Gå til innhold

down syndrom og graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er helt sykt at dette ikke er praksis i Norge. "Vi har mulighet til å sjekke om barnet ditt har Downs slik at du kan velge å ta abort, men du får ikke LOV fordi vi ønsker at det fortsatt skal fødes syke barn! Hvis du er under 38 da." Sånn føles det.

Anonymous poster hash: a75ae...f24

Helt enig!

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt meningsløst å sette syke barn til verden når vi har teknologien som kan forhindre det.

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Skal du til utlandet for å sjekke da? For i Norge er det bare lov om du er over 38. Det er kun to sykehus i norgesom har nok ul kompetanse til å se dette, det er jo derfor de som får duo test må på en av disse to. Nakkefold syntes ikke på ordinær UL i uke 18, og man får ikke tidlig UL av spesialistene med mindre man er 38.

Anonymous poster hash: 7550f...bce

norge er et fjernt land. Alt som er lov innen svangerskapsoppfølgingen i sndre land er forbudt her. Bakvendtland altså
Skrevet

Jeg synes det er helt meningsløst å sette syke barn til verden når vi har teknologien som kan forhindre det.

Ja. Det blir litt "hvorfor har vi den teknologien". Da bør man kunne få valget å ta bort et sykt foster, om man har muligheten til det og om man ønsker det

• Liker 1
Skrevet

norge er et fjernt land. Alt som er lov innen svangerskapsoppfølgingen i sndre land er forbudt her. Bakvendtland altså

Det er veldig trist at det skal være slik, for det er kun oss kvinner det går utover.

Enkelt eksempel: I norge kan vi ta abort intill 12 uke. Sjekn hva grensen er i våre naboland Sverige og Danmark.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er veldig trist at det skal være slik, for det er kun oss kvinner det går utover.

Enkelt eksempel: I norge kan vi ta abort intill 12 uke. Sjekn hva grensen er i våre naboland Sverige og Danmark.

jeg er forsåvidt enig i abortgrensen. Det jeg ikke er enig i er at man ikke får ordinær ul før uke 16. Og med mindre det oppstår noe som tilsier nærmere oppfølging fpr man ikke fler... eller tar jeg feil nå?
  • Liker 1
Skrevet

Hadde det vært mitt barn, så selvfølgelig!

Uten å nøle!

Jeg hadde gjort alt jeg kunne for at mitt spesielle og sårbare barn skulle få et så godt liv som mulig. Jeg gjør det i min jobb nå (for andres barn) så å gjøre det for et eget barn er en selvfølge!

Ikke noe i hele verden betyr mer for meg enn mine egne barn, og om barnet har et ekstra kromosom hadde ikke gjort noen forskjell. Det hadde da for pokker vært BARNET MITT!

Det å jobbe med det er ikke det samme som at det føles like hjertelig å ha det ansvaret 24/7 til du dør. Jeg jobber med eldre, en hærlig gjeng, noen er utagerende demente som er vanskelige. Jeg elsker jobben min og ville ikke byttet den mot noe. Men det er godt å gå hjem etter endt vakt å vite at friske uthvilte hoder tar over resten av døgnet. Med mindre du har egen erfaring med å ha satt et slikt barn til verden bør du kanskje moderere tankegangen litt å slutte å dømme de av oss som ville tatt abort. Her er det faktisk snakk om å VELGE. Mange ønsker ikke den ekstra belastningen livet ut, når man kan få et friskt barn. Skjønner ikke hvordan du kan sammenligne jobb og privatliv! Det er to vidt forskellige verdener.

• Liker 1
Skrevet

Det å jobbe med det er ikke det samme som at det føles like hjertelig å ha det ansvaret 24/7 til du dør. Jeg jobber med eldre, en hærlig gjeng, noen er utagerende demente som er vanskelige. Jeg elsker jobben min og ville ikke byttet den mot noe. Men det er godt å gå hjem etter endt vakt å vite at friske uthvilte hoder tar over resten av døgnet. Med mindre du har egen erfaring med å ha satt et slikt barn til verden bør du kanskje moderere tankegangen litt å slutte å dømme de av oss som ville tatt abort. Her er det faktisk snakk om å VELGE. Mange ønsker ikke den ekstra belastningen livet ut, når man kan få et friskt barn. Skjønner ikke hvordan du kan sammenligne jobb og privatliv! Det er to vidt forskellige verdener.

Det har jeg svart på utallige ganger allerede.

Uansett hadde barnet vært mitt, og ingenting er mer viktig for meg enn mine egne barn, sykdom/syndromer eller ei. Jeg hadde ALDRI valgt bort et barn pga. feil eller mangler, det kan jeg si selv om jeg ikke har opplevd det men jeg har mer erfaring enn de fleste med å jobbe med multihandicappede barn. Jeg hadde ALDRI valgt bort det heller, dersom det var mulig. ALDRI, uansett hvor stort handicappet hadde vært.

Skrevet

Det å jobbe med det er ikke det samme som at det føles like hjertelig å ha det ansvaret 24/7 til du dør.

Om man har et meget handicappet og trengende barn har man ikke ansvaret 24/7 til du dør, bar så det er sagt. Da får man tilbud om plass i barnebolig, får man ikke det i kommunen man bor kan man kreve at det kjøpes fra en annen kommune. Alle har også krav på egen bolig fra de er 18 år.

Skrevet

Helt enig. Kan dra en paralell til hundeoppdrett, ingen seriøse oppdrettere avler på syke hunder, dvs har de HD eller øyesykdommer, for å ta et eks, så vil de fleste ikke bruke disse i avl. Fordi de tenker på dyrevelferden. De vil ikke sette syke dyr til verden, for å la de lide seg gjennom sykdom og plager.

Hvorfor skal da vi mennesker på død og liv sette syke barn til verden? Noe annet er når man ikke vet det, da kan man ikke gjøre annet enn å elske dette barnet å prøve å gjøre livet så bra som mulig. Men når man har et informert valg, HVORFOR skal man da sette det syke barnet til verden med viten og vilje, når man kan prøve en gang til, og da få et friskt barn. Barn i magen er pd et foster, som er 15-18 uker ved evt abort. Det er ikke det samme som å drepe et levende barn.

Syke dyr som lever villt i naturen blir forlatt av moren. Det er slik naturen er. De syke lever ikke naturlig opp. Les Darwins teori, så kanskje dere skjønner mer.

Anonymous poster hash: 5802e...371

• Liker 1
Skrevet

Uansett hadde barnet vært mitt, og ingenting er mer viktig for meg enn mine egne barn, sykdom/syndromer eller ei. Jeg hadde ALDRI valgt bort et barn pga. feil eller mangler, det kan jeg si selv om jeg ikke har opplevd det men jeg har mer erfaring enn de fleste med å jobbe med multihandicappede barn. Jeg hadde ALDRI valgt bort det heller, dersom det var mulig. ALDRI, uansett hvor stort handicappet hadde vært.

Så heller vilke du båret fram et sykt barn, med de helsekostnader det koster samfunnet. For ikke å snakke om barnets velferd. Hva om du ble gravid av en voldtekt? Ville du DA automatisk beholdt? Det er akkurat den samme problemstillingen.

• Liker 1
Skrevet

Da tenker du ikke mye på livskvaliteten til det barnet? Bare at du selv kan takle påkjenningen. Du tenker heller ikke mye på evt andre barn du har, som gjerne kommer i andre rekke om du får et barn som krever heldøgnsomsorg gjennom hele oppveksten. Det er mange hensyn å ta. Det holder ikke å ha et prinsipp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får ikke linket siden jeg er på mobil, men på forsiden av www.nrk.no så er det en artikkel om temaet nå.

Den heter "avbryter svangerskap etter syv måneder", og handler om gravide damer som må til UK og US for å abortere fostere som er påvist multihandicappede.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig. Kan dra en paralell til hundeoppdrett, ingen seriøse oppdrettere avler på syke hunder, dvs har de HD eller øyesykdommer, for å ta et eks, så vil de fleste ikke bruke disse i avl. Fordi de tenker på dyrevelferden. De vil ikke sette syke dyr til verden, for å la de lide seg gjennom sykdom og plager.

Anonymous poster hash: 5802e...371

Og DER forlater jeg denne debatten!

Tenkte å bruke det argumentet tidligere MOT, men tenkte at det ble for drøyt, også klarer du å bruke oppdrett/avl av dyr som et argument FOR abort i debatten om barn med downs syndrom!

Helt utrolig!

FOR EN SJUK VERDEN VI LEVER I !

• Liker 2
Skrevet

JA! Jeg roper!!!

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville tatt abort om barnet hadde Downs Syndrom.

• Liker 1
Skrevet

Tenkte å bruke det argumentet tidligere MOT, men tenkte at det ble for drøyt, også klarer du å bruke oppdrett/avl av dyr som et argument FOR abort i debatten om barn med downs syndrom!

Helt utrolig!

Hvordan kan du bruke avlsargumentet mot abort av syke barn?

• Liker 1
Skrevet

Om man har et meget handicappet og trengende barn har man ikke ansvaret 24/7 til du dør, bar så det er sagt. Da får man tilbud om plass i barnebolig, får man ikke det i kommunen man bor kan man kreve at det kjøpes fra en annen kommune. Alle har også krav på egen bolig fra de er 18 år.

Er det det man ønsker for sine barn da? En ønsker en normal oppvekst for barnet sitt, ikke en oppvekst i en barnebolig.

• Liker 2
Skrevet

Så på nyhetene i går,noen kvinner drar til Sverige eller England for å ta abort innen uke 14.

Nå roper jeg; NOEN HAR TATT ABORT PGA LEPPE/GANE SPALT VERDEN ER GAL!!!!

• Liker 2
Skrevet

Helt utrolig!

Du hadde altså taklet det helt fint om du fikk et multihandicappet barn? Eller et barn med Downs Syndrom? Det hadde ikke jeg, og jeg hadde tatt abort om jeg fikk vite det på forhånd. Ikke bare pga belastningen det ville bli på familien, men også fordi jeg tror at dette barnet ikke ville få et fullverdig liv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...