Gå til innhold

down syndrom og graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var på tidlig UL og fikk fortalt at nakkefold og nesebein var normalt :)At det bare er spesialister på enkelte sykehus som har peil er bare tull, til og med jeg skulle klart å klikke for å måle!

Om det blir påvist avvik kan det nok hende man må til spesialist, men ikke for å sjekke det.

Det er forresten langt flere enn de over 38 som får tilbud om testing :)

Selv er jeg forresten 27 og hadde ingen egentlige grunner til å sjekke på tidlig UL, men det ble gjort likevel!

Så du klarer å sjekke nakkefold du?! Hehe, jadda!

Jeg har tatt duotest og vært til genetisk veiledning og kan fortelle deg at det å måle nakkefold er noe få har kompetanse til å gjøre. De som får beskjed om at nakkefolden ser bra ut fra en vanlig lege hadde jeg ikke stolt på for fem flate øre. Det er som noen sier over her at det kreves spesiell kompetanse for å gjøre det riktig og at det er derfor man må på enten St. Olavs eller Rikshospitalet for å få det utført.

Du er så påståelig at jeg får litt vondt av deg! Kanskje du skulle ringe de som holder på med genetisk veiledning på Riksen før du kommer med slike bastante påstander igen? Og som nevnt over: les lovgivningen på dette!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må først si at jeg ikke har lest hele tråden.

Jeg hadde ikke tatt abort dersom jeg hadde funnet ut at foster hadde kromosonfeil. Jeg tror heller ikke jeg hadde tatt imot tilbud om fostervannsdiagnostikk. Hos meg/oss er de barna som skal komme velkommen med eller uten skavanker - psykisk som fysisk.

Jeg syns det er skremmende å lese hvordan noen ser på enkelte mennesker som belastning/kostnad for samfunnet. I mine øyne har alle mennesker verdi uansett alder, kjønn, rase, fysisk og psykisk funksjonsnivå, frisk eller syk. Syns at synet som kommer frem i denne diskusjonen på bl.a. de med downs viser at vi er på vei mot et kaldt og kynisk samfunn!

Genteknologi kan i dag avdekke hvor utsatt man er for å utvikle forskjellige sykdommer; kreft, alzheimers, hjertesykdom...etc..(tross det kan det godt kan være at disse sykdommene aldri bryter ut hos den som testes). Hva om en prøve kunne si om fosteret du bar på hadde risiko for å utvikle blodkreft som 35-åring...Vet du hva en behandling for blodkreft koster samfunnet?? Det er iallefall et tall med mer enn 5 nuller bak...Tror du/dere at en 35-åring som får blodkreft føler at de 35 årene var bortkastet fordi de har fått en alvorlig, livstruende sykdom.... Det er da ingen som stiller spørsmål ved om vi skal bruke de midlene vi har på å gi livsviktig behandling til disse menneskene...

Ville du tatt abort dersom du visste at det var stor sannsynlighet for at barnet du bar frem ville få en sånn sykdom??

Hva med alle sykdommene som er mer eller mindre selvpåførte??? Hvilke kostnader er ikke det for samfunnet med alle livstilssykdommene folk får; KOLS, fedme, noen kreftsykdommer, hjertesykdom ...Ulykker forårsaket av fyll, osv... Vi er utrolig heldige som lever i et land hvor vi får helsehjelp, GRATIS, til tross for at vi i noen tilfeller i forskjellig grad er årsak selv til sykdommen....Og vi tar det ofte for en selvfølge! Det er ikke ubegrenset med midler, og midlene skal fordeles på mange, og det er ikke alltid vi lykkes like godt med fordelingen...

MEN det å si at man skal ta abort for å spare samfunnet for kostnader syns jeg er absurd!

Når begynner et liv? Frem til uke 20 i svangerskapet er det under visse omstendigheter lov å ta abort .... Et barn som blir født i uke 24, vil man ofte gjøre alt man kan for å redde! For de fleste foreldre som er i denne situasjonen er det lille premature barnet utrolig dyrebart! Når begynner det ufødte barnet sine menneskerettigheter å gjelde??....Hvilken uke i svangerskapet syns du at det fosteret har menneskeverd?? Vi vet jo at man kan se et bankende hjerte hos et 5 uker gammelt foster...

Jeg vet at det jeg skriver nå kan virke støtende og provoserende for mange... Men jeg syns bare denne diskusjonen har så ensidig fokus...

Det finnes andre muligheter enn abort, også hvis man ikke selv føler at man har mulighet til å ta seg av et barn med spesielle behov...

Ja, til menneskeverd!

• Liker 1
Skrevet

Nei,jeg hadde ikke tatt abort pga Down syndrom. Slike diskusjoner gjør meg bare provosert.

• Liker 1
Skrevet

Bare det å ta abort pga. ganespalte er jo INSANE!!! Folk som gjør det burde bli kastrert og kasta i fengsel! Anonymous poster hash: 7550f...bce

Alvorlig grad av leppe -og ganespalte gjør at ungen ikke klarer å suge. Kanskje må ungen ha sondenæring over lang tid. Det kreves mange og store operasjoner for å rette opp de alvorlige formene. Språk kan bli forsinket. Det er tungt for et lite barn (og foreldrene) å gå gjennom. Jeg kan skjønne at noen velger abort på det grunnlaget.

Anonymous poster hash: d2aab...f5f

• Liker 3
Skrevet

Glemte å si at man får ikke DUOtest KUN fordi det er noe galt. Alle over 38 får det, og det tas kun på 2 sykehus nettopp pga. kompetansen. Anonymous poster hash: 7550f...bce

Eller man kan dra til Danmark...

• Liker 1
Skrevet

Alvorlig grad av leppe -og ganespalte gjør at ungen ikke klarer å suge. Kanskje må ungen ha sondenæring over lang tid. Det kreves mange og store operasjoner for å rette opp de alvorlige formene. Språk kan bli forsinket. Det er tungt for et lite barn (og foreldrene) å gå gjennom. Jeg kan skjønne at noen velger abort på det grunnlaget.Anonymous poster hash: d2aab...f5f

Det finnes idag gode metoder for å behandle leppe-gane spalte, men behandlingen er langvarig og repeterende og byr på utfordringer. Tilstanden byr på flere utfordringer i oppveksten, og det starter allerede ved fødselen. Spalten kan gjøre amming vanskelig eller umulig, og dette kan kreve ekstrainnsats av foreldrene.

Disse barna er også mer utsatt for mellomørebetennelser, noe som på sikt kan forårsake redusert hørsel. Hos småbarn kan redusert hørsel forstyrre tale- og språkutviklingen.

Skrevet

Det finnes idag gode metoder for å behandle leppe-gane spalte, men behandlingen er langvarig og repeterende og byr på utfordringer. Tilstanden byr på flere utfordringer i oppveksten, og det starter allerede ved fødselen. Spalten kan gjøre amming vanskelig eller umulig, og dette kan kreve ekstrainnsats av foreldrene.

Disse barna er også mer utsatt for mellomørebetennelser, noe som på sikt kan forårsake redusert hørsel. Hos småbarn kan redusert hørsel forstyrre tale- og språkutviklingen.

Ja, men da er det jo bare å kvitte seg med de med en gang!!! :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 7550f...bce

• Liker 1
Skrevet

Haha jøss jøss!

Med jevne mellomrom kommer det opp en slik diskusjon. Den forrige tror jeg var på Skråblikk, og selv da ble mange helt i harnisk fordi noen ønsket å abortere baby med downs.

Jeg ville selv ha tatt abort. Jeg er såpass ærlig med meg selv at jeg ville ikke klart å gi barnet det den trengte. Det betyr ikke at jeg ser ned på andre som velger å få sine barn med downs. Hver enkelte er nødt til å vurdere situasjonen ut fra sitt eget ståsted. Ingen har rett til å dømme andre for valget de tok.

Anonymous poster hash: 7a497...ab3
  • Liker 3
Skrevet

Hvis man velger å få et barn med downs, så må man ha i bakhodet at man bærer fram et barn som er kvestet, og har et alvorlig handicap som vil følge resten av livet. Det finnes dog mennesker med downs som er relativt oppegående, men det er minoriteten.

For meg så er det å unngå å abortere et sterkt handicappet barn det samme som å se på at et barn blir overkjørt av en bil uten å gripe inn. Det er umoralsk!

Det er også umoralsk å forvente at andre skal bære kostnadene for ditt valg med å få barnet. Det er ikke gratis å ha pleie med assistenter (bolig med tilsyn ala. Tangerudbakken).

• Liker 4
Skrevet

Hvis man velger å få et barn med downs, så må man ha i bakhodet at man bærer fram et barn som er kvestet, og har et alvorlig handicap som vil følge resten av livet. Det finnes dog mennesker med downs som er relativt oppegående, men det er minoriteten.

For meg så er det å unngå å abortere et sterkt handicappet barn det samme som å se på at et barn blir overkjørt av en bil uten å gripe inn. Det er umoralsk!

Det er også umoralsk å forvente at andre skal bære kostnadene for ditt valg med å få barnet. Det er ikke gratis å ha pleie med assistenter (bolig med tilsyn ala. Tangerudbakken).

Enig. De som velger å bære frem et alvorlig utviklingshemmet barn når de vet dette tidlig, bør betale for gildet selv. Man kan også spørre seg om det er etisk rett å bære frem et liv som har store lidelser og livshemminger i vente.

Det er vel slike problemstillinger og debatter myndighetene vil unngå, det er for politisk betent.

• Liker 2
Skrevet

Enig. De som velger å bære frem et alvorlig utviklingshemmet barn når de vet dette tidlig, bør betale for gildet selv. Man kan også spørre seg om det er etisk rett å bære frem et liv som har store lidelser og livshemminger i vente.

Det er vel slike problemstillinger og debatter myndighetene vil unngå, det er for politisk betent.

Jepp. Det er forøvrig idiotisk å kalle det for sorteringssamfunn. Det er som å si at det blir sorteringssamfunn å utrydde kreft, for det vil ikke bli "beriket" med folk som har kreft...

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for AB-hets, personangrep og avsporing.

Niennas, mod.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er trist at de må gå på vanlig skole. Disse ungene får jo ikke den oppfølgingen de trenger i en vanlig klasse, fordi de er på et helt annet nivå enn resten av klassen. Jeg tror barn med spesielle behov ville hatt det bedre om de fikk gå på egne skoler beregnet for de. Da ville de hatt pedagoger som var istand til å tilpasse læringen til deres behov.

Det er samfunnet og politikerene som har kjempet fram at de skal integreres med andre barn. De velger det ikke selv. Foreldre og pedagoger tror dette er til det beste for barn med DS.

Skrevet

Jeg hadde tatt abort hvis jeg fikk vite at jeg bar på en med downs syndrom. Jeg har ikke ressursen til å gi dette barnet et godt liv og jeg ønsker ikke å ha et funksjonhemmet barn på institusjon.

Du får ikke ha et barn med down på institusjon. Du må ha det hjemme, med muligheter for avlasting nå og da. Det er først når de er 18 at de har krav på egen bolig.

Skrevet

Jeg må først si at jeg ikke har lest hele tråden.

Jeg hadde ikke tatt abort dersom jeg hadde funnet ut at foster hadde kromosonfeil. Jeg tror heller ikke jeg hadde tatt imot tilbud om fostervannsdiagnostikk. Hos meg/oss er de barna som skal komme velkommen med eller uten skavanker - psykisk som fysisk.

Jeg syns det er skremmende å lese hvordan noen ser på enkelte mennesker som belastning/kostnad for samfunnet. I mine øyne har alle mennesker verdi uansett alder, kjønn, rase, fysisk og psykisk funksjonsnivå, frisk eller syk. Syns at synet som kommer frem i denne diskusjonen på bl.a. de med downs viser at vi er på vei mot et kaldt og kynisk samfunn!

Genteknologi kan i dag avdekke hvor utsatt man er for å utvikle forskjellige sykdommer; kreft, alzheimers, hjertesykdom...etc..(tross det kan det godt kan være at disse sykdommene aldri bryter ut hos den som testes). Hva om en prøve kunne si om fosteret du bar på hadde risiko for å utvikle blodkreft som 35-åring...Vet du hva en behandling for blodkreft koster samfunnet?? Det er iallefall et tall med mer enn 5 nuller bak...Tror du/dere at en 35-åring som får blodkreft føler at de 35 årene var bortkastet fordi de har fått en alvorlig, livstruende sykdom.... Det er da ingen som stiller spørsmål ved om vi skal bruke de midlene vi har på å gi livsviktig behandling til disse menneskene...

Ville du tatt abort dersom du visste at det var stor sannsynlighet for at barnet du bar frem ville få en sånn sykdom??

Hva med alle sykdommene som er mer eller mindre selvpåførte??? Hvilke kostnader er ikke det for samfunnet med alle livstilssykdommene folk får; KOLS, fedme, noen kreftsykdommer, hjertesykdom ...Ulykker forårsaket av fyll, osv... Vi er utrolig heldige som lever i et land hvor vi får helsehjelp, GRATIS, til tross for at vi i noen tilfeller i forskjellig grad er årsak selv til sykdommen....Og vi tar det ofte for en selvfølge! Det er ikke ubegrenset med midler, og midlene skal fordeles på mange, og det er ikke alltid vi lykkes like godt med fordelingen...

MEN det å si at man skal ta abort for å spare samfunnet for kostnader syns jeg er absurd!

Når begynner et liv? Frem til uke 20 i svangerskapet er det under visse omstendigheter lov å ta abort .... Et barn som blir født i uke 24, vil man ofte gjøre alt man kan for å redde! For de fleste foreldre som er i denne situasjonen er det lille premature barnet utrolig dyrebart! Når begynner det ufødte barnet sine menneskerettigheter å gjelde??....Hvilken uke i svangerskapet syns du at det fosteret har menneskeverd?? Vi vet jo at man kan se et bankende hjerte hos et 5 uker gammelt foster...

Jeg vet at det jeg skriver nå kan virke støtende og provoserende for mange... Men jeg syns bare denne diskusjonen har så ensidig fokus...

Det finnes andre muligheter enn abort, også hvis man ikke selv føler at man har mulighet til å ta seg av et barn med spesielle behov...

Ja, til menneskeverd!

Det er alldeles IKKE gratis med helsehjelp i Norge! Jeg betaler 36 % hver måned i skatt, så hvis jeg blir syk er ikke min hjelp gratis. Den har jeg betalt. De betaler mye mindre skatt i mange andre land,hvor helsehjelp ikke er gratis.

• Liker 1
Skrevet

Stakkars. Bli født, ha store helseplager også dø ung. Kanskje abort hadde ført til mindre lidelse?

Det får de vel aldri svar på, men de visste ikke at hun hadde lungesykdommen før hun ble operert for hjertefeilen

• Liker 1
Skrevet

Skal vi heller ikke være ærlige folkens? Dette handler egentlig ikke om barn med Downs Syndrom. Dette handler om at vi som mennesker i 2014 skal ha et så enkelt og behagelig liv som mulig. Vi skal ha en god utdanning, tjene mest mulig penger for minst mulig jobb. Mest mulig ferie og fritid, og ikke minst en snerten kropp.

For å få tid til alle disse personlige målene i vårt perfekte liv, passer det dårlig med hindrer som f.eks. barn med ekstra behov. Dette vil nødvendigvis gå utover en del andre interesser i livet, som i verste fall må opphøre totalt, i beste fall settes på vent i flere år. Dette er skremmende for mange, og man velger, der det er mulig, å unngå disse hinderne så godt det lar seg gjøre. Allerede har vi gode muligheter til å forebygge og planlegge livet på en slik måte at man kan stake ut kursen og sørge for at det blir som man ønsker. Ønsker man 2 barn, så sørger man for å få to barn, og bruker prevensjon for å hindre flere graviditeter. Skulle man likevel være uheldig, har man angrepille og abort som flotte "nødutganger". Skulle man bli gravid med sitt 2. barn og oppdager at man har tvillinger, så finnes det også muligheter til å fosterreduksjon, der man eliminerer den ene tvillingen.

Og ikke minst hvis man oppdager at barnet har sykdommer som DS og andre plager, så er det også muligheter til å fjerne dette.

Jeg synes faktisk at voksne mennesker skal være så pass ærlige, at dette handler stort sett ikke om "barnets beste". Dette handler om foreldrenes eget beste, og egen egoisme. Det er jo åpenbart at hvis man får et barn med DS, så må jo svært mye av egne interesser legges bort. Så enkelt er det.

Til slutt vil jeg bare si at jeg ville nok vurdert abort om jeg skulle blitt gravid med et barn med DS, og innrømmer glatt at det i såfall vil være pga at jeg selv nok ikke hadde klart å forsake så mye i livet som man faktisk må gjøre om man får slike barn. Kynisk? Ja, men det er det som er fakta. Jeg vil i allefall ikke synke så dypt som å bruke argumenter som at "det er for barnets eget beste" fordi det vil få så mange plager i livet. Det er bare et dårlig forsøk på å rettferdiggjøre dette.

Anonymous poster hash: 60388...ee8

Det er fint du er ærlig med deg selv, men vennligst ikke påta deg noen "talskvinne"-status på et tema du åpenbart ikke har peiling på.

Det du ramser opp er ikke mine grunner til å ønske abort ved DS. Om du leser i tråden ser du det blir listet opp en rekke grunner, som ikke ligner dine.

• Liker 4
Skrevet

Du får ikke ha et barn med down på institusjon. Du må ha det hjemme, med muligheter for avlasting nå og da. Det er først når de er 18 at de har krav på egen bolig.

Dette er ikke riktig. Jeg jobber i bolig der den yngste brukeren som bor der fast, er 11 år. H*n har bodd der nå i snart to år. Tidligere fikk foreldrene avlastning i form av hjelp hjemme både dag og natt, etterhvert flyttet h*n permanent inn i avlastningsbolig, før det ble egen bolig.

Anonymous poster hash: 33196...9cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...