AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #141 Skrevet 18. februar 2014 Dette mener jeg er opp til den enkelte og ingen andre har noe som helst med det valget å gjøre. For noen er det helt hårreisende at man en gang vurderer abort bare for litt downs, da gjør det vondt å høre slike ting. Akkurat som noen mener at homser skal drepes og avlives. Man sier det bare rett og slett ikke høyt uansett hva du mener innerst inne. Anonymous poster hash: a1ddd...292
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #142 Skrevet 18. februar 2014 Kjenner noen som har ei datter med DS. Utrolig slitsomt. Hun driver og trekker ned buksa over alt, også offentlig. Hun skjemmer ut foreldrene som sjelden har henne med ut pga dette. Hun driter på seg flere ganger i uka selv om hun er nesten 30 år. Ofte setter hun seg ned og gjør i fra seg på gulvet. Disgusting. Hun onanerer også en hel del. Ved matbordet raper og fjerter hun og så ler hun. Det er ikke morsomt for familien. Anonymous poster hash: 60388...ee8 3
Missy1 Skrevet 18. februar 2014 #143 Skrevet 18. februar 2014 Det er faktisk ikke sånn at de menneskene med spesielle behov flyr rundt å onanerer og kler av seg i offentlighet pga sin diagnose. Det er fordi omsorgspersonene ikke har tatt tak i det og latt det utvikle seg. Selv friske barn kan finne på slike ting, men de fortsetter ikke med det fordi det ikke er en like stor kamp for foreldrene å få de til å slutte med det som det er å få barn med forsinket utvikling til å slutte med det. Barnet mitt utagerer, er voldelig, skriker mye osv. Skal jeg bare la han fortsette med det og skylde på diagnosen? Nei, jeg tar tak i det og selvom det er flere år med trening for å bli kvitt den uønskede atferden så er dette noe jeg tar tak i fordi det er viktig for barnet vårt sin fremtid og for oss som omsorgspersoner. 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #144 Skrevet 18. februar 2014 Det er faktisk ikke sånn at de menneskene med spesielle behov flyr rundt å onanerer og kler av seg i offentlighet pga sin diagnose. Det er fordi omsorgspersonene ikke har tatt tak i det og latt det utvikle seg. Selv friske barn kan finne på slike ting, men de fortsetter ikke med det fordi det ikke er en like stor kamp for foreldrene å få de til å slutte med det som det er å få barn med forsinket utvikling til å slutte med det. Barnet mitt utagerer, er voldelig, skriker mye osv. Skal jeg bare la han fortsette med det og skylde på diagnosen? Nei, jeg tar tak i det og selvom det er flere år med trening for å bli kvitt den uønskede atferden så er dette noe jeg tar tak i fordi det er viktig for barnet vårt sin fremtid og for oss som omsorgspersoner. Ok, du har ikke særlig erfaring med psykisk utviklingshemmede skjønner jeg? Normale barn lærer å ikke fortsette å gjøre slike ting fordi de har evnen til å lære. Det er det slett ikke alle med psykiske funksjonshemninger som er i stand til. Du kan holde på i 40-50 år og prøve å få en psykisk utviklingshemmet til å slutte å onanere offentlig eller slutte å slå når h?n blir sint, eller slutte å kle av seg hvor som helst, men det er dessverre en god del av dem som aldri slutter med slike ting, fordi hjernen deres rett og slett ikke er i stand til å lære dette. Anonymous poster hash: 6250a...294 5
Missy1 Skrevet 18. februar 2014 #145 Skrevet 18. februar 2014 Ok, du har ikke særlig erfaring med psykisk utviklingshemmede skjønner jeg? Normale barn lærer å ikke fortsette å gjøre slike ting fordi de har evnen til å lære. Det er det slett ikke alle med psykiske funksjonshemninger som er i stand til. Du kan holde på i 40-50 år og prøve å få en psykisk utviklingshemmet til å slutte å onanere offentlig eller slutte å slå når h?n blir sint, eller slutte å kle av seg hvor som helst, men det er dessverre en god del av dem som aldri slutter med slike ting, fordi hjernen deres rett og slett ikke er i stand til å lære dette. Anonymous poster hash: 6250a...294 Jeg har selv et barn med alvorlig utviklingsforstyrrelse så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har også en i familien med downs syndrom og PU som onanerte offentlig da hun var yngre, men foreldrene hennes tok tak i dette og fikk lært henne å slutte med dette. Det tar tid, men det er ikke slik at det er umulig å lære de til å slutte med slike ting. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #146 Skrevet 18. februar 2014 Jeg har selv et barn med alvorlig utviklingsforstyrrelse så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har også en i familien med downs syndrom og PU som onanerte offentlig da hun var yngre, men foreldrene hennes tok tak i dette og fikk lært henne å slutte med dette. Det tar tid, men det er ikke slik at det er umulig å lære de til å slutte med slike ting. Noen kan lære det, andre ikke. Anonymous poster hash: 6250a...294 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #147 Skrevet 18. februar 2014 Hahaha! Det er det dummeste jeg har lest på lenge! Og du trodde på det?!?! Hva er det som koster SÅ mye da? De som jobber som miljøarbeidere har millionlønn i såfall! Enorm husleie? Ekstra dyr strøm? Ærlig talt, det går an å bruke hodet LITT!Anonymous poster hash: 7550f...bce Må bare spørre: er du 12 år eller yngre? Boligen skal bygges, og vedlikeholdes. Så skal gjerne kommunen som er eier betale forsikring, arbeidsgiveravgift, forsikring på brukerne, forsikring på ansatte, strøm, vann, renovasjon. Er det en døgnkontinuerlig bolig skal de ansatte ha lønn, kveldstillegg, nattillegg, kanskje smusstillegg, helgetillegg. Så er det kanskje ansatt en renholder, møbler og inventar må kanskje byttes ut med jevne mellomrom. Og så kan vi sikkert plusse på 10-20 punkter til på lista over utgifter til en slik bolig. Er du en slik som tror at en time hos fastlegen heller ikke koster mer enn 150 kr i egenandel? Anonymous poster hash: 5802e...371 8
AmandaVI Skrevet 18. februar 2014 #148 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Til dags dato har jeg ikke møtt en eneste med Downs som har vært som de på Tangerudbakken. Jeg skrev i en annen slik tråd for noen måneder siden om en elev i klassen min på barneskolen som hadde Downs syndrom som plutselig kunne få det for seg at lekene eller tingene vi satt med/lekte med tilhørte ham og kunne angripe, med de digre, klumsete armene sine, bet, slo og sparket for å få det, tok kvelertak mens han hveste i raseri, eller deljet til oss med den ekle tåteflaska si, mens de voksne sto i bakgrunnen og ropte: "Nå må dere være snille med Eivind!" Vi sluttet å ta med ting hjemmefra, for det han tok ble ofte ødelagt i frustrasjon over at han ikke skjønte hvordan han skulle bruke det. Han var veldig aggressiv og voldelig, og han stinket, fordi ingen torde visst å få ham i dusjen, og rett som det var tisset han på seg Han hadde så og si ikke språk og det var antageligvis det som gjorde ham så sint, men de fleste var for redde til å prøve å forstå ham likevel. Sist jeg så ham bodde han på institusjon og virket litt roligere. En ting er å lære barn å respektere og sette pris på de som er annerledes, men det finnes andre typer "annerledes" enn Downs også, og for den saks skyld bør ikke aksept kreve stivkrampesprøyte. Jeg er ikke redd for å si (i passende situasjoner, så klart; jeg bor jo i PK-Norge) at jeg helst ikke vil omgås DS-folk og langt mindre sette et av dem til verden. Det ville være hykleri av meg å påstå at jeg uten tvil ville greid å bli glad i dette barnet, eller ha håp og ressurser nok til å gi ham eller henne et verdig liv. Synes det er urettferdig at de som velger bort DS-fostre skal svartmales og fremstilles som monstre, enten av de som er "pro-downs" pga egne meninger og erfaringer, eller de som generelt er i mot abort og tror at å fjerne et foster er det samme som å skylle en andreklassing ned i do. Mangfold, du liksom. Endret 18. februar 2014 av AmandaVI 4
