AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #361 Skrevet 18. februar 2014 Regner med at foreldre til barn med talefeil skal betale logoped selv også, og at de med Adhd-barn får klare seg uten ekstra oppfølging. Ungene som blir født med hjertefeil må opereres på foreldrenes regning og får ungen din astma og allergi er det ikke lenger snakk om medisiner på blå resept. Eller skal du skille på de som får barn med downs som vet at de bærer et barn med et syndrom og de som får et barn med downs syndrom uten å vite det på forhånd? For det er jo veldig rettferdig og realt! Forøvrig burde man vel avlive kriminelle og skyte de som har røkt på seg lungekreft, for de koster jo enormt! Det blir litt sånn "Hitlersk" det hele! Anonymous poster hash: 7550f...bce Idiotisk argument. Man kan ikke velge å abortere ADHD-barn eller barn med talefeil, fordi man vet ikke om det på forhånd, slik man vet med Downs. Dessuten koster ikke ADHD-medisiner eller logoped mye i forhold til alt støtteapparatet rundt downs, og de fleste med ADHD og talefeil kan forsørge seg selv etter hvert slik som andre kan, så det ikke går utover stakkars gamle Magda's sykehjemsplass fordi kommunen holder på å gå konk. Ser du virkelig ikke forskjellen? Skal du virkelig dra det så langt som du gjør? Dette er et reelt problem og en aktuell problemstilling. Og ja, de som begynner å røyke nå - etter alt vi vet om at røyking dreper - kan gjerne betale sin KOLS-behandling fra egen lomme i fremtiden, fordi det er en overtydelig årsakssammenheng og man har et valg. Man har valg om å føde frem downs-barn også. Anonymous poster hash: 96859...a74 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #362 Skrevet 18. februar 2014 Hvorfor er det alltid et spørsmål om penger? Hvor skal grensa gå? Hvis man er syk har man liksom ikke like stor rett til å leve som andre? Det er så mange sykdommer der ute som koster oss masse penger men det kan man jo ikke se før ungen er født eller det har gått flere år. Hvordan skulle det gått hvis vi skulle fjernet alt som ikke er A4? Tenker dere over hvordan verden ville blitt uten alle disse menneskene? Det er en verden jeg ikke vil ta del i for det vet jeg ville blitt et ganske kaldt samfunn. Hvorfor tror du det er et spørsmål om penger? Fordi vi ikke har ubegrenset, og må sikre en viss livskvalitet FOR DE SOM ALLEREDE LEVER. Det betyr dine besteforeldre, foreldre, og etter hvert deg selv. Skal ihvertfall love deg at det blir et kaldt samfunn hvis man må velge mellom hvilke alders/sykdomsgrupper man skal påkoste behandling og ikke, når man har for lite penger. Derfor gjør man det man kan for å minimere unødvendige utgifter, innen rimelighetens grenser. Å abortere bort et barn man allerede vet vil koste ekstra mye OG ikke ha et godt liv selv, er innen rimelighetens grenser. Likevel vil det fødes mange som ikke er A4 og som vil sørge for et varmt og fargerikt samfunn i dine øyne. Anonymous poster hash: 96859...a74 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #363 Skrevet 18. februar 2014 Javisst vil de få det tøft. Men det er mange andre barn som har det værre, men det kan man jo ikke alltid se under en ultralyd. Så fordi barn med downs vil få det tøft, skal man likevel føde dem frem fordi det alltids finnes noen som har det verre?? Det er nesten så det skulle vært krav til IQ-test før man får lov til å formere seg. Anonymous poster hash: 96859...a74 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #364 Skrevet 18. februar 2014 Det hadde ikke vært krig i verden om alle hadde vært som de med downs. Hvis alle hadde hatt downs hadde det vært akkurat like mye slossing, krangling, drap og elendighet, om ikke mer. Dessuten hadde svært få av dem greid seg. Det hadde vært anarki og jungel. Ta deg en tur på en institusjon og få en oppvåkning. Anonymous poster hash: 96859...a74 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #365 Skrevet 18. februar 2014 Jeg er vernepleier og har 15 års erfaring med å jobbe med mennesker med Downs syndrom. På arbeidsplassen min liker jeg noen av de med Downs, mens andre igjen har jeg svært lite til overs for. Men dette har da ingenting med Downs syndrom å gjøre? Det har med personligheten deres å gjøre. Den personen de ble etter at de ble oppdratt av foreldrene sine. Eller personlighetsforstyrrelsen, eller psykosen. Det er nemlig sånn at personer med Downs syndrom også kan være drittsekker, eller syke, eller sjarmerende, eller gledesspredere, på samme måte som vi funksjonsfriske heller ikke er lytefrie. Faktisk så er det sånn at personer med Downs er like forskjellige som resten av befolkningen forøvrig. Det er klart at ikke alle er som de på Tangerudbakken, vi vet jo at de bruker manus der. Og hvis noen drev og filmet meg og lagde et tv-program om meg og vennene mine, så hadde jeg nok skrudd på sjarmen. Om jeg hadde tatt abort? Nei. Anonymous poster hash: 9545d...3c3 1
Blod Skrevet 18. februar 2014 #366 Skrevet 18. februar 2014 Wow, imponert over at du har erfaring fra og oversikt over alle verdens mennesker med Downs syndrom, og deres livskvalitet. Det at du har en søster med Downs som har det veldig bra, gir deg ikke belegg for å si at de aller fleste med Downs har et flott liv. Du skjønner det?Anonymous poster hash: a75ae...f24 Jeg har ikke oversikt over alle i hele verden... Men jeg trodde det var noe de fleste visste, at de fleste har det veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #367 Skrevet 19. februar 2014 Denne typen retorikk har vi hørt flere ganger opp gjennom historien. Lignende holdninger så vi hos en fyr på 30/40-tallet som kalte seg for Adolf.....Anonymous poster hash: 60388...ee8 Da foreslår jeg at Bibelbeltet får egen regjering og selv skal forvalte økonomien, hvor de etter hvert må velge mellom hvilke mennesker som skal få medisinsk behandling og omsorg, fordi man ikke lenger har god råd. Og innbille seg at barna med downs har det godt. Anonymous poster hash: 96859...a74 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #368 Skrevet 19. februar 2014 Dette mener jeg er opp til den enkelte og ingen andre har noe som helst med det valget å gjøre. For noen er det helt hårreisende at man en gang vurderer abort bare for litt downs, da gjør det vondt å høre slike ting. Akkurat som noen mener at homser skal drepes og avlives. Man sier det bare rett og slett ikke høyt uansett hva du mener innerst inne. Anonymous poster hash: a1ddd...292 Barnslig sammenligning. Du skjønner vel også at abort ikke kan sammenlignes med å drepe og avlive levende mennesker som er født frem og har bevissthet og personlighet. Anonymous poster hash: 96859...a74 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #369 Skrevet 19. februar 2014 Jeg er ikke AB du siterer, men svarer alikevel. De aller fleste i denne (og lignende) tråder har overhodet ikke i mot folk med DS. Vi mener også at foreldre som har barn med DS skal få økonomisk pg praktisk hjelp, og at dagens tilbud er for dårlig (ref. alle historiene om endeløse kamper mot kommunen, samn x-antall nyhetsartikler om temaet). Flertallet i disse trådene skriver derimot at om de har valget mellom å få et barn med DS eller å ikke få et barn med DS, så velger de å ikke få det. Som regel fulgt av en veloverveid begrunnelse. Det jeg derimot har sett fra den andere leieren, som mener abortering av fostre med DS skulle vært forbudt, er det helt motsatte. Fra den siden var jeg sett få gode argumenter utover "de er jo så søte" og "folk med downs får meg til å smile", antiabortpropeganda i Nessa-stil og "jeg håper du får en multihandicappet unge"-forbannelser. Nemlig. +10! Anonymous poster hash: 96859...a74 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #370 Skrevet 19. februar 2014 WOW! Om du kunne velge på nytt hadde du valgt bort ditt eget barn? Får så uendelig vondt av mennesker som har foreldre som deg. Trist. Hvor gammel er du? Anonymous poster hash: 96859...a74 2
Blod Skrevet 19. februar 2014 #371 Skrevet 19. februar 2014 Hvorfor tror du det er et spørsmål om penger? Fordi vi ikke har ubegrenset, og må sikre en viss livskvalitet FOR DE SOM ALLEREDE LEVER. Det betyr dine besteforeldre, foreldre, og etter hvert deg selv. Skal ihvertfall love deg at det blir et kaldt samfunn hvis man må velge mellom hvilke alders/sykdomsgrupper man skal påkoste behandling og ikke, når man har for lite penger. Derfor gjør man det man kan for å minimere unødvendige utgifter, innen rimelighetens grenser. Å abortere bort et barn man allerede vet vil koste ekstra mye OG ikke ha et godt liv selv, er innen rimelighetens grenser. Likevel vil det fødes mange som ikke er A4 og som vil sørge for et varmt og fargerikt samfunn i dine øyne. Anonymous poster hash: 96859...a74 Hvorfor jeg tror det handler om penger? Se på hva du selv skriver. Hvorfor må man velge mellom handikappede eller gamle? Og andre svake grupper? Hvorfor kan det ikke være prioritering mellom handikappede og nye motorveier(Dette er bare et eksempel). Ja og det er nettopp det, hvordan er et samfunn tjent med å fjerne alt som koster samfunnet ekstra penger? Hvor mye penger tror du ikke det er lagt i å finne ut av hvordan barn har downs før 12 uke. Tenk om man heller kunne brukt de pengene på å hjelpe dem istedenfor å fjerne dem.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #372 Skrevet 19. februar 2014 Faktisk er det uendelig langt alvorligere å velge å sette et DS barn til verden enn det er å ta avgjørelsen om hvilken genser du skal ha på. Det er svært store konsekvenser for ikke bare alle i familien og alle andre rundt, men også for barnet som settes til verden. Ingen skal behøve å komme til verden å være uønsket. Det mener jeg meget sterkt fordi jeg selv vokste opp som uønsket, og det er ikke noe jeg vil min verste fiende. Alle barn fortjener foreldre som virkelig ønsker dem og som har kapasitet til å ta seg av dem. Når det gjelder barn med DS er det langt færre som greier det enn med normale barn, så enkelt er det. Anonymous poster hash: 6250a...294 Viktig poeng. Det har i mange tilfeller svært store negative konsekvenser for søsken, som ikke får den omsorgen de trenger fordi foreldrene er utslitt grunnet barnet med downs. Er det rettferdig ovenfor de andre barna, dere som er motstandere? Et logikk-kurs hadde gjort seg for noen i denne tråden. Anonymous poster hash: 96859...a74 1
Blod Skrevet 19. februar 2014 #373 Skrevet 19. februar 2014 Så fordi barn med downs vil få det tøft, skal man likevel føde dem frem fordi det alltids finnes noen som har det verre?? Det er nesten så det skulle vært krav til IQ-test før man får lov til å formere seg. Anonymous poster hash: 96859...a74 Nei, man skal føde dem om man føler man klarer å gjennomføre alt det medfølger, fordi de er mennesker som kan få det kjempebra. Man må ikke ta sorgene på forskudd....
Blod Skrevet 19. februar 2014 #374 Skrevet 19. februar 2014 (endret) Hvis alle hadde hatt downs hadde det vært akkurat like mye slossing, krangling, drap og elendighet, om ikke mer. Dessuten hadde svært få av dem greid seg. Det hadde vært anarki og jungel. Ta deg en tur på en institusjon og få en oppvåkning. Anonymous poster hash: 96859...a74 Det er tydelig at du ikke skjønner hva jeg mener, jeg mente det jo ikke bokstavelig! Kan jeg få spørre hva slags erfaring du egentlig har med folk med downs? Endret 19. februar 2014 av Blod
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #375 Skrevet 19. februar 2014 Jeg vet utmerket godt at det å ha down syndrom ikke er synonymt med Tangerudbakken. Jeg er sykepleier, og har arbeidet med mennesker med down syndrom i mange år. Men nå er det vel ikke opp til deg å bestemme om menneskene du jobber med har et "leveverdig" liv, som du sier så fint. JA, det krever mer av en som foreldre å ha barn med down syndrom. JA, det vil være mange tunge stunder hvor en føler en ikke strekker til. JA, det vil ta svært mye av ens tid og krefter. Men er dette en begrunnelse på hvorfor man velger å ikke la barnet leve? For meg er svaret NEI, uten det minste snev av tvil. ...Skremmende lite reflektert til å være sykepleier. Vil anbefale deg å jobbe i psykiatrien litt, så møter du mennesker som er helt utslitte. Både downsbarnets foreldre, og søsken som ikke har fått den omsorg og oppfølging barn trenger. I tillegg er det lite sympatisk å dømme andre grunnet sin egen religiøse overbevisning, så jeg håper det ikke er den som motiverer deg til å si det stygge du sier til mor til en med downs i denne tråden, og at du kan få et litt mer nyansert syn på saken en dag. Det at vi sier nei til å føde frem en med downs betyr ikke at vi ikke liker de som allerede er født. Anonymous poster hash: 96859...a74 3
Blod Skrevet 19. februar 2014 #376 Skrevet 19. februar 2014 Dere som mener de ikke får et godt liv, hva baserer dere det på? Ut i fra min erfaring så er det ihvertfall ingenting som tilsier at ikke de har et like verdifullt liv dem som resten av befolkningen fra sitt utgangspunkt.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #377 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har ikke oversikt over alle i hele verden... Men jeg trodde det var noe de fleste visste, at de fleste har det veldig bra. De har ikke det. Og de som har det, har det i stor grad på grunn av et enormt hjelpeapparat. Det har vi råd til i Norge NÅ, men ikke i fremtiden. Jeg skjønner at mange med personlige forhold til personer med downs kan bli personlig engasjerte i debatten, men det at man ser det hele og nyanserte bildet i denne debatten betyr ikke at man ikke elsker søsteren/broren/ungen sin med downs, og det betyr ikke at h*n er uønsket. Det er viktig å skille slike følelser fra debatten, og skaffe seg et helhetsbilde. Litt samfunnsøkonomi er noe alle med fordel kan studere, hvis de ikke har en intuitiv forståelse for det. Anonymous poster hash: 96859...a74 2
Meridian Skrevet 19. februar 2014 #378 Skrevet 19. februar 2014 I gamle dager satte de uønskede barn ut i skogen for å dø ... idag tar vi abort - hva er værst? 1
Blod Skrevet 19. februar 2014 #379 Skrevet 19. februar 2014 De har ikke det. Og de som har det, har det i stor grad på grunn av et enormt hjelpeapparat. Det har vi råd til i Norge NÅ, men ikke i fremtiden. Jeg skjønner at mange med personlige forhold til personer med downs kan bli personlig engasjerte i debatten, men det at man ser det hele og nyanserte bildet i denne debatten betyr ikke at man ikke elsker søsteren/broren/ungen sin med downs, og det betyr ikke at h*n er uønsket. Det er viktig å skille slike følelser fra debatten, og skaffe seg et helhetsbilde. Litt samfunnsøkonomi er noe alle med fordel kan studere, hvis de ikke har en intuitiv forståelse for det. Anonymous poster hash: 96859...a74 Men de som har personlige forhold skjønner jo kanskje mer om hva det vil si å leve med downs. Det høres ikke ut som man har den samme stemmeretten så fort man er personlig involvert. Selvfølgelig er ikke de som er personlig involvert nøytrale i dette, men samtidig så er vel de som ser det på nært hold hver dag også de beste til å uttale seg om hvordan livet dems faktisk er
Djungelvrål Skrevet 19. februar 2014 #380 Skrevet 19. februar 2014 Det er faktisk ikke sånn at de menneskene med spesielle behov flyr rundt å onanerer og kler av seg i offentlighet pga sin diagnose. Det er fordi omsorgspersonene ikke har tatt tak i det og latt det utvikle seg. Selv friske barn kan finne på slike ting, men de fortsetter ikke med det fordi det ikke er en like stor kamp for foreldrene å få de til å slutte med det som det er å få barn med forsinket utvikling til å slutte med det. Barnet mitt utagerer, er voldelig, skriker mye osv. Skal jeg bare la han fortsette med det og skylde på diagnosen? Nei, jeg tar tak i det og selvom det er flere år med trening for å bli kvitt den uønskede atferden så er dette noe jeg tar tak i fordi det er viktig for barnet vårt sin fremtid og for oss som omsorgspersoner. Psykisk utviklinghemming står for...tadaaaaaa, sein læring på godt norsk! Noen barn er så sterkt skadde at det ikke er stort å lære dem overhodet! De er ikke som barn, de lærer ikke nødvendigvis av erfaringer, det nytter ikke med kognitiv trening, det nytter ikke å mase, det nytter ikke å rose eller sstraffe, det nytter ikke med all verdens pedagogikk....fordi de er hjerneskadd og ikke responderer på læring. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå