AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #101 Skrevet 17. februar 2014 Jeg ville tatt abort. Har sett hvordan foreldrene mine har slitt med det ene søskenet mitt som har en lignende sykdom. Anonymous poster hash: a0b11...613
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #102 Skrevet 17. februar 2014 Jeg håper de som er så onde her inne får et multihandicappet barn! Først da vil de kanskje lære at alle har en verdi. Jeg syntes det er så motbydelig å skrive at de ikke vil ha et barn med downs syndrom, da vil de ta abort, som om noen har en garanti for at et barn er friskt selv om de har tatt en test som viser at barnet ikke har downs. Anonymous poster hash: 7550f...bce 1
ViljaH Skrevet 17. februar 2014 #103 Skrevet 17. februar 2014 Jeg tror jeg hadde valgt abort. - Man vet ikke på forhånd hvor sterkt utviklingshemmet barnet vil bli. Ikke alle er som i Tangerudbakken, noen er aggressive heller enn søte og blide. - Barn med downs har relativt ofte tilleggskomplikasjoner som hjertefeil. En god del dør unge. - Et barn med downs blir aldri en selvstendig voksen, det blir foreldreansvar resten av livet. Og foreldrebekymringer - hvem skal passe på barnet mitt når jeg dør? - Det er ofte store utfordringer med å få oppfølgingen man har krav på fra det offentlige. Tilpasset undervisning osv. Foreldrene må veldig være sitt barns advokat. I mange familier må da foreldrene gå ned i stilling, øk tap for hele familien. Og parforhold sprekker av belastningen. - Det er en ekstra omsorgsbelastning som går utover søsken. Jeg blir også irritert på dem som viser frem sitt downs-barn og deklarerer sin kjærlighet til dem. Såklart foreldrene elsker sitt barn! Det er ikke hva det handler om. Jeg synes det er helt greit at andre får downs-barn, og at skattepenger brukes på å gi dem støtte til et godt liv. - 4
Alice123 Skrevet 17. februar 2014 #104 Skrevet 17. februar 2014 Jeg ville tatt abort. Én ting er utfordringene når barnet er barn og jeg ung. Men saken er jo at barnet med DS vil være et barn hele livet, som jeg må følge opp til jeg ligger i grava. Jeg makter ikke se for meg å være småbarnsmor 50-60 år. 1
strawberry Skrevet 17. februar 2014 #105 Skrevet 17. februar 2014 Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort i en sånn situasjon. Usikker på om jeg hadde klart å ta vare på et barn med downs syndrom, men mange med downs er jo oppegående og fine mennesker med et godt liv. Oppegående i den forstand at de kan gå på egne bein, men ellers er de som forvokste barn som aldri vil bli voksne, som vil trenge "barnevakt" stort sett hele tiden. 2
Blod Skrevet 17. februar 2014 #106 Skrevet 17. februar 2014 Hmm. kanskje vi bare skulle abortere vekk alle friske fostere og bare føde barn med downs syndrom. Kanskje verden blir et bedre sted da? herregud. Leser du hva du selv skriver eller? Det er hva du får ut av det jeg skriver?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #107 Skrevet 17. februar 2014 Jeg håper de som er så onde her inne får et multihandicappet barn! Først da vil de kanskje lære at alle har en verdi. Jeg syntes det er så motbydelig å skrive at de ikke vil ha et barn med downs syndrom, da vil de ta abort, som om noen har en garanti for at et barn er friskt selv om de har tatt en test som viser at barnet ikke har downs. Anonymous poster hash: 7550f...bce På hvilken måte er folk onde, spør jeg? Det er vel ingen her som sier at de hater folk med downs, som behandler dem dårlig eller ønsker at de var døde. Det er vel heller ingen som betviler at mennesker med downs har en verdi for de rundt seg. Likevel, hvis jeg har et valg ønsker jeg ikke å få et barn med downs, og det er mange som føler på samme måte. Den eneste som fremstår som ond her er du.Anonymous poster hash: af581...74d 8
kalinka85 Skrevet 17. februar 2014 #108 Skrevet 17. februar 2014 Jeg må bare spørre. Hva hadde du gjort om du hadde født et barn og det viste seg at barnet hadde downs syndrom? Altså at du ikke fikk vite det på noe ultralyd. Skulle du løpt fra sykehuset og latt babyen bli igjen fordi det ikke passet deg så godt å bruke livet på barnet ditt? Her er det snakk om at jeg ikke ville velge å sette et slikt barn til verden. Hadde jeg sett på ul at barnet hadde downs hadde jeg aldri båret det fram. Hadde det blitt oppdaget ved fødsel måtte man jo bare tatt det derfra. Finnes sikkert ordninger for slike situasjoner, men de vile jeg ikke med viten og vilje brukt ola nordmanns skattepenger på.
Gjest New_Girl Skrevet 17. februar 2014 #109 Skrevet 17. februar 2014 Jeg håper de som er så onde her inne får et multihandicappet barn! Først da vil de kanskje lære at alle har en verdi. Jeg syntes det er så motbydelig å skrive at de ikke vil ha et barn med downs syndrom, da vil de ta abort, som om noen har en garanti for at et barn er friskt selv om de har tatt en test som viser at barnet ikke har downs. Anonymous poster hash: 7550f...bce Hvem er ond? Syns du er ondere som ønsker at mennesker skal få syke barn. De aller fleste skriver jo at dersom de likevel skulle få et sykt barn så tar de på seg den oppgaven,men at de ikke med vitende og vilje ønsker å sette seg i den situasjonen. Jeg er for selvbestemt abort og kan virkelig ikke tenke meg noen bedre grunn til å ta abort enn om man oppdager at fosteret er sykt(bortsett fra unnfangelse ved voldtekt). 4
Missy1 Skrevet 17. februar 2014 #110 Skrevet 17. februar 2014 Her er det snakk om at jeg ikke ville velge å sette et slikt barn til verden. Hadde jeg sett på ul at barnet hadde downs hadde jeg aldri båret det fram. Hadde det blitt oppdaget ved fødsel måtte man jo bare tatt det derfra. Finnes sikkert ordninger for slike situasjoner, men de vile jeg ikke med viten og vilje brukt ola nordmanns skattepenger på. Så hvis du kommer ut for en ulykke og blir pleietrengende vil du vel ta livet ditt da? Siden du ikke vil bruke Ola nordmann sine skattepenger mener jeg. Syns det blir for dumt å si at man ikke ville båret frem barnet fordi man ikke ønsker et barn som koster samfunnet. Tror nok det ligger noe annet bak. 3
kalinka85 Skrevet 17. februar 2014 #111 Skrevet 17. februar 2014 (endret) Så hvis du kommer ut for en ulykke og blir pleietrengende vil du vel ta livet ditt da? Siden du ikke vil bruke Ola nordmann sine skattepenger mener jeg. Syns det blir for dumt å si at man ikke ville båret frem barnet fordi man ikke ønsker et barn som koster samfunnet. Tror nok det ligger noe annet bak. Si meg, har du i det hele tatt lest hva jeg skriver?? Jeg vil ikke VELGE å bære fram downsbarn. Jeg vil ikke VELGE å bli pleietrengende. Les hva jeg skriver før du legger ord i "munnen min". Her er det snakk om hva man KAN velge, ikke hva man kommer ut for uten å ha valget. Ja hadde jeg lekt med helsa på motorveien, rullende på en mørk asfalt i mørke klær midt på natta for å teste om jeg ble påkjørt, så kunne jeg vel takket meg selv for valget jeg tok ved å skåne skattebetalerne. Bank i bordet! Og i tillegg vil jeg ikke være småbarnsmor til barnet er 60, så der har du også en grunn, som jeg også skrev tidligere, men som du tydeligvis "glemte" å lese? .. Endret 17. februar 2014 av kalinka85 4
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2014 #112 Skrevet 17. februar 2014 Jeg synes det er litt rart at alle fokuserer på hvordan det ville blitt for seg selv, for familien, for samfunnet. Jeg synes fokuset bør være på barnet som ikke selv kan velge om det vil bli født eller ikke! Er det ingen som tenker på barnet oppi alt? Jeg kan ikke tenke meg noe mer egoistisk enn å bære frem et barn man VET vil få det vanskelig og tøft gjennom hele livet.Anonymous poster hash: a75ae...f24 Om jeg visste at jeg bar et barn som hadde en lidelse som helt sikkert ville medføre store smerter og problemer som var helt uforenelig med noe som lignet et godt liv, ja, da hadde valget vært enkelt. Men det at personer med f.eks. DS har et annet liv enn deg og opplever mange begrensninger, er faktisk ikke det samme som at de ikke kan ha god livskvalitet. De har aldri visst om noe annet, og det gjør mye med perspektivene deres. Så jeg tror heller de som sier at de ville valgt bort et barn med DS, bruker argumentet ditt mest som en unnskyldning. Jeg dømmer ingen som tar abort når de får vite at barnet har DS, men jeg mener altså at andre grunner er mye mer tungtveiende, og at det er mer sympatisk å være ærlig på det, framfor å finne på argumenter for å få det til å virke som et mer legitimt valg. Å ta abort er alvorlig uansett, men jeg mener ikke det er feil å ta abort verken grunnet alvorlige avvik eller en del andre grunner. Jeg har bare ikke så veldig til overs for å prøve å rosemale det. I mine øyne tar man et levedyktig liv, selv om det kan være aldri så forståelig (og jeg er ikke sikker på at jeg ikke ville gjort det selv). 2
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2014 #113 Skrevet 17. februar 2014 Si meg, har du i det hele tatt lest hva jeg skriver?? Jeg vil ikke VELGE å bære fram downsbarn. Jeg vil ikke VELGE å bli pleietrengende. Les hva jeg skriver før du legger ord i "munnen min". Her er det snakk om hva man KAN velge, ikke hva man kommer ut for uten å ha valget. Ja hadde jeg lekt med helsa på motorveien, rullende på en mørk asfalt i mørke klær midt på natta for å teste om jeg ble påkjørt, så kunne jeg vel takket meg selv for valget jeg tok ved å skåne skattebetalerne. Bank i bordet! Mener du mao at folk som bedriver risikoatferd ikke burde få støtte av det offentlige? Være seg de som røyker på seg lungekreft, de som får alvorlige skader etter selvmordsforsøk, de som gikk ute uten refleks osv? 2
kalinka85 Skrevet 17. februar 2014 #114 Skrevet 17. februar 2014 Mener du mao at folk som bedriver risikoatferd ikke burde få støtte av det offentlige? Være seg de som røyker på seg lungekreft, de som får alvorlige skader etter selvmordsforsøk, de som gikk ute uten refleks osv? Har jeg snakket for andre enn meg selv?
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2014 #115 Skrevet 17. februar 2014 Har jeg snakket for andre enn meg selv? Kanskje ikke, men mener du at hvis du blir påkjørt i mørket uten bruk av refleks, så vil du dekke opptrening av egen lomme, mens naboen skal nyte godt av offentlig støtte da?
kalinka85 Skrevet 17. februar 2014 #116 Skrevet 17. februar 2014 Kanskje ikke, men mener du at hvis du blir påkjørt i mørket uten bruk av refleks, så vil du dekke opptrening av egen lomme, mens naboen skal nyte godt av offentlig støtte da? Nå går jeg aldri ute i mørket uten refleks, så den hypotesen kan vi ikke gå ut fra 1
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2014 #117 Skrevet 17. februar 2014 Nå går jeg aldri ute i mørket uten refleks, så den hypotesen kan vi ikke gå ut fra Neivel, men da forstår jeg ikke hva du vil fram til... 1
Gjest BettyBoop Skrevet 17. februar 2014 #118 Skrevet 17. februar 2014 Det er hva du får ut av det jeg skriver? Jaa nesten..
Missy1 Skrevet 17. februar 2014 #119 Skrevet 17. februar 2014 Si meg, har du i det hele tatt lest hva jeg skriver?? Jeg vil ikke VELGE å bære fram downsbarn. Jeg vil ikke VELGE å bli pleietrengende. Les hva jeg skriver før du legger ord i "munnen min". Her er det snakk om hva man KAN velge, ikke hva man kommer ut for uten å ha valget. Ja hadde jeg lekt med helsa på motorveien, rullende på en mørk asfalt i mørke klær midt på natta for å teste om jeg ble påkjørt, så kunne jeg vel takket meg selv for valget jeg tok ved å skåne skattebetalerne. Bank i bordet! Og i tillegg vil jeg ikke være småbarnsmor til barnet er 60, så der har du også en grunn, som jeg også skrev tidligere, men som du tydeligvis "glemte" å lese? .. Når man velger å kjøre bil er det en risiko for å komme utfor en ulykke. Når man velger å bli gravid er det en risiko for å få et funksjonshemmet barn. Altså siden du ville valgt å ta livet av fosteret fordi det koster penger fra statskassa å la det leve så kunne det vel hende du ville velge å dø selv slik at du ikke kostet penger fra statskassa. Siden du er så opptatt av at de svake ikke skal få hjelp mener jeg. Det er selvsagt en idiotisk sammenligning, men slik du ordlegger deg er det som om du spytter på de som velger å bære frem babyen sin til tross for funksjonshemming. 2
Blod Skrevet 17. februar 2014 #120 Skrevet 17. februar 2014 Jaa nesten.. Du skjønner vel at det ikke var sånn jeg mente det...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå