tutta23 Skrevet 24. februar 2014 #521 Skrevet 24. februar 2014 Det er alldeles IKKE gratis med helsehjelp i Norge! Jeg betaler 36 % hver måned i skatt, så hvis jeg blir syk er ikke min hjelp gratis. Den har jeg betalt. De betaler mye mindre skatt i mange andre land,hvor helsehjelp ikke er gratis. Litt utenom tråden dette her... Nå vet jeg selvfølelig ikke hva du tjener...Men hvis du ligger på gjennomsnittet så vil ikke det du betaler i skatt dekke kostnadene dersom du blir alvorlig syk, og trenger langvarig behandling på sykehus, eller langvarig pleie... Ei heller skole, barnehage, arbeidsledighetstrygd dersom du trenger det...etc... Men dette blir jo en helt annen diskusjon...
Blod Skrevet 25. februar 2014 #522 Skrevet 25. februar 2014 http://www.tv2.no/2014/02/25/nyheter/utenriks/modell/5357347# En med downs som er modell. Ikke kom her og si at de ikke kan oppnå noe
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #523 Skrevet 26. februar 2014 Nå har jeg lest hele tråden... Og jeg sitter igjen med en ting som undrer meg. Hvorfor ser noen det som ønskelig at DS barn skal bli født av alle, og da med særlig trykk på de potensielle foreldrene som ikke ønsker DS barn? Er det til barnets beste å bli født inn i en familie som ikke har kapasitet til å ta seg av det? Det kan være mange grunner til at noen ikke har den kapasiteten, og det må de nesten få lov å bestemme selv. Det er som i en vanlig abort diskusjon, hvorfor skal folk tvinges til å få barn de ikke ønsker eller er i stand til å ta seg av. Er det til barnets beste? Det er et sørgelig men kjent faktum at ikke alle klarer å ta seg av barna sine, hverken friske eller syke. Er det dette vi ønsker for så mange flere? Bare mine små tanker... Anonymous poster hash: 038d0...468 2
Gjest Sobril Skrevet 26. februar 2014 #524 Skrevet 26. februar 2014 (endret) For min del er det utelukket å ta abort på grunn av downs syndrom. Isolert sett kan det være langt verre med autisme. Eller hva om barnet får CP under fødsel? Jeg vet det kan være en rekke tilleggsdiagnoser ved downs, men så sant barnet ellers er friskt ser jeg ingen store problemer med dette syndromet og synes det er feil å luke ut når det finnes andre sykdommer som er langt verre. Sist jeg var gravid tok jeg duo-test hvor prøvesvarene viste svært liten sannsynlighet for kromosomfeil. Nå døde ungen min uansett i uke 33, noe som satt ting i perspektiv for min del. Man vet aldri hva man får. Blir jeg gravid igjen kommer jeg antakeligvis ikke til å ta duo-test, men få en generell sjekk av nakkefold og at organer (tilsynelatende) fungerer slik de skal. En duo-test som viser høy sannsynlighet for downs (synes ikke f.eks. 1:100 er spesielt høy sjanse, det er tross alt bare 1 %) - ville aldri fått meg til å ta fostervannsprøve. Sannsynligheten, i dette tilfellet, hadde vært større for å abortere pga fostervannsprøven enn å få barn med downs. Og når selv mennesker med downs synes det er stigmatiserende at vi faktisk har valget å fjerne et foster på grunn av "deres" syndrom, så sier det også litt om hjernekapasiteten mennesker med downs syndrom har. Folk med sterk autisme ville ikke hatt evne til å reflektere over dette LITT engang. Endret 26. februar 2014 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #525 Skrevet 26. februar 2014 Og når selv mennesker med downs synes det er stigmatiserende at vi faktisk har valget å fjerne et foster på grunn av "deres" syndrom, så sier det også litt om hjernekapasiteten mennesker med downs syndrom har. Folk med sterk autisme ville ikke hatt evne til å reflektere over dette LITT engang. Autister mangler ikke evnen til å reflektere, de mangler evnen til å kommunisere. Anonymous poster hash: b5753...646 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #526 Skrevet 26. februar 2014 1 om du var gravid og fikk vite at babyen hadde down syndrom ville du tatt abort eller beholdt? Oppgi også grunnen til ditt valg. Hadde tatt abort. Jeg syns absolutt ikke at down syndrom er noe ubehagelig, og jeg koser meg masse når jeg møter de å prater med de. Men jeg hadde ikke klart et slikt ansvar pluss at jeg ønsker flere barn, og jeg kjenner meg selv, og vet jeg ikke hadde taklet det. Er utfordrende. Hun mente at alle med denne kromosom feilen har like rett til å bli født som alle andre og til å leve. Igjen selvfølgelig man har den retten, men det bringer med helt andre utfordringer enn et normalt barn, og alle er ikke slike som denne jenta. Noen klarer seg fint, men mange trenger observasjon døgnet rundt til de er langt opp i årene. Og tror faktisk mange ikke innrømmer det, men de hadde nok tatt abort om de visste det. Om det skulle skje at jeg fikk et barn med en slik feil, så måtte jeg bare løst det, men er absolutt ikke noe jeg ønsker, og er fært å si det, men velger heller å ikke ha barn om det er alternativet. Er en utrolig tøff utfordring, og bøyer meg i støvet for alle foreldre men barn som har down syndrom eller andre form for sykdommer . Bare å sitte å oppleve at barnet ditt aldri kan bli den selvstendige personen du skulle ønske, og at muligheter for tidligere dødsfall er der . Anonymous poster hash: 84de1...8a9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #527 Skrevet 26. februar 2014 Etter å ha sett på 200 års jubeleum for Eidsvoll 1814 idag på tv der en jente med down syndrom holdt tale ønsker jeg å stsrte en diskusjon om dette. Jenta hevdet at det blir utført mange aborter her i landet oga fosteret har down syndrom. Hun mente at alle med denne kromosom feilen har like rett til å bli født som alle andre og til å leve. Så her er spm til dere 1 om du var gravid og fikk vite at babyen hadde down syndrom ville du tatt abort eller beholdt? Oppgi også grunnen til ditt valg. Spm gjelder også de som har en med down syndrom i nærmeste familie. Angrer du på valget du tok? Hva er det mest utfordrende? Så også den talen. Veldig rørende! Jeg ville beholdt barnet. Syns ikke noe om at man skal kunne velge hvem som kan få leve eller ikke. Alle er like mye verd! Anonymous poster hash: 4032f...d8c
Pusheen Skrevet 26. februar 2014 #528 Skrevet 26. februar 2014 Så også den talen. Veldig rørende! Jeg ville beholdt barnet. Syns ikke noe om at man skal kunne velge hvem som kan få leve eller ikke. Alle er like mye verd!Anonymous poster hash: 4032f...d8c Så da er det bedre å bære frem et barn hvor foreldrene ikke egentlig ønsker/er istand til å ta seg av det?
Gjest BettyBoop Skrevet 26. februar 2014 #529 Skrevet 26. februar 2014 Så også den talen. Veldig rørende! Jeg ville beholdt barnet. Syns ikke noe om at man skal kunne velge hvem som kan få leve eller ikke. Alle er like mye verd! Anonymous poster hash: 4032f...d8c Det handler ikke om at man anser de som mindre verdt. Få det inn i nøtta 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #530 Skrevet 26. februar 2014 Ville tatt abort. Er ikke keen på alle utfordringene som følger med når jeg er skeptisk til å få barn i utgangspunktet. Dessuten mener jeg ikke et liv er et liv før det involverer tanker, følelser eller minner, så jeg hadde helt ærlig hatt kjempegod samvittighet også. Anonymous poster hash: 9f037...f28 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå