Gå til innhold

down syndrom og graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man velger å kjøre bil er det en risiko for å komme utfor en ulykke.

Når man velger å bli gravid er det en risiko for å få et funksjonshemmet barn.

Altså siden du ville valgt å ta livet av fosteret fordi det koster penger fra statskassa å la det leve så kunne det vel hende du ville velge å dø selv slik at du ikke kostet penger fra statskassa. Siden du er så opptatt av at de svake ikke skal få hjelp mener jeg.

Det er selvsagt en idiotisk sammenligning, men slik du ordlegger deg er det som om du spytter på de som velger å bære frem babyen sin til tross for funksjonshemming.

Har aldri sagt hva andre skal gjøre, men hva JEG ville gjort. JEG ville ikke satt slikt til verden, fordi JEG ikke ville valgt et slikt ressurskrevende barn. Ja alt har en risiko, men der jeg hadde hatt et VALG ville jeg valgt det rette for meg. Dvs velge bort et barn med downs, i likhet med ca 95% av de andre som har svart i tråden. Du kan ikke beskylde meg for å spytte på de som bærer fram slike barn når jeg kun snakker for meg selv.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neivel, men da forstår jeg ikke hva du vil fram til...

Hvis du har lest innleggene mine så hadde du skjønt nøyaktig hva jeg vil fram til. Hvorfor skal samfunnet betale for mine gærne valg hvis det kan unngås? Skal samfunnet og jeg betale i dyre dommer både materielt og mentalt, fordi jeg velger å sette et barn med downs til verden? Hvis jeg heller kunne tatt abort, prøvd på nytt, og fått ett friskt barn istedet? De fleste barn er friske. Skal samfunnet betale for min domskap hvis jeg velger å gå i mørket uten refleks, som kan ende med uføretrygd og et liv på sykehjem, når jeg heller kan velge å ta på refleksvesten og forhåpentligvis unngå det scenariet?

• Liker 1
Skrevet

Her er det snakk om at jeg ikke ville velge å sette et slikt barn til verden. Hadde jeg sett på ul at barnet hadde downs hadde jeg aldri båret det fram. Hadde det blitt oppdaget ved fødsel måtte man jo bare tatt det derfra. Finnes sikkert ordninger for slike situasjoner, men de vile jeg ikke med viten og vilje brukt ola nordmanns skattepenger på.

Hvorfor skal dette handle om penger eller politikk? Det er helt bak mål! Hvis man skulle snakke om penger så er det så mye dritt dette landet bruker penger på at å bruke penger til barn og familier med DS er en av de bedre investeringer!

Når det er sagt vil jeg påpeke at folk må få velge selv uten å dømme andre som velger noe annet.. Det er bare dumt at folk fokuserer mer på politikken enn hva som er riktig for en selv..

Folk som sliter selv med psykiske ting gjør kanskje rett i å velge det bort med tanke på at de har nok med seg selv..

Gjest BettyBoop
Skrevet

Har aldri sagt hva andre skal gjøre, men hva JEG ville gjort. JEG ville ikke satt slikt til verden, fordi JEG ikke ville valgt et slikt ressurskrevende barn. Ja alt har en risiko, men der jeg hadde hatt et VALG ville jeg valgt det rette for meg. Dvs velge bort et barn med downs, i likhet med ca 95% av de andre som har svart i tråden. Du kan ikke beskylde meg for å spytte på de som bærer fram slike barn når jeg kun snakker for meg selv.

Ja det er så typisk disse behold barn med downs syndrom forkjemperne, at de beskylder alle som ville tatt et annet valg enn dem selv for å rakke ned på deres valg eller at de ser ned på folk med downs. Hvor de får dette fra skjønner ikke jeg. De vil bare ikke høre når man gang på gang prøver å si at det ikke er det som er grunnen til at man ville valgt abort. Kan de ikke bare la folk få ta det valget de vil og så kan de velge noe annet om de vil.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde tatt abort uten å nøle!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville uten tvil ha tatt abort. Både av hensyn til meg selv, barnet og de andre barna mine. Har sett hvor mye jobb det er med barn med ds og tror ikke jeg hadde taklet det. Kall det egoistisk den som vil, men er bare helt ærlig. Jeg har en sønn som er frisk og klarer seg bra, og er veldig takknemlig for det;-)

• Liker 2
Skrevet

Har en i familien som har downs...80% av dagen sitter hun og onanerer på sin egen hel, hun sitter altså med bøyd ben og ruger frem og tilbake og stønner... Så kommer hun....så begynner hun på nytt, hele dagen.

