Gå til innhold

down syndrom og graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva jeg egentlig mener om de? At jeg skulle ønske de var friske, mener du?

For hvis det skulle vise seg at babyen var syk på noen måte etter at den var født så tar jeg i mot den med åpne armer og gir den like mye kjærlighet og omsorg(om ikke mer) som mine andre barn. Ser du noen plass at jeg skriver noe annet?

Ja, jeg ser det bl.a. her:

"Jeg ønsker ikke byrden det vil føre med seg, verken for oss som foreldre og hvert fall ikke for datteren min. Trenger ikle skrive byrde i hermetegn, for det er det absolutt.

I tillegg er jeg en av disse horrible og onde menneskene som mener at det ikke hadde vært leit og trist om det ikke fødtes barn med sykdommer/syndromer/handikap."

Det sier mer en nok om hvilket syn du har på barn med spesielle behov.

Anonymous poster hash: 7550f...bce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja, jeg ser det bl.a. her:

"Jeg ønsker ikke byrden det vil føre med seg, verken for oss som foreldre og hvert fall ikke for datteren min. Trenger ikle skrive byrde i hermetegn, for det er det absolutt.

I tillegg er jeg en av disse horrible og onde menneskene som mener at det ikke hadde vært leit og trist om det ikke fødtes barn med sykdommer/syndromer/handikap."

Det sier mer en nok om hvilket syn du har på barn med spesielle behov.

Ønsker du denne byrden da?

• Liker 1
Skrevet

Ønsker du denne byrden da?

Hadde det vært mitt barn, så selvfølgelig!

Uten å nøle!

Jeg hadde gjort alt jeg kunne for at mitt spesielle og sårbare barn skulle få et så godt liv som mulig. Jeg gjør det i min jobb nå (for andres barn) så å gjøre det for et eget barn er en selvfølge!

Ikke noe i hele verden betyr mer for meg enn mine egne barn, og om barnet har et ekstra kromosom hadde ikke gjort noen forskjell. Det hadde da for pokker vært BARNET MITT!

• Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg er ikke verken en dårlig mamma eller egoistisk fordi jeg er for abort. Det var derfor jeg spurte sunny om hun var abortmotstander også, greit å vite hvem man diskuterer mot. Fanatikere får man ikke noen fornuftig diskusjon ut av.

• Liker 5
Gjest ...sunny...
Skrevet

Henge ut folk? Dere som er så "for" å kvitte seg med disse fostrene er jammen nærtagende på deres egne vegne! Å kalle de for byrder ol. er helt i orden men så snart noen sier at dere er dårlige foreldre fordi dere velger og VRAKER er stygt og slemt! Latterlig (og ganske skammelig)!

Kunne ikke vært mer enig. Helt greit å fjerne et barn fordi det ikke var akkurat slik man håpet på, men å være kritisk til en slik holdning er visst helt horribelt. Noe skurrer i mine ører..

Skrevet

Kommer litt ann på hvilken innstilling man har. Du sier selv dette er gode grunner for å ta et liv. Så utrolig kald og lite reflektert du er. Egoist.

Du kan umulig ha barn eller ha opplevd særlig mye vondt i livet. Bare ved å lese svarene dine skinner dette gjennom. Forøvrig så er det en menneskerett det å ha mulighet til å planlegge en familie. Artikkel 23.3 lyder forøvrig som følger:

"Everyone who works has the right to just and favourable remuneration ensuring for himself and his family an existence worthy of human dignity, and supplemented, if necessary, by other means of social protection"

Med andre ord er det opp til hver og en familie å avgjøre hvordan verdigheten av ett liv skal utøves. I Norge har vi rett til å kunne få utført en abort, derav også avgjøre hvordan denne familien skal være. Mange ønsker ikke et barn med DS, det betyr ikke at man anser mennesker med DS som noe forkastelig, det sier bare at man ikke [...sett..inn..den..grunnen..som..passer..her..] velger likt.

• Liker 2
Gjest ...sunny...
Skrevet

Jeg er ikke verken en dårlig mamma eller egoistisk fordi jeg er for abort. Det var derfor jeg spurte sunny om hun var abortmotstander også, greit å vite hvem man diskuterer mot. Fanatikere får man ikke noen fornuftig diskusjon ut av.

Så man kan ikke ha sterke meninger om et tema i en diskusjon? For da er man en fanatiker? Ja vel?

Skrevet

Jeg ville uten tvil tatt abort, rett og slett fordi et barn med DS krever så mye mer oppmerksomhet og ubetinget kjærlighet enn hva jeg kan gi. Barnet ville ikke fått det h*n fortjener, og jeg ville tapt mye av mitt eget liv, derfor vil jeg påstå at det ville vært det rette valget for meg.

Anonymous poster hash: b2cab...ea5
Skrevet (endret)

Ville tatt abort. Jeg vil ikke sette et barn til verden som mest sannsynlig ikke vil kunne få de samme mulighetene som dattera mi.

Men det er veldig lett å si nå, vet ikke hva det blir til om det blir noe jeg må ta standpunkt til senere.

Endret av Pusheen
Gjest ...sunny...
Skrevet

Du kan umulig ha barn eller ha opplevd særlig mye vondt i livet. Bare ved å lese svarene dine skinner dette gjennom. Forøvrig så er det en menneskerett det å ha mulighet til å planlegge en familie. Artikkel 23.3 lyder forøvrig som følger:

"Everyone who works has the right to just and favourable remuneration ensuring for himself and his family an existence worthy of human dignity, and supplemented, if necessary, by other means of social protection"

Med andre ord er det opp til hver og en familie å avgjøre hvordan verdigheten av ett liv skal utøves. I Norge har vi rett til å kunne få utført en abort, derav også avgjøre hvordan denne familien skal være. Mange ønsker ikke et barn med DS, det betyr ikke at man anser mennesker med DS som noe forkastelig, det sier bare at man ikke [...sett..inn..den..grunnen..som..passer..her..] velger likt.

Ikke skriv som om du kjenner meg, eller vet hva jeg har opplevd/ ikke opplevd. For det har du ingen anelse om. Ingenting av det du skriver her endrer mitt syn på dette. Det er et påbegynt liv, som avsluttes kun fordi barnet har down syndrom. Og derfor er ikke barnet ønsket. Urtolig trist og kynisk. Hva med å ta ansvar for barnet i magen, å oppdra det med kjærlighet og omsorg etter beste evne? Det kan være tøft og krevende, men når man velger å bli gravd påtar man seg et stort ansvar.

Skrevet

Hadde uten tvil tatt abort.

Jeg vet at forutsetningene for å gi det barnet et godt liv ville vært veldig små.

Det stemmer ikke... De fleste med downs får et veldig bra liv.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det stemmer ikke... De fleste med downs får et veldig bra liv.

i forhold til?

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hadde det vært mitt barn, så selvfølgelig!

Uten å nøle!

Jeg hadde gjort alt jeg kunne for at mitt spesielle og sårbare barn skulle få et så godt liv som mulig. Jeg gjør det i min jobb nå (for andres barn) så å gjøre det for et eget barn er en selvfølge!

Ikke noe i hele verden betyr mer for meg enn mine egne barn, og om barnet har et ekstra kromosom hadde ikke gjort noen forskjell. Det hadde da for pokker vært BARNET MITT!

Etter at det var født ja. Det hadde jeg også gjort, men om tidlig ul hadde vist ds hadde du garantert beholdt?

• Liker 1
Skrevet

i forhold til?

Hva?

De trenger hjelp og tilsyn men de har det jo bra for det.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hva?

De trenger hjelp og tilsyn men de har det jo bra for det.

Ja men de får ikke et like bra liv som en som ikke har behov for hjelp og tilsyn

• Liker 1
Gjest ...sunny...
Skrevet

Ja men de får ikke et like bra liv som en som ikke har behov for hjelp og tilsyn

Det er vel ingen selvfølgelighet at man ikke vil få et godt og fullverdig liv, pga. at en har down syndrom. Man kan da ikke bare gå ut i fra det, og bruke det som begrunnelse for å fjerne barnet.

Skrevet

De har like stor rett til å leve for det. Mange, som min søster feks vet ikke engang hva de går glipp av og er de lykkeligste i verden

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

De har like stor rett til å leve for det. Mange, som min søster feks vet ikke engang hva de går glipp av og er de lykkeligste i verden

Har jeg sagt at de ikke har rett til å leve? Det er ingen her som sier de ikke har rett il å leve, likevel har man et personlig valg om å ønske å beholde et barn med ds eller ikke. Uansett valg bør respekteres. jeg kritiserer ikke folk som ønsker å beholde og jeg kritiserer ikke folk som ønsker å abortere.

Når skal du og andre her inne innse at det er DET dette handler om og IKKE at de som ønsker å abortere er onde mennesker som ønsker å kvitte seg med alle med ds. Det er bare sånt som du finner på inne i ditt eget hode.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville tatt abort uten å blunke!

For det førse vil jeg ikke ødelegge mitt eget, mannen min, og eventuelt andre barn sine liv med å få en så tidkrevende unge. Det er en fulltidsjobb med overtid hele resten av livet. Dessuten er det veldig trist å ha en syk unge som ikke kan gjøre og oppleve det andre barn kan. Jeg kommer til å teste for alt man kan teste ungen for sør jeg eventuelt får barn.

Dessuten er det ikke retferdig at mødres egoisme skal tynge samfunnet. Psykisk utviklingshemmede er samfunnets "kjeledegger" som vi ikke har bruk for, men før på for det. Til blodpris! I gamle dager ble psykisk utviklingshemmede barn plassert ut i skogen for å dø, fordi de er 100% ubrukelige og plagsomme.

Anonymous poster hash: dec0c...1a4
  • Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Så man kan ikke ha sterke meninger om et tema i en diskusjon? For da er man en fanatiker? Ja vel?

Jo, man kan ha sterke meninger. Du derimot, fremstår som fanatisk. Kan du f.eks argumentere uten å komme med personangrep og tillegge andre meninger de ikke har? Har ikke jeg sett noe til i hvert fall.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...