det opp.

Hvem går rundt og sier fysj til barna sine til ting de ikke får lov til, med mindre det er noen som virkelig ikke klarer å kommunisere riktig med barna sine? Så da fikk jeg en følelse at hun trodde jeg var helt inkompetent. :P Bortsett fra type "nei fysj og æsj, den gjørma var vel ikke god å smake på", det er jo helt normalt å si til barna sine, men sånn type kjefting for alt mulig.

Det er jo bra de følger opp slike ting ja, for det starter sikkert med slike små bemerkniger, hvis det er et barn som ikke har det bra hjemme, men jeg håper ikke denne uttalelsen fra O gjør at de blir mer "var" på ting, og nærmest "leter" etter ting som virker misstenkelig.

Da ville jeg i alle fall vært myer mer var på ene jenta i barnehagen som har foreldre som alltid stinker røyk. Sånn skikkelig stinker. Jeg kan lukte at de har vært og hentet henne etter at de har gått, og de går i slaskete klær osv. Slike ting hadde jeg nok reagert mer på, men godt muilig de har det under oppsyn, det vet jo selvsagt ikke jeg noe om. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkel situasjon, men sånn sett utrolig bra at bhg. Faktisk tar det opp..:) men ingen ønskesituasjon nei.. Håper set holder med denne gangen og at han ikke dikter opo noe værre som du sier:) de har livlig fantasi i den alderen...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at barnehagen tar det opp med dere men skjønner at det er ekkelt.

Jeg husker at søsteren min var veldig flink til å fortelle om ting foreldrene mine sa eller gjorde hjemme til de som jobbet i barnehagen eller fremmede mennesker. Foreldrene mine synes ikke noe særlig om det men heldigvis sluttet hun med det etter en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et godt tegn at de faktisk tar det opp med deg, det hadde jo vært mye verre om de snakka bak ryggen din. Men det er klart, aller helst skulle jo hele situasjonen ikke oppstått. :P Ekkelt at du føler de følger ekstra godt med deg, da. Da blir jo slike ting ekstra ubehagelig. :sukk: Men du er jo ikke SÅ ung? Du var jo voksen da du ble gravid, det er ikke akkurat det samme som at en 13-åring får barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkel situasjon, men sånn sett utrolig bra at bhg. Faktisk tar det opp.. :) men ingen ønskesituasjon nei.. Håper set holder med denne gangen og at han ikke dikter opo noe værre som du sier:) de har livlig fantasi i den alderen... :)

Ja, jeg har hørt mange rare historier om hva unger har sagt.. :P O har jo fortalt om ting han "har gjort i dag", som overhode ikke stemmer. :P

Godt at barnehagen tar det opp med dere men skjønner at det er ekkelt.

Jeg husker at søsteren min var veldig flink til å fortelle om ting foreldrene mine sa eller gjorde hjemme til de som jobbet i barnehagen eller fremmede mennesker. Foreldrene mine synes ikke noe særlig om det men heldigvis sluttet hun med det etter en stund...

Jeg tror nok man bare må regne med at unger har perioder hvor de forteller mye om hva foreldre sier og gjør hjemme, men da stemmer det jo gjerne. I vårt tilfelle stemmer det jo ikke en gang. :P Får bare båpe det var et engangstilfelle. :)

Ja, det er et godt tegn at de faktisk tar det opp med deg, det hadde jo vært mye verre om de snakka bak ryggen din. Men det er klart, aller helst skulle jo hele situasjonen ikke oppstått. :P Ekkelt at du føler de følger ekstra godt med deg, da. Da blir jo slike ting ekstra ubehagelig. :sukk: Men du er jo ikke SÅ ung? Du var jo voksen da du ble gravid, det er ikke akkurat det samme som at en 13-åring får barn...

Er ikke sikkert de gjør det, kan bare være jeg føler det litt sånn pga. hun ved flere anledninger har spurt meg hvordan vi gjør ting hjemme i forhold til ditt eller datt. Nei, er jo ikke sånn kjempeung. Var 20 da O ble født, men tilhører jo likevel kategorien "unge mødre", selv om det ikker er type barn får barn. :P Jeg føler ikke selv at jeg er så sabla ung, men ser jo det at samfunnet i stor grad mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler meg litt nerdete når dagboken har nådd 100 sider på syv mnd :fnise: Yeye..Hva skal man gjøre når man har så mye tid i hverdagen som sykemeldt? :P

Ellers har vi hatt en veldig koselig ettermiddag :hjerte: Da R kom hjem spiste vi middag også kledde vi på oss og dro ut i skogen/lysløypa. Gikk til en gapahuk ikke så langt unna der vi parkerte, og der drakk vi kakao også spiste vi grillet ostesmørbrød. De ble dessverre litt brent, men det var nå veldig koselig uansett. :)

Nå holder R på å legge R og jeg skal bare chille resten av kvelden. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg overdriver virkelig ikke når jeg sier at vi brukte 40 min på å få O til å kle på seg stilongsen sin i dag!!

Jeg har ikke giddet å begynne å "kreve" at han skal kle seg selv, fordi det er så veldig lettvint å bare gjøre det for han, men magen min blir større og større, og når baby kommer er det greit å slippe å kle på to stk hver dag. Dessuten trenger han mestringsfølelsen og det å skjønne at han faktisk kan.

Han kler på seg i barnehagen, men der må de motivere og trikse en del for å få han med. Her hjemme var det umulig :fnise: Han satt på gulvet og gråt og sa "æ klar ikke, æ klar ikke, du må hjælp mæ" i en eeevighet. Jeg hadde gjort avtale med han og sagt at når han hadde kledd på seg stilongsen, så skulle jeg hjelpe han med sokkene. Likevel tok det altså 40 min. :P Noe han fint kan gjøre på ett minutt. Jeg vet jo at han får det til, for jeg har både sett han gjøre det av seg selv her hjemme, og de sier jo han gjør det i bhg.

Når stilongen endelig er på så blir han jo fornøyd og stolt. :P

Det var virkelig, virkelig en tålmodighetsprøve! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du er tålmodig! Bra :) det er slik de lærer også. Hadde barn i barnehagen som brukte 1 time på å kle på seg, neste gang gikk det fortere! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, litt godt å høre at flere sliter med det der. Jeg får fnatt av den sutringa. Hun gjør det jo på 10 sek hvis hun bare gidder å prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mæn æ klaaaar det ikkeeeee ååååååååååååh har vært lyden av et par morgener i uka her lenge :ler:

Men det er MYE bedre enn det var, nå kler han på seg sjøl uten sutring i ni av ti tilfeller. Tar litt tid fortsatt da, men det er fordi han er så jævlig dårlig på å holde fokus på noe over tid ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos miste fokus: Snuppa var nettopp på do, jeg tørka henne og sa at hun skulle vaske fingrene. Så begynte hun bare å leke der inne, og etter sånn 20 minutter kom hun bort til meg med et forvirra ansiktsuttrykk og sa "ka skull æ gjør da, mamma?!" Jeg: "vaske fingrene". Så gikk hun inn på do igjen, hun leker videre og har fortsatt ikke fått det gjort. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du er tålmodig! Bra :) det er slik de lærer også. Hadde barn i barnehagen som brukte 1 time på å kle på seg, neste gang gikk det fortere! :P

Ja, satser på at det tar max 20 min i morgen tidlig :fnise:

Hehe, litt godt å høre at flere sliter med det der. Jeg får fnatt av den sutringa. Hun gjør det jo på 10 sek hvis hun bare gidder å prøve...

Ja, og det er så tydelig at de bare sutrer fordi de ikke vil gjøre det selv. Nå endte jo O opp med skikkelig skriking til slutt da, men det var virkelig ikke det i starten. :P

Mæn æ klaaaar det ikkeeeee ååååååååååååh har vært lyden av et par morgener i uka her lenge :ler:

Men det er MYE bedre enn det var, nå kler han på seg sjøl uten sutring i ni av ti tilfeller. Tar litt tid fortsatt da, men det er fordi han er så jævlig dårlig på å holde fokus på noe over tid ...

Haha, ja :fnise: De klarer langt mer enn de tror i alle fall! ;)

Får håpe det blir bedre her også etter hvert. :) O sliter også med fokuset, noe ped-leder har bitt seg merke i. Som om det skulle være unaturlig det. Jeg tror virkelig ikke det er noen konsentrasjonsvansker ut over det normale hos han, selv om hun tydeligvis var litt bekymret for det. Ungen er jo bare tre år!

Apropos miste fokus: Snuppa var nettopp på do, jeg tørka henne og sa at hun skulle vaske fingrene. Så begynte hun bare å leke der inne, og etter sånn 20 minutter kom hun bort til meg med et forvirra ansiktsuttrykk og sa "ka skull æ gjør da, mamma?!" Jeg: "vaske fingrene". Så gikk hun inn på do igjen, hun leker videre og har fortsatt ikke fått det gjort. :ler:

Haha, så søtt! Hun er jo veldig flink da som faktisk går bort og spør hva det nå var hun skulle gjøre. Det hadde ikke O gjort. :P

__

Prisen for årets verste mamma går til....Teriyaki! Yeeey!

Vel..Vi var hos søstren til R, og O sin e søskenbarn. Guttene lekte kjempefint i lag hele ettermiddagen, og har bare ledd og hatt det fint. Så var de inne på rommet til foreldrene til søskenbarnet hans, og trolig hoppet i senga. ;) Plutselig begynner søskenbarnet og gråte, og han sier at O slo han. Jeg spør O hvorfor søskenbarnet gråter, noe O i grunn aldri har vært flink til å svare på. Han sier først noe om dunking, men også "deffor æ gjor det". Så da spurte jeg om han slo han, slik søskenbarnet sa han gjorde, og da sa O ja. Siden O sa ja til det, så tenkte jeg det stemte da, og ba O om å si unnskyld til han. Det ville ikke O, han var trøtt og sa dessuten at "det gikk jo bra med søskenbarnet nå". Vi gav oss ikke på det med unnskyld, så det ble mye gråting fra O før han til slutt sa unnskyld og de løp og lekte igjen.

Da vi kjørte hjem sa derimot O noe helt annet. Han sa at de hadde dunket hodet i hverandre, at det var et uhell og at han også fikk vondt i hode sitt. O skal slå seg veeeeldig hardt før han begynner å gråte, så at han ikke gråt er ikke noe unormalt. Det virker jo mye mer sannsynlig at det var dette som skjedde, da O for det første ikke pleier å slå, for det andre så hoppet de jo i sengen, og det var ingen lyder i forkant som tydet på at de kranglet. I tillegg påstår søskenbarnet til O nesten alltid at O gjorde ditt eller datt dersom de har kræsjet, O har kommet borti ved et uhell osv. Det har jo da vært i situasjoner hvor vi har sett hva som har skjedd, og har kunnet forklart søskenbarnet hva som faktisk skjedde, men selv da har han insistert på at O gjorde det mot han. :P

Så jeg tviler ikke på at det O sier er sant, tror nok bare O ble forvirret da han ble spurt ut om hva som skjedde. Så nå har jeg dritdårlig samvittighet! Jeg er veldig opptatt av at barn ikke skal bli urettferdig behandlet, for jeg husker selv hvordan det føles. ;) Altså, jeg tror ikke O er noe englebarn som aldri gjør noe galt, bare så det er sagt, men jeg er ganske sikker på at O i dette tilfellet fikk skylden for noe han ikke gjorde.

Så nå føler jeg meg ikke så bra. Forhåpentligvis har han ikke tatt noen form for emosjonell skade av det, men jeg klarer ikke legge av meg den dårlige samvittigheten. Har prøvd å forklare han at hvis noen slår seg, så må han fortelle hva som skjedde, og at hvis det var et uhell eller at han også fikk vondt, så kan han si det. Samtidig vil jeg jo ikke lære han at det bare er å si at ting var et uhell ;) Men nå hoppet de nok bare i hverandre så de slo seg i hodet begge to, forskjellen var bare det at O ikke begynte å gråte av det.

Så lurer jeg da på hva jeg skal gjøre neste gang? Jeg vil jo ikke risikere at O etter hvert som han blir eldre lærer at det bare er å si at hva enn som skjedde var et hendig uhell også får ikke ting konsekvenser, men samtidig så vil jeg ikke at han skal få skylden for ting han ikke har gjort. Kaster han en lekebil som havner i hodet på noen, så kan han så klart si unnskyld selv om det var et uhell, men sånn som nå, hvor de begge bare kræsjet i hverandre, og det blir framstilt som at han slo..

Dette ble som vanlig mye skriblerier..Stakkars dere som pleier å lese i dagboken her. Jeg klarer ikke å være kortfattet.. :P

Hva synes dere jeg burde gjort i denne situasjonen?

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker at du skriver langt, jeg. Får liksom hele bildet. :) Tror ikke O tar noen skade i det hele tatt. Vet ikke om jeg ville tatt det opp noe mer nå, men du kunne sagt det så enkelt som at "siden du sa at du slo xx så måtte du si unnskyld. Da trodde mamma at du slo xx". Det går nok helt fint med O!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke å ta det opp noe mer nå nei, men kjenner likevel på dårlig samvittighet. Jaja, er vel ikke stort å gjøre med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal vi forberede O sin bursdag, og O kunne fortelle meg hvilke kaker han ønsker seg; En løvekake, en togkake og en prinsessekake! Etter litt mer betenkningstid ville han også ha bilkake, traktorkake og is som var likens som lekebilen hans. :P

Må juble litt også. O kledde på seg stilongs med en gang i dag :hoppe::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:ler: Søt som vil ha så kule kaker da. Snuppa ville ha rosa kake til sin bursdag. Det var jo enkelt å løse med litt konditorfarge i kremen på bløtkaka. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å se bilder av det kakebordet! For jeg regner med du disker opp med alt? :nigo:

Klart det! Begynner å bake etter frokost, og regner med å være ferdig akkurat kl 12 i morgen formiddag :fnise:

:ler: Søt som vil ha så kule kaker da. Snuppa ville ha rosa kake til sin bursdag. Det var jo enkelt å løse med litt konditorfarge i kremen på bløtkaka. ;)

Haha, ja han har visst tenkt godt over akkurat det der. :P Jeg synes det er litt søtt og artig at han ikke har skjønt det her med at prinsesse = jente enda da. Vil holde på den naive gutten så lenge som mulig :hjerte: Her om dagen sa han at han ville leke prinsesse. :P Jeg bruker i alle fall aldri å "rette" på han hvis han sier han har lyst på jenteting. Synes det kjønnsrollemønstret har blitt så ekstremt. Får nesten litt avsmak. :P

Rosa kake er jo en grei sak da! Jeg har i grunn aldri lagd bløtkake før. Er generelt flink til å bake, men ei bløtkake tror jeg ikke hadde blitt så bra. :P Er alltid mamma som lager det hvis det skal lages bløtkake til festlige lag. :)

__

26 uker i dag og vekta sier 7 kg opp. Så da har jeg lagt på meg 700 g siden forrige fredag. Blir liksom ikke klok på disse gravidkiloene, for denne uken har jeg vært både sunn og aktiv, mens forrige uke hvor jeg nesten ikke hadde gått opp noe så hadde jeg vært usunn og lat. :P Hehe. Synes uansett ikke 7 kg er så mye jeg. Mulig det er mer enn man "skal" ha gått opp til nå, men det er uansett mindre enn sist gang. :) Må jo faktisk legge på meg 17 kg på 14 uker nå hvis jeg skal rekke å legge på meg like mye som sist. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...