Gå til innhold

down syndrom og graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor jeg tror det handler om penger? Se på hva du selv skriver.

Hvorfor må man velge mellom handikappede eller gamle? Og andre svake grupper? Hvorfor kan det ikke være prioritering mellom handikappede og nye motorveier(Dette er bare et eksempel).

Ja og det er nettopp det, hvordan er et samfunn tjent med å fjerne alt som koster samfunnet ekstra penger? Hvor mye penger tror du ikke det er lagt i å finne ut av hvordan barn har downs før 12 uke. Tenk om man heller kunne brukt de pengene på å hjelpe dem istedenfor å fjerne dem.

Så da skjønner du AT penger er et viktig element, og at ikke alt bare er ponnier, regnbuer, lykkelige downsbarn og en utømmelig pengebinge?

Fint.

Man må velge mellom handikappede og gamle fordi kommunene ikke har penger nok. Verre blir det i fremtiden når oljefondet går til helvete og eldrebølgen når oss. Det er realiteten, selv om det føles mye bedre å tro at alt bare er såpebobler, stjerneskudd og kumbaya my lord med gitarspill rundt leirbålet.

Det jeg skriver nå er overgeneralisert, det betyr at det ikke trenger å gjelde deg og din familie eller naboen, men tendenser i det store og det hele. Jeg gjør et siste forsøk på å få deg til å forstå dette, og håper du får et mer nyansert syn på saken.

1. Ved å føde frem downsbarn føder man frem et menneske som vil få det veldig dårlig hvis hjelpeapparatet ikke fungerer.

2. Hvis hjelpeapparatet ikke fungerer (fordi kommunene ikke har råd, f.eks.) vil altså både selve downsbarnet lide.

3. Foreldrene vil også lide.

4. Søsken vil lide, og ikke få den oppfølgingen de trenger fordi mor og far har mer enn nok med downsbarnet. Uten oppfølging kan de få dype sår på sjelen som vil påvirke dem resten av livet.

Så til det rent samfunnsøkonomiske:

1. Veier er en del av infrastruktur, og infrastruktur er svært viktig for at et land skal kunne fungere. Se bare på krigsherjede land hvor veier er ødelagte.

Ditt regnestykke - "hvor mye penger tror du ikke det er lagt i å finne ut av hvordan barn har downs før 12.uke - bruke de pengene på å hjelpe dem heller enn å fjerne dem".

La oss si legetimen koster staten 1000,-, og analysen koster 500. Da er det 1500 kr per graviditet. Det er hva som spares ved å finne ut av om de har downs. (Det kan være 3000 uten å ha betydning)

Mitt regnestykke:

- All hjelp downsbarnet får koster flere tusen PER DØGN. Pleiere som skal ha lønn, og det er flere skift per døgn, og kostnaden av bygging og drift av institusjoner er høy.

- Foreldrene blir utslitte (Svært mange downsforeldre, selv om det ikke gjelder dere), vil kunne bli sykemeldte (stor kostnad), og ikke bidra til samfunnet i form av skatt av arbeidsinntekt (også et tap for staten)

- Foreldre, og særlig søsken som ikke får oppfølgingen de trenger hjemme, kan trenge ekstra helsehjelp. Søsken kan ende opp med årevis i psykoterapi. Stor kostnad, og det går utover mange som er "uskyldige" ofre, altså som ikke har foretatt valg de vet medfører økte kostnader.

- Downs har også ofte medisinske komplikasjoner, som vil medføre store kostnader.

- Når disse beslaglegger såpass store ressurser, vil mange dyttes lengre tilbake i helsekøen. Deres sykdommer vil dermed forverres og koste mer å behandle når de først behandles, noe som også kan bli en stor og unødvendig kostnad.

Hvordan kan du sammenligne alle disse kostnadene opp mot kostnaden med å sjekke alle fostre? Vær så snill, ikke svar, bare tenk over det, alvorlig.

