AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #181 Skrevet 18. februar 2014 Jeg har vurdert at jeg ønsker å sette et liv til verden som jeg vil det aller beste for på alle måter. Og det å ha DS er ikke noe jeg ønsker for mitt barn. DS er mulig å finne ut om et fpster har tidlig og da kan jeg velge å ikke la denne eggcellen og sædcellen utvikle seg videre til å bli et barn som blir født. Akkurat som jeg valgte å ikke la eggcellen og sædcellen møtes i de periodene av livet mitt det ikke passet å få barn overhode. Anonymous poster hash: 6250a...294 2
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #182 Skrevet 18. februar 2014 synes det er så rart med alle disse som synes det er forkastelig å abortere et barn med Downs, skulle tro dere er abortmotstandere hele gjengen. Folk tar jo selvbestemt abort hele tiden! Bare fordi grunnen til at de tar abort er Downs syndrom så er det liksom ille??? Anonymous poster hash: 80adb...027 Det er forkastelig, det er nettopp det det er. At ikke du ser et etisk problem med det, undrer meg?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #183 Skrevet 18. februar 2014 Dette blir for dumt! Det er ikke mitt ansvar å ta meg av andres barn. Jeg jobber med eldre, og trives godt med det. Men om jeg selv hadde fått et barn med down syndrom, hadde jeg så klart sett det som mitt ansvar å ta meg av barnet. Skremmende at man kan velge bort enkelte mennesker fordi en er redd det kommer til å bli en byrde. Du ser det tydeligvis som ditt ansvar å fordømme de som ikke ønsker å utsette et barn for det å leve med DS med alle helseproblemer og psykiske problemer det fører med seg, men der stopper tydeligvis ansvaret? Du kan som sagt få så mange barn med DS du bare vil for min del, men du har ikke noe som helst med å legge deg opp i at andre velger annerledes. Anonymous poster hash: 6250a...294 7
Gjest New_Girl Skrevet 18. februar 2014 #184 Skrevet 18. februar 2014 Det er forkastelig, det er nettopp det det er. At ikke du ser et etisk problem med det, undrer meg? Men er du abortmotstander? Det forklarer hvert fall synspunktet ditt. 1
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #185 Skrevet 18. februar 2014 Jeg har vurdert at jeg ønsker å sette et liv til verden som jeg vil det aller beste for på alle måter. Og det å ha DS er ikke noe jeg ønsker for mitt barn. DS er mulig å finne ut om et fpster har tidlig og da kan jeg velge å ikke la denne eggcellen og sædcellen utvikle seg videre til å bli et barn som blir født. Akkurat som jeg valgte å ikke la eggcellen og sædcellen møtes i de periodene av livet mitt det ikke passet å få barn overhode. Anonymous poster hash: 6250a...294 "..det å ha DS er ikke noe jeg ønsker for mitt barn". Hva med barnet da? Spør du et menneske som har down syndrom om de skulle øske de ble abortert som foster, er jeg sikker på at svaret er nei. Så at du velger bort et menneske med dette ekstra kromosomet, er for meg et svært egoistisk valg. Det er MENNESKER vi snakker om, ikke klær. "Åå, feil farge på genseren, den kvitter jeg meg med". ""Åå barnet har down syndrom, det kvitter jeg meg med".
