Gå til innhold

down syndrom og graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet

De med downs er 100% ekte. De er alltid ærlige, de legger ikke skjul på hvilket humør de er i. De fins ikke utspekulerte... Det hadde ikke vært krig i verden om alle hadde vært som de med downs. Alle skulle hatt litt av den livsgleden de har

Dette var ekstremt lite nyansert... Sett litt for mye på Tangerudbakken?

Tror du mennesker med Downs har det helt fantastisk? Skal vi føde barn med Downs slik at de kanskje kan glede noen? Skal vi ikke heller tenke på barna først, og deretter oss selv?

Anonymous poster hash: a75ae...f24

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt abort.

Skrevet

Trist å lese! Når man begynner å sette verdi på mennesker slik har det gått for langt. Det er rett og slett motbydelig! Hvilken verdi har en kriminell? Hvilken verdi har en rusmisbruker som er født og oppvokst til et liv med rus? Burde de fått en sprøyte for å ikke være til bry for oss som "bidrar"? Denne verden begynner å bli syk, skikkelig syk, og folk som deg er blandt de sykeste. Anonymous poster hash: 7550f...bce

Jeg har meningene jeg har fordi jeg er realistisk, å komme med hersketeknikker har ikke noe for seg.

Hvis du fikk valget av å redde 1 av 2 barn. Den ene hadde downs og den andre var helt frisk. Hvem hadde du valgt da?

Enkelte kriminelle har forøvring minusverdi i mine øyne. Når en bevisst skader andre uskyldige mennesker, uavhengig av hva en har opplevd tidligere, da har ikke personen mye verdi. Jeg jobbet tidligere et sted hvor jeg hadde mye å gjøre med rusmisbrukere. Man vet aldri hvordan de reagerer, noe som gjorde det direkte skummelt å gå på jobb. Jeg ringte ikke politiet kun en gang for å si det slik. Så ja, rusmisbrukere har mindre verdi.

Hvordan hadde verden sett ut om alle på prinsipp skulle ha lik verdi? Om en kriminell har samme verdi som deg, hvorfor straffes han da? Hvis folk med downs har samme verdi, hvorfor vil folk ta abort? De som har mest verdi er de som gjør en nytte for samfunnet på en positiv måte. Om man sidestilte negative egenskaper med gode hadde ikke menneskeheten, slik vi kjenner den, vart lenge.

Anonymous poster hash: 75ef0...d87

• Liker 4
Skrevet

Det er nettopp det som er poenget mitt. Det er mye man ikke har kontroll over, og da må man bare forholde seg til det og gjøre det beste ut av situasjonen. Men når man VET, og dermed har kontroll, hvordan kan man da gi dette syndromet til sitt eget barn?

Gi dette syndromet til sitt eget barn? Det er jo der allerede! Du fjerner ikke syndromet, du fjerner ungen når du tar abort.

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg mann, så jeg ville ikke selv tatt noen endelig avgjørelse om abort, men jeg hadde nok ønsket abort. Synes stort sett alle med Down jeg har møtt har vært herlige mennesker, men jeg møter dem bare en kort stund av gangen. Jeg tror nok det er slitsomt å ha omsorg for et barn med Down syndrom hele livet gjennom, og det er jo det deres foreldre har.

For all del, det kan skje skader både under og etter fødsel som gjør at barnet ditt blir pleietrengende både like mye og mer enn et menneske med Down syndrom, men det er i så fall uforutsett og uunngåelig. Det er forskjellen. Når dette kan avdekkes ganske tidlig i svangerskapet kan man i praksis velge, og da ville jeg ønsket å velge nei. Jeg hadde nok taklet å ha et sterkt funksjonshemmet barn, selv om det helt sikkert hadde vært krevende til tider, men jeg ønsker meg det ikke av den grunn.

Så får folk gjerne velge annerledes. Helt greit for meg. Jeg ville altså ønsket abort hvis min bedre halvdel var gravid og barnet hadde Down syndrom. Så skal jeg selvsagt fortsette å behandle de med Down syndrom jeg møter så godt som helst.

Anonymous poster hash: 5b18d...a4b
  • Liker 7
Skrevet

Dette var ekstremt lite nyansert... Sett litt for mye på Tangerudbakken?

Tror du mennesker med Downs har det helt fantastisk? Skal vi føde barn med Downs slik at de kanskje kan glede noen? Skal vi ikke heller tenke på barna først, og deretter oss selv?

Jeg sier det igjen, jeg har kun sett en episode av tangerudbakken så nei. Jeg har en søster med downs! Jeg har vært der på de bra og de dårlige dagene. De har det selvfølgelig ikke bare fantastisk, hvem har egentlig det? Jeg har aldri sagt at man skal føde dem for at de skal kunne glede noen. Men det gjør de jo. Av alle de som har et barn med downs i familien så er det nok unntaksvis de som vil være dem foruten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har meningene jeg har fordi jeg er realistisk, å komme med hersketeknikker har ikke noe for seg.

Hvis du fikk valget av å redde 1 av 2 barn. Den ene hadde downs og den andre var helt frisk. Hvem hadde du valgt da?

Enkelte kriminelle har forøvring minusverdi i mine øyne. Når en bevisst skader andre uskyldige mennesker, uavhengig av hva en har opplevd tidligere, da har ikke personen mye verdi. Jeg jobbet tidligere et sted hvor jeg hadde mye å gjøre med rusmisbrukere. Man vet aldri hvordan de reagerer, noe som gjorde det direkte skummelt å gå på jobb. Jeg ringte ikke politiet kun en gang for å si det slik. Så ja, rusmisbrukere har mindre verdi.

Hvordan hadde verden sett ut om alle på prinsipp skulle ha lik verdi? Om en kriminell har samme verdi som deg, hvorfor straffes han da? Hvis folk med downs har samme verdi, hvorfor vil folk ta abort? De som har mest verdi er de som gjør en nytte for samfunnet på en positiv måte. Om man sidestilte negative egenskaper med gode hadde ikke menneskeheten, slik vi kjenner den, vart lenge.

Jeg tror det er vanskelig å forklare synet ditt til de som synes det er barbarisk å snakke om verdi på mennesker. Jeg er helt, helt enig med deg i det du sier - enkelte er mer nyttige enn andre. Vi skal ikke drepe alle de som ikke står på plussiden i samfunnsregnskapet av den grunn, men det er naturligvis ikke slik at "vi trenger absolutt alle, for alle har sin like viktige rolle her i verden!". Det høres flott ut, men gjenspeiler ikke virkeligheten. Jeg vet ikke om de som sier seg uenige i det bare har bestemt seg for at de ikke vil ta det innover seg, eller om de oppriktig mener at det er mer enn en fint klingende klisjé.

Jeg skiller forøvrig veldig klart mellom de som "kan noe for det" og ikke, selv blant de som isolert sett må sies å stå på minussiden. Derfor har jeg ingen verdens ting som helst imot mennesker med Down syndrom, og behandler dem utmerket. Det samme gjelder ikke de verste kriminelle, for eksempel. De velger å være på minussiden og fortjener ikke all verdens sympati. Bildet er mer nyansert enn som så, men i grove trekk er det slik.

Så kan folk gjerne si at det er uempatisk og brutalt og jævlig og kynisk og grenser mot sosiopati. Det er bare fordi man velger å ta innholdet innover seg, bare flyr i taket og blir et sammensurium av følelser før de forsøker å forstå det synet. Det rasjonelle er å tenke på det som at ikke alle mennesker bidrar til et fellesskap og et mangfold som er udelt positivt. Da er det helt greit at man, der man uten all verdens konsekvenser kan, velger enkelte mennesker bort. Det bør aldri være påbudt, men det bør absolutt møtes med forståelse.

• Liker 3
Skrevet

Hvilken verdi har slike mennesker som setter andre i bås og dømmer de og gir de pluss og minus verdi (?!?! WTF) !!! De er de eneste menneskene jeg ville sagt var totalt verdiløse! Off with their heads!

Anonymous poster hash: 7550f...bce

• Liker 1
Skrevet

Det er litt egoistisk å skulle si at man ikke ville ha barnet fordi det skaper bry og det er for dyrt økonomisk. så klart det koster penger, og så klart det er slitsomt, men som flere andre skriver så er det også andre ting som koster staten penger, og det er mange andre ting som er like slitsomme. jeg ville mye heller hatt et barn med DS enn et barn som var multihandikappet. Du har i det minste en kontakt med dette barnet som har DS. Så hvis jeg hadde valget mellom å få et barn som hadde DS og å få et barn som ble skadet under svangerskapet og fikk en større handikap eller hjerneskade, da ville jeg valgt DS.

Å lese om noen som skriver at mennesker som er ditt eller datt har mindre verd gjør meg sjokkert! Sjokkert! Fordi man kan ikke sette verd på mennesker! Klart det er motbydelig med mange kriminelle eller rusmisbrukere, men det ligger ting bak om har ført til at samfunnet har fullt opp med kriminelle og misbrukere. Der også ville jeg heller valgt å være litt sliten gjennom livet til et barn med DS enn å se på at min sønn eller datter ble kastet i fengsel for en forbrytelse eller ble misbruker av et eller annet slag. og hvis ikke det koster samfunnet dyrt så vet ikke jeg ! Og i det tilfellet ville jeg som jo følt meg mislykket som forelder, for hva hadde jeg gjort galt slik at mitt barn valgte de feile tingene, valgte å ta livet av noen eller valgte slik at h*n endte som misbruker...

Skrevet

Det er bare fordi man velger å ta innholdet innover seg

Korrigerer meg selv: Det manglet selvfølgelig et "ikke" her.

Skrevet

Ville tatt abort tvert. Ser ikke vitsen med å sette et slikt barn til verden, som i hele min levetid kommer til å være 5-åringen min. Livet består av mer enn å ofre det til et barn med downs. Nei takk. Jeg kjøper ikke en defekt bil. Og jeg setter ikke med viten og vilje et downs-barn til verden, når jeg heller kan ta abort og få et friskt barn etterpå. Handler ikke om at de ikke har rett til å leve. Det handler om hva jeg vil ha, og det handler om hva de koster samfunnet. I gamle gamle dager levde ikke disse opp. Naturens gang.

Mange levde opp, men de ble gjemt vekk. Jeg synes verden holder på å gå dit igjen, fjerne alt som ikke er perfekt...

Naturens gang? Hvordan?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har dere tenkt på at mange av de som har downs skjønner hva disse diskusjonene går ut på? Mange kan lese og skrive, de har følelser og tanker på lik linje med andre mennesker.

Tenk dere hvordan det er å føle seg så uønsket...

Endret av Blod
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns så absolutt at man skal få velge selv uten å bli dømt. Om man vet at man ikke vil klare å ta seg av et barn med spesielle behov så vil ikke barnet få en god oppvekst.

Selv har jeg et funksjonshemmet barn og må si at hvis jeg hadde blitt gravid nå og det hadde vist seg at barnet i magen hadde downs syndrom så hadde jeg nok sterkt vurdert abort. Men samtidig tror jeg at jeg ville beholdt fordi jeg ville fått god tid til å forberede meg på tiden som kommer og vi ville nok klart det selvom det ville blitt ekstremt tungt.

Da jeg gikk gravid med sønnen min (tidlig i svangerskapet) sa jeg at hvis barnet hadde downs syndrom ville jeg velge å ta det bort, jeg har ei med downs syndrom i familien og vet hvor mye utfordringer det kan være. Men etter første ultralyden jeg hadde (uke 11) ble saken en helt annen. Jeg ville ikke ta bort det lille frøet for noe i verden.

Jeg fødte et tilsynelatende normalt barn, eneste var at han fikk en tøff start på livet pga komplikasjoner så vi ble litt ekstra på sykehuset.

Han var et helt normaltfungerende barn (i mine øyne) helt til vi plutselig fikk beskjed om at barnehagen var bekymret for utviklingen hans. Jeg hadde reagert tidligere, men ville jo ikke sammenligne med andre barn for de utvikler seg jo forskjellig. Fikk diagnose(ne) da han var 2år gammel og må si det var en enorm sorg og det har vært tungt. Å ha et friskt normaltfungerende barn også plutselig ikke ha det lengre.

Hadde jeg kunnet fått se det på ultralyd og forberedt meg på hvordan det ville bli mens jeg gikk gravid så hadde det spart oss for mye smerte og jeg kunne vært en ennå bedre mor.

Sporet litt av her, men sier det fordi jeg syns tidlig ultralyd burde innføres. Ja noen tar nok abort pga f.eks downs syndrom, men disse foreldrene gjør det nok fordi de vet de ikke vil takle utfordringene. De som velger å beholde vil få god tid til å forberede seg på tiden som kommer og kan være sterke foreldre fra dag 1 med den lille

Også må jeg legge til at jeg syns alle mennesker er like mye verdt, selvom jeg sier at det er greit å abortere et barn med downs syndrom. Jeg syns det er greit fordi disse barna trenger sterke foreldre som kan kjempe kampen for de og være der for dem gjennom hele livet. Om foreldrene ikke er sterke nok så vil ikke barnet få det godt og kan ende opp med å bli flyttet rundt til barnebolig og fosterfamilie. Disse barna spesielt trenger stabilitet og trygge rammer

• Liker 4
Skrevet

Ville tatt abort tvert. Ser ikke vitsen med å sette et slikt barn til verden, som i hele min levetid kommer til å være 5-åringen min. Livet består av mer enn å ofre det til et barn med downs. Nei takk. Jeg kjøper ikke en defekt bil. Og jeg setter ikke med viten og vilje et downs-barn til verden, når jeg heller kan ta abort og få et friskt barn etterpå. Handler ikke om at de ikke har rett til å leve. Det handler om hva jeg vil ha, og det handler om hva de koster samfunnet. I gamle gamle dager levde ikke disse opp. Naturens gang.

Jeg må bare spørre. Hva hadde du gjort om du hadde født et barn og det viste seg at barnet hadde downs syndrom? Altså at du ikke fikk vite det på noe ultralyd.

Skulle du løpt fra sykehuset og latt babyen bli igjen fordi det ikke passet deg så godt å bruke livet på barnet ditt?

• Liker 4
Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Uten tvil tatt abort. Jeg ønsker ikke å kanskje ende opp som småbarnsmor til jeg blir gammel.

Onkel har down syndrom og min farmor er fortsatt en ganske stor del av livet hans, og dette er en dame på snart 80 år.

Ja, de med down syndrom kan fungere godt, men sjansen er også stor for at de ikke gjør det. Det er snakk om mitt liv og min tid, så det er en sjanse jeg ikke vil ta.

• Liker 3
Skrevet

Gi dette syndromet til sitt eget barn? Det er jo der allerede! Du fjerner ikke syndromet, du fjerner ungen når du tar abort.

Fosteret. Et foster er ikke et barn.

• Liker 5
Skrevet

Fosteret. Et foster er ikke et barn.

Ja slapp av, er ikke mot abort.

Skrevet

Denne diskusjonen har jeg hatt utallige mange ganger med andre som har annet syn enn meg. Jeg har ikke barn selv enda, men ønsker det i nær fremtid. Jeg har alltid sagt det at hvis barnet mitt får påvist en funksjonshemning på ultralyd, f. eks Downs syndrom som er temaet her tror jeg at jeg kommer til å ta abort. Men jeg presiserer også at man vet aldri hva som kan skje, barnet kan fortsatt ha skader selv om det ikke er vist på ultralyd og ting kan skje i livet. Alle kan plutselig bli handicappet/hjerneskadet. Skulle jeg fått ett barn med andre behov ville jeg uansett elsket det over alt på denne jord, men hvis jeg kan unngå det ville jeg nok gjort det. En av grunnene er fordi jeg vet ikke hvordan jeg ville taklet det, da det kan være mye arbeid rund menneskers med en funksjonshemning. Men jeg tror det at mange som sier de er i mot abort ikke tenker over at ikke alle blir like lett rammet, som f. eks noen i tangerudbakken. Men at de faktisk kan være sterkere rammet og sitte i rullestol, kan ingen ting selv etc. Jeg bruker tangerudbakken som eksempel fordi jeg har hørt mennesker si: "Jeg ønsker meg ett barn med Downs syndrom, for de i tangerudbakken er jo så søte"
Jeg ønsker ikke ett barn for resten av livet og jeg ønsker heller ikke å "sette vekk" barnet mitt i en alder av 10 år fordi jeg ikke klarer å ta vare på det lenger. Men skjer det at jeg får ett barn med en form for funksjonshemning kommer det til å få all min kjærlighet og omsorg uansett.

Anonymous poster hash: c1f5b...967
  • Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

De med downs er 100% ekte. De er alltid ærlige, de legger ikke skjul på hvilket humør de er i. De fins ikke utspekulerte... Det hadde ikke vært krig i verden om alle hadde vært som de med downs. Alle skulle hatt litt av den livsgleden de har

Hmm. kanskje vi bare skulle abortere vekk alle friske fostere og bare føde barn med downs syndrom. Kanskje verden blir et bedre sted da? herregud. Leser du hva du selv skriver eller?

• Liker 10
Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt abort men det betyr ikke at jeg mener de med ds ikke har rett til å leve. Blir så matt av at de tror det er det det handler om. Har hørt sånne taler før og jeg blir bare oppgitt.

Dette.

Anonymous poster hash: 6f9f6...127

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...