Niennas Skrevet 18. februar 2014 #149 Skrevet 18. februar 2014 Tråden er ryddet for personangrep, og svar til disse innleggene. Niennas, mod.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #150 Skrevet 18. februar 2014 Hahaha! Det er det dummeste jeg har lest på lenge! Og du trodde på det?!?! Hva er det som koster SÅ mye da? De som jobber som miljøarbeidere har millionlønn i såfall! Enorm husleie? Ekstra dyr strøm? Ærlig talt, det går an å bruke hodet LITT! Anonymous poster hash: 7550f...bce Å bruke hodet er tydeligvis ikke noe du kan. Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Anonymous poster hash: c3b13...14b 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #151 Skrevet 18. februar 2014 Dette mener jeg er opp til den enkelte og ingen andre har noe som helst med det valget å gjøre. For noen er det helt hårreisende at man en gang vurderer abort bare for litt downs, da gjør det vondt å høre slike ting. Akkurat som noen mener at homser skal drepes og avlives. Man sier det bare rett og slett ikke høyt uansett hva du mener innerst inne. Anonymous poster hash: a1ddd...292 Det er da vitterlig ingenting som heter ‹‹litt›› Downs. Enten så har man det eller så har man det ikke. Anonymous poster hash: c3b13...14b 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #152 Skrevet 18. februar 2014 Dette mener jeg er opp til den enkelte og ingen andre har noe som helst med det valget å gjøre. For noen er det helt hårreisende at man en gang vurderer abort bare for litt downs, da gjør det vondt å høre slike ting. Akkurat som noen mener at homser skal drepes og avlives. Man sier det bare rett og slett ikke høyt uansett hva du mener innerst inne. Anonymous poster hash: a1ddd...292 Hæ, det er da absolutt ikke det samme som å mene at homofile skal drepes og avlives, på samme måte som det for øvrig ikke er noen her som mener at personer med downs skal "drepes og avlives". Og dom noen allerede har sagt, man har ikke bare "litt downs". Downs er et syndrom som kan føre med seg et utall helsemessige utfordringer feks i form av hjertesykdom, og ikke minst et stort omsorgsbehov som varer livet ut.Anonymous poster hash: af581...74d 1
Gjest illywhack Skrevet 18. februar 2014 #153 Skrevet 18. februar 2014 Jeg var ganske sikker på at jeg ville tatt abort, helt til jeg traff broren til kjæresten min. Herligere menneske skal du lete lenger etter, og etter det ble det for nært på meg til at jeg hadde klart å ta abort. Jeg heller mer og mer over til at jeg ikke vil ha barn i det hele tatt, litt på grunn av risikoen og litt på grunn av at jeg liker friheten..
Gjest BettyBoop Skrevet 18. februar 2014 #154 Skrevet 18. februar 2014 Denne typen retorikk har vi hørt flere ganger opp gjennom historien. Lignende holdninger så vi hos en fyr på 30/40-tallet som kalte seg for Adolf.....Anonymous poster hash: 60388...ee8 jeg liker heller ikke økonomi argunentet. Jeg tenker kudos til de som velger å beholde. Men jeg tenker for min egen del at jeg vwt ikke om jeg hadde klart det
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #155 Skrevet 18. februar 2014 Mannen min og jeg var på ultralyd sammen og fikk vite at fosteret hadde downs. Vi hadde snakket om hva vi skulle gjøre i forkant og jeg fikk utført abort noen få dagen i etterkant. Ikke noe drama, gråt eller krangling. Ble gravid et halvt år etterpå og fødte en flott frisk sønn. Vi har aldri angret på vårt valg og ser ikke på oss selv som umennesker som kun vil ha perfekte barn. Min mann har en kompis som fikk en sønn med downs og og de sliter voldsomt. Anonymous poster hash: 31e83...422 7
