Pusheen Skrevet 19. februar 2014 #441 Skrevet 19. februar 2014 slike sene aborter hadde kunnet vært unngått om de undersøkte det som kunne undersøkes tidlig nok. Ja, ikke sant! Idiotisk at de ikke gjør det! Iallefall for de "vanligste" syndromene. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #442 Skrevet 19. februar 2014 Enig - i gamle dager satte de uønskede barn ut i skogen for å dø, eller de ble stuet bort og glemt på loftet, idag kan vi ta abort ... hva er egentlig værst? Jeg har sett en baby født uten hjerne, og de skulle på død og liv redde babyen og holdt den ble holdt kunstig i live siden den ikke kunne puste selv .. Iblant er det ikke meningen av man skal leve, hva tror dere ville skjedd ute i naturen om det ble født et dyr som var svakt og sykt og ikke kunne puste selv? Kun de sterkeste overlever! Det er en vesentlig stor forskjell på å beholde og føde et barn som ikke er levedyktig (som i ditt eksempel) og på å beholde og føde et barn med downs syndrom. Om det kun er downs syndrom som viser seg på ultralyd så er jo barnet like levedyktig som andre barnAnonymous poster hash: 22a23...075
Meridian Skrevet 19. februar 2014 #443 Skrevet 19. februar 2014 Denne tråden dreier seg om barn med Downs ettersom jeg har sett. Det er et stort skritt til babyer som fødes uten hjerne, synes du ikke? Det var du som dro den slutninger, jeg bare fortalte om noe jeg kom på... Uansett, så er det mer humant å ta abort, enn å sette barn ut i skogen for å dø ... 1
Meridian Skrevet 19. februar 2014 #444 Skrevet 19. februar 2014 Det er en vesentlig stor forskjell på å beholde og føde et barn som ikke er levedyktig (som i ditt eksempel) og på å beholde og føde et barn med downs syndrom. Om det kun er downs syndrom som viser seg på ultralyd så er jo barnet like levedyktig som andre barnAnonymous poster hash: 22a23...075 Poenget var at i naturen ville sånne barn dødd uansett! 1
Blod Skrevet 19. februar 2014 #445 Skrevet 19. februar 2014 Vet du, som mor til barn som allerede lever og som trenger meg føler jeg faktisk at jeg har plikt til å ta sorgene litt på forskudd, dvs tenke meg om før jeg tar avgjørelser som potensielt vil snu livene deres på hodet.Anonymous poster hash: af581...74d Ja og det forstår jeg jo
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #446 Skrevet 20. februar 2014 Du vet ikke hva multihandicap betyr engang, også uttaler du deg slik? Idioti! Er man multihandicappet har man multible handicap! Man må ikke ha hjerneskade av den grunn! Og hjerneskader kan være så mangt. Mange med hjerneskader klarer seg utmerket uten noe hjelp. Skammelig at folk som ikke aner hva de snakker om uttaler seg slik! Anonymous poster hash: 7550f...bce Enda mer skammelig at du selv ikke vet hva du prater om og at du rakker ned på andre fordi du selv tar feil... "Multifunksjonshemming definisjon (Statped) Mennesker med en multifunksjonshemming har en omfattende kognitiv svikt kombinert med motoriske vansker og syns- og hørselstap sammen med somatiske og helsemessige utfordringer." "WHO`s definisjon av multifunksjonshemming People with severe disabilities are those who traditionally have been labeled as having severe or profound mental retardation. These people require ongoing extensive support in more than one major life activity in order to participate in integrated community setting and enjoy the quality of life available to people with fewer or no disabilities." Altså har en multihandikappet både fysisk(e) og psykiske(e) handikap. En som kun har fysiske handikap er ikke multihandikappet. Anonymous poster hash: 6250a...294 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #447 Skrevet 20. februar 2014 Det er en vesentlig stor forskjell på å beholde og føde et barn som ikke er levedyktig (som i ditt eksempel) og på å beholde og føde et barn med downs syndrom. Om det kun er downs syndrom som viser seg på ultralyd så er jo barnet like levedyktig som andre barnAnonymous poster hash: 22a23...075 Det kommer jo an på hvordan man definerer levedyktig. Det er en grunn til at gjennomsnittlig levealder på de med DS har økt dramatisk de senere årene, pga moderne medisin. "Concurrent Effects Associated organ system anomalies include congenital heart disease, duodenal atresia or stenosis, cleft lip or palate, fused digits, tracheoesophageal fistula, imperforate anus, failure of the testicles to descend, and incomplete development of neck vertebrae. Of these, the most common and serious are heart defects, which occur in approximately 29 percent of children with Down syndrome. Approximately 50 percent of adolescents and adults have mitral valve prolapse in the absence of symptoms of heart disease. The children usually also have poor muscle tone, increased joint flexibility, instability between the first two neck vertebrae, and an abnormally developed pelvis. Their musculoskeletal abnormalities often lead to degenerative changes in the joints. Thyroid function is often decreased (Waitzman et al., 1996). Hearing loss affects approximately 60 percent of Down syndrome children, and 15 to 26 percent have moderate to profound hearing loss. Cataracts affect approximately 12 to 20 percent of children; strabismus affects 20 to 45 percent. Severe nearsightedness and deformity of the cornea are also common (Waitzman et al., 1996). Down syndrome children have an increased risk of skin and lung infections, acute leukemia, and an impaired immune system function (Waitzman et al., 1996), and increased rates of testicular cancer and retinoblastoma (a childhood cancer) (Oski, 1994)." Og for de som tror Tangerudbakken og talen under Eidsvoll 2014 markeringen er representativt for hvor funksjonsdyktige folk med DS er: "The severity of mental retardation associated with this disorder varies considerably. Between 3 and 12 percent of Down syndrome children are profoundly retarded. Many of these individuals are unable to walk, talk, or eat without assistance. Approximately 25 percent are severely retarded, 55 percent are moderately retarded, and 14 percent are mildly retarded. Seizures occur in five to nine percent of children, increasing with age. In adulthood, memory loss and reduced cognitive abilities are usually evident after age 45 in people with Down syndrome. Pathology studies have found structural changes in the brain similar to those found in Alzheimers disease patients (Waitzman et al., 1996)." Anonymous poster hash: 6250a...294
Libertas Skrevet 20. februar 2014 #448 Skrevet 20. februar 2014 Mennesker med downs syndrom virker veldig flotte, men selv ville jeg valgt abort dersom det hadde vist seg at barnet hadde downs. Kall meg hva dere vil, men det er faktisk min rett som menneske å ta valg for mitt eget liv, selv om de går på bekostning av et ufødt liv. Dersom jeg hadde blitt gravid nå, hadde jeg tatt abort uansett om barnet hadde vært frisk eller ei, grunnet økonomisk og helsemessig situasjon, er jeg et moralsk dårlig menneske? Fordi jeg ikke vil ha et barn som krever alt jeg har av energi pluss ennå mer? Fordi jeg ikke vil være grunnen til at et barn må vokse opp i dårlige kår, med en syk mor? 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #449 Skrevet 20. februar 2014 http://www.osloby.no/nyheter/Ti-hjelpere-pa-tre-og-et-halvt-ar-7474605.html Stor respekt til denne moren. Selv ville jeg tatt abort. Anonymous poster hash: f4478...07a
Gjest malifika Skrevet 20. februar 2014 #450 Skrevet 20. februar 2014 Nå har ikke jeg så mye å bidra med i denne tråden, for alt jeg vil si har alle allerede nevnt. Jeg vil allikevel l linke til denne artikkelen slik at dere som dømmer andre for å ville ta abort kan se hva barn med DS faktisk krever både hjemme og av samfunnet. Masse av det som vises til her ville irritert vettet av de aller fleste foreldre uansett om barna har spesielle behov eller ei. Men, som skrevet så krever et barn med DS ekstra mye ressurser og det er også en grense for hva samfunnet kan gjøre for disse barna. http://www.osloby.no/nyheter/Ti-hjelpere-pa-tre-og-et-halvt-ar-7474605.html#.UwYS6dGYbIU
Gjest Mary Quant Skrevet 20. februar 2014 #451 Skrevet 20. februar 2014 http://www.osloby.no/nyheter/Ti-hjelpere-pa-tre-og-et-halvt-ar-7474605.html Stor respekt til denne moren. Selv ville jeg tatt abort. Anonymous poster hash: f4478...07a Ja, virkelig stor respekt du viser 1
Gjest Mary Quant Skrevet 20. februar 2014 #452 Skrevet 20. februar 2014 Nå har ikke jeg så mye å bidra med i denne tråden, for alt jeg vil si har alle allerede nevnt. Jeg vil allikevel l linke til denne artikkelen slik at dere som dømmer andre for å ville ta abort kan se hva barn med DS faktisk krever både hjemme og av samfunnet. Masse av det som vises til her ville irritert vettet av de aller fleste foreldre uansett om barna har spesielle behov eller ei. Men, som skrevet så krever et barn med DS ekstra mye ressurser og det er også en grense for hva samfunnet kan gjøre for disse barna. http://www.osloby.no/nyheter/Ti-hjelpere-pa-tre-og-et-halvt-ar-7474605.html#.UwYS6dGYbIU For barn med Downs er stabilitet uhyre viktig ... det er faktisk ikke mer enn det foreldrene ber om. 1
Gjest Mary Quant Skrevet 20. februar 2014 #453 Skrevet 20. februar 2014 Mennesker med downs syndrom virker veldig flotte, men selv ville jeg valgt abort dersom det hadde vist seg at barnet hadde downs. Kall meg hva dere vil, men det er faktisk min rett som menneske å ta valg for mitt eget liv, selv om de går på bekostning av et ufødt liv. Dersom jeg hadde blitt gravid nå, hadde jeg tatt abort uansett om barnet hadde vært frisk eller ei, grunnet økonomisk og helsemessig situasjon, er jeg et moralsk dårlig menneske? Fordi jeg ikke vil ha et barn som krever alt jeg har av energi pluss ennå mer? Fordi jeg ikke vil være grunnen til at et barn må vokse opp i dårlige kår, med en syk mor? Hvis man ikke ønsker å bli gravid så finnes det beskyttelse som er omtrent 100% sikkert.
Gjest malifika Skrevet 20. februar 2014 #454 Skrevet 20. februar 2014 Mary Quant, on 20 Feb 2014 - 17:25, said: For barn med Downs er stabilitet uhyre viktig ... det er faktisk ikke mer enn det foreldrene ber om. Nettopp! Men, når samfunnet ikke henger sammen slik at det er mulig og innfri det foreldrene ber om/har krav på, hva gjør man da? Skal spesial pedagoger nektes å bli gravide, gå ut i permisjon, bli syke, bytte jobb etc pga at de har ansvar for et barn med DS i barnehagen som krever ekstra mye stabilitet?? Det vises over hele landet at kommunene ikke har sjans til å i møte komme barn med spesielle behov. Og ha et barn med spesielle behov er en evig kamp for og få det man har rett på, og det er ingen statshemmelighet! Vi har visst om dette i mange år og jeg tipper at situasjonen ikke vil bedre seg. Resultatet av dette i denne saken ser jo ut til å bli at barnet må begynne senere på skolen pga at grunnleggende ferdigheter ikke er innlært. Så hva er vitsen med å sette slike mennesker til live ?? Man sliter seg fullstendig ut av det, lager masse unødig bry for resten av samfunnet og ikke minst ødelegger man for barnet sitt. En annen ting jeg vil nevne er at mitt barn har en i klassen sin som har DS. Barnet har en ekstra lærer med seg i klassen men, kun 50%. Dette barnet kan plutselig få raseri anfall å løpe rundt i klassen og plage andre. Når dette skjer og hjelpelæreren ikke er til stede må klasselærer bruke all sin tid på å fly etter dette barnet og de 27 andre ungene taper masse lærdom og får ikke den hjelpen de trenger. En annen ting er også at dette barnet lager masse høye lyder, sånn helt plutselig ut av det blå. Tenk dere selv at dere sitter i et musestille klasserom og konsentrerer dere om en oppgave da dere plutselig hører et høyt hjerteskjærende hyl inni øret, hvor mye skvetter man ikke da tror dere?? Og hvor lett blir det og konsentrere seg videre når man sitter som på nåler og bare venter på at det skal skje igjen?!
ViljaH Skrevet 20. februar 2014 #455 Skrevet 20. februar 2014 WOW! Om du kunne velge på nytt hadde du valgt bort ditt eget barn? Får så uendelig vondt av mennesker som har foreldre som deg. Trist. Vi har flere millioner potensielle barn i eggstokkene. Blir du lei deg ved hver menstruasjon fordi det som kunne blitt et barn velges bort? Når man nå får muligheten til å velge mellom et definitivt sykt barn og et tilsynelatende friskt barn, så velger man det siste. Spesielt som normalt fruktbar kvinne som kan bli gravid 50 ganger. Det som er mer utfordrende, er kanskje hvis man har strevd i flere år med å bli gravid, og ikke har så mange fruktbare år igjen. Hva gjør man da? Abort hadde ikke vært lett, men jeg hadde nok gjort det og satset på å bli raskt gravid igjen. Jeg har jo mange egg og bare noen veldig få blir barn. Og omtrent daglig er jeg takknemlig for at jeg har fått to friske barn, så heldig jeg er! 2
Gjest BettyBoop Skrevet 20. februar 2014 #456 Skrevet 20. februar 2014 Nettopp! Men, når samfunnet ikke henger sammen slik at det er mulig og innfri det foreldrene ber om/har krav på, hva gjør man da? Skal spesial pedagoger nektes å bli gravide, gå ut i permisjon, bli syke, bytte jobb etc pga at de har ansvar for et barn med DS i barnehagen som krever ekstra mye stabilitet?? Det vises over hele landet at kommunene ikke har sjans til å i møte komme barn med spesielle behov. Og ha et barn med spesielle behov er en evig kamp for og få det man har rett på, og det er ingen statshemmelighet! Vi har visst om dette i mange år og jeg tipper at situasjonen ikke vil bedre seg. Resultatet av dette i denne saken ser jo ut til å bli at barnet må begynne senere på skolen pga at grunnleggende ferdigheter ikke er innlært. Så hva er vitsen med å sette slike mennesker til live ?? Man sliter seg fullstendig ut av det, lager masse unødig bry for resten av samfunnet og ikke minst ødelegger man for barnet sitt. En annen ting jeg vil nevne er at mitt barn har en i klassen sin som har DS. Barnet har en ekstra lærer med seg i klassen men, kun 50%. Dette barnet kan plutselig få raseri anfall å løpe rundt i klassen og plage andre. Når dette skjer og hjelpelæreren ikke er til stede må klasselærer bruke all sin tid på å fly etter dette barnet og de 27 andre ungene taper masse lærdom og får ikke den hjelpen de trenger. En annen ting er også at dette barnet lager masse høye lyder, sånn helt plutselig ut av det blå. Tenk dere selv at dere sitter i et musestille klasserom og konsentrerer dere om en oppgave da dere plutselig hører et høyt hjerteskjærende hyl inni øret, hvor mye skvetter man ikke da tror dere?? Og hvor lett blir det og konsentrere seg videre når man sitter som på nåler og bare venter på at det skal skje igjen?! Jeg syns det er trist at de må gå på vanlig skole. Disse ungene får jo ikke den oppfølgingen de trenger i en vanlig klasse, fordi de er på et helt annet nivå enn resten av klassen. Jeg tror barn med spesielle behov ville hatt det bedre om de fikk gå på egne skoler beregnet for de. Da ville de hatt pedagoger som var istand til å tilpasse læringen til deres behov. 1
Gjest malifika Skrevet 20. februar 2014 #457 Skrevet 20. februar 2014 BettyBoop, on 20 Feb 2014 - 18:34, said: Jeg syns det er trist at de må gå på vanlig skole. Disse ungene får jo ikke den oppfølgingen de trenger i en vanlig klasse, fordi de er på et helt annet nivå enn resten av klassen. Jeg tror barn med spesielle behov ville hatt det bedre om de fikk gå på egne skoler beregnet for de. Da ville de hatt pedagoger som var istand til å tilpasse læringen til deres behov. Det er kjempetrist for det er ikke ungen sin skyld at hn er som hn er eller gjør de tingene hn gjør. Men, det er også trist for de andre ungen i klassen som ikke får den hjelpen de trenger. Ungene er 7 år så de er såpas gamle at de skjønner hn er syk og prøver å leke med hn men, når de blir slått, sparket og lugget nesten daglig fordi hn ikke skjønner leken så går det en grense for de andre ungene også. De ender opp med å løpe fra hn og gjemme seg fordi de ikke orker all vold og hylig som hn utsetter dem for. Da blir hn enda mer frustrert og ting blir verre. Vi mangler jo på toppen av det hele ekstra personale til å ta seg av hn og der har vi oppskrift på den onde sirkel...
Gjest Mary Quant Skrevet 20. februar 2014 #458 Skrevet 20. februar 2014 Nettopp! Men, når samfunnet ikke henger sammen slik at det er mulig og innfri det foreldrene ber om/har krav på, hva gjør man da? Skal spesial pedagoger nektes å bli gravide, gå ut i permisjon, bli syke, bytte jobb etc pga at de har ansvar for et barn med DS i barnehagen som krever ekstra mye stabilitet?? Det vises over hele landet at kommunene ikke har sjans til å i møte komme barn med spesielle behov. Og ha et barn med spesielle behov er en evig kamp for og få det man har rett på, og det er ingen statshemmelighet! Vi har visst om dette i mange år og jeg tipper at situasjonen ikke vil bedre seg. Resultatet av dette i denne saken ser jo ut til å bli at barnet må begynne senere på skolen pga at grunnleggende ferdigheter ikke er innlært. Så hva er vitsen med å sette slike mennesker til live ?? Man sliter seg fullstendig ut av det, lager masse unødig bry for resten av samfunnet og ikke minst ødelegger man for barnet sitt. En annen ting jeg vil nevne er at mitt barn har en i klassen sin som har DS. Barnet har en ekstra lærer med seg i klassen men, kun 50%. Dette barnet kan plutselig få raseri anfall å løpe rundt i klassen og plage andre. Når dette skjer og hjelpelæreren ikke er til stede må klasselærer bruke all sin tid på å fly etter dette barnet og de 27 andre ungene taper masse lærdom og får ikke den hjelpen de trenger. En annen ting er også at dette barnet lager masse høye lyder, sånn helt plutselig ut av det blå. Tenk dere selv at dere sitter i et musestille klasserom og konsentrerer dere om en oppgave da dere plutselig hører et høyt hjerteskjærende hyl inni øret, hvor mye skvetter man ikke da tror dere?? Og hvor lett blir det og konsentrere seg videre når man sitter som på nåler og bare venter på at det skal skje igjen?! Den lille gutten har hatt ti forskjellige kontaktpersoner i løpet av 3 år ... og det er ikke naturlig og slett ikke ønskelig for noen barnehagebarn - og særdeles ikke for små barn med Downs. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 20. februar 2014 #459 Skrevet 20. februar 2014 Det er kjempetrist for det er ikke ungen sin skyld at hn er som hn er eller gjør de tingene hn gjør. Men, det er også trist for de andre ungen i klassen som ikke får den hjelpen de trenger. Ungene er 7 år så de er såpas gamle at de skjønner hn er syk og prøver å leke med hn men, når de blir slått, sparket og lugget nesten daglig fordi hn ikke skjønner leken så går det en grense for de andre ungene også. De ender opp med å løpe fra hn og gjemme seg fordi de ikke orker all vold og hylig som hn utsetter dem for. Da blir hn enda mer frustrert og ting blir verre. Vi mangler jo på toppen av det hele ekstra personale til å ta seg av hn og der har vi oppskrift på den onde sirkel... Ennå mere trist er det at dersom man sier dette høyt, da hyles det opp om at man behandler barn med spesielle behov som dumme og annerledes. Og gud forby at man skal innse at noen faktisk ER annerledes og faktisk har andre behov. 1
Gjest malifika Skrevet 20. februar 2014 #460 Skrevet 20. februar 2014 Mary Quant, on 20 Feb 2014 - 18:53, said: Den lille gutten har hatt ti forskjellige kontaktpersoner i løpet av 3 år ... og det er ikke naturlig og slett ikke ønskelig for noen barnehagebarn - og særdeles ikke for små barn med Downs. Nei, det er en uting for alle uansett, DS eller ikke. Og jeg skal si meg enig i at 10 er i overkant mye. Men, sånn er realiteten i mange barnehager. Denne gutten har hatt i snitt en ny pedagog ca hver 4 mnd. Se for deg dette: 2 pedagoger han har hatt har blitt gravide, sykemeldte/ gått ut i permisjon pr år. En annen igjen har flyttet og fått jobb et annet sted. 2 andre har i løpet av årene mistet jobben pga nedskjæringer og en siste pedagog kan ha funnet ut at hn ikke trivdes i jobben og vil gjøre noe annet. Nå lagde jeg meg bare noen tanker her men, det er faktisk ikke helt utenkelig at dette kan skje. Og når det da er så viktig for DS barn å ha stabilitet så spør jeg hva samfunnet skal gjøre med nevnte scenarioer??? Man kan ikke tvinge folk til å jobbe der hvis man ikke vil. Og er kassa tom så er det ikke bare å ansette folk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå