Gå til innhold

Livet som trebarnsmamma <3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spennende m oppdrag :-)

Håper han finner roen igjen snart ♡

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for gratulasjoner med oversetter-oppdraget! Det er skummelt, spennnede og litt sånn 'hva har jeg egentlig begitt meg utpå nå'? :ler:

Nå prøver jeg å undersøke hvordan jeg gjør det med lønn, skatt osv. Jeg blir jo frilanser, med hjemmekontor. Vet ikke om jeg må opprette enkeltmannsforetak osv. Det virker liksom så... svært, tatt i betraktning at jeg bare skal sitte hjemme og oversette kjærlighetsromaner? Tenkte å høre med Skatteetaten.

Hva jeg gjorde før permisjonen ja, lang historie. Er utdannet biolog, med hovedfag i molekylær genetikk. Jobbet på det lokale universitetet her jeg bor, men ble kronisk syk og har vært borte derfra i flere år. Gikk på AAP da jeg ble gravid med lillebror. Og han kurerte meg jo! Jeg hadde sterke migreneanfall der jeg bare måtte ligge i et mørkt rom flere dager i uka (fikk diagnosen kronisk migrene, som betyr at man er syk flere enn halvparten av dagene). Ofte så sterke smerter at jeg kastet opp, skalv, mistet taleevnen, klarte ikke røre meg stort, det var et helvete. Alt av medisiner var prøvd. Det var tøft for både meg, mannen min og barna. Og tenk - nå har jeg bare hatt et par-tre migreneanfall siden lillebror ble født! Og det har vært relativt lette anfall uten oppkast, og har gått over etter å ha sovet. Så han var virkelig et mirakel for meg (og oss)!

Hvordan jeg fikk oversetter-jobben; jeg hadde tenkt på det lenge, kjenner ei som har gjort noe lignende før og sendte forespørsler til noen ulike forlag. Så fikk jeg napp et sted (de fleste vil ikke bruke folk uten tidligere erfaring, så det var flaks) og de sendte meg 3 prøvekapitler som jeg oversatte og sendte inn. Og det var så gøy! Jeg er veldig glad i språk, både i å lese og skrive, bruke språket, leke meg. Og jeg leser masse engelsk, både bøker og artikler. Har hatt en drøm om å bli forfatter eller oversetter (eller begge deler?) i maaaange år. Tror jeg drømte om å skrive bøker helt tilbake på barneskolen.

Så dette er rett og slett moro! Både mannen og resten av familien ble skikkelig glade da jeg fortalte det, og jeg er ganske gira selv - blir spennnede å se hvordan det blir å hive seg over en hel bok. Det er en kort bok da, siden jeg er nybegynner.

Skrevet (endret)

Lillebror sutra litt i søvne i går kveld/natt, men ikke altfor ille. Han virker ikke helt i toppform, men bedre enn i går i hvert fall!

Vi reiser til svigers i helga, så jeg må pakke og ordne litt i dag. Drar i ettermiddag, så fort mannen kommer hjem fra jobb. Det er lenge siden vi har vært der nå (de har vært ute og reist også), så det blir koselig. Svigerfar har hatt bursdag, så han får gave og hjemmelaget kort av oss, og så blir det kanskje en liten feiring? Gleder meg til å gå litt turer der, våren pleier å ha kommet mye lengre der nede (selv om det ikke er så utrolig langt unna, så er det alltid der vi ser de første blåveisene hvert år!)

Endret av La Traviata
Skrevet

Oj, lillebror er virkelig et lite mirakel ja :) Utrolig hvordan graviditet påvirker kroppen altså. Og gratulerer med spennende oversetterjobb! Veldig fint å kunne gjøre noe som kan kombineres lett med oppfølging av barn. Og så er det bok greit for kroppen å ikke få for brå start

Skrevet

Og Mafalda; det er bare å stå på og ikke gi deg! Masse lykke til, håper du får det til! :klem:

Det er nok mye riktig i det du sier ang. frustrasjon i den alderen. Han blir lei seg når han bare kommer rundt og bakover, setter seg fast osv. Bare han knekker noen koder nå, så blir det bedre (og sikkert travlere for oss)! :fnise:

Skrevet

Oi! Så spennende utdanning! Min samboer tar molekylær biologi på UiO :)

Skrevet

Og ikke minst bra at ting går så greit med migrenen din! Lillebror ❤

Skrevet

Så fantastisk at du har blitt bedre etter å ha fått lillebror, helt utrolig hvordan kroppen fungerer. Blir like fascinert hver gang jeg hører om slike "spesielle" ting. :) Og så spennende med ny jobb :jepp:

Skrevet

Takk for det, malicious og Favole! Spennende fagfelt ja :) Helt fantastisk å være kvitt det verste av migrenen, kan ikke uttrykke hvor godt det er å kunne leve og fungere normalt igjen!

Vi er godt plassert hos svigers etter en laaaang dag med mye sutring, grining og søvntull hos lillebror. Skjønner ikke hva det er, hvis det ikke er tenner da... Han gråt hele veien fra ferga og hit, ligner ikke ham i det hele tatt! Og da vi kom fram gråt han over å se farmor og farfar også. Alt var full krise! Stakkars lille :hjerte:

Håper han er blidere i morgen!

Skrevet

Uff, det er virkelig ikke greit å være liten og ikke kunne si ifra hva som feiler :sukk:

Det er ikke noe utviklingssprang på gang? Ofte det eller tenner som har stått bak de største endringene her, men er vel ikke alltid man finner svar uansett. Håper han er seg selv igjen idag :)

Skrevet

Det skal visst ikke være noe utviklingssprang akkurat nå, ifølge WonderWeeks app'en! Så da er det vel tenner, da... Eller bare en dum dag. I dag virka han blid helt til jeg prøvde å legge ham ned eller farmoren tok ham. Festlig!

Drittmensen altså! Blødde gjennom noe kraftig i natt og våkna grytidlig i et blodbad. Min favorittmåte å starte dagen på! :sinna:

Lillebror sov jo mye lengre, og mannen skulle egentlig stå opp med ham. Istedet har jeg brukt tida til å skifte på meg & senga, vaske blodig tøy osv. Men nå er det snart frokost, og nydelig vær ute. Litt kaldt enn så lenge, men det blir tur etterpå :)

God lørdag! :sol:

Skrevet

De har vel sine perioder hvor mennesker de ikke ser så veldig ofte plutselig blir "skumle". Mener min hadde en slik periode ved samme alder, særlig faren min utløste et skrikorama av en annen verden :laugh: Men det gikk over når vi hadde vært sammen noen dager og han skjønte at den karen faktisk ikke var noe farlig.

For en vanvittig deilig start på dagen :daane: Nå kan den vel uansett bare bli bedre!

Skrevet

Den ble mye bedre, ja! :)

Fikk kommet oss ut hele gjengen (minus svigerfar, som har vondt i foten) og gikk 4,7 km i sol og til tider kald vind. Deilig når vi kom oss inn i skogen! Lette etter vårblomster, men så ikke tegn til noen. I morgen prøver vi oss et annet sted!

Har spist grøt med storfamilien, lekt, skravla, spist nydelige kaker som snuppa bakte til farfaren sin, og gutta har sittet klistra til sport på TV. Blir litt lei jeg...

I kveld blir det god middag og MGP!

Skrevet

Håper du får en koselig kveld, til tross for dr*tt-mensen! ;)

Høres ut som en deilig tur dere hadde. Det er så herlig nå som det begynner å våres skikkelig. Men vinden kan være lumsk, det er en utfordring (i alle fall her) å få ungene til å ha på seg nok tøy. De vil så gjerne ha på vår-tøy, og jeg skjønner dem jo.

Men kanskje dere ser vårblomster i morgen. Det er vår-tegn, det!

Skrevet

Jaaaaa, det gjorde vi Mafalda! :hoppendeglad:

Vi har gått kjempedeilig tur i skogen og funnet blåveis i dag! For en vitamininnsprøyting! :) Hvaler-hvalen lå langt der ute med div. båter rundt. De prøvde å sprenge den i natt, og alle andre her våkna av bråket, unntatt meg, haha! Jeg våkna av lillebror i natt, bare. Inn med smokken og sove videre. Og mannen sto opp med ham så jeg fikk sove til kl 10!

Nå etter middag skal vi hjem igjen, håper det klaffer med soving og spising for minsten!

Gjest Tekola
Skrevet

Vi gikk tur på stranda i går, og snakket faktisk om at hvis vi skulle gått der dere gikk i dag, så ville vi nok minst funnet blåveisknopper, om ikke blomster! :sol:

God tur hjem!

Skrevet

Takk, Tekola! :klem:

Vi er hjemme igjen, og turen gikk kjempegreit. Lillebror var trøtt, men tålmodig, fine fyren vår :hjerte:

Vel hjemme måtte vi ta lusesjekk, for nå går det søren meg lus i snuppas klasse igjen! Heldigvis hadde ingen av oss noen av de små krypene!

Har pakka ut det meste og parkert i sofaen for resten av kvelden. ;)

Skrevet (endret)

Litt sliten i dag, våkna nemlig kl 05 (av meg selv) og fikk ikke sove igjen, uansett hvor hardt jeg prøvde. Slitsomme greier. :Gjesp:

Har snakka med de i forlaget igjen, avtalt litt nærmere og de skal bl.a. sende meg kontrakt senere i dag. De sender boka også, men jeg starter ikke å jobbe før etter påske, og får lang frist på meg. Det er visst en legeroman, hihi :fnise: Kan bli morsomt!

Ellers blir det klesvask, husarbeid og kanskje en liten lur etterpå mens lillebror sover. Fikk en fryktelig trist beskjed fra skolen i stad, det er en av lærerne til eldstemann som har en syk datter og blir borte fra jobb framover. Datteren har kreft og det ser ikke bra ut :cry: Jeg blir så satt ut av sånt, mammahjertet får fysisk vondt...

Endret av La Traviata
Skrevet

Det finnes ikke ord for å beskrive hvor urettferdig det er at barn skal bli rammet av sykdom verre enn omgangssyke og feber. Noe så uendelig trist :(

Skrevet

Kreft er grusomt! Datteren hennes er voksen, men det er jo fryktelig trist uansett :cry:

Lillebror er i bedre humør og form nå om dagen, det er så deilig! Har sovet bedre i dag også. Men ingen tenner har kommet gjennom, så det er ikke godt å si hva det var som plaget ham. I morgen skal vi på 8 månederskontroll, mannen er sikker på at han har rundet 10 kilo. Vi får se! ;)

Må senke bunnen på sprinkelsenga hans, han slenger beinet over kanten og det er ikke lenge til han drar seg opp. Men ingen åling eller krabbing ennå, det går fortsatt rundt og bakover. Han vil gjerne reise seg opp, da, når vi hjelper til litt. Strak i kroppen, men ikke mye stabilitet.

Skal brette tøy og se på Frikjent, så finne senga :Gjesp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...