Anonymous poster hash: 96859...a74

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Give me a break. Om du har / hadde abortert bort et menneske med down syndrom hadde du gjort det KUN for din egen del. Flåsete å begrunne et evt. valg med at barnet vil få mange helseplager og psykiske problemer, for det er ingen selvfølgelighet at barnet vil få disse plagene.

Jo det er det faktisk. Det er mye psykiatri blant alle barn født med downs.

Personene er i tillegg kortvokste, har hyperfleksible ledd og som regel lavere muskelspenning enn normalt. . En del har dessuten misdannelser i mage-tarmkanalen. Hyppigheten av leukemi og infeksjoner er økt. Personene har tendens til luftveisinfeksjoner, ofte med nedsatt hørsel som følge. Hypotyreose (lavt stoffskifte) kommer iblant snikende, og det er vanskelig å oppdage.

Personer med Downs syndrom viser forsinket utvikling, både psykisk og fysisk, og for tidlig aldring med demens er vanlig.

• Liker 2
Skrevet

Nei, man skal føde dem om man føler man klarer å gjennomføre alt det medfølger, fordi de er mennesker som kan få det kjempebra. Man må ikke ta sorgene på forskudd....

Fint, da kan de føde dem frem de som mene de klarer å gjennomføre alt det medfølger. Da må de betale flere tusen per døgn av egen lomme, OG leve med at de andre barna sine ikke får det de trenger, OG vite at downsbarnet med stor sannsynlighet ikke kommer til å ha et godt liv.

Det siste skal ikke jeg blande meg i. Så lenge de har råd til å betale selv.

• Liker 2
Skrevet

Det er tydelig at du ikke skjønner hva jeg mener, jeg mente det jo ikke bokstavelig!

Kan jeg få spørre hva slags erfaring du egentlig har med folk med downs?

Jeg har venninner som er vernepleiere og jobber på institusjoner, jeg har vært engasjert i arrangementer for psykisk utviklingshemmede, jeg har gått på skole med flere med downs. Viktigst av alt: Jeg kjenner mange søsken av downsbarn, og foreldrene deres.

• Liker 2
Skrevet

Men de som har personlige forhold skjønner jo kanskje mer om hva det vil si å leve med downs. Det høres ikke ut som man har den samme stemmeretten så fort man er personlig involvert. Selvfølgelig er ikke de som er personlig involvert nøytrale i dette, men samtidig så er vel de som ser det på nært hold hver dag også de beste til å uttale seg om hvordan livet dems faktisk er

Man må se helheten.

• Liker 1
Skrevet

Så da skjønner du AT penger er et viktig element, og at ikke alt bare er ponnier, regnbuer, lykkelige downsbarn og en utømmelig pengebinge?

Fint.

Man må velge mellom handikappede og gamle fordi kommunene ikke har penger nok. Verre blir det i fremtiden når oljefondet går til helvete og eldrebølgen når oss. Det er realiteten, selv om det føles mye bedre å tro at alt bare er såpebobler, stjerneskudd og kumbaya my lord med gitarspill rundt leirbålet.

Det jeg skriver nå er overgeneralisert, det betyr at det ikke trenger å gjelde deg og din familie eller naboen, men tendenser i det store og det hele. Jeg gjør et siste forsøk på å få deg til å forstå dette, og håper du får et mer nyansert syn på saken.

1. Ved å føde frem downsbarn føder man frem et menneske som vil få det veldig dårlig hvis hjelpeapparatet ikke fungerer.

2. Hvis hjelpeapparatet ikke fungerer (fordi kommunene ikke har råd, f.eks.) vil altså både selve downsbarnet lide.

4. Søsken vil lide, og ikke få den oppfølgingen de trenger fordi mor og far har mer enn nok med downsbarnet. Uten oppfølging kan de få dype sår på sjelen som vil påvirke dem resten av livet.

1. Veier er en del av infrastruktur, og infrastruktur er svært viktig for at et land skal kunne fungere. Se bare på krigsherjede land hvor veier er ødelagte.

Ditt regnestykke - "hvor mye penger tror du ikke det er lagt i å finne ut av hvordan barn har downs før 12.uke - bruke de pengene på å hjelpe dem heller enn å fjerne dem".

La oss si legetimen koster staten 1000,-, og analysen koster 500. Da er det 1500 kr per graviditet. Det er hva som spares ved å finne ut av om de har downs. (Det kan være 3000 uten å ha betydning)

Mitt regnestykke:

- All hjelp downsbarnet får koster flere tusen PER DØGN. Pleiere som skal ha lønn, og det er flere skift per døgn, og kostnaden av bygging og drift av institusjoner er høy.

- Foreldrene blir utslitte (Svært mange downsforeldre, selv om det ikke gjelder dere), vil kunne bli sykemeldte (stor kostnad), og ikke bidra til samfunnet i form av skatt av arbeidsinntekt (også et tap for staten)

- Foreldre, og særlig søsken som ikke får oppfølgingen de trenger hjemme, kan trenge ekstra helsehjelp. Søsken kan ende opp med årevis i psykoterapi. Stor kostnad, og det går utover mange som er "uskyldige" ofre, altså som ikke har foretatt valg de vet medfører økte kostnader.

- Downs har også ofte medisinske komplikasjoner, som vil medføre store kostnader.

- Når disse beslaglegger såpass store ressurser, vil mange dyttes lengre tilbake i helsekøen. Deres sykdommer vil dermed forverres og koste mer å behandle når de først behandles, noe som også kan bli en stor og unødvendig kostnad.

Hvordan kan du sammenligne alle disse kostnadene opp mot kostnaden med å sjekke alle fostre? Vær så snill, ikke svar, bare tenk over det, alvorlig.

Når du skriver det sånn så skjønner jeg hva du mener. Men selvfølgelig koster det penger jeg har aldri sagt noe annet.

Det jeg sa med veier var bare et eksempel, jeg er ingen politiker men det må da finnes andre måter å prioritere på enn å stille svake grupper mot hverandre.

Men du svarer på noe annet enn det jeg mente. Jeg tenkte på prosessen fram til de fant en metode på å se at fosteret har downs før 12 uke. Vi har ikke hatt den muligheten så lenge, jeg vet ikke om den har kommet til norge enda da.

Men ikke tro at mine foreldre ikke har slitt! Men det er ikke bare ungen som gjør at foreldrene blir slitne, det er mer enn som så. Men det orker jeg ikke å gå inn på nå.

Men vi har forskjellige utgangspunkt, og det må da være greit. Men jeg orker ikke å diskutere så mye mer, vi blir nok aldri helt enige uansett. Men jeg forstår hva du sier :) Håper bare du også forstår litt av det jeg mener

Skrevet

Fint, da kan de føde dem frem de som mene de klarer å gjennomføre alt det medfølger. Da må de betale flere tusen per døgn av egen lomme, OG leve med at de andre barna sine ikke får det de trenger, OG vite at downsbarnet med stor sannsynlighet ikke kommer til å ha et godt liv.

Det siste skal ikke jeg blande meg i. Så lenge de har råd til å betale selv.

...

Skrevet

Man må se helheten.

Jeg er enig der

Skrevet

Jeg ville tatt abort.

Jeg har et barn fra før og jeg ønsker å følge opp alle mine barn. Ved å få et barn med funksjonshemninger vil jeg ikke kun pådra meg et ansvar for resten av livet som må følges opp, men jeg vil også pådra mitt eksisterende barn mindre oppfølgning.

Hva andre gjør er op til dem og jeg vil ikke dømme de som ønsker å få et barn med en funksjonshemning, så sant de ikke sitter og ser ned på meg som ikke ønsker å gjøre som dem.

Det er min kropp og mitt valg og ingen skal fortelle meg hva som er riktig eller galt for meg.

Anonymous poster hash: 5f692...9df
  • Liker 6
Skrevet

Når du skriver det sånn så skjønner jeg hva du mener. Men selvfølgelig koster det penger jeg har aldri sagt noe annet.

Det jeg sa med veier var bare et eksempel, jeg er ingen politiker men det må da finnes andre måter å prioritere på enn å stille svake grupper mot hverandre.

Men du svarer på noe annet enn det jeg mente. Jeg tenkte på prosessen fram til de fant en metode på å se at fosteret har downs før 12 uke. Vi har ikke hatt den muligheten så lenge, jeg vet ikke om den har kommet til norge enda da.

Men ikke tro at mine foreldre ikke har slitt! Men det er ikke bare ungen som gjør at foreldrene blir slitne, det er mer enn som så. Men det orker jeg ikke å gå inn på nå.

Men vi har forskjellige utgangspunkt, og det må da være greit. Men jeg orker ikke å diskutere så mye mer, vi blir nok aldri helt enige uansett. Men jeg forstår hva du sier :) Håper bare du også forstår litt av det jeg mener

Ja, jeg forstår hva du mener :)

Skrevet (endret)

Dersom jeg blir gravid, vil jeg ta abort dersom det viser seg at fosteret har DS. Jeg ser ingen grunn til å skulle føde et barn med en lidelse dersom jeg kan unngå det. Mangfold er bra, det, men mitt bidrag til mangfoldet vil ikke bli et trisomi-barn. Hadde jeg kunnet unngå andre lidelser, ville jeg gjort det, også.

Og om noen tar det personlig, vil jeg bare si at det ikke er deres søster/ bror/ sønn/ datter jeg i så fall aborterer, men mitt foster. Jeg aborterer ikke en førsteklassing, eller et nyfødt barn. Jeg aborterer ikke et barn med en oppfatning av om det vil leve eller ikke, og det vil ikke engang vite at det ble abortert. Det vet ikke engang at det har eksistert.

Jeg ønsker ikke å planlegge å beholde et barn hvor jeg må "holde pusten" hele barnets oppvekst i håp om at det skal ha evner til å på et tidspunkt bli noenlunde selvstendig, i den grad f.eks DS-barn utvikler selvstendighet. Jeg planlegger ikke at barna mine skal bli friske, i og for seg, men jeg gjør det lille jeg kan. Å ta abort der det er en kjent lidelse, er en av de grepene jeg kan gjøre.

Så her blir det nakkefoldsjekk så tidlig som mulig.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 4
Skrevet

Fint.

Mitt regnestykke:

Tipper Hitler også satt og regnet slik. Og nei, jeg er ikke kristen. Jeg har noe de fleste kaller en sjel. Synd man ikke kan se den på UL, for kunne de luket ut de som ikke hadde en hadde verden vært et mye bedre sted.

Anonymous poster hash: 7550f...bce

Skrevet

Dersom jeg blir gravid, vil jeg ta abort dersom det viser seg at fosteret har DS. Jeg ser ingen grunn til å skulle føde et barn med en lidelse dersom jeg kan unngå det. Mangfold er bra, det, men mitt bidrag til mangfoldet vil ikke bli et trisomi-barn. Hadde jeg kunnet unngå andre lidelser, ville jeg gjort det, også.

Og om noen tar det personlig, vil jeg bare si at det ikke er deres søster/ bror/ sønn/ datter jeg i så fall aborterer, men mitt foster. Jeg aborterer ikke en førsteklassing, eller et nyfødt barn. Jeg aborterer ikke et barn med en oppfatning av om det vil leve eller ikke, og det vil ikke engang vite at det ble abortert. Det vet ikke engang at det har eksistert.

Jeg ønsker ikke å planlegge å beholde et barn hvor jeg må "holde pusten" hele barnets oppvekst i håp om at det skal ha evner til å på et tidspunkt bli noenlunde selvstendig, i den grad f.eks DS-barn utvikler selvstendighet. Jeg planlegger ikke at barna mine skal bli friske, i og for seg, men jeg gjør det lille jeg kan. Å ta abort der det er en kjent lidelse, er en av de grepene jeg kan gjøre.

Så her blir det nakkefoldsjekk så tidlig som mulig.

Skal du til utlandet for å sjekke da? For i Norge er det bare lov om du er over 38. Det er kun to sykehus i norgesom har nok ul kompetanse til å se dette, det er jo derfor de som får duo test må på en av disse to. Nakkefold syntes ikke på ordinær UL i uke 18, og man får ikke tidlig UL av spesialistene med mindre man er 38.

Skrevet

Tipper Hitler også satt og regnet slik. Og nei, jeg er ikke kristen. Jeg har noe de fleste kaller en sjel. Synd man ikke kan se den på UL, for kunne de luket ut de som ikke hadde en hadde verden vært et mye bedre sted.Anonymous poster hash: 7550f...bce

Uff, ja det er jammen fælt dere møter så mye hat og forakt dere som velger å beholde...

Anonymous poster hash: af581...74d

Skrevet

Nei, man skal føde dem om man føler man klarer å gjennomføre alt det medfølger, fordi de er mennesker som kan få det kjempebra. Man må ikke ta sorgene på forskudd....

Vet du, som mor til barn som allerede lever og som trenger meg føler jeg faktisk at jeg har plikt til å ta sorgene litt på forskudd, dvs tenke meg om før jeg tar avgjørelser som potensielt vil snu livene deres på hodet.

Anonymous poster hash: af581...74d

• Liker 5
Skrevet

Det er jo utviklet nok til at man kan se at det har downs syndrom. Så det er jo i aller høyeste et lite barn vi snakker om. "Det er ikke et barn" er kun en dårlig unnskyldning som brukes for å distansere seg med det faktum, at det i det aller høyeste grad er et barn det er snakk om. Tenk, du har og vært så liten en gang.

Nå blir jeg litt nyskjerrig på hva du egentlig vet om diagnostikk av DS hos fostre. Dette gjøres i uke 11, og man ser på bredden på nakkefolden. Man er mao godt innenfor alderen hvor abort er et tilbud uten særskilt grunn. Hvor man snakker om et foster, ikke et barn.

Du som er sykepleier burde da vite det? Og intet hele tatt opprettholde en viss profesjonalitet i måten du diskuterer på.

• Liker 2
Skrevet

Man har muligheten til å velge bort et downs-barn etter ultralyd. Noen gjør det, andre ikke... Jeg ville muligens gjort det, men det er vanskelig å svare på da jeg aldri har stått i situasjonen selv noen gang. Et downs-barn kan kreve mye, men det vet man aldri. Jeg kjenner to voksne med DS, - den ene er masete og uutholdelig, den andre er stille og forsiktig. Den ene av dem har også hjertefeil, noe som også er vanlig hos mange med DS.

Man kan ha mulighet til å velge bort et downs-barn, men det er opp til hvert enkelt foreldre-par. ja, man kan ha muligheten til å si at man ikke vil ha det barnet. Men det finnes så mange andre barn, og så mange andre funksjonshemminger som kan oppstå enten på fosterstadiet eller under fødsel, eller senere... Nei, du kan ikke velge bort et barn som skades under fødsel, eller som skades senere. De er der likevel, selv om de er til bry.

Heavens very special child

Skrevet

Skal du til utlandet for å sjekke da? For i Norge er det bare lov om du er over 38. Det er kun to sykehus i norgesom har nok ul kompetanse til å se dette, det er jo derfor de som får duo test må på en av disse to. Nakkefold syntes ikke på ordinær UL i uke 18, og man får ikke tidlig UL av spesialistene med mindre man er 38.

Jeg bor i Danmark, her får alle tilbud om nakkefoldsjekk i uke 12. Duo-test om det viser avvik.

• Liker 1
Skrevet

Det er det som er politikk, skjønner du. Å fordele knappe ressurser på ulike nødvendige samfunnsoppgaver. At en får må i yttereste konsekvens bety at en annen ikke får.

Anonymous poster hash: c3b13...14b

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i Danmark, her får alle tilbud om nakkefoldsjekk i uke 12. Duo-test om det viser avvik.

Det er helt sykt at dette ikke er praksis i Norge. "Vi har mulighet til å sjekke om barnet ditt har Downs slik at du kan velge å ta abort, men du får ikke LOV fordi vi ønsker at det fortsatt skal fødes syke barn! Hvis du er under 38 da." Sånn føles det.

Anonymous poster hash: a75ae...f24

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...