Hun er en enorm belastning på foreldrene som nå er skilt. Og jeg er ikke det minste tvil om at de ikke ville beholdt om de fikk muligheten igjen.

Jeg personlig hadde tatt abort med en eneste gang! jeg hadde LØPT til abortklinikken!

Anonymous poster hash: f5d93...5a1
  • Liker 5
Skrevet

Har en i familien som har downs...80% av dagen sitter hun og onanerer på sin egen hel, hun sitter altså med bøyd ben og ruger frem og tilbake og stønner... Så kommer hun....så begynner hun på nytt, hele dagen.

Hun er en enorm belastning på foreldrene som nå er skilt. Og jeg er ikke det minste tvil om at de ikke ville beholdt om de fikk muligheten igjen.

Jeg personlig hadde tatt abort med en eneste gang! jeg hadde LØPT til abortklinikken!

Anonymous poster hash: f5d93...5a1

Ja jøss! Skjerp deg! Om en kvinne med downs syndrom holder på slik er det ikke henne det er noe galt med det er omsorgspersonene hennes!

Noen burde bli fratatt det ansvaret ganske kjapt! Sånn sett burde vel omsorgspersonene hennes blitt abortert og ikke hun..... :klo:

Anonymous poster hash: 7550f...bce

• Liker 2
Skrevet

Må jeg igjen understreke at det jeg reagerer på er at du argumenterer med ola nordmann sine penger? Det er det jeg reagerer på, syns det er helt bak mål at det skal være et argument for å abortere et funksjonshemmet barn.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke respekterer andres valg om abort, det har ikke jeg noe med å gjøre. Men årsaken til at man tar abort burde være av hensyn til barnet og eventuelle andre barn man har, ikke statskassa

• Liker 1
Skrevet

Må jeg igjen understreke at det jeg reagerer på er at du argumenterer med ola nordmann sine penger? Det er det jeg reagerer på, syns det er helt bak mål at det skal være et argument for å abortere et funksjonshemmet barn.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke respekterer andres valg om abort, det har ikke jeg noe med å gjøre. Men årsaken til at man tar abort burde være av hensyn til barnet og eventuelle andre barn man har, ikke statskassa

Ola nordmann sine penger, og meg og min families ve og vel. Glemte du å lese det? Og hvilke grunner folk har til å ta abort, enten det gjelder diwns eller andre ting, er en privatsak og opp til den enkelte kvinne.

Skrevet

Jeg hadde tatt abort, rett og slett fordi jeg har et friskt barn og jeg kunne ikke med god samvittighet fått et barn som jeg visste ville kreve så mye av meg at det ikke var mer igjen til det barnet jeg allerede har.

• Liker 1
Skrevet

:hakeslepp: Marthe Goksøyr taler om dette fordi det er en sak hun brenner for. Du mener hun burde få munnkurv fordi hun har downs syndrom?! FY FAEN!

Les en gang til du, istedet for å lese det du vil... Jeg skriver da ingen steder at de skal få munnkurv? Er så lei av at folk legger meninger og ord på folk her inne!

Min mening er heller at de blir utnytta for å tale om det, men... Akkurat hun er vel litt oppegående, men mange andre som blir brukt til lignende ting får en manuskript og spiller på samvittigheten til folk.

Og det gjelder med andre sykdommer også, ikke bare DS!

Skrevet

Jeg ville abortert uten å nøle.

Jeg personlig syns det er egoistisk å sette ett barn med DS til verden. Tenk hvor mye det pålegger samfunnet og ikke minst familien. Jeg tenker at foreldre ikke tenker langsiktig når de velger å bære frem barn med DS.

Hva skjer når man blir for gammel til å ta vare på barnet? Ja, for h*n kommer alltid til å være barn. Hva skjer når foreldrene dør? Jo, da er det samfunnets ansvar å passe på barnet. Tenk på hva vi kunne brukt disse ressursene til istedenfor. Det er kynisk tankegang, men slik er nå verden.

Jeg leste i en annen tråd at det koster 30 000 døgnet å ha en funksjonhemmet person i en omsorgsbolig.

Anonymous poster hash: f4478...07a
  • Liker 3
Skrevet

Jeg leste i en annen tråd at det koster 30 000 døgnet å ha en funksjonhemmet person i en omsorgsbolig.

Hahaha! Det er det dummeste jeg har lest på lenge! Og du trodde på det?!?! Hva er det som koster SÅ mye da? De som jobber som miljøarbeidere har millionlønn i såfall! Enorm husleie? Ekstra dyr strøm?

Ærlig talt, det går an å bruke hodet LITT!

• Liker 3
Skrevet

Hahaha! Det er det dummeste jeg har lest på lenge! Og du trodde på det?!?! Hva er det som koster SÅ mye da? De som jobber som miljøarbeidere har millionlønn i såfall! Enorm husleie? Ekstra dyr strøm?

Ærlig talt, det går an å bruke hodet LITT!

Det er sikkert ulik grad av kostnader. Men å nekte for at det koster vil jeg kalle dumskap. Det følger flere utfordringer med ett barn med DS enn ett frisk barn. Hvor vanskelig det enn høres ut, så skader det ikke å tenke LITT realistisk.

• Liker 1
Skrevet

Å komme med noe sånt i en debatt om downs syndrom er fullstendig meningsløst!

Vet du hvor mye en fengselsplass koster i døgnet? Meningsløst! Det er nok ikke snakk om downs syndrom i den tråden, og jeg tviler MEGET sterkt på den summen. Om det er reelt er det muligens en meget utagerende person med f.eks autisme (mye vanligere blandt de). Og autisme kan man ikke oppdage på noen tester.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville abortert uten å nøle.

Jeg personlig syns det er egoistisk å sette ett barn med DS til verden. Tenk hvor mye det pålegger samfunnet og ikke minst familien. Jeg tenker at foreldre ikke tenker langsiktig når de velger å bære frem barn med DS.

Hva skjer når man blir for gammel til å ta vare på barnet? Ja, for h*n kommer alltid til å være barn. Hva skjer når foreldrene dør? Jo, da er det samfunnets ansvar å passe på barnet. Tenk på hva vi kunne brukt disse ressursene til istedenfor. Det er kynisk tankegang, men slik er nå verden.

Da leste du ikke orntlig, for der sto det at det dreide seg om én særdeles krevende og utagerende person hvor foreldrene motsatte seg medisinering.

Men det så du sikkert, det passet bare ikke å ta med alt i tilsvaret ditt. Og et slikt eksempel er ikke typisk for de med DS.

For øvrig er dette er syk syk diskusjon, og viser ikke annet enn hvor forskrudd og sprø det er mulig å bli når en sitter beskyttet bak tastaturet og aldri har vært i nærheten av å befinne seg i en situasjon som ligner.

• Liker 2
Skrevet

Ja jøss! Skjerp deg! Om en kvinne med downs syndrom holder på slik er det ikke henne det er noe galt med det er omsorgspersonene hennes!

Noen burde bli fratatt det ansvaret ganske kjapt! Sånn sett burde vel omsorgspersonene hennes blitt abortert og ikke hun..... :klo:

Er det foreldrene sin skyld at hun onanerer offentlig? Mener du at de oppfordrer henne til det?

Slik oppførsel er dessverre veldig vanlig blant mennesker som er psykisk utviklingshemmet, de har færre hemninger enn oss, i likhet med barn. Men det visste du nok ikke, høres ut på deg og ditt syke sinn som om dette er noe foreldrene har lært denne jenta!

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Er det foreldrene sin skyld at hun onanerer offentlig? Mener du at de oppfordrer henne til det?

Slik oppførsel er dessverre veldig vanlig blant mennesker som er psykisk utviklingshemmet, de har færre hemninger enn oss, i likhet med barn. Men det visste du nok ikke, høres ut på deg og ditt syke sinn som om dette er noe foreldrene har lært denne jenta!

har de noe gang prøvd å lære henne til å slutte?
  • Liker 1
Skrevet

Fact:

Barn med downs koster samfunnet utrolig mange penger. Det vil gå utover de som allerede er født, og som har brukt et langt liv på å bygge opp landet vårt og det velferdssystemet vi har i dag.

De har det ikke alltid så godt heller, downs-barna. Vil man dem så vondt, og vil man samfunnet så vondt?

Oljefondet tømmes, og vi er nødt til å tenke bærekraftig. Det blir ikke nok til resten hvis man med overlegg skal føde frem de som krever en enormt stor del av kaka.

Anonymous poster hash: 96859...a74

Denne typen retorikk har vi hørt flere ganger opp gjennom historien. Lignende holdninger så vi hos en fyr på 30/40-tallet som kalte seg for Adolf.....

Anonymous poster hash: 60388...ee8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...