Gå til innhold

A4-livet er komplett! -Livet som tobarnsmor


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Har aldri prøvd å steke de i ovnen, er ikke vant til det. Bruker rapsolje fordi den tåler høy varme, uten å inneholde annen dritt sånn som i frityrolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri prøvd å steke de i ovnen, er ikke vant til det. Bruker rapsolje fordi den tåler høy varme, uten å inneholde annen dritt sånn som i frityrolje.

Du burde prøve det! Er mye enklere fordi man slipper å stå og passe på friteringa pluss at det blir litt sunnere med tanke på fettinnhold. Ja, også smaker det like godt :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir faktisk like gode som ved fritering, syntes jeg da :Nikke:

Ja, spesielt her hvor det alltid er jeg som står for middagen :P

Ja, enig. Jeg synes egentlig de blir bedre, for vårruller som er fritert i olje er ofte litt fettete, selv om de har fått rent av seg på papir.

Hehe, ja her også. R kommer hjem 16:30 hver dag, så da blir det jo naturligvis jeg som lager middag. :) Men han lager ofte middag i helgene da, det bare føles som et vagt minne da han har vært bortreist hver helg i flere uker nå :ler:

Har aldri prøvd å steke de i ovnen, er ikke vant til det. Bruker rapsolje fordi den tåler høy varme, uten å inneholde annen dritt sånn som i frityrolje.

De blir både bedre og sunnere av å steke i ovnen. :) Også slipper man jo å drive på med glovarm olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Saraby! :) lykke til med vårrull laging :hoppe:

Takk! Jeg gleder meg så syykt mye :ler: Sitter bare og tenker på knasende vårrull med ris, salat og sweet chili-saus! Mmmmm!

Og brownie...Jeg vil ha brownie også!!

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil å ha vårruller, må prøve det i ovnen en dag. Første gang jeg laga vårruller selv endte det på legevakten med 2.grads forbrenninger på armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! Jeg gleder meg så syykt mye :ler: Sitter bare og tenker på knasende vårrull med ris, salat og sweet chili-saus! Mmmmm!

Og brownie...Jeg vil ha brownie også!!

:sjenert:

Nam! Kjenner jeg gleder meg litt til at søte ting smaker godt igjen jeg :sjenert:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam! Kjenner jeg gleder meg litt til at søte ting smaker godt igjen jeg :sjenert:

Haha, ja det kan du si :fnise: Jeg spiste også svært lite søte ting i første halvdel av svangerskapet, selv om jeg ikke var speiselt kvalm. Nå har søtmomsen i meg våknet til live igjen. ;)

Omnom, vårruller.... Vi skal ha helstekt svinefilet med chorizo og rosemarin! Er skikkelig spent på det.

Det blir sikkert godt, så lenge dere passer på å ikke oversteke. :) Svinefilet er jo godt, men det er en råvare vi så og si aaaaldri har i hus. Har en indrefilet av svin liggende i fryseren. Der har den ligget noen måneder. :P Men er jo veldig godt, så skjønner ikke hvorfor vi ikke tar den ut ei helg og lager noe godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye godt alle her har idag da! Vårruller er nammenam! Jeg steker de også i ovnen, blir bedre da de ikke er så fulle av fett syns jeg...Her var det dårlig med tid, så ble tomatsuppe og ei pannekake til hver!

Skulle vel gått greit å få en så liten tass igjen og, men vi måtte jo være på sykehuset ei uke, pga gulsott og så ville han ikke ta puppen med en gang. Det er ganske viktig at de ikke går noe særlig ned når de er så små!

Hadde kolikk vi også, grusomt. Men da den gikk over så slutta ha å sove på dagen, bare hyling. Og så ville han ha puppen hele natta fra til han var 10 mnd, det føltes ihverfall sånn!

Vi sleit nok med noe reflux, ganske sikker på det idag. Hadde voldsomme sprutgulper til han var 7 mnd, slutta ikke med vanlig gulping før han var 15 mnd. Nå hadde jeg nok krevd mer undersøkelser, men da bare godtok jeg alt de sa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha pinnekjøtt i dag :sikle:

Åh, det er jo kjempegodt!! Det har jeg gått og gledet meg til i flere uker allerede. :P Gleder meg til vi skal ha det!

Så mye godt alle her har idag da! Vårruller er nammenam! Jeg steker de også i ovnen, blir bedre da de ikke er så fulle av fett syns jeg...Her var det dårlig med tid, så ble tomatsuppe og ei pannekake til hver!

Skulle vel gått greit å få en så liten tass igjen og, men vi måtte jo være på sykehuset ei uke, pga gulsott og så ville han ikke ta puppen med en gang. Det er ganske viktig at de ikke går noe særlig ned når de er så små!

Hadde kolikk vi også, grusomt. Men da den gikk over så slutta ha å sove på dagen, bare hyling. Og så ville han ha puppen hele natta fra til han var 10 mnd, det føltes ihverfall sånn!

Vi sleit nok med noe reflux, ganske sikker på det idag. Hadde voldsomme sprutgulper til han var 7 mnd, slutta ikke med vanlig gulping før han var 15 mnd. Nå hadde jeg nok krevd mer undersøkelser, men da bare godtok jeg alt de sa...

Jepp. Når det friteres så blir de så fettete i tillegg til sprø. Mye bedre å ha i ovnen! :jepp:

O hadde også gulsott, men verdiene kom aldri over 350 (var det ikke det som var grensen for lysbehandling?), tror verdiene kom til 320 eller noe sånt før de begynte å synke igjen. Vi fikk permisjon fra sykehuset, også resite vi inn hver dag for måling fram til det begynte å synke. :) Så slapp vi å være der så lenge (jeg fikk ikke sove på flermannsrom).

Huff, hørtes ut som dere hadde det bra slitsomt, ja. O sov alltid godt på dagtid. Han hadde kanskje en liten priode hvor han bare sov halvtimer, men stort sett hele babyperioden var han "flink" til å sove godt om dagen. Sov ganske greit på natten også, sett bort fra hyppig amming og en nattevåksperiode som var rundt 5 mnd og en rundt 8. Begge de aldrene er vel typisk for utviklingssprang, så var sikkert derfor.

O var forresten også sprutgulper. Vi funderte på om det var noe refluks der også. Han sluttet ikke å gulpe før han var rundt året. Husker ikke helt.

Virker som om dere hadde en del av de samme utfordringene som oss, bare enda noen hakk verre!

Vi får satse på at vi begge får en "sovebaby" neste gang ;) Hehe. I min verden eksisterer ikke det, men hvem vet. :) O begynte ikke å sove natten gjennom før han var nesten to år. Inntill da var jeg oppe mellom 1-3 ganger hver natt. Fra 13 mnd. var det heldigvis kun for å gi han smukken, men det var likevel plagsomt å sove så oppstykket.

____

Vårrullene ble forresten veeeldig gode! :nigo: På 400 g karbonadedeig + kål, vårløk, gulrot og glassnudler så ble det 12 store fine gode vårruller. Så da skal vi fryse halvparten. :)

Skal definitivt lages flere ganger!! Var jo kjempelett. :) Og koselig ja, å sitte og rulle sammen med R. :)

Sweet chilisausen jeg kjøpte på importbutikken var forresten myye bedre enn den man kjøper på butikken!

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi...Det gikk plutselig litt mer opp for meg...At om max 4 mnd så skal jeg føde igjen! :hakeslepp:

Gleder og gruer meg, alt på en gang! Gleder meg fordi det er en sinnsykt spesiell og kul opplevelse, men gruer meg litt fordi jeg vet at når fødselen faktisk er skikkelig i gang, så gjør det jo faktisk ganske vondt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om 4 mnd har vi en baby i armene igjen!!! Hjeeeelp, jeg er ikke klar for det!

"Gjest" her på forumet spådde meg en sovebaby de første 6 mnd, i en tarottråd hun hadde :fnise: blir jo spennende å se om det er rett, hadde jo ikke gjort noe!

Hva bruker du elgen din til? Steker du steker? Gryteretter? Speker du kjøttet?

Vi fikk rundt 20 kg kjøtt i fryseren, så blei ikke så mye, når en skal dele med flere. Blir nok til at jeg speker noe kjøtt, ihvertfall til barnedåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg allerede til å heie igang fødselen din! :nigo:

Hehe, ja.. Måtte tiden framover gå fort! Men jeg håper det starter med vannavgang slik som sist. Da er det liksom ikke noen tvil om at det er i gang. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om 4 mnd har vi en baby i armene igjen!!! Hjeeeelp, jeg er ikke klar for det!

"Gjest" her på forumet spådde meg en sovebaby de første 6 mnd, i en tarottråd hun hadde :fnise: blir jo spennende å se om det er rett, hadde jo ikke gjort noe!

Hva bruker du elgen din til? Steker du steker? Gryteretter? Speker du kjøttet?

Vi fikk rundt 20 kg kjøtt i fryseren, så blei ikke så mye, når en skal dele med flere. Blir nok til at jeg speker noe kjøtt, ihvertfall til barnedåpen.

Får satse på at hun har rett! ;)

Vi lager langstekt stek ja, vanlig biff, gode viltgryter som vi har potet, rosenkål og ripsbærgele til og elgkarbonader. Har ikke kvernet noe av kjøttet denne gangen da..

Jeg vet ikke hvordan man speker kjøtt jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speka elg er kjempegodt! Speka 7 kg til mitt eget bryllup (hadde spekemat tilbehør og rømmegrøt) og til barnedåpen.

Du legger kjøttet i en blanding av sirup, øl og grovt havsalt (husker ikke helt målene akkurat her og nå) i tre døgn. Så må det henge til tørk i noen uker, 4-6 sånn ca. Jeg har latt det henge i kjøleskap, har et i reserve i kjellern☺.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi...Det gikk plutselig litt mer opp for meg...At om max 4 mnd så skal jeg føde igjen! :hakeslepp:

Gleder og gruer meg, alt på en gang! Gleder meg fordi det er en sinnsykt spesiell og kul opplevelse, men gruer meg litt fordi jeg vet at når fødselen faktisk er skikkelig i gang, så gjør det jo faktisk ganske vondt. :P

Haha, ikke si det, da!! Skummelt at det er 4 måneder til vi skal gå gjennom en ufattelig smerte og så oppleve det største i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, jeg blir litt rørt bare av tanken på at du snart skal føde og få møtt babyen din for første gang! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...