Gå til innhold

A4-livet er komplett! -Livet som tobarnsmor


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Babygrøt?? Masse jern i den? :ler: og spis en appelsin til dessert. C-vit fremmer jo jernopptaket :Nikke:

Mer vet ikke jeg. Jeg er jernkvinne med hb over 15 :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babygrøt?? Masse jern i den? :ler: og spis en appelsin til dessert. C-vit fremmer jo jernopptaket :Nikke:

Mer vet ikke jeg. Jeg er jernkvinne med hb over 15 :hoho:

Haha, Babygrøt ja :fnise: Jeg spiser klementin hver dag, men burde kanskje passer på å spise det samtidig som jeg spiser noe jernrikt :)

HB over 15 er jo kjempebra! Jeg er superfornøyd når jeg har på mellom 12 og 13 :P

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klementiner er jo kjempedigg :) men er det ikke jern i alle kornvarer? Evt havregrøt? Sleng på litt blåbær og en klementin til dessert :)

Over 15 er bra ja. Er det ikke 10-15 som er vanlig? :) tror aldri jeg var under 12 når jeg var gravid :klo: det er visst arvelig sier søstra mi (ho er bioinginør), for mine foreldre og ho har også høyt hb når det måles :) noe posititv må man jo ha arva :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klementiner er jo kjempedigg :) men er det ikke jern i alle kornvarer? Evt havregrøt? Sleng på litt blåbær og en klementin til dessert :)

Over 15 er bra ja. Er det ikke 10-15 som er vanlig? :) tror aldri jeg var under 12 når jeg var gravid :klo: det er visst arvelig sier søstra mi (ho er bioinginør), for mine foreldre og ho har også høyt hb når det måles :) noe posititv må man jo ha arva :hoho:

Ti er ganske lavt, da bør man ta jerntilskudd :) jeg hadde 9 etter fødsel og var kjempeslapp.

Er jern i kornvarer ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt seint å spørre, men hvor får du tak i deig til vårruller? :nigo: Og må du kjevle den ut selv? :P

Jeg kjøpte på Nyland import. Det er den som ligger rett ved post- og rådhuset. :) de er allerede skjelvet og klar. Bare å tine og ta i bruk. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint å spørre, men hvor får du tak i deig til vårruller? :nigo: Og må du kjevle den ut selv? :P

Også har de på Chili som ligger bak Kiwi på stormyra :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å kjøp sweet chilisaus også på importbutikken da! Det er mye bedre enn den du får på vanlig butikk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O har visst kommet i en litt mer reflekterende alder. Det har han jo vært lenge, men det har blitt mye mer av det i det siste. :)

Samtale her om dagen;

O: Mamma, e ho mor og han far hjemme?

Jeg: Ja, det e de.

O: E han Rambo hjemme?

Jeg: Nei, Rambo e ikke hos ho mor og han far lenger. Han Rambo e jo død vet du

(Noen sekunder går)

O: Han bæstefar har gravd sæ ned i jorda

Jeg: Ja, O, når noen dør, så blir de begravd i jorda. (så tenkte jeg meg ikke om, at dette ble for komplisert..) Men det e bare kroppen til han bæstefar som e begravd.

(noen sekunder går igjen)

O: Og hode hannes!

Jeg: Ja, hode hannes også. :P

O: Han Rambo har også gravd sæ ned i jorda.

Så var den samtalen over. :P

På søndag da R kom hjem fra jakt, fikk O se og ta på rypene. Han strekte ut vingene, strøk på fjærene og sånt, og han og R hadde en liten samtale om det. R sa riktig nok ingenting om hvordan parteringen foregår, men her er altså en samtale jeg og O hadde i går rett etter vi hadde stått opp. Eller var vel mer O som opplyste meg om det, enn en samtale.

O: Vi skal spis fuglan i mårra.

Jeg: Åja, skal vi det? :)

O: Da må vi skjær av hode først. Og føttern. Og vi må skjær av vingan også. Så kan vi spis de.

Senere på dagen gjentok han det samme, bare at da nevnte han også nebbet og øynene.

Skjønner ikke hvor O har det i fra jeg. :P Han må jo ha skjønt det av seg selv? For greit nok at O har fått et naturlig forhold til sånt siden R prater med han om hvor maten kommer fra, men han har aldri gått inn i detalj på den måten.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare barn tar slikt mye lettere enn man skulle tro. Jeg husker godt øyeblikket det gikk opp for jenta mi at lammet på bondegården er samme dyr som lammet på middagsbordet. Tror vi sang "bæ, bæ, lille lam" mens vi spiste middag eller noe sånt. :ler: Hun kikka på oss med et litt skeptisk blikk, tenkte litt, godtok det, og så spiste hun videre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe koslig når de reflekerer:) de får nok med seg mye mer enn vi tror! Når en veninne av meg ble født så hadde storebroren vert med på fisketur med bestefaren. Ogs å så var han med en dag når de skiftet bleie på henne og så hadde han sagt: "Me kappe av na håve og skjere opp magen". Mammen hadde jo fått heilt sjokk, men forsto etter lang tid at han hadde jo vert med å sløyd fisk, og var veeeldig opptatt av dette. Han var da 2 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare barn tar slikt mye lettere enn man skulle tro. Jeg husker godt øyeblikket det gikk opp for jenta mi at lammet på bondegården er samme dyr som lammet på middagsbordet. Tror vi sang "bæ, bæ, lille lam" mens vi spiste middag eller noe sånt. :ler: Hun kikka på oss med et litt skeptisk blikk, tenkte litt, godtok det, og så spiste hun videre. :P

Hahaha :fnise:

De godtar nok slikt mye lettere enn man skulle tro ja. Det er jo naturlig, og barn er usedvanlig flinke til å akseptere ting som er naturlig. :)

Hehe koslig når de reflekerer:) de får nok med seg mye mer enn vi tror! Når en veninne av meg ble født så hadde storebroren vert med på fisketur med bestefaren. Ogs å så var han med en dag når de skiftet bleie på henne og så hadde han sagt: "Me kappe av na håve og skjere opp magen". Mammen hadde jo fått heilt sjokk, men forsto etter lang tid at han hadde jo vert med å sløyd fisk, og var veeeldig opptatt av dette. Han var da 2 år :P

Hehe, såpass ja! Ja barn får med seg mye, og de har store ører, så man må passe seg for hva man snakker om når barn er tilstede. :P

___

Åh, klementin :hjerte:

Føler ikke jeg trenger å utdype noe mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må visst legge til min store frustrasojn i disse dager; En umettelig matlyst!!!

Spist en klementin og tre knekkebrød med pålegg til lunsj, og likevel sitter jeg og har lyst på mer!

What to do! Blir en evig kamp mot kaloriene de neste tre månedene dersom dette skal fortsette. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du nok fett og proteiner? Det metter jo litt mer enn magre saker. Hvis jeg f.eks. spiser knekkebrød med skinke så kan jeg ete i det uendelige, men eggerøre med creme fraiche og en avokado holder meg mett leeenge. Spørs jo litt hva du har lyst på også, selvsagt. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har akkurat samme problemet :fnise:

It's a hard life! :P

Spiser du nok fett og proteiner? Det metter jo litt mer enn magre saker. Hvis jeg f.eks. spiser knekkebrød med skinke så kan jeg ete i det uendelige, men eggerøre med creme fraiche og en avokado holder meg mett leeenge. Spørs jo litt hva du har lyst på også, selvsagt. :)

Spiser nok i løpet av dagen i alle fall. :) Men kunne sikkert fått i meg mer proteiner foran korn. :) Men jeg er litt rar sånn sett, jeg holder meg ikke mett av omelett. :P Vet ikke hvorfor, men jeg blir ikke mett at det. For eksempel lager jeg av og til eggerøre av to egg, også har jeg to knekkebrød med enten et tjukt lag med hamburgerrygg eller hvitost og masse paprika, men jeg føler meg faktisk nesten mer sulten etter å ha spist det enn etter å ha bare spist to knekkebrød med ost og skinke. Det er skikkelig rart. Føler meg kun skikkelig mett hvis det f.eks er bacon og tomatbønner i tillegg.. :P

Men jeg er klassisk kjedespiser da. Blir mye mer sulten når jeg går hjemme enn når jeg har travle dager. Man skulle jo tro det var omvendt siden man bruker mer energi på jobb og generelt aktive dager, men jeg blir mye mer matfokusert når dagene ikke akkurat er full av innhold. ;)

Derfor spiser jeg gjerne mindre mengder i helgene når jeg er sammen med O hele dagen, for da tenker jeg ikke like mye på det.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars O, det er visst tøft med avvenning av smokk på dagtid. Nå har han kun fått han den fra og med kveldsstellet og til han står opp siden mandag, og han savner den skikkelig. Hver morgen er det en kamp, og flere ganger i løpet av ettermiddagen etterspør han den. I tillegg til at han spør og gråter konkret etter smokken, så har han generelt sett vært i et ganske vanskelig humør. Tenker det også har med smokken å gjøre, for han mister jo den rolige avslappingen før middag nå når han ikke får smokken lenger.

Sånn som i mårrest så var det først et sabla styr for å få han til å legge fra seg smokken, og så vile han plutselig ikke ha av seg bleien han hadde hatt hele natten. Det var jo så klart uaktuelt, så det ble masse "krangling". Kjente jeg ble ganske sint, og mistet nok tålmodigheten. Han fikk valget mellom å legge seg igjen (han våknet 07, og i disse dager hvor han ikke sover i bhg lenger så er det egentlig for tidlig for han) eller komme på badet og kle av bleien. Hadde han bare valgt en av delene så hadde det jo vært greit, men han ble hysterisk når jeg sa at da fikk han legge seg, han ble hysterisk når jeg tok han med på badet for å få av bleie OG han ble hysterisk når jeg ble lei og reiste meg for å gå opp fram til han hadde bestemt seg.

Jeg liker ikke å måtte gå fra han sånn, men når han låser seg helt så fungerer ingenting, og å sitte og dulle med han og vente på at han skal bestemme gjør det bare verre. Så fikk jeg av han bleien, men da ville han bare stå på badet. Skulle ikke opp, skulle ingenting, og ble hysterisk når jeg prøvde å gå opp. :P

Men så gav det seg etter hvert da, og siden da har det vært god stemning. :)

Likevel så frusterende når det er sånn at han ikke vil noen ting som helst! Slik var det på tirsdag også, han skulle IKKE ha kveldsmat, men han SKULLE ha. Så hver gang jeg prøvde å begynne å lage mat til han, så var det verdens undergang og han prøvde fysisk å få meg fort fra kjøkkenbenken, og hver gang jeg sa "nei vel, da lager jeg ikke kveldsmat til deg da", så ble han like hysterisk. :P

Har funnet ut at det eneste som funker da er å sette seg ned ved siden av han og vente til han får roet seg selv, for ingenting jeg gjør fungerer.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt! Nå er jeg sånn herlig naiv som aldri har trengt å venne av noen unge med smokk (ennå), men er det ikke bedre å kutte den helt? Bare tenker at det er vanskelig for ham å slutte å mase etter den når det er sånn at det noen ganger er ja (på kvelden) og noen ganger nei...? Har som sagt ikke peiling, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt! Nå er jeg sånn herlig naiv som aldri har trengt å venne av noen unge med smokk (ennå), men er det ikke bedre å kutte den helt? Bare tenker at det er vanskelig for ham å slutte å mase etter den når det er sånn at det noen ganger er ja (på kvelden) og noen ganger nei...? Har som sagt ikke peiling, da. :P

Nei for han forstår at smokken kun skal brukes om natten når han skal sove. Så det er ikke sånn at han av og til kan få og av og til ikke, for det er ganske klare grenser på når han kan ha den. :) Det er bare det at han er så knyttet til å ha den på dagtid også, så det vil nok ta noen dager før han aksepterer det helt. :) Tror det hadde blitt langt langt verre om vi hadde kuttet på natten også. Da hadde det blitt x antall våkennetter. Mange unger ender jo opp med å slutte selv, så tenker han i utgangspunktet skal få ha den på natten en stund til, så kan han kutte når han er klar. Det går bare ikke at han skal ha den så mye på dagtid for det var da det ble et evig mas etter den, og hvis vi da prøvde oss på at han ikke fikk ha den der og da, så ble det hyling. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...