Gå til innhold

down syndrom og graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns det er kort tenkt og ta abort pga downs syndrom, barn kan få mange skader etter fødsel, og det er faktisk en del av det og få barn:)

Forskjellen er at disse skadene kan man ikke forutse, men det kan man med Downs. Ikke alle ønsker å ha et tungt omsorgsansvar resten av sin levetid.

Anonymous poster hash: d2aab...f5f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får snakke for deg selv. Du har dine grunner, jeg har mine.

Skulle til å si det samme!

Skrevet (endret)

Du har ikke lest hele tråden, har du? New_Girl nevner da grunner i massevis som ut i fra mitt syn er helt legitime grunner for hvorfor hun mener som hun gjør. Disse grunnene er jeg også helt enig i, og det å komme å si at _dine_ grunner og bare dine, er de som egentlig liksom ligger til grunne er er for meg arrogant. Folk er forskjellige, og alle har ulike (eller like) grunner til å ville velge slik de gjør...

Som du tydelitgvis ikke ønsker å nevne. Jeg er i det minste ærlig og sier det som det er. Jeg hadde trolig tatt abort om jeg ble gravid med et barn med DS pga min egen situasjon, ikke barnets. Mange andre barn som her det verre enn DS pga diverse sykdommer.

Anonymous poster hash: 60388...ee8

Det øverste skulle ikke komme som quote...

Endret av Pusheen
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hurra for mobil... Ble rot her i innlegget 😜

Endret av Pusheen
Skrevet

Til dere som mener at mennesker med downs koster samfunnet penger:

Er det noen som er glad for å kunne jobbe og bidra til samfunnet, så er det vel akkurat denne gruppen. De kan kanskje ikke bli leger og ha en enorm karriere, men de er en stor ressurs i småjobbene. De tar gladelig jobber som DU ser deg for god til å ta. Du gidder vel ikke å pakke skruer eller skrelle bananer hele livet? Men så irritert du blir hvis du ikke får akkurat den pakken med skruer du ønsker, eller akkurat den banansmoothien du vil ha før du haster til trening for å se bra ut for samfunnet.

Jeg undres på hvor mye det koster samfunnet at terskelen for sykemeldinger er så lav, eller at vi funksjonsfriske krever å få jobbe mindre men vil tjene mer?

Jeg har jobbet med utviklingshemmede i en del år nå, og jeg føler at utviklingshemmede er MER menneske enn oss funksjonsfriske. De er ikke bundet av våre absurde normer,formaliteter og jantelov. De bryr seg ikke om hvordan andre tenker om dem i så stor grad som funksjonsfriske. Det er som oftest mer ærlig og mer befriende med utviklingshemmede. Jeg tror mange kunne lært mye om seg selv og hva som er naturlig ved å jobbe eller være med utviklingshemmede..

Jeg tror jeg ville vært en veldig egosentrisk person dersom jeg ikke hadde hatt relasjoner til utviklingshemmede. Jeg har lært så enormt mye om meg selv ved å jobbe med denne gruppen.

Anonymous poster hash: 17c5c...5a4
  • Liker 2
Skrevet

1 om du var gravid og fikk vite at babyen hadde down syndrom ville du tatt abort eller beholdt? Oppgi også grunnen til ditt valg.

Jeg ville tatt abort. Men det betyr ikke at jeg ser på mennesker med Downs som avskum på denne jord. Jeg ønsker bare ikke å ha et barn med det. Mest fordi jeg tror et "normalt" barn ville vert mer enn nok for meg.

• Liker 3
Skrevet

Så og si alt du sier her er feil!

Hvorfor tror du man må ta duotesten i ca uke 11? Fordi det kun er da man ser den særegne nakkefolden som tyder på downs. Etter det ser alle nakkefolder ganske like ut.

Og det med spesialister: hvorfor er det kun på riksen og st olavs at man kan ta duotest? Du burde virkelig undersøke ting litt nøyere før du kommer med så bastante påstander.

Les bioteknologiloven. Der står det!

Anonymous poster hash: 7550f...bce

Ehm, hvor skriver jeg at det ikke må sjekkes rundt uke 11 egentlig?

Og jeg skrev vel også at om man får påvist stor nakkefold nå man nok videre til spesialister, men at de fleste som utfører tidlig UL klarer å måle nakkefolden :P

Les først og skriv etterpå a...

• Liker 1
Skrevet

Hadde tatt abort.

Nå er det ikke forbudt med abort her i landet så jeg gjør ikke som er ulovelig.

Anonymous poster hash: 5ebd0...7bf

• Liker 2
Skrevet

Hadde tatt abort.

Nå er det ikke forbudt med abort her i landet så jeg gjør ikke som er ulovelig.Anonymous poster hash: 5ebd0...7bf

Men man nektes tidlig ultralyd, sånn at man ikke oppdager kromosomfeil i tide til å ta abort. Abort etter 12 uke må avgjøres av en nemd (i motsetning til i Sverige, der man kan ta abort til uke 18). Private har ikke lov til å se etter sykdomstegn, og kompetansen varierer.

Norge er ikke så liberale som mange skal ha det til. I nyhetene var det om kvinner som må reise til Sverige og England for å ta abort etter 12 uke, fordi det er først da man ofte oppdager sykdom som kromosomfeil og ganespalte.

Skrevet

Etter å ha sett på 200 års jubeleum for Eidsvoll 1814 idag på tv der en jente med down syndrom holdt tale ønsker jeg å stsrte en diskusjon om dette. Jenta hevdet at det blir utført mange aborter her i landet oga fosteret har down syndrom. Hun mente at alle med denne kromosom feilen har like rett til å bli født som alle andre og til å leve. Så her er spm til dere

1 om du var gravid og fikk vite at babyen hadde down syndrom ville du tatt abort eller beholdt? Oppgi også grunnen til ditt valg.

Spm gjelder også de som har en med down syndrom i nærmeste familie. Angrer du på valget du tok? Hva er det mest utfordrende?

Jeg hadde nok tatt abort.

Mange forstår ikke hva en slik sykdom innebærer.

Man kan bli født ganske frisk ja,men man kan også bli født med alvorlig grad som gjør en nærmest fullstendig pleietrengende resten av livet.Hva slags liv tror dere dette er?.

Personer med Downs har dessuten høyere risiko for andre sykdommer,f.eks. hjerte/kar sykdommer.

Enkelte fremstiller det som reneste fryd og gammen å få hjerneskadde barn,det er nok langt i fra virkeligheten.Mange foreldre får heller ikke den hjelpen og avlastningen de har behov for, og det er forskjell på dette etter hvor i landet man bor.Er du ressurssterk og velstående og kan kjøpe deg hjelpen og det du ellers trenger stiller saken seg annerledes enn om du er den uføretrygdede, arbeidsledige,eller lavtlønnede alenemoren med 2-3 andre barn og lite nettverk av støtte og ressurer rundt deg.

Anonymous poster hash: 0e832...94f

Skrevet

Da håper jeg ikke du har planer om å få barn (eller flere barn), for man er ikke garantert et friskt barn. Noe kan gå galt under fødsel og barnet kan få f.eks en hjerneskade. Du sier jo selv at du ikke har ressursen, så da kan du rett og slett ikke få barn!

du har absolutt ingen rett til å fordømme mine valg!

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror rett og slett at jeg ikke hadde klart å ta abort.

Skrevet

Ehm, hvor skriver jeg at det ikke må sjekkes rundt uke 11 egentlig?

Og jeg skrev vel også at om man får påvist stor nakkefold nå man nok videre til spesialister, men at de fleste som utfører tidlig UL klarer å måle nakkefolden :P

Les først og skriv etterpå a...

Beklager, men du tar veldig feil...igjen!

Å måle nakkefolden nøyaktig er noe få leger har nok kunnskaper til, hadde "alle" kunnet det ville det vært bortkastet å sende alle som skal på duotest til St. Olavs eller Riksen.

Jeg vil anbefale deg å lese bioteknologiloven før du uttaler deg om ting du ikke har greie på. Under tidlig ultralyd ser legen etter div. og de plikter å gi info dersom de skulle oppdage noen avvik. De har derimot ikke lov til å måle nakkefold for å sjekke etter downs. Det er derfor de som oftes sier at "alt ser bra ut". De tar et overblikk, også på nakkefold, men vanlige leger har ikke nok kunnskaper til å stille noen diagnose ut ifra dette.

Jeg har opplevd at spesialister på Riksen har målt feil nakkefold, så at du kan gjøre det er bare bullshit! Jeg fikk målt nakkefolden på sønnen min som de trodde var 3 mm, 2 spesialister målte. Måtte komme tilbake da annen spesialist var på jobb og de kom frem til at det ikke var forhøyet nakkefold alikevel.

Du har for vane å skrive påstander om ting du ikke har greie på du, har jeg lagt merke til!

• Liker 3
Skrevet

du har absolutt ingen rett til å fordømme mine valg!

Dømme? Du sier selv at du ikke har ressurser til å få et barn med spesielle behov. Ingen har noen garanti for noe som helst, så derfor burde du la være. Hva skal du gjøre om baby får asfyksi og hjerneskade under fødsel da? Det kan kreve mye mer enn et barn med downs syndrom. Skal du adoptere bort ungen?

• Liker 1
Skrevet

Men man nektes tidlig ultralyd, sånn at man ikke oppdager kromosomfeil i tide til å ta abort. Abort etter 12 uke må avgjøres av en nemd (i motsetning til i Sverige, der man kan ta abort til uke 18). Private har ikke lov til å se etter sykdomstegn, og kompetansen varierer.

Norge er ikke så liberale som mange skal ha det til. I nyhetene var det om kvinner som må reise til Sverige og England for å ta abort etter 12 uke, fordi det er først da man ofte oppdager sykdom som kromosomfeil og ganespalte.

Bare det å ta abort pga. ganespalte er jo INSANE!!! Folk som gjør det burde bli kastrert og kasta i fengsel!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Beklager, men du tar veldig feil...igjen!

Å måle nakkefolden nøyaktig er noe få leger har nok kunnskaper til, hadde "alle" kunnet det ville det vært bortkastet å sende alle som skal på duotest til St. Olavs eller Riksen.

Jeg vil anbefale deg å lese bioteknologiloven før du uttaler deg om ting du ikke har greie på. Under tidlig ultralyd ser legen etter div. og de plikter å gi info dersom de skulle oppdage noen avvik. De har derimot ikke lov til å måle nakkefold for å sjekke etter downs. Det er derfor de som oftes sier at "alt ser bra ut". De tar et overblikk, også på nakkefold, men vanlige leger har ikke nok kunnskaper til å stille noen diagnose ut ifra dette.

Jeg har opplevd at spesialister på Riksen har målt feil nakkefold, så at du kan gjøre det er bare bullshit! Jeg fikk målt nakkefolden på sønnen min som de trodde var 3 mm, 2 spesialister målte. Måtte komme tilbake da annen spesialist var på jobb og de kom frem til at det ikke var forhøyet nakkefold alikevel.

Du har for vane å skrive påstander om ting du ikke har greie på du, har jeg lagt merke til!

Og jeg sier bare BlaBlaBla... For jeg har skrevet to ganger nå at er det noe utenom det vanlige blir man helt sikkert sendt til spesialister, men for meg da som er 28 år så blir ikke jeg automatisk sendt til spesialist så jeg fikk målt nakkefolden hos en VELDIG kompetent lege. Jeg kjørte faktisk ganske langt for å reise til noen jeg vet at kan det enn å ta det på nærmeste privatklinikk ;)

Endret av Niennas
  • Liker 2
Skrevet

Til dere som er mot abort:

La oss si at dere er i en situasjon at dere per dags dato friske og aktive, men at dere plutselig blir syke, hjerneskadd resten av livet, får alvorlige hjerte- og karsykdommer og , pleietrengende, ikke kunne fungere normalt i samfunnet.

Forlanger dere også at resten av familien skal ta seg av dere resten av livet?

Anonymous poster hash: f4478...07a
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Og jeg sier bare BlaBlaBla... For jeg har skrevet to ganger nå at er det noe utenom det vanlige blir man helt sikkert sendt til spesialister, men for meg da som er 28 år så blir ikke jeg automatisk sendt til spesialist så jeg fikk målt nakkefolden hos en VELDIG kompetent lege. Jeg kjørte faktisk ganske langt for å reise til noen jeg vet at kan det enn å ta det på nærmeste privatklinikk ;)

Oh Lord!

Klarer du ikke lese?

Man blir ikke sendt til spesialister kun fordi det er noe galt! I ett av innleggene dine sier du at vanlige leger klarer å måle nakkefold og at det er så enkelt at du kunne gjort det selv. Så sier du at vanlige leger kan måle den og at man ikke trenger å være spesialist og plutselig nå har du visst måtte kjørt et godt stykke for å få målt den! RO RO TIL FISKESKJÆR!

Om flere leger hadde hatt kompetanse så hadde ikke det kun vært to sykehus i landet som utførte Duotest!!! Hvor vanskelig kan det være å skjønne det?

Endret av Niennas
  • Liker 3
Skrevet

Glemte å si at man får ikke DUOtest KUN fordi det er noe galt. Alle over 38 får det, og det tas kun på 2 sykehus nettopp pga. kompetansen.

Skrevet (endret)

Oh Lord!

Klarer du ikke lese?

Man blir ikke sendt til spesialister kun fordi det er noe galt! I ett av innleggene dine sier du at vanlige leger klarer å måle nakkefold og at det er så enkelt at du kunne gjort det selv. Så sier du at vanlige leger kan måle den og at man ikke trenger å være spesialist og plutselig nå har du visst måtte kjørt et godt stykke for å få målt den! RO RO TIL FISKESKJÆR!

Om flere leger hadde hatt kompetanse så hadde ikke det kun vært to sykehus i landet som utførte Duotest!!! Hvor vanskelig kan det være å skjønne det? Er du helt fullstendig blokkert?

RoRo du liksom... Jeg kjørte et stykke for å komme til de som var best jeg :) Det er jo tross alt andre ting enn nakkefolden som er interessant på tidlig UL :P

Endret av Niennas
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...