Gå til innhold

down syndrom og graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ingen selvfølge at barnet ikke får det vondt heller. Hvorfor skal man gamble på det? Jeg har kunnskap om ds. Noen blir velfungerende, noen blir ikke det. man har ingen anelse om utfallet.

Sånn er det å få barn!!!! ENten barnet har downs syndrom eller ikke! Man vet ikke utfallet. Ungen din kan få psykiske problemer i tenårene f.eks. og slite MYE værre enn et barn med downs syndrom.

Jeg tror ikke dere aner hva dere snakker om. Dere kan umulig vite mye om diagnosen bortsett fra hva dere ser på Tangerudbakken. (Jeg jobber med utviklingshemmede og kan ikke fordra Tangerudbakken, bare så det er sagt. Ikke fordi jeg ikke liker de som er der, jeg syntes bare det er kjedelig...)

Anonymous poster hash: 7550f...bce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har jeg skrevet noe om testing?

Du sier at det er opp til hver familie hva de ønsker og begynner å snakke om menneskerettighetene. Dette er en debatt om abort og downs syndrom. Downs syndrom er det ikke lov å teste for i Norge, med mindre man er over 38, derfor er det ikke slik du sier at en hver familie skal få gjøre som man vil.

• Liker 1
Skrevet

Du leser bare ikke hva jeg skriver noe sted du. Det handler ikke om at man er ute etter perfeksjon. Du spiller dum med vilje bare for å provosere

Over hodet ikke!

Dere babbler på om at disse barna "fortjener" å dø, for det er det dere sier da dere sier dere gjør det for å skåne barna. Dere hevder at disse barna får det vondt, og at de vil være byrder for både foreldre og søsken. Dyre for samfunnet er de også!

Kan dere ikke bare kalle en spade for en spade? De passer ikke inn i deres liv, og må fjernes.

Hva av det jeg sa nå stemmer ikke? (Du kan gjerne svare ta-deg-ei-bolle på det, for jeg skjønner at det er vanskelig for deg!

• Liker 2
Skrevet

Går fint, fort å lese feil :)

Men hva så om barnet ikke barnet vil fungere kognitivt og fysisk like sterkt som et friskt barn? Det kan jo likevel ha et flott og meningsfylt liv :)

Selvfølgelig kan det det, er ikke det jeg iallefall mener er grunnen til at folk velger abort. Grunnen er vel at man ikke vil ha belastningen og det enorme ansvaret det medfører både for familien.

• Liker 1
Skrevet

Du sier at det er opp til hver familie hva de ønsker og begynner å snakke om menneskerettighetene. Dette er en debatt om abort og downs syndrom. Downs syndrom er det ikke lov å teste for i Norge, med mindre man er over 38, derfor er det ikke slik du sier at en hver familie skal få gjøre som man vil.

Så nakkefolder ol blir ikke sjekket på UL altså, hm, merkelig for det gjøres jo. Grunnen til at jeg trekker inn menneskerettigheter er fordi det er høyst relevant, spesielt den artikkelen jeg siterte.

• Liker 1
Skrevet

Den eneste som ikke har noe den skulle ha sagt her, er den det faktisk handler om. Nemmelig det lille barnet i magen. Blir helt dårlig av denne diskusjonen :/

Du svarte ikke på de spørsmålene jeg stilte deg.

Skrevet

Hvem snakker om perfeksjon? Det er omtrent umulig å oppdrive fornuftige argumenter fra "dere" som ikke inneholder hersketeknikker og negative personkarakteristikker.

Du klarer jo ikke svare! Du sier det selv, det passer ikke deg å få et slikt barn, for det vil gå ut over barnet du har, og ditt eget liv. Barnet er ikke bra nok og må derfor tas bort.

Om du får greie på at barnet har downs på UL så vet du ikke graden. Akkurat DITT barn kan komme til å kunne leve et rikt og flott liv. Lære å lese, skrive og klare seg selv. Det er noe du ikke vet! Men det er ikke bra nok for deg, det sier du jo selv! Du vil ikke ta sjansen på et slikt barn i tilfelle det vil bli litt for brysomt for deg.

• Liker 1
Skrevet

Blir helt sliten jeg. De kommer med samme argumentet om og om igjen. Man kan fortelle de at det ikke handler om perfeksjon i det uendelige. det går bare ikke inn. Det blir sånn god dag mann økseskaft diskusjon

Nei, nettopp, det er jo ikke perfeksjon man er ute etter, jeg vet ikke hva mer jeg kan tilføye diskusjonen her. Alt jeg mener og står for er allerede sagt, og det nytter tydeligvis ikke å ha en for-abort-mening uten å få inntrykk av at man blir anklaget for å være et dårlig menneske.

• Liker 1
Skrevet

Blir helt sliten jeg. De kommer med samme argumentet om og om igjen. Man kan fortelle de at det ikke handler om perfeksjon i det uendelige. det går bare ikke inn. Det blir sånn god dag mann økseskaft diskusjon

Det handler om at barna ikke er bra nok for dere! Alt dere sier og klamrer dere til går jo ut på det!

• Liker 1
Skrevet

Så nakkefolder ol blir ikke sjekket på UL altså, hm, merkelig for det gjøres jo. Grunnen til at jeg trekker inn menneskerettigheter er fordi det er høyst relevant, spesielt den artikkelen jeg siterte.

Det er ikke lov å utføre UL for å avdekke downs, nei! Har du hørt om bioteknologi loven? Les den, du!

Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt abort men det betyr ikke at jeg mener de med ds ikke har rett til å leve. Blir så matt av at de tror det er det det handler om. Har hørt sånne taler før og jeg blir bare oppgitt.

Hva mener du da? Når du går til gynekologen og skraper ut barnet ditt?

Anonymous poster hash: f1ed5...44e

Gjest New_Girl
Skrevet

Du klarer jo ikke svare! Du sier det selv, det passer ikke deg å få et slikt barn, for det vil gå ut over barnet du har, og ditt eget liv. Barnet er ikke bra nok og må derfor tas bort.

Om du får greie på at barnet har downs på UL så vet du ikke graden. Akkurat DITT barn kan komme til å kunne leve et rikt og flott liv. Lære å lese, skrive og klare seg selv. Det er noe du ikke vet! Men det er ikke bra nok for deg, det sier du jo selv! Du vil ikke ta sjansen på et slikt barn i tilfelle det vil bli litt for brysomt for deg.

At jeg ikke ønsker et barn med ds betyr ikke at jeg har noen illusjon om å bare bære frem perfekte barn.

• Liker 1
Skrevet

Det handler om at barna ikke er bra nok for dere! Alt dere sier og klamrer dere til går jo ut på det!

Herregud!!! Et barn med DS er bra nok for meg, men ansvaret og forpliktelsene det er å følge opp et barn med spesielle behov er ikke noe jeg ønsker. Handler ikke om at noen ikke er bra nok, det er faktisk en urimelig anklage!

Skrevet

Det er ikke lov å utføre UL for å avdekke downs, nei! Har du hørt om bioteknologi loven? Les den, du!

Det sjekkes jo om avvik ved foster bla. På bakgrunn av dette kan man avdekke om fosteret kan ha et begynnende avvik eller DS. Det skrives jo ikke eksplisitt at DS er et slikt avvik, men det er på denne måten at det blir fanget opp. Kilde

• Liker 2
Skrevet

Herregud!!! Et barn med DS er bra nok for meg, men ansvaret og forpliktelsene det er å følge opp et barn med spesielle behov er ikke noe jeg ønsker. Handler ikke om at noen ikke er bra nok, det er faktisk en urimelig anklage!

Om de er bra nok, hvorfor fjerne de?

Skrevet

Det sjekkes jo om avvik ved foster bla. På bakgrunn av dette kan man avdekke om fosteret kan ha et begynnende avvik eller DS. Det skrives jo ikke eksplisitt at DS er et slikt avvik, men det er på denne måten at det blir fanget opp. Kilde

På ordinær UL i uke 18 kan man ikke lenger se nakkefolden, så å finne antydning til downs syndrom må gjøres tidligere. Er man over 38 så får man derfor UL i ca. uke 11, for da ses nakkefolden best. Dessuten er det bare spesialister på UL som har god nok kompetanse på dette og de jobber på St. Olavs og Riksen (derfor må man dit for å få duotest).

• Liker 1
Skrevet

Om de er bra nok, hvorfor fjerne de? Anonymous poster hash: 7550f...bce

Hvis du leser hele innlegget hennes, og ikke bare den første delen av den første setningen så hadde du kanskje skjønt hvorfor. Men jeg mistenker at du ikke er interessert i å høre motpartens argumenter, det virker som du er mest ute etter å dømme.

