AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #261 Skrevet 18. februar 2014 Du kan umulig ha barn eller ha opplevd særlig mye vondt i livet. Bare ved å lese svarene dine skinner dette gjennom. Forøvrig så er det en menneskerett det å ha mulighet til å planlegge en familie. Artikkel 23.3 lyder forøvrig som følger: "Everyone who works has the right to just and favourable remuneration ensuring for himself and his family an existence worthy of human dignity, and supplemented, if necessary, by other means of social protection" Med andre ord er det opp til hver og en familie å avgjøre hvordan verdigheten av ett liv skal utøves. I Norge har vi rett til å kunne få utført en abort, derav også avgjøre hvordan denne familien skal være. Mange ønsker ikke et barn med DS, det betyr ikke at man anser mennesker med DS som noe forkastelig, det sier bare at man ikke [...sett..inn..den..grunnen..som..passer..her..] velger likt. bare til info så er det ulovlig med slik testing i norge, så det du sier her faller på sin egen urimelighet. Tror du misforstår menneskerettighetene grundig! Anonymous poster hash: 7550f...bce 2
Pusheen Skrevet 18. februar 2014 #262 Skrevet 18. februar 2014 Jeg har aldri sagt at jeg bare tror at det er mer krevende. Les opp igjen hva jeg skrev, så ser du det OPS, sorriiii Gikk litt for i svingene med ei som maser om sjokolade her på sida Men man vil jo som sagt det beste for sitt barn, og barn med en kromosomfeil vil ikke fungere kognitivt og noen ganger fysisk like sterkt som et barn som er friskt.
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #263 Skrevet 18. februar 2014 Du slår ikke igjennom med dine anklagelser heller. Alle som er uenige med deg her inne syns at du har helt fjerne meninger. Ja utrolig mange som synes det er ok med abort i slike tilfeller, og det er det som skremmer meg. Så da ønsker jeg å få frem min mening, og jeg mener at barn med downs syndrom har sin fulle rett til å få leve. Du trenger ikke være enig, og det vet jeg at du aldri blir. Jeg har min mening, og du har din
Gjest BettyBoop Skrevet 18. februar 2014 #264 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Ja utrolig mange som synes det er ok med abort i slike tilfeller, og det er det som skremmer meg. Så da ønsker jeg å få frem min mening, og jeg mener at barn med downs syndrom har sin fulle rett til å få leve. Du trenger ikke være enig, og det vet jeg at du aldri blir. Jeg har min mening, og du har din Men det er jo helt på trynet å værer for selvbestemt abort bare så lenge det ikke er snakk om at man ønsker å abrotere pga sykdommer, noe som er en mye mer gyldig grunn for abort enn at det bare ikke passer med barn akkurat nå. Og hvorfor må man gjenta i det uendelige at man ikke mener folk med ds ikke har rett til å leve kun fordi man tar et personlig valg om abort. Skal alle påtvinges å beholde barn de ikke ønsker å beholde? Endret 18. februar 2014 av BettyBoop 2
Jolene Skrevet 18. februar 2014 #265 Skrevet 18. februar 2014 Ikke skriv som om du kjenner meg, eller vet hva jeg har opplevd/ ikke opplevd. For det har du ingen anelse om. Ingenting av det du skriver her endrer mitt syn på dette. Det er et påbegynt liv, som avsluttes kun fordi barnet har down syndrom. Og derfor er ikke barnet ønsket. Urtolig trist og kynisk. Hva med å ta ansvar for barnet i magen, å oppdra det med kjærlighet og omsorg etter beste evne? Det kan være tøft og krevende, men når man velger å bli gravd påtar man seg et stort ansvar. Har ikke sagt at det skal endre ditt syn heller, men du fremstår ikke som om du har opplevd så mye når du hele tiden må bruke hersketeknikker for å fremme dine poenger. Jeg kjenner deg ikke, og vet ikke hva du har opplevd. Du har rett i det. Det du kanskje ikke tenker over er at man kan lese veldig mye ut av hvordan folk svarer og/eller debatterer. Mitt poeng er at enhver familie må ta de valgene som de føler gagner familien best mulig, da kan ikke andre komme å si at de burde valgt annerledes, nettopp fordi de ikke vet grunnene til valgene som ble gjort. Ja, et foster er en sped begynnelse på et liv, men skal man forsake ett eller flere liv for dette ene livet? Det er et valg alle som har vært i eller komme til å være i må ta. Hvilken rett har andre til å kritisere dette valget? Især om de som kritiserer ikke har den nødvendige erfaringen et slikt valg krever. Det er ingen menneskerett å få barn, men det er en menneskerett å kunne foreta de valgene som passer best for enhver familie. Det å sitte på en høy hest å predikere om moral, vidner om en lav moral. Nettopp fordi vi alle definerer moral forskjellig, samtidig som vi må ta moralske (og etiske) valg basert på hva vi selv tenker er best. Det er ikke uten grunn at FN både jobber FOR de som ønsker å kunne utføre abort lovlig, men OGSÅ har vært med på å etablere en egen markering for de som lever med DS. Denne dagen markeres forøvrig 21.03.
