Gå til innhold

down syndrom og graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan kan du bruke avlsargumentet mot abort av syke barn?

Herregud! For å si at mennesker IKKE er dyr! At det er feil!

Jeg tenkte å spørre om hva det neste blir? Å sammenligne disse barna med hunder og dyreoppdrett? Og så kom det!

Mener du at man er riktig i hodet dersom man bruker det FOR? :sjokkert:

Nei, fy, dette orker jeg ikke lese om lenger. At mennesker kan være så kyniske og kalde!

Endret av Novemberellie
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du hadde altså taklet det helt fint om du fikk et multihandicappet barn? Eller et barn med Downs Syndrom? Det hadde ikke jeg, og jeg hadde tatt abort om jeg fikk vite det på forhånd. Ikke bare pga belastningen det ville bli på familien, men også fordi jeg tror at dette barnet ikke ville få et fullverdig liv.

Hva er et fullverdig liv? Og hvem har rett til å ta den avgjørelsen? Vil du si at de som var med på "Uten grenser" ikke har et fullverdig liv?

Og det er vel forskjell på mulithandicappet og Downs syndrom!

Anonymous poster hash: 6ff72...b51

• Liker 2
Skrevet

Hva er et fullverdig liv? Og hvem har rett til å ta den avgjørelsen? Vil du si at de som var med på "Uten grenser" ikke har et fullverdig liv?

Og det er vel forskjell på mulithandicappet og Downs syndrom!

Anonymous poster hash: 6ff72...b51

Når jeg tenker multihandicappet er også hjerneskade med. Et barn som har stor hjerneskade og som også har store fysiske begrensninger, er multihandicappet, og er helt hjelpeløs uten døgnpleie. De som var med "Uten grenser" er ikke det, de har fullverdige liv.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg tenker multihandicappet er også hjerneskade med. Et barn som har stor hjerneskade og som også har store fysiske begrensninger, er multihandicappet, og er helt hjelpeløs uten døgnpleie. De som var med "Uten grenser" er ikke det, de har fullverdige liv.

Du vet ikke hva multihandicap betyr engang, også uttaler du deg slik? Idioti!

Er man multihandicappet har man multible handicap! Man må ikke ha hjerneskade av den grunn! Og hjerneskader kan være så mangt. Mange med hjerneskader klarer seg utmerket uten noe hjelp. Skammelig at folk som ikke aner hva de snakker om uttaler seg slik!

Anonymous poster hash: 7550f...bce

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du vet ikke hva multihandicap betyr engang, også uttaler du deg slik? Idioti!

Er man multihandicappet har man multible handicap! Man må ikke ha hjerneskade av den grunn! Og hjerneskader kan være så mangt. Mange med hjerneskader klarer seg utmerket uten noe hjelp. Skammelig at folk som ikke aner hva de snakker om uttaler seg slik!

Mulig det. Jeg har nevnt hva jeg forbinder med det. At du mener noe annet enn jeg gjør, får du gjøre som du vil med. For å si det litt enklere for din del da, et barn som trenger døgnpleie har større utfordringer i livet enn jeg vil gi det ved å føde det av prinsipp.

Jeg vil uansett ikke sette et barn til verden, som jeg VET vil få store utfordringer i livet.

Endret av Majott
  • Liker 1
Gjest Mary Quant
Skrevet

Jeg får ikke linket siden jeg er på mobil, men på forsiden av www.nrk.no så er det en artikkel om temaet nå.

Den heter "avbryter svangerskap etter syv måneder", og handler om gravide damer som må til UK og US for å abortere fostere som er påvist multihandicappede.

Jeg skal linke til siden. Leste den nettopp og det er nifst at det finnes norske kvinner som faktisk gjør dette:

http://www.nrk.no/norge/_-tar-abort-etter-syv-maneder-1.11553681

Skrevet

Sjøl synes jeg syv måneder er litt vel lenge ut i svangerskap til å ta abort, men jeg har full forståelse for de som ikke ønsker å sette et sykt og handicapet barn til verden.

• Liker 2
Gjest Mary Quant
Skrevet

Hva er så nifst? At de ikke vil sette syke individer til verden? Ville gjort det selv også.

Anonymous poster hash: 5802e...371

Det er nifst at norske kvinner har reist til utlandet for å abortere foster på opptil 32 uker - og noen av den grunn at undersøkelser har vist at barnet har Downs.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er helt meningsløst å sette syke barn til verden når vi har teknologien som kan forhindre det.

Enig - i gamle dager satte de uønskede barn ut i skogen for å dø, eller de ble stuet bort og glemt på loftet, idag kan vi ta abort ... hva er egentlig værst?

Jeg har sett en baby født uten hjerne, og de skulle på død og liv redde babyen og holdt den ble holdt kunstig i live siden den ikke kunne puste selv ..

Iblant er det ikke meningen av man skal leve, hva tror dere ville skjedd ute i naturen om det ble født et dyr som var svakt og sykt og ikke kunne puste selv? Kun de sterkeste overlever!

• Liker 2
Gjest Mary Quant
Skrevet

Enig - i gamle dager satte de uønskede barn ut i skogen for å dø, eller de ble stuet bort og glemt på loftet, idag kan vi ta abort ... hva er egentlig værst?

Jeg har sett en baby født uten hjerne, og de skulle på død og liv redde babyen og holdt den ble holdt kunstig i live siden den ikke kunne puste selv ..

Iblant er det ikke meningen av man skal leve, hva tror dere ville skjedd ute i naturen om det ble født et dyr som var svakt og sykt og ikke kunne puste selv? Kun de sterkeste overlever!

Denne tråden dreier seg om barn med Downs ettersom jeg har sett. Det er et stort skritt til babyer som fødes uten hjerne, synes du ikke?

• Liker 3
Skrevet

Hva er så nifst? At de ikke vil sette syke individer til verden? Ville gjort det selv også.

Du syntes ikke det er nifst at man tar abort på babyer som er 32 uker og MEGET levedyktige?

Da kan man jo likesågodt ta livet av nyfødte som blir født med en skavank også da! Dere er jo syke i hodene deres! Dere trenger hjelp, og foreldrene deres trenger juling!

• Liker 3
Skrevet

Du syntes ikke det er nifst at man tar abort på babyer som er 32 uker og MEGET levedyktige?

Da kan man jo likesågodt ta livet av nyfødte som blir født med en skavank også da! Dere er jo syke i hodene deres! Dere trenger hjelp, og foreldrene deres trenger juling!

Tenker vi kanskje skal rapportere deg, som mener mennesker som er i en fortvilet situasjon er syke i hodet fordi de ikke har samme innstilling som deg.

• Liker 4
Gjest New_Girl
Skrevet

Hadde vi ikke oppdaget downs syndrom før langt uti graviditeten og hvert fall ved 7 måneder, så hadde jeg ikke klart å ta abort. Da hadde jeg nok knyttet meg til den lille alt for mye.

Men hadde vi oppdaget andre, mer alvorlige ting, så hadde jeg i hvert fall vurdert det.

• Liker 1
Skrevet

Tenker vi kanskje skal rapportere deg, som mener mennesker som er i en fortvilet situasjon er syke i hodet fordi de ikke har samme innstilling som deg.

Rapportere MEG?! Hva med å rapportere folk som mener det er greit å drepe levedyktige babyer!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har rapportert deg. For å syntes det er greit å drepe levedyktige babyer. Er ikke det SYKT så vet ikke jeg!!!!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har rapportert deg. For å syntes det er greit å drepe levedyktige babyer. Er ikke det SYKT så vet ikke jeg!!!!

Dette er fullt lovlig i de landene det gjøres. Når man oppholder seg i et land, så gjelder landets lover og regler for dem som til enhver tid oppholder seg i landet.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, slutt å rapporter pga sterke meninger. Rapporter heller pga personangrep eller lignende. Barnslig...

Når det er sagt; jeg har full forståelse for kvinner som ikke mener de har kapasitet nok til å ta vare på et barn med DS, og som fortvilet tar abort såpass sent. Er garantert gjennomtenkt og vondt for den det gjelder. MEN det er også vondt å føde et barn man ser har det vanskelig hver dag og særlig når man vet at det aldri vil bli bedre. JA, det er mange med DS som har flotte gode liv, men det er pga familie, hjelpeapparat. Mye tid og energi ligger i å ta hånd om et barn med ekstra utfordringer og ikke alle vil ha den belastningen. Jeg ville ikke hatt et barn med DS, men om jeg var 7 mnd på vei og jeg DA fikk vite det, hadde jeg nok ikke klart å tatt abort. MEN jeg hadde vært sønderknust. Jeg har allerede barn, og hun fortjener å ha en mamma som kan være der like mye for henne som for eventuelle søsken. Når man får et barn med et handicap er det ofte sånn at søsken kommer i andre rekke. Det ønsker jeg ikke for min datter.

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Herregud, slutt å rapporter pga sterke meninger. Rapporter heller pga personangrep eller lignende. Barnslig...

Når det er sagt; jeg har full forståelse for kvinner som ikke mener de har kapasitet nok til å ta vare på et barn med DS, og som fortvilet tar abort såpass sent. Er garantert gjennomtenkt og vondt for den det gjelder. MEN det er også vondt å føde et barn man ser har det vanskelig hver dag og særlig når man vet at det aldri vil bli bedre. JA, det er mange med DS som har flotte gode liv, men det er pga familie, hjelpeapparat. Mye tid og energi ligger i å ta hånd om et barn med ekstra utfordringer og ikke alle vil ha den belastningen. Jeg ville ikke hatt et barn med DS, men om jeg var 7 mnd på vei og jeg DA fikk vite det, hadde jeg nok ikke klart å tatt abort. MEN jeg hadde vært sønderknust. Jeg har allerede barn, og hun fortjener å ha en mamma som kan være der like mye for henne som for eventuelle søsken. Når man får et barn med et handicap er det ofte sånn at søsken kommer i andre rekke. Det ønsker jeg ikke for min datter.

slike sene aborter hadde kunnet vært unngått om de undersøkte det som kunne undersøkes tidlig nok.
  • Liker 3
Skrevet

Bare for å nevne det. Dere som bruker evolusjonen som argument for å ta abort på barn med DS. Fordi i en naturlig verden hadde de ikke overlevd.

Dette bør dere holde dere for gode til. Hvis dette er et argument, så burde man bl.a. slutte å holde eldre folk live gjennom dosetter med medisiner og bldofortynnende. Hadde naturen gått sin gang, hadde vært døde for lenge siden.

I bunn og grunn gjelder jo dette all medisin - Tukling med naturen.

Dere må gjerne være i for abort pga Downs, men slutt å bruk evolusjon som argument. Det blir useriøst.

Anonymous poster hash: 60388...ee8
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...