Daudaferd Skrevet 18. februar 2014 #156 Skrevet 18. februar 2014 Hadde uten tvil tatt abort. Jeg vet at forutsetningene for å gi det barnet et godt liv ville vært veldig små.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #157 Skrevet 18. februar 2014 Må bare spørre: er du 12 år eller yngre? Boligen skal bygges, og vedlikeholdes. Så skal gjerne kommunen som er eier betale forsikring, arbeidsgiveravgift, forsikring på brukerne, forsikring på ansatte, strøm, vann, renovasjon. Er det en døgnkontinuerlig bolig skal de ansatte ha lønn, kveldstillegg, nattillegg, kanskje smusstillegg, helgetillegg. Så er det kanskje ansatt en renholder, møbler og inventar må kanskje byttes ut med jevne mellomrom. Og så kan vi sikkert plusse på 10-20 punkter til på lista over utgifter til en slik bolig. Er du en slik som tror at en time hos fastlegen heller ikke koster mer enn 150 kr i egenandel?Anonymous poster hash: 5802e...371 Haha, nei! Jeg er daglig leder i en bolig for utviklingshemmede! For at en bruker skal være så dyr må han ha minst fire til en bemanning døgnet rundt, og det er det de færreste som har, og i allefall ikke en bruker med downs syndrom. En med diagnose som f.eks autisme, kanskje, men sjeldent brukere har mer en to til en bemanning, og i allefall ikke på natt! Har du vært i en bolig i det siste? Få er nye og lekre, sjeldent noe blir byttet ut, for å si det slik! Dessuten blir det fullstendig feil å dra denne summen inn i en debatt om barn med downs syndrom! Brukerne betaler en husleie (som oftest), og den er ikke så horribel i forhold til normale leiekostnader. Denne leien betaler de med trygdeytelser de får av staten, slik som alle andre som er uførede får. Anonymous poster hash: 7550f...bce
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #158 Skrevet 18. februar 2014 Haha, nei! Jeg er daglig leder i en bolig for utviklingshemmede! For at en bruker skal være så dyr må han ha minst fire til en bemanning døgnet rundt, og det er det de færreste som har, og i allefall ikke en bruker med downs syndrom. En med diagnose som f.eks autisme, kanskje, men sjeldent brukere har mer en to til en bemanning, og i allefall ikke på natt! Har du vært i en bolig i det siste? Få er nye og lekre, sjeldent noe blir byttet ut, for å si det slik! Dessuten blir det fullstendig feil å dra denne summen inn i en debatt om barn med downs syndrom! Brukerne betaler en husleie (som oftest), og den er ikke så horribel i forhold til normale leiekostnader. Denne leien betaler de med trygdeytelser de får av staten, slik som alle andre som er uførede får. Anonymous poster hash: 7550f...bce Hvis du er leder så vet du vel hva budskjettet er? Så hva koster det i snitt i døgnet å ha en med downs i enbolig? Inkl ALT av utgifter?Anonymous poster hash: 5802e...371 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #159 Skrevet 18. februar 2014 Er det foreldrene sin skyld at hun onanerer offentlig? Mener du at de oppfordrer henne til det? Slik oppførsel er dessverre veldig vanlig blant mennesker som er psykisk utviklingshemmet, de har færre hemninger enn oss, i likhet med barn. Men det visste du nok ikke, høres ut på deg og ditt syke sinn som om dette er noe foreldrene har lært denne jenta! Et voksent menneske med utviklingshemming har krav på egen bolig, og de har mye bedre av å bo for seg selv enn å bo hos sine foreldre (bla.a for å ikke slite ut foreldrene men også pga. fagkompetansen de som jobber med slike mennesker har.) Om en kvinne med downs onanerer SÅ mye som det skrives her er det noen som ikke gjør jobben sin! Sier ikke at det er foreldrene, det er antagelig personalet i boligen hun bor i. Som foreldre og pårørende må man kreve at kommunen tar ansvar, og i en slik situasjon er det noen som har sviktet! Jeg er daglig leder i en slik bolig og har vært med på å plukke av slik atferd på flere. Kan være en vanskelig jobb, men det gjelder å bruke de rette metodene. Anonymous poster hash: 7550f...bce 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #160 Skrevet 18. februar 2014 Hvis du er leder så vet du vel hva budskjettet er? Så hva koster det i snitt i døgnet å ha en med downs i enbolig? Inkl ALT av utgifter?Anonymous poster hash: 5802e...371 Det kommer jo helt an på brukerens hjelpebehov. Personer med downs syndrom er like forskjellige som alle oss andre. Noen må ha en til en bemanning (ytterst sjeldent), mens andre deler bemanning med flere andre. Er også stor forskjell fra kommune til kommune. Anonymous poster hash: 7550f...bce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå