Gå til innhold

Livet som trebarnsmamma <3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uff, den der hadde jeg i noen dager også, høres ut som det er noe som går. God bedring :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert en tøff samtale å ta med ham, men det kommer nok noe godt ut av det til slutt. Bra at han får den hjelper han trenger, uansett hva det måtte være. :klem:

Skrevet

Takk, alle sammen! :klem:

Hjelpes, jeg ble så kvalm igjen i kveld, slokna på sofaen under Dagsrevyen og lå der i flere timer. Våkna med vondt i hele kroppen, gaaah. Håper det går over til i morgen igjen... Denne uka blir nemlig travel - hverdagen er her igjen! Fysio for lillebror i morgen, 6 mnd kontroll på onsdag, babysvømming og BUP på torsdag, fredag har vi foreløpig ingenting bortsett fra at snuppa skal i bursdag.

Nå har jeg pakka gymtøyet hennes og tusler i seng. :Gjesp:

Skrevet

Favole: ja, det var litt tøft, men veldig godt å få gjort det. Han fungerer jo godt i hverdagen nå, med ekstra hjelp på skolen (noe flere i klassen/på trinnet hans også har, så han er ikke alene om det) og har tilpasset lekseplan.

Han har jo to fettere med lignende diagnoser, og den ene av dem er han mye sammen med og ser opp til, så det var litt greit å kunne bruke i samtalen.

Skrevet

Lilleninja: :) Jeg kan sende deg PM hvis du vil, har ikke skrevet det her nei.

Hvis du føler deg komfortabel med det, gjerne :)

Den her formen din må bare skjerpe seg, altså! :opplyser:

Høres ut som en traaavel uke, så alt er som normalt igjen? :fnise:

Skrevet

Ja, alt er som det pleier Lilleninja :ler:

Skjønner meg ikke på denne kvalmen, den kommer og går! I natt var det helt grusomt, men fikk vel sove en eller annen gang... I dag er det bedre.

Vi skal til fysioterapeut på helsestasjonen etterpå, hadde tenkt å trille dit, men været er mildt sagt dritt. Så vi får se :)

Skrevet

Er det forresten noen som har gode oppskrifter på fiskemiddager til babyer på 6 mnd?

Skrevet

Lillebror var så flink hos fysioterapeuten, fikk masse skryt! Han dreier rundt på magen og skyver seg bakover på gulvet, det er visst den ene armen hans som hindrer ham i å snu seg fra rygg til mage helt selv, og ellers er han veldig sterk - vi må bare stimulere litt ekstra.

Det regner og regner, og jeg er trøtt! Men heldigvis er formen min bedre i dag, ingen kvalme ;)

Skrevet

Greit å kunne relatere det litt til noen han allerede kjenner og har et godt forhold til da :Nikke: Det kan vel være med på ufarliggjøre det litt.

Godt med lillebrorskryt, det kan man jo like :danse: Er jo greit å få vite hva man bør fokusere litt ekstra på.

Tommelopp for bedre form, håper det holder seg slik. Ha en fin kveld! :klem:

Skrevet

Så stas at lillebror fikk masse skryt :laugh:

Og håååper formen holder seg ^^

Skrevet

Takk Favole og Lilleninja! :klem:

Vi skal på 6 mnd kontroll i dag :)

Det er hos lege, så jeg vet ikke helt hva som skal skje, men er litt spent på hvor stor han har blitt nå!

Ellers er jeg trøtt som vanlig! Lillebror våkna et par ganger i 1-2 tida i natt, da roet han seg med smokken. Så amma jeg i 5-tida og i 7-tida. Men han har blitt så ivrig på å neeesten snu seg at han har begynt å drive på sånn i senga også. What to do? Han roer seg ikke like lett i senga om kvelden, bare turner.

Skrevet

Oi, det var også en plass å skulle øve på turninga da, lillebror :sjokkert:

Lykke til på 6mnd-kontroll :)

Skrevet

Takk Favole og Lilleninja! :klem:

Vi skal på 6 mnd kontroll i dag :)

Det er hos lege, så jeg vet ikke helt hva som skal skje, men er litt spent på hvor stor han har blitt nå!

Ellers er jeg trøtt som vanlig! Lillebror våkna et par ganger i 1-2 tida i natt, da roet han seg med smokken. Så amma jeg i 5-tida og i 7-tida. Men han har blitt så ivrig på å neeesten snu seg at han har begynt å drive på sånn i senga også. What to do? Han roer seg ikke like lett i senga om kvelden, bare turner.

Sovepose ble løsningen på det her da hun begynte å turne, dra seg opp i stående og hoppe i sengen. Ikke like mobil med sovepose gitt ;)
Skrevet

Er han for stor for nestet sitt?

Så bra amminga har ordnet seg for dere :) her har jeg måtte kutte ut hele greia :(

:hoppe: for skryt hos fysio.

Blir sikkert skryt på kontroll i dag og. Han er skjønn ♡ men 6 mnd, fatter ikke hvor tiden blir av!

Godt å få diagnose på storebror da. Og sikkert bra for han at han kjenner noen med samme, blir nok litt ufarliggjort da.

Skrevet

Sovepose hjelper en hel del mot turning :tommel: Vi har to ulike fra ikea, de er supre :jepp:

Skrevet

Så kjedelig med opp-og-ned-form! Håper den legger seg på stabilt bra fra nå av :nigo:

Og herlig med skryt hos fysio, skal se lillebror har blitt stor og god også i dag! Dette med soving og slikt må du spørre noen andre om, her ser det ut som vi er i ferd med å falle rett i Smule-fella med lillebror også. Han har hittil vært fornøyd med nest og smokk, men nå ser det ut som om han har funnet ut at pupp og dobbeltseng er mye hyggeligere :roll: Luringen!

Men hvis problemet er at han turner for mye ville jeg sjekket ut sovepose, som Siyha tipser om. Å begrense bevegeligheten kan gjøre undere (vi må "holde fast" Smule når hun skal sove hjemme på dagtid. Ellers hopper hun rundt i senga, men med en gang vi får holdt henne fast sovner hun som regel på få minutter).

Klem til deg angående storebror og situasjonen hans. Godt det gikk så bra med forklaringen, men det er og blir en ekstra utfordring også i årene som kommer (vil jeg tro? Vet jo ikke akkurat hva det dreier seg om, men jeg mistenker at det befinner seg i samme gate som min mellomste...). Jeg liker å tenke at ok, så er det ikke optimalt med en diagnose, men med hjelp fra fagfolk og oppegående foreldre så ordner det meste seg allikevel! :)

Skrevet (endret)

Takk for tips om sovepose, skal sjekke det ut! Nestet har han vokst ut av for en stund siden, dessverre.

Ja, en diagnose er jo litt kjipt, men det gjør jo at han får den hjelpen han trenger, og er ingen hindring for et bra liv! :)

Kan sende deg en PM Mafalda, om det dreier seg om det samme så kunne det vært fint å utveksle erfaringer!

Kontrollen gikk greit, og da den var over gikk vi oss en god tur, det var langt over sovetida hans, og han sov over 1 time i vogna, så det var deilig. Han veide forøvrig 8545 gram og var 68,5 cm lang! Stooor gutt vi har fått, og vektkurven hans går rett oppover så legen sa vi kunne kutte ned på flaskene nå som han spiser en del fast føde. Ellers undersøkte hun diverse, alt var bra - han er en fin, frisk gutt. Hun begynte å snakke om nattavvenning da, men det er jo nesten bare på natta jeg får amma noe særlig, på dagtid har han ikke tid, så da vil jeg jo miste melka. Og så synes jeg det er for tidlig å venne ham av med pupp om natta. Hva tenker dere?

Endret av La Traviata
Skrevet

Jeg tenker det samme, for her er jo heller ikke gutten særlig interessert i pupp på dagtid. Vi tenker å nattavvenne når det nærmer seg jobbstart for meg, hvis det føles riktig da.

Skrevet

Hvor gammel er han når du begynner å jobbe igjen, Sushi?

Jeg får jo kun ammet han 2-3 minutter 1-2 ganger på dagen, det er så å si ingenting han tar (han kobler seg ofte ikke ordentlig på, slipper taket, babler og tar kaaanskje tak igjen) så om jeg slutter å amme om natta blir det nok slutten på ammingen.

Ooog... det hadde blitt hyl og skrik og et helvete å nekte ham mat på natta. Jeg plages ikke med å amme om natta, og vil helst holde produksjonen oppe enn så lenge. Har ikke hørt noe sted at det er vanlig/tilrådelig å nattavvenne 6 mnd gamle babyer, tar det heller når han blir 9-10 måneder tror jeg.

Nå husker jeg ikke helt, men tror de eldste var rundt 1 år da vi vennet dem av med mat om natta, og bare ga vann. Det var ikke bare enkelt, men gikk seg jo til etter hvert. Men jeg ammet jo begge på morgenen og litt på kvelden til de var 15 måneder. Lurer på hvor lenge det holder denne gangen...

Jeg merker at det henger litt igjen, dette med at amming var et sårt tema i sommer da han la på seg så dårlig av kun min melk. Puppestellet er defekt, uten at jeg vet hvorfor - men jeg hadde innfunnet meg med det og var stolt av at jeg klarte å delamme så lenge i det minste! Når jeg får en sånn beskjed, om å (i praksis) slutte å amme, blir jeg rett og slett litt nedfor. Æsj, kanskje jeg bare har en dum dag.

Ellers har det gått i ett i ettermiddag/kveld med laging av både babymiddag og vanlig middag, lekser og husarbeid. Lillebror fikk laks med søtpotet, gulrot, brokkoli og kokosmelk, ikke helt innertier men han tok noe. Vi andre hadde ovnsbakt laks med samme grønnsaker som han fikk og ris til. Kan de små få vanlig ris forresten?

Skal brette tøy og så legge meg - i morgen er en ny, travel dag!

Skrevet

Her har jeg alltid fått høre på helsestasjonen at de ikke trenger mat om natta etter fylte 6 måneder.. Men har aldri opplevd det som at jeg har fått beskjed om å slutte med nattmat, selv om mine unger alltid har vært store for alderen. Uansett, så lenge du ikke plages av det, hadde jeg ikke giddet å ta kampen og sluttet med det! :riste: Særlig når det betyr slutten på amminga..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...