Jeg kjenner iallefall et par som valgte å ta en slik test med nr 3, fordi deres to første barn begge har spesielle behov (ikke medfødt). De ville såklart taklet enda et barn du spesielle behov, og blitt like glad i dette barnet som de andre barna sine men de så ingen grunn til å sette seg i en slik situasjon med vitende og vilje, av hensyn til sine eksisterende barn. Så jeg VET at det er direkte feil å si at de som tar slike tester er opptatt av fasade og perfeksjon, for disse menneskene elsker barna sine over alt på jord (og har heldigvis for barna et realistisk syn på hva som kreves for at de skal få best mulig oppfølging)

Anonymous poster hash: af581...74d

Skrevet

Om de er bra nok, hvorfor fjerne de?

Hvis du er smart nok til å lese hele innlegget mitt så ser du hvorfor. Men er vel bare heksejakting ute å går her uansett, så why bother?

Skrevet

I denne tråden er det mange som svarer som ikke aner hva det vil si å ha ansvar for barn med spesielle behov.

Å jobbe med mennesker med spesielle behov kan ALDRI bli det samme, for du kan bare gå hjem slenge bena på bordet og stenge av. Ansvaret har du 24/7, aldri hvile.

Å ha barn med spesielle behov er ekstremt krevende, og det er ikke nødvendigvis barnet som er krevende, men alt rundt. Å skaffe hjelp, ha oppfølgingsmøter på skole, hos lege, hos bup og hos kommunen. Og ikke minst all dømmingen fra bedrevitere som ikke aner hva de snakker om.

Jeg sjekket for moroskyld kalenderen min og fant ut alle ekstra tingene jeg var på forrige kalenderår, og her utgår vanlig tannlegesjekk, foreldremøter, oppmøter med fritidsaktiviteter etc som man har med alle barn uansett. For 2 barn er følgende:

8 møter hos bup

56 møter med skole

2 møter med kommune

12 timer hos tannlege

8 timer hos lege

Ikke alle har kapasitet til å følge opp alt dette. Og det er noe folk må få rett til å bestemme selv

Å si at noen er dårlige foreldre for å velge bort et barn med spesielle behov er ikke riktig. Jeg vil heller si at de som velger å bære frem for så å finne ut at de ikke makter å gi all den omsorgen som trengs, de er de dårlige foreldrene.

Ville jeg tatt abort om mitt første barn hadde downs- nei det ville jeg nok ikke. Hadde jeg derimot blitt gravid nå, ville jeg tatt abort uansett fordi jeg har nok med de jeg har (og derfor er vi sterilisert).

• Liker 3
Skrevet

I denne tråden er det mange som svarer som ikke aner hva det vil si å ha ansvar for barn med spesielle behov.

Å jobbe med mennesker med spesielle behov kan ALDRI bli det samme, for du kan bare gå hjem slenge bena på bordet og stenge av. Ansvaret har du 24/7, aldri hvile.

Å ha barn med spesielle behov er ekstremt krevende, og det er ikke nødvendigvis barnet som er krevende, men alt rundt. Å skaffe hjelp, ha oppfølgingsmøter på skole, hos lege, hos bup og hos kommunen. Og ikke minst all dømmingen fra bedrevitere som ikke aner hva de snakker om.

Jeg sjekket for moroskyld kalenderen min og fant ut alle ekstra tingene jeg var på forrige kalenderår, og her utgår vanlig tannlegesjekk, foreldremøter, oppmøter med fritidsaktiviteter etc som man har med alle barn uansett. For 2 barn er følgende:

8 møter hos bup

56 møter med skole

2 møter med kommune

12 timer hos tannlege

8 timer hos lege

Ikke alle har kapasitet til å følge opp alt dette. Og det er noe folk må få rett til å bestemme selv

Å si at noen er dårlige foreldre for å velge bort et barn med spesielle behov er ikke riktig. Jeg vil heller si at de som velger å bære frem for så å finne ut at de ikke makter å gi all den omsorgen som trengs, de er de dårlige foreldrene.

Ville jeg tatt abort om mitt første barn hadde downs- nei det ville jeg nok ikke. Hadde jeg derimot blitt gravid nå, ville jeg tatt abort uansett fordi jeg har nok med de jeg har (og derfor er vi sterilisert).

Oh good Lord, mye møter! All ære til deg, jeg tror ikke jeg hadde takla det. Må man så må man, men dette understreker jo poenget mitt veldig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...