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #266 Skrevet 18. februar 2014 OPS, sorriiii Gikk litt for i svingene med ei som maser om sjokolade her på sida Men man vil jo som sagt det beste for sitt barn, og barn med en kromosomfeil vil ikke fungere kognitivt og noen ganger fysisk like sterkt som et barn som er friskt. Går fint, fort å lese feil Men hva så om barnet ikke barnet vil fungere kognitivt og fysisk like sterkt som et friskt barn? Det kan jo likevel ha et flott og meningsfylt liv
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #267 Skrevet 18. februar 2014 Etter at det var født ja. Det hadde jeg også gjort, men om tidlig ul hadde vist ds hadde du garantert beholdt? Selvsagt hadde jeg det! Det er MITT EGET BARN!!! Jeg er ikke så barbarisk at jeg er ute etter kun perkeksjon, og alt annet kan dø. Anonymous poster hash: 7550f...bce 4
Jolene Skrevet 18. februar 2014 #268 Skrevet 18. februar 2014 bare til info så er det ulovlig med slik testing i norge, så det du sier her faller på sin egen urimelighet. Tror du misforstår menneskerettighetene grundig! Anonymous poster hash: 7550f...bce Hvor har jeg skrevet noe om testing?
Gjest BettyBoop Skrevet 18. februar 2014 #269 Skrevet 18. februar 2014 Selvsagt hadde jeg det! Det er MITT EGET BARN!!! Jeg er ikke så barbarisk at jeg er ute etter kun perkeksjon, og alt annet kan dø. Anonymous poster hash: 7550f...bce Du leser bare ikke hva jeg skriver noe sted du. Det handler ikke om at man er ute etter perfeksjon. Du spiller dum med vilje bare for å provosere
Gjest New_Girl Skrevet 18. februar 2014 #270 Skrevet 18. februar 2014 Selvsagt hadde jeg det! Det er MITT EGET BARN!!! Jeg er ikke så barbarisk at jeg er ute etter kun perkeksjon, og alt annet kan dø.Anonymous poster hash: 7550f...bce Hvem snakker om perfeksjon? Det er omtrent umulig å oppdrive fornuftige argumenter fra "dere" som ikke inneholder hersketeknikker og negative personkarakteristikker. 3
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #271 Skrevet 18. februar 2014 Har ikke sagt at det skal endre ditt syn heller, men du fremstår ikke som om du har opplevd så mye når du hele tiden må bruke hersketeknikker for å fremme dine poenger. Jeg kjenner deg ikke, og vet ikke hva du har opplevd. Du har rett i det. Det du kanskje ikke tenker over er at man kan lese veldig mye ut av hvordan folk svarer og/eller debatterer. Mitt poeng er at enhver familie må ta de valgene som de føler gagner familien best mulig, da kan ikke andre komme å si at de burde valgt annerledes, nettopp fordi de ikke vet grunnene til valgene som ble gjort. Ja, et foster er en sped begynnelse på et liv, men skal man forsake ett eller flere liv for dette ene livet? Det er et valg alle som har vært i eller komme til å være i må ta. Hvilken rett har andre til å kritisere dette valget? Især om de som kritiserer ikke har den nødvendige erfaringen et slikt valg krever. Det er ingen menneskerett å få barn, men det er en menneskerett å kunne foreta de valgene som passer best for enhver familie. Det å sitte på en høy hest å predikere om moral, vidner om en lav moral. Nettopp fordi vi alle definerer moral forskjellig, samtidig som vi må ta moralske (og etiske) valg basert på hva vi selv tenker er best. Det er ikke uten grunn at FN både jobber FOR de som ønsker å kunne utføre abort lovlig, men OGSÅ har vært med på å etablere en egen markering for de som lever med DS. Denne dagen markeres forøvrig 21.03. Den eneste som ikke har noe den skulle ha sagt her, er den det faktisk handler om. Nemmelig det lille barnet i magen. Blir helt dårlig av denne diskusjonen :/
Gjest BettyBoop Skrevet 18. februar 2014 #272 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Hvem snakker om perfeksjon? Det er omtrent umulig å oppdrive fornuftige argumenter fra "dere" som ikke inneholder hersketeknikker og negative personkarakteristikker. Blir helt sliten jeg. De kommer med samme argumentet om og om igjen. Man kan fortelle de at det ikke handler om perfeksjon i det uendelige. det går bare ikke inn. Det blir sånn god dag mann økseskaft diskusjon Endret 18. februar 2014 av BettyBoop 3
la Flaca Skrevet 18. februar 2014 #273 Skrevet 18. februar 2014 Ikke skriv som om du kjenner meg, eller vet hva jeg har opplevd/ ikke opplevd. For det har du ingen anelse om. Ingenting av det du skriver her endrer mitt syn på dette. Det er et påbegynt liv, som avsluttes kun fordi barnet har down syndrom. Og derfor er ikke barnet ønsket. Urtolig trist og kynisk. Hva med å ta ansvar for barnet i magen, å oppdra det med kjærlighet og omsorg etter beste evne? Det kan være tøft og krevende, men når man velger å bli gravd påtar man seg et stort ansvar. Så du er imot selvbestemt abort generelt da? 1
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #274 Skrevet 18. februar 2014 Blir helt sliten jeg. De kommer med samme argumentet om og om igjen. Man kan fortelle de at det ikke handler om perfeksjon i det uendelige. det går bare ikke inn. Det blir sånn god dag mann økseskaft diskusjon Vi har en mening om dette, og det har vi vel vår fulle rett til?
Gjest BettyBoop Skrevet 18. februar 2014 #275 Skrevet 18. februar 2014 Vi har en mening om dette, og det har vi vel vår fulle rett til? er greit nok det, men slutt å anklag folk for å ha andre grunner for å ta abort av et foster med ds enn det de selv oppgir. Blir for dumt å anklage folk for å kun være ute etter perfeksjon, når man igjen og igjen sier at det ikke er derfor. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #277 Skrevet 18. februar 2014 Ja men de får ikke et like bra liv som en som ikke har behov for hjelp og tilsyn Hvordan kan du si det? Det vet du ikke noe om! Tenk på alle de som sliter! Psykisk og fysisk som ikke får noe hjelp. Mange av de som er utviklingshemmede er glade og lever et liv de er veldig fornøyd med, akkurat som mange sliter selv om de ikke er utviklingshemmede. Anonymous poster hash: 7550f...bce
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #278 Skrevet 18. februar 2014 Jeg ville tatt abort uten å blunke! For det førse vil jeg ikke ødelegge mitt eget, mannen min, og eventuelt andre barn sine liv med å få en så tidkrevende unge. Det er en fulltidsjobb med overtid hele resten av livet. Dessuten er det veldig trist å ha en syk unge som ikke kan gjøre og oppleve det andre barn kan. Jeg kommer til å teste for alt man kan teste ungen for sør jeg eventuelt får barn. Dessuten er det ikke retferdig at mødres egoisme skal tynge samfunnet. Psykisk utviklingshemmede er samfunnets "kjeledegger" som vi ikke har bruk for, men før på for det. Til blodpris! I gamle dager ble psykisk utviklingshemmede barn plassert ut i skogen for å dø, fordi de er 100% ubrukelige og plagsomme. Anonymous poster hash: dec0c...1a4 Hadde DU vært mitt barn hadde jeg tatt deg med i skogen tvert! Anonymous poster hash: 7550f...bce
Teeny Skrevet 18. februar 2014 #279 Skrevet 18. februar 2014 Vet ikke om jeg hadde klart abort pga downs alene. Men hvis det var fare for alvorlig hjertefeil eller andre alvorlige organfeil så hadde jeg nok vurdert det. Mannen derimot hadde ønsket abort pga downs. Jeg hadde fått sykt dårlig samvittighet om jeg hadde gjort det...
happiest Skrevet 18. februar 2014 #280 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Jeg tenker at så lenge de kan ha et godt liv, så bør de få retten til å leve! Men hvem skal bestemme hvem som har retten til å leve? Synes det er et vanskelig spørsmål. Men jeg tenker at en som har downs syndrom kan leve noenlunde normalt, slik som "oss andre". Synes kanskje det hadde vært annerledes hvis barnet hadde hatt en sykdom som gjorde at hverdagen ville blitt svært vanskelig. Slik som feks. en sykdom som gjør en "grønnsak" (unnskyld ordet, kom ikke på noe annet akkurat nå). Da har de ikke muligheten til å ta vare på seg selv, og trenger hjelp til alt. Klart, de kan sikkert få et godt liv, men hva ville du tenkt hvis det hadde vært deg? Tror ikke jeg ville sittet i en rullestol, uten å kunne bevege meg, uten å kunne kommunisere og være hjelpetrengende døgnet rundt - hele livet. Så da blir vel svaret mitt at jeg ikke ville tatt abort hvis jeg ble gravid med et barn som har downs syndrom. Edit: Jeg tenker også at foreldrene til et barn som har down syndrome vet at de egner seg til det, og klarer å gi og finne den hjelpen barnet trenger. Det er det ikke sikkert alle har mulighet til. Endret 18. februar 2014 av happiest
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå