Gå til innhold

Hvorfor eksisterer feminismen fortsatt?

Fremhevede innlegg

Gjest JakeGreen
Skrevet (endret)

Kanskje det er lurt å lese tråden og hovedinnlegget før du svarer og går til personangrep?

Det jeg er mest interessert i er om kvinner i Norge i 2013 er likestilte med menn, har like rettigheter og like muligheter som menn. Alt jeg har observert tyder på det og kvinner jeg snakker med mener det samme, skjønt noen påpeker at kvinner tjener dårligere. Dette ser allikevel ikke ut til å være tilfellet om man går litt dypere i statistikken og ingen kan hittil gi noen konkrete eksempler på at dette forekommer.

Og om det er slik at norske kvinner og menn er likestilte, hva er det dere kjemper for? Det ser ut som målet er nådd for min del.

Om dere er undertrykte og ikke har like rettigheter og muligheter, hvordan forekommer dette?

At kvinner er undertrykte og ikke likestilte i andre land er jeg fullt klar over. Det har aldri vært spørsmål eller tvil rundt det.

1. Dette poengterte jeg alt i hovedinnlegget og presiserte at spørsmålene mine gjelder norske kvinner i Norge i 2013. Jeg har ikke fått svar på hvordan norske feminister kjemper for kvinner i andre land, om de i det hele tatt bryr seg eller om det å være feminist bare er en forfengelig tittel enkelte liker å bære på lik linje med andre idealister og drømmere. Det er uansett ikke så viktig.

2. Jeg vil gjerne høre mer om denne symbolske undertrykkingen i stedet for at dere går til personangrep mot meg. Jeg synes jeg har holdt meg rimelig saklig i denne tråden, men føler ikke at det samme kan sies om kvinnene som har svart. Les gjerne de andre innleggene mine før du uttaler det videre.

Nøyaktig hva slags teoretisk grunnlag er det feministene sitter på som setter dere i særposisjon til å analysere kjønn?

3. Feminisme er forøvrig tenking og analyse av virkeligheten fra et perspektiv med fokus på kjønn

Er dette definisjonen på feminisme?

Nå fikk jeg ikke tid til å lese tråden, så jeg regner med punktene mine er nevnt:

1. Hvis du ser litt forbi din egen nese TS så vil du oppdage en hel ny verden. Sånn, bokstavelig talt, det finnes andre land enn Norge og å påstå at kvinnen er ferdig med sin kamp er latterlig.

2. ..og litt metaforisk sagt, den symbolske undertrykkingen finnes enda, selv om sånne som deg ikke klarer å se undertrykking om det ikke er konkret og synlig for det blotte øyet (noe jeg vil mene det er, men nå er du kanskje litt svaksynt, TS?). Jeg synes strengt tatt det er litt pinlig når dere står og brøler nærmest stolt over at dere evner å oppfatte særdeles lite av det som foregår rundt dere, og har null refleksjonsevne rundt ting som psykologi, språk, filosofi, samfunn og politikk. For det er MYE kjønn i alle disse feltene. Det finnes forøvrig også felt hvor menn blir behandlet urettferdig, dette er også en jobb for feministene fordi vi er opptatt av kjønn og sitter på det teoretiske grunnlaget for å analysere det.

3. Feminisme er forøvrig tenking og analyse av virkeligheten fra et perspektiv med fokus på kjønn. Å spør "hva skal man med feminisme" er som å spørre "hva skal man med filosofi - alt er jo ferdig tenkt?" eller "hva skal man med samfunnsvitenskap - samfunnet er jo bare her liksom?" eller "hva skal man med biologi - naturlovene kan jo ikke endres?" eller "hva skal man med språkstudier - vi har jo oppnådd språk for lenge siden og snakker sammen som bare det?".

Anonymous poster hash: 3b6db...0bd

Endret av JakeGreen
Videoannonse
Annonse
Gjest JakeGreen
Skrevet

Nei, da vi ser den sosiale mobiliteten favoriserer menn. All formue er ikke basert på arv.

Hvordan 'favoriserer den sosiale mobiliteten menn'? Jeg regner med at det du prøver å si er at menn har høyere sosial mobilitet, Vet du hva sosial mobilitet er?

Jeg spurte deg om dette og mye av det andre tullet du har liret av deg i denne tråden, men du unngår å svare når ting blir vanskelig eller du ikke har et svar.

Er dette også en løgn og tatt ut av luften slik det meste av det andre du kommer med? At feministene her inne plusser ned innleggene dine betyr ikke at du har rett.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Framtoningen din her er så til de grader idiotisk, i stedet for å saklig argumentere for dine synspunkt så driver du på et ekstremt barnslig vis ved å stemple andre som sympatisører av Breivik og Berge.

- ABB er tilhenger av at kvinner burde sendes tilbake til kjøkkenet, og anser 40-50 tallet som et ideal.

- Eivind Berge anser politidrap som legitimt i bekjempelse av feminisme.

- Eivind Berge anser økte straffer for voldtekt for bekjempelse av mannlig seksualitet.

Dette er nok de mest kontroversielle uttalelsene deres relatert til dette temaet, vennligst vis hvor noen i denne tråden har kommet med lignende uttalelser.

Dere har kalt en organisasjon grunnlagt av bl.a. en Høyre-statsminister for å jobbe for at kvinner skulle ha rett til å studere ved universitetet og kvinnelig stemmerett, og som også i dag en politisk breddeorganisasjon som representerer mainstreamen, for "ekstremfeministisk". Det beviser at dere har like ekstreme meninger som Eivind Berge, og nok mener mye av det samme.

Anonymous poster hash: 409cf...b67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi skal snakke om sovjetisk avisredigering, så gjelder det å få frem løgnene rundt feminismen. Feminisme er en hatefull ideologi rettet mot menn. Er det noe som er diskriminerende, så er det det. Vi har ikke Nazisme og Ku Klux Klan propoganda i skolen, media og politikken. Du skal også huske at lederen for Ku Klux Klan var veldig aktiv i den hatefulle marxisme feminisme med samme taktikk ho brukte for Ku Klux Klan.

Dette ser ut som avskrift fra Breiviks manifest. Komplett med gnål om at konservative Høyre-statsministre er "marxister".

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dere har kalt en organisasjon grunnlagt av bl.a. en Høyre-statsminister for å jobbe for at kvinner skulle ha rett til å studere ved universitetet og kvinnelig stemmerett, og som også i dag en politisk breddeorganisasjon som representerer mainstreamen, for "ekstremfeministisk". Det beviser at dere har like ekstreme meninger som Eivind Berge, og nok mener mye av det samme.

Det sier jo nesten seg selv at en organisasjon fra 1884 ikke er det samme i dag som da, og det blir fullstendig meningsløst å se på stifterne når du vil se på dagens politikk. Akkurat som at Venstre ikke var det samme under Johan Sverdrup som i dag. Som de aller fleste feministiske organisasjoner har NKF utviklet seg fra å kjempe for liberalistiske verdier som individuell frihet for kvinner til å bli mer og mer rødstrømpefeministisk og venstreorientert. Hvorfor NKF fint kan beskrives som ekstremfeministisk har blitt forklart en masse ganger tidligere i denne tråden.

Endret av meh
  • Liker 1
Skrevet

Et kort spm;

er det ikke de som har vært eller er undertrykte som skal få definere om de forsatt er undertrykt eller ikke?

For du ser vel at i et historisk tilbakeblikk at kvinner har vært undertrykt?

Er det ikke litt rart at du som mann hevder at alt er greit?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor NKF fint kan beskrives som ekstremfeministisk har blitt forklart en masse ganger tidligere i denne tråden.

Øh, nei, det har ikke det. Du har ikke forklart hvorfor en organisasjon som i dag ledes av den tidligere styrelederen for FNs barnefond, og der det sitter høyesterettsdommere og andre samfunnstopper i styret i dag, og som for et par tiår siden var ledet av tidligere Venstre-leder og statsråd Eva Kolstad, er "ekstremfeministisk". Komisk med ekstreme folk som kalle mainstream-folk for "ekstreme".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

NKF er i bunn og grunn en liberal organisasjon. Bare ekstremister påstår at de liberale er "ekstreme".

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sannheten er at både kvinner og menn diskrimineres i Norge idag. Men på ulike måter.

Den store løgnen er at alt som er ille rammer kvinner og at det er bare menn som er onde. Det er Ottar`s virkelighetsbeskrivelse som råder.

Det store norske paradokset er imidlertid at man aksepterer at menn diskrimineres men ikke at kvinner blir det. Til og med likestillingsloven favoriserer kvinner. Og alt er basert på den store løgnen som for øvrig gang på gang er tilbakevist av lassvis med forskning.

På denne måten bli feminismen oppfattet som irrelevant og ytterst hyklersk. For eksempel med kravet om at det bare er vold mot kvinner som må bekjempes. Kvinners vold feies under teppet.

Endret av Jalp
AnonymBruker
Skrevet

Sannheten er at både kvinner og menn diskrimineres i Norge idag. Men på ulike måter.

Den store løgnen er at alt som er ille rammer kvinner og at det er bare menn som er onde. Det er Ottar`s virkelighetsbeskrivelse som råder.

Det store norske paradokset er imidlertid at man aksepterer at menn diskrimineres men ikke at kvinner blir det. Til og med likestillingsloven favoriserer kvinner. Og alt er basert på den store løgnen som for øvrig gang på gang er tilbakevist av lassvis med forskning.

På denne måten bli feminismen oppfattet som irrelevant og ytterst hyklersk. For eksempel med kravet om at det bare er vold mot kvinner som må bekjempes. Kvinners vold feies under teppet.

Kilde på at det er Ottars virkelighetsbeskrivelse som råder?

I hvilken sammenheng blir menn diskriminert?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken forskning da? "2083 – A European Declaration of Independence"?

• Liker 1
Skrevet
I hvilken sammenheng blir menn diskriminert?
Det er nærliggende å tenke på barnefordelingssaker. Far taper kampen om barna fordi han er mann, sa Øivind Østberg i fjor sommer. Jeg tror han er inne på noe. Hva annet kan årsaken være til at slike saker stort sett går i favør mor?
  • Liker 1
Skrevet

Kilde på at det er Ottars virkelighetsbeskrivelse som råder? I hvilken sammenheng blir menn diskriminert? Anonymous poster hash: 409cf...b67

I Ottars program står det: Det er menn som slår og mishandler. Forskning viser at mange kvinner mishandler andre kvinner, menn og barn. Dette underslår Ottar og vil kun snakke om kvinner som offer. Aldri som overgripere.

Denne løgnen danner grunnlag for den rådende politikken. Menn får ikke hjelp hvis kvinner er den som mishandler. Menn som melder fra om dette blir tildels latterliggjort.

Menn blir diskriminert på det groveste i familiepolitikken. Menn blir dessuten diskriminert av likestillingsloven som sier at man først og fremst skal bekjempe diskriminering av kvinner. Dessuten nyter menn nesten aldri godt av kvotering på samme måte som kvinner.

Poenget er at likestillingen aldri vil oppnå legitimitet så lenge den bare skal komme kvinner tilgode.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Noe jeg er lei er alle løgnene, progogandaen, hat og demonisering og latterliggjøring av menn i skole, media og politikken i samme stil som nazistene gjorde mot jødene. De har holdt på med dette nå i 40år så folk ser det ikke lengre når det pågår.

Påpeker man noe av disse løgnene så får man drapstrulser på slekta, bombetrusler, og får karrieren/firmaet sitt kjørt konkurs og saksøkt med falske anmeldeser. Man kaller kritikk av feminismen kvinnehat og nå ønsker de å legge inn forbud mot kritikk av feminismen som består av hat, løgner og propoganda. Når til og med Martha Louise som er i kongefamilien blir lynsjet for å bekrefte at det er likelønn, så sier det sitt at sannheten skal sensureres. Politisk korrekt er http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_Marxism og menn er undertrykket og urettferdig merket som monstre og får skylden for alt som er galt, mens kvinnen er engel. Man kan trygt si at vi lever i et mannshatende samfunn. Det er spesielt et sted vi blir diskriminert og det er rettigheter vi har som far....INGEN...pga av feminister.

Feminsimen var skapt for å ødelegge forholdet mellom mann og kvinne og dermed ødelegge familien. Et annet ord for feminisme er kommunisme. Feminismen vil ikke gi seg før vi har kommunisme og bare ordtaket politisk korrekt bekrefter at vi er på vei ditt. De radikale feministene bestemmer hva som er sannheten i skolen, media og politikken i økende grad og pensumlitteraturen blir verre og verre, fylt med mannshat, propoganda, løgner, latterliggjøring og demonisering. Verken kvinner eller menn har godt av å leve i et undertrykkende kommunistisk regime der hvor kvinner og menn hater hverandre. Vi er skapt for å elske hverandre og leve i frihet, ikke å hate hverandre og leve i et "fengsel"/kommunist regime.

Likestilling blir brukt som dekkord for feminisme og feminisme og korrupsjon går hånd i hånd.

Endret av glidemiddel
Gjest JakeGreen
Skrevet

Jeg er skuffet over Dullum og feministene som ikke svarer når det blir stilt spørsmål ved uttalelsene deres, men samtidig gleder det meg da jeg ser på det som en bekreftelse på at kvinner og menn faktisk er likestilte i Norge i 2013.

Hurra!

Herved erklærer jeg kvinnekamp og feminisme i Norge for overflødig og unødvendig.

Gratulerer kvinner!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Formålet til feminismen og kvinnebevegelsen var i utgangspunktet like rettigheter for kvinner som menn i en tid hvor det ikke var tilfelle, men feminismen vant frem og i dag er heldigvis menn og kvinner likestilte.

I dag har kvinner stemmerett, rett til selvbestemt abort, lik lønn, karrierer, barnehage, lederstillinger og dressjakker. Jeg kan på ingen måte se at kvinner og menn ikke er likestilte i Norge i 2013.

Derfor lurer jeg på hvorfor feminister fortsatt surmuler og klager? Er ikke de opprinnelige målene til feminismen nådd for lengst?

Hva står på agendaen til feministene i den vestlige verden i 2013? Hva kjemper dere for?

Har feministene mistet fokus på hva som var formålet i utgangspunktet? Har det glidd over til hat mot menn? Har feminismen i ytterste konsekvens blitt en krig mot det feminine?

Diskuter.

Altså, nå er ikke jeg spesifikt forkjemper for feminisme eller kvinners rettigheter per se, men for likestilling - på tvers av kjønn og grupper.

Det er på ingen måte likestilling i Norge mellom kjønnene.

Menn taper fortsatt på familiefronten(samvær med egne barn, pappapermisjon osv) - og kvinner taper fortsatt i yrkeslivet(lønn, stillinger, diskriminering ifbm graviditet osv).

Det er ikke likestilling for meg når menn jeg kjenner blir redusert som mindre likeverdig omsorgsperson - at "mamma" ansees som bedre enn "pappa" hos alt for mange; både kulturelt og strukturelt.

Det er heller ikke likestilling når mine kvinnelige medkollegaer med mastergrad og solid arbeidserfaring stadig får høre ting som "hva? jobber du som er mor med prosjektansvar/hva, jobber du fulltid" - blir bedt om å koke kaffe i større eksterne møter fordi de automatisk blir antatt å være sekretær, eller midt i jobbrelaterte samtaler får kommentarer som "ja, her står du i dine høye hæler og miniskjørt"(når de går i skjørt i knelengde og normale hæler), kalles for "snille pike" av sjefen i en tale om vedkommendes innsats(når de faktisk er over 30 og jobber som spesial/seniorrådgivere), blir omtalt med seksuelle henvisninger "for tull" osv osv.

Eller lønn, eksempelvis - det er jo en diskusjon for seg selv.

Så det forundrer meg at du tenker det er åpenbart at det er full likestilling, det tror jeg neppe du opplever som tilfelle om du får en vanskelig eks-kone som ikke vil samarbeide om lik fordeling av tid med barna deres, eller permisjonstid.

Da lyder nok pipa ganske annerledes - og om barna dine blir tatt fra deg, eller du kun får se dem annenhverhelg tror jeg du blir sjeleglad for at det finnes mennesker som jobber for likestilling :)

Anonymous poster hash: cefcd...c50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og FØR du svarer at feminisme ikke handler om likestilling for begge kjønn og på tvers av grupper; google og les definisjonen.

Anonymous poster hash: cefcd...c50
  • Liker 2
Skrevet

Et kort spm;

er det ikke de som har vært eller er undertrykte som skal få definere om de forsatt er undertrykt eller ikke?

For du ser vel at i et historisk tilbakeblikk at kvinner har vært undertrykt?

Er det ikke litt rart at du som mann hevder at alt er greit?

Hvordan har kvinner kollektivt vært undertrykt menn? Visste du at menn som gikk på sosialen ikke fikk stemmerett i 1913 selv om kvinner hadde alminnelig stemmerett?

Visste du at kvinner kunne stemme ved alkoholforbudvalget i 1886, tretten år før menn fikk stemmerett i 1898? bare tre å før kvinner kunne stemme ved lokalvalg i 1901?

Så hva er det du snakker om?

At kvinner har blitt undertrykt er bare en myte. Menn har blitt undertrykt til alle tider til alle samfunn. Det var menn som ble straffet i gamle dager og ikke kvinne. Menn har alltid hatt det verst.

• Liker 1
Skrevet (endret)

NKF er i bunn og grunn en liberal organisasjon. Bare ekstremister påstår at de liberale er "ekstreme".

NKF er en sosialistisk organisasjon, de ønsker sterk statlig kontroll over både menn og kvinner, bekjempelse av globalisering osv. I sterk sosialistisk tradisjon er individet i deres program verdiløst. Det eneste liberale synspunktet NKF, Ottar og lignende ekstremfeministiske organisasjoner har er synet på abort.

Endret av meh
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...