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #186 Skrevet 18. februar 2014 Men er du abortmotstander? Det forklarer hvert fall synspunktet ditt. Nå dreier diskusjonen seg om abortering av mennesker med down syndrom, og det er dette jeg har ytret min menisg om.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #187 Skrevet 18. februar 2014 WOW! Om du kunne velge på nytt hadde du valgt bort ditt eget barn? Får så uendelig vondt av mennesker som har foreldre som deg. Trist. Du har det komfortabelt der du sitter på den høye hesten din og dømmer? Du fremstår hjerterå og naiv. Du aner ingen ting om mine kamper, om andres som lever med downs. Om forsakelsene og den nagende samvittigheten fordi man angrer på at man fikk det barnet som man elsker. Han har aldri hatt et godt liv, han sliter med depresjon og sinne. Jeg føler meg hjelpeløs, og angrer nå som jeg er godt inne i alderdommen. Men jeg hadde aldri noe valg. Jeg tilgir deg for at du dømmer og snakker slik til meg. Du er lykkelig naiv om hvor knusende livet kan være. Ønsker deg alt godt.Anonymous poster hash: 00de0...930 9
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #188 Skrevet 18. februar 2014 Du ser det tydeligvis som ditt ansvar å fordømme de som ikke ønsker å utsette et barn for det å leve med DS med alle helseproblemer og psykiske problemer det fører med seg, men der stopper tydeligvis ansvaret? Du kan som sagt få så mange barn med DS du bare vil for min del, men du har ikke noe som helst med å legge deg opp i at andre velger annerledes. Anonymous poster hash: 6250a...294 Give me a break. Om du har / hadde abortert bort et menneske med down syndrom hadde du gjort det KUN for din egen del. Flåsete å begrunne et evt. valg med at barnet vil få mange helseplager og psykiske problemer, for det er ingen selvfølgelighet at barnet vil få disse plagene.
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #189 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Du har det komfortabelt der du sitter på den høye hesten din og dømmer? Du fremstår hjerterå og naiv. Du aner ingen ting om mine kamper, om andres som lever med downs. Om forsakelsene og den nagende samvittigheten fordi man angrer på at man fikk det barnet som man elsker. Han har aldri hatt et godt liv, han sliter med depresjon og sinne. Jeg føler meg hjelpeløs, og angrer nå som jeg er godt inne i alderdommen. Men jeg hadde aldri noe valg. Jeg tilgir deg for at du dømmer og snakker slik til meg. Du er lykkelig naiv om hvor knusende livet kan være. Ønsker deg alt godt.Anonymous poster hash: 00de0...930 På samme måte som du ikke vet noe om meg. Du sier jeg ikke vet hvordan det er å leve med noen med down syndrom, og at jeg er lykelig naiv. Her tar du helt feil, for dette vet jeg alt om. Synd du ikke fikk det perfekte livet du hadde håpet på, og at ditt barn har ødelagt livet ditt på denne måten. Skulle tatt livet hans mens du kunne ja, kjipt. Endret 18. februar 2014 av ...sunny...
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #190 Skrevet 18. februar 2014 "..det å ha DS er ikke noe jeg ønsker for mitt barn". Hva med barnet da? Spør du et menneske som har down syndrom om de skulle øske de ble abortert som foster, er jeg sikker på at svaret er nei. Så at du velger bort et menneske med dette ekstra kromosomet, er for meg et svært egoistisk valg. Det er MENNESKER vi snakker om, ikke klær. "Åå, feil farge på genseren, den kvitter jeg meg med". ""Åå barnet har down syndrom, det kvitter jeg meg med". Flere av de jeg jobber med ville ikke kunne svart på det spørsmålet noen sinne, fordi de ikke har språk. De greier knapt å spise selv. Ei sitter f.eks på en stol det meste av dagen og åpner og knytter hendene og dunker seg i hodet, mens hun roper og freser litt. Gjør akkurat det samme uansett hvilke "aktiviteter" hun blir tatt med på eller hvor hun er. Vet ikke helt jeg om hun synes hun har et så leveverdig liv. Ei annen har stadige raserianfall hvor hun roper og skriker og slår etter alt og alle. Eller sitter hun og gjentar de samme ordene igjen og igjen. Ord uten mening. DS er ikke det samme som Tangerudbakken for de aller aller fleste. Faktisk er det uendelig langt alvorligere å velge å sette et DS barn til verden enn det er å ta avgjørelsen om hvilken genser du skal ha på. Det er svært store konsekvenser for ikke bare alle i familien og alle andre rundt, men også for barnet som settes til verden. Ingen skal behøve å komme til verden å være uønsket. Det mener jeg meget sterkt fordi jeg selv vokste opp som uønsket, og det er ikke noe jeg vil min verste fiende. Alle barn fortjener foreldre som virkelig ønsker dem og som har kapasitet til å ta seg av dem. Når det gjelder barn med DS er det langt færre som greier det enn med normale barn, så enkelt er det. Anonymous poster hash: 6250a...294 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #191 Skrevet 18. februar 2014 Give me a break. Om du har / hadde abortert bort et menneske med down syndrom hadde du gjort det KUN for din egen del. Flåsete å begrunne et evt. valg med at barnet vil få mange helseplager og psykiske problemer, for det er ingen selvfølgelighet at barnet vil få disse plagene. Hadde jeg kunne gitt deg en klem hadde jeg gjort det! Jeg er så enig med deg, og verden hadde vært et bedre sted om flere hadde tenkt slik! Det er så mang barn med downs syndrom som lever et godt liv, og de som begrunner valget om abort med at de gjør det av hensyn til barna lyver (for sin egen samvittighet, antageligvis). De ønsker ikke "byrden" de tror det vil være. Anonymous poster hash: 7550f...bce 2
Tanuki Skrevet 18. februar 2014 #192 Skrevet 18. februar 2014 WOW! Om du kunne velge på nytt hadde du valgt bort ditt eget barn? Får så uendelig vondt av mennesker som har foreldre som deg. Trist. Du har da ingen rett til a kalle henne en daarlig forelder, hva vet du om hva AB og familie har vaert i gjennom? Skjerp deg! 6
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #193 Skrevet 18. februar 2014 Flere av de jeg jobber med ville ikke kunne svart på det spørsmålet noen sinne, fordi de ikke har språk. De greier knapt å spise selv. Ei sitter f.eks på en stol det meste av dagen og åpner og knytter hendene og dunker seg i hodet, mens hun roper og freser litt. Gjør akkurat det samme uansett hvilke "aktiviteter" hun blir tatt med på eller hvor hun er. Vet ikke helt jeg om hun synes hun har et så leveverdig liv. Ei annen har stadige raserianfall hvor hun roper og skriker og slår etter alt og alle. Eller sitter hun og gjentar de samme ordene igjen og igjen. Ord uten mening. DS er ikke det samme som Tangerudbakken for de aller aller fleste. Faktisk er det uendelig langt alvorligere å velge å sette et DS barn til verden enn det er å ta avgjørelsen om hvilken genser du skal ha på. Det er svært store konsekvenser for ikke bare alle i familien og alle andre rundt, men også for barnet som settes til verden. Ingen skal behøve å komme til verden å være uønsket. Det mener jeg meget sterkt fordi jeg selv vokste opp som uønsket, og det er ikke noe jeg vil min verste fiende. Alle barn fortjener foreldre som virkelig ønsker dem og som har kapasitet til å ta seg av dem. Når det gjelder barn med DS er det langt færre som greier det enn med normale barn, så enkelt er det. Anonymous poster hash: 6250a...294 Jeg vet utmerket godt at det å ha down syndrom ikke er synonymt med Tangerudbakken. Jeg er sykepleier, og har arbeidet med mennesker med down syndrom i mange år. Men nå er det vel ikke opp til deg å bestemme om menneskene du jobber med har et "leveverdig" liv, som du sier så fint. JA, det krever mer av en som foreldre å ha barn med down syndrom. JA, det vil være mange tunge stunder hvor en føler en ikke strekker til. JA, det vil ta svært mye av ens tid og krefter. Men er dette en begrunnelse på hvorfor man velger å ikke la barnet leve? For meg er svaret NEI, uten det minste snev av tvil.
Gjest New_Girl Skrevet 18. februar 2014 #194 Skrevet 18. februar 2014 Hadde jeg kunne gitt deg en klem hadde jeg gjort det! Jeg er så enig med deg, og verden hadde vært et bedre sted om flere hadde tenkt slik! Det er så mang barn med downs syndrom som lever et godt liv, og de som begrunner valget om abort med at de gjør det av hensyn til barna lyver (for sin egen samvittighet, antageligvis). De ønsker ikke "byrden" de tror det vil være. Anonymous poster hash: 7550f...bce Nei, helt riktig. Jeg ønsker ikke byrden det vil føre med seg, verken for oss som foreldre og hvert fall ikke for datteren min. Trenger ikle skrive byrde i hermetegn, for det er det absolutt. I tillegg er jeg en av disse horrible og onde menneskene som mener at det ikke hadde vært leit og trist om det ikke fødtes barn med sykdommer/syndromer/handikap. 1
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #195 Skrevet 18. februar 2014 Du har da ingen rett til a kalle henne en daarlig forelder, hva vet du om hva AB og familie har vaert i gjennom? Skjerp deg! Vil faktisk være så freidig å påstå at en er en dårlig foreldre, når man skulle ønske at ens eget barn aldri var født. Skjerp deg selv!
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #196 Skrevet 18. februar 2014 Nei, helt riktig. Jeg ønsker ikke byrden det vil føre med seg, verken for oss som foreldre og hvert fall ikke for datteren min. Trenger ikle skrive byrde i hermetegn, for det er det absolutt. I tillegg er jeg en av disse horrible og onde menneskene som mener at det ikke hadde vært leit og trist om det ikke fødtes barn med sykdommer/syndromer/handikap. Synes det er trist at du har et slikt syn på dette. En velger selv å bli gravid, og man vet da at det ikke finnes noen garanti for å få et friskt og "perfekt" barn.
Gjest ...sunny... Skrevet 18. februar 2014 #197 Skrevet 18. februar 2014 Hadde jeg kunne gitt deg en klem hadde jeg gjort det! Jeg er så enig med deg, og verden hadde vært et bedre sted om flere hadde tenkt slik! Det er så mang barn med downs syndrom som lever et godt liv, og de som begrunner valget om abort med at de gjør det av hensyn til barna lyver (for sin egen samvittighet, antageligvis). De ønsker ikke "byrden" de tror det vil være. Anonymous poster hash: 7550f...bce Klem til deg og. Godt å se at det er andre som forstår hvor feil dette er
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #198 Skrevet 18. februar 2014 Nei, helt riktig. Jeg ønsker ikke byrden det vil føre med seg, verken for oss som foreldre og hvert fall ikke for datteren min. Trenger ikle skrive byrde i hermetegn, for det er det absolutt. I tillegg er jeg en av disse horrible og onde menneskene som mener at det ikke hadde vært leit og trist om det ikke fødtes barn med sykdommer/syndromer/handikap. Får virkelig håpe ditt neste barn blir perfekt også, for stakkars baby om det skulle feile den noe! Tenk om den ble hjerneskadet og fikk vite hva du egetlig mener om dem. Anonymous poster hash: 7550f...bce
Gjest New_Girl Skrevet 18. februar 2014 #199 Skrevet 18. februar 2014 Synes det er trist at du har et slikt syn på dette. En velger selv å bli gravid, og man vet da at det ikke finnes noen garanti for å få et friskt og "perfekt" barn. Det er ikke snakk om perfeksjon, det er snakk om at vi ikke har noe ønske om å snu opp ned på tilværelsen vår hvis vi kan unngå det. 1
Gjest New_Girl Skrevet 18. februar 2014 #200 Skrevet 18. februar 2014 Får virkelig håpe ditt neste barn blir perfekt også, for stakkars baby om det skulle feile den noe! Tenk om den ble hjerneskadet og fikk vite hva du egetlig mener om dem.Anonymous poster hash: 7550f...bce Hva jeg egentlig mener om de? At jeg skulle ønske de var friske, mener du? For hvis det skulle vise seg at babyen var syk på noen måte etter at den var født så tar jeg i mot den med åpne armer og gir den like mye kjærlighet og omsorg(om ikke mer) som mine andre barn. Ser du noen plass at jeg skriver noe annet? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå