Gjest JakeGreen Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Formålet til feminismen og kvinnebevegelsen var i utgangspunktet like rettigheter for kvinner som menn i en tid hvor det ikke var tilfelle, men feminismen vant frem og i dag er heldigvis menn og kvinner likestilte. I dag har kvinner stemmerett, rett til selvbestemt abort, lik lønn, karrierer, barnehage, lederstillinger og dressjakker. Jeg kan på ingen måte se at kvinner og menn ikke er likestilte i Norge i 2013. Derfor lurer jeg på hvorfor feminister fortsatt surmuler og klager? Er ikke de opprinnelige målene til feminismen nådd for lengst? Hva står på agendaen til feministene i den vestlige verden i 2013? Hva kjemper dere for? Har feministene mistet fokus på hva som var formålet i utgangspunktet? Har det glidd over til hat mot menn? Har feminismen i ytterste konsekvens blitt en krig mot det feminine? Diskuter. Endret 10. juni 2013 av JakeGreen
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 For det første er det ekstremt mye å kjempe for på verdensbasis. For det andre er ikke kvinner likestilte i Norge. Ja, det meste av det formelle er på plass, men kvinnesynet er fortsatt, hos overraskende mange, diskriminerende. Det kommer frem gjennom hvordan f.eks. kvinnelige politikere blir fremstilt, forventninger og fremstilling av kvinner i media. En kvinnelig sjef med bein i nesa blir mislikt og kalt bitch, en tilsvarende mannlig sjef blir dyrket og beundret. Sånne små stikk som motarbeider kvinnefrigjøringen. Det er det verdt å kjempe mot. Men for meg er den aller viktigste kvinnekampen ikke innenfor Norges grenser.Anonymous poster hash: 2747c...13f 17
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #3 Skrevet 10. juni 2013 Og nei, jeg hater ikke menn. Og jeg vil presisere at det på ingen måte bare er menn som opprettholder et slikt kvinnesyn som jeg antydet i forrige innlegg, det er det mange kvinner som er med på også.Anonymous poster hash: 2747c...13f 11
Gjest JakeGreen Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 For det første er det ekstremt mye å kjempe for på verdensbasis. For det andre er ikke kvinner likestilte i Norge. Ja, det meste av det formelle er på plass, men kvinnesynet er fortsatt, hos overraskende mange, diskriminerende. Det kommer frem gjennom hvordan f.eks. kvinnelige politikere blir fremstilt, forventninger og fremstilling av kvinner i media. En kvinnelig sjef med bein i nesa blir mislikt og kalt bitch, en tilsvarende mannlig sjef blir dyrket og beundret. Sånne små stikk som motarbeider kvinnefrigjøringen. Det er det verdt å kjempe mot. Men for meg er den aller viktigste kvinnekampen ikke innenfor Norges grenser.Anonymous poster hash: 2747c...13f Jeg hadde tenkt å holde meg på sidelinjen en stund til, men siden jeg fortsatt er våken kan jeg svare. Blir virkelig kvinnelige politikere fremstilt på noen annen måte enn menn? Har du noen konkrete eksempler? Og blir virkelig alle mannlige sjefer dyrket og beundret? I mitt lokalsamfunn er en kvinne administrerende direktør for et konsern som omsatte for 2,3 milliarder i 2012 og jeg vet at hun er respektert og beundret for jobben hun gjør. Ikke for å være ufin, men det høres ut som ting du tar ut fra løse luften. Jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen. Kvinner skal gjøre seg fortjent til respekt på lik linje med menn og de skal være kvalifisert til jobben de gjør basert på kvalifikasjonene de innehar og har ervervet, ikke på grunn av kjønnet sitt. Man skal ikke diskriminere på kjønn, uansett, selv om enkelte feminister mener nettopp det. At andre land i den ikke-vestlige verden ikke er likestilte er greit, men nøyaktig hva gjør kvinner i Norge for akkurat det? Og bryr dere dere egentlig? 1
Fossegrimen Skrevet 10. juni 2013 #5 Skrevet 10. juni 2013 Jeg kjemper imot retusjering av reklame som gjør at 1/3 av norske jenter får dårlig selvtillit og 1/2 av norske 15-åringer har forsøkt å slanke seg. Jeg kjemper imot voldtekt av kvinner. Når vi opplever 8-16000 voldtekter i Norge i 2013 er vi fortsatt ikke et likestilt samfunn. Feminisme trengs i dag også. Kvinner utfører mye av det tyngste arbeidet i verden, likevel eier de bare 1 % av verdens eiendom. 15
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #6 Skrevet 10. juni 2013 Voldtekt, mishandling og offerklandring, trakassering, overseksualisering, jenter som har sex er horer, jenter som kler seg lett er horer, kvinner hører til på kjøkkenet, kvinner har ingenting i militæret/brannvesenet/politiet å gjøre, kvinner er det svake kjønn, lesber er bare lesbiske fordi de ikke har hatt en god pikk, menn som ikke passer inn i tradisjonelle kjønnsroller er femi/homo, ekte kvinner har blabla, ekte menn er bla bla bla… Og så videre… Anonymous poster hash: ec09e...08e 20
Gjest Gunfreak Skrevet 10. juni 2013 #7 Skrevet 10. juni 2013 De har ikke lik lønn, bedre enn på 50 tallet og 70tallert, men damer kjennerelt tjener fremdeles mindre enn menn, spesielt i høylønnede arbeid, og norge er en av de bedre landene, i andre land bare rundt i europa og usa er det stor forskjell på kvinne lønn og manne lønn. Og siden rett som det er at damene på dette forumet blir kalt horer, er det jo klart at feminismen fremdeles trengs. 15
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #8 Skrevet 10. juni 2013 Vi har ennå ikke lik lønn. Vi nærmer oss men ligger etter. http://www.aftenposten.no/okonomi/Kvinnelonn-haler-innpa-mannslonn-7173170.html Anonymous poster hash: a897a...e88 3
skreppamedleppa Skrevet 10. juni 2013 #9 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Noen tror at feminisme handler om å slette alle forskjeller mellom mann og kvinne. Noen menn kan ikke fordra feminister fordi de ønsker å tre en puppevest på mennene og sende de ut i gatene med leppestift og kvinner ønsker ikke kalle seg feminist fordi de er uenige med feministene i kanskje mange saker som f.eks stripping. Men feminisme forplikter ikke feministen til spesifikke politiske standpunkt, på samme måte som det er mange ateister som ikke ønsker å forby hijab i offentlige rom. Fortsatt er det slik i dag at vi snakker mer om de som blir voldtatt enn de som voldtar. Kvinner bør ha Portforbud og gå i bånd som en puddel etter mørkets frembrudd, viss ikke er det din skyld om du skulle bli voldtatt, (har du lest et par voldtekts tråder her inne forresten? Det er en ganske tragisk suppe å lese) Fortsatt er det slik at mange mener at: menn skrur på bil, kvinner vasker gulv, noe annet er pinglete, enda det faktisk ikke er slik når man tenker på farskaps permisjonen som er innført og andre rettigheter vi har fått i de senere årene. Fortsatt er det slik at du blir sett ned på om du som mor sier at du liker jobben din fremfor å være hjemmeværende. Og ja fortsatt er det slik i verdenssammenheng at kvinner er den tapende part. "FN hevder at økonomien i Afrika kunne blitt dobbelt så god på bare 30 år om de hadde innført likestilling. Asia og stillehavsregionene taper 42-47 millioner dollar årlig på kvinnediskriminering i arbeidslivet og 16-30 millioner dollar i tillegg på kjønnsgapet i skolesystemet. http://www.fn.no/Tem...er-og-fattigdom. Feminisme handler om mer enn at jeg kan gå med dressjakke og slips om jeg vil på jobb. Feminisme handler også om å ikke ta det for gitt de rettighetene vi har her i samfunnet, en ting er å utkjempe retten til å leve et fritt liv, noe helt annet er det å kjempe for retten til å beholde det frie livet vi har. Å poengtere dette gjør en ikke til en balleknuser ! Endret 10. juni 2013 av skreppamedleppa 18
Gjest meh Skrevet 10. juni 2013 #10 Skrevet 10. juni 2013 (endret) For det andre er ikke kvinner likestilte i Norge. Ja, det meste av det formelle er på plass, men kvinnesynet er fortsatt, hos overraskende mange, diskriminerende. Det kommer frem gjennom hvordan f.eks. kvinnelige politikere blir fremstilt, forventninger og fremstilling av kvinner i media. En kvinnelig sjef med bein i nesa blir mislikt og kalt bitch, en tilsvarende mannlig sjef blir dyrket og beundret. Sånne små stikk som motarbeider kvinnefrigjøringen. Det er det verdt å kjempe mot. Er det noe feminismen gjør så er det å frata folks respekt for kvinnelige sjefer, ikke støtte opp mot den. En god del kvinner kvoteres inn i sjefstillinger, mange som de overhodet ikke er kvalifisert til på bekostning av menn, dette slår negativt ut på respekten for alle kvinnelige sjefer, uavhengig av om vedkommende har fått plassen rettmessig eller ikke. Har du forresten ikke sett så til de grader særlig mannlige toppsjefer og millionærer hetses? Litt som problematikken i Finnmark hvor samer særbehandles på en rekke områder - kvotering av samer, enerett på reindrift, utvidede rettigheter rundt bruk av snøscooter, sameting osv. Denne diskriminering fører ofte til manglende tosidig respekt mellom samer og ikke-samer i Finnmark. De har ikke lik lønn, bedre enn på 50 tallet og 70tallert, men damer kjennerelt tjener fremdeles mindre enn menn, spesielt i høylønnede arbeid, og norge er en av de bedre landene, i andre land bare rundt i europa og usa er det stor forskjell på kvinne lønn og manne lønn. Kvinner tjener mindre siden de ikke jobber like mye og tar vesentlig mer behagelig og lite farlig arbeid. Hva foreslår du? Tvinge arbeidsgivere til å betale kvinner mer enn menn for samme arbeid? At det ikke er lik lønn for likt arbeid i vesten er en myte. Endret 10. juni 2013 av meh 1
Gjest KalleAnkas onkel Skrevet 10. juni 2013 #11 Skrevet 10. juni 2013 Jeg kjemper imot retusjering av reklame som gjør at 1/3 av norske jenter får dårlig selvtillit og 1/2 av norske 15-åringer har forsøkt å slanke seg. Jeg kjemper imot voldtekt av kvinner. Når vi opplever 8-16000 voldtekter i Norge i 2013 er vi fortsatt ikke et likestilt samfunn. Feminisme trengs i dag også. Kvinner utfører mye av det tyngste arbeidet i verden, likevel eier de bare 1 % av verdens eiendom. Ja for feminsme er jo svaret på det :Roll. Hvilken løsning tilbyr feminismen mot voldtekt? Mer sutter til menn som ikke voldtar om at vi ikke må voldta? Hvilken forretningsplan har feminsmene lagt fram som skal sørge for at de som lever av foto og reklame ikke taper penger på feministenes latterlig ideal? 1
Gjest JakeGreen Skrevet 10. juni 2013 #12 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Jeg kjemper imot retusjering av reklame som gjør at 1/3 av norske jenter får dårlig selvtillit og 1/2 av norske 15-åringer har forsøkt å slanke seg. Jeg kjemper imot voldtekt av kvinner. Når vi opplever 8-16000 voldtekter i Norge i 2013 er vi fortsatt ikke et likestilt samfunn. Feminisme trengs i dag også. Kvinner utfører mye av det tyngste arbeidet i verden, likevel eier de bare 1 % av verdens eiendom. Nøyaktig hvordan kjemper du? Gjør du noe utover innleggene dine på Kvinneguiden? At unge jenter har stort press mot seg fra alle fronter har med populærkultur og markedskrefter å gjøre, ikke at kvinner har mindre rettigheter og muligheter enn menn. Og ja, det provoserer meg også. Voldtekt av kvinner er selvsagt en uting, men usikker på hva feminismen kan gjøre der. At kvinner eier bare 1% av verdens eiendom er en gammel feministisk myte. Eller har du kilder på dette? Som et lite apropos, kjemper du noensinne for menns rettigheter? Voldtekt, mishandling og offerklandring, trakassering, overseksualisering, jenter som har sex er horer, jenter som kler seg lett er horer, kvinner hører til på kjøkkenet, kvinner har ingenting i militæret/brannvesenet/politiet å gjøre, kvinner er det svake kjønn, lesber er bare lesbiske fordi de ikke har hatt en god pikk, menn som ikke passer inn i tradisjonelle kjønnsroller er femi/homo, ekte kvinner har blabla, ekte menn er bla bla bla… Og så videre… Anonymous poster hash: ec09e...08e Veldig svevende, men ok. Vi har ennå ikke lik lønn. Vi nærmer oss men ligger etter. http://www.aftenposten.no/okonomi/Kvinnelonn-haler-innpa-mannslonn-7173170.html Anonymous poster hash: a897a...e88 Interessant, men artikkelen presiserer også at ulikhetene kommer av at menn og kvinner jobber i ulike yrker. Kanskje ønsker også menn å jobbe mer enn kvinner. Det er lett å se seg blind på statistikk. Alltid fint å bruke når tallene støtter det man ønsker å argumentere for, men ofte er det en annen historie som kommer frem om man graver litt dypere. Endret 10. juni 2013 av JakeGreen 1
Gjest KalleAnkas onkel Skrevet 10. juni 2013 #13 Skrevet 10. juni 2013 (endret) De har ikke lik lønn, bedre enn på 50 tallet og 70tallert, men damer kjennerelt tjener fremdeles mindre enn menn, spesielt i høylønnede arbeid, og norge er en av de bedre landene, i andre land bare rundt i europa og usa er det stor forskjell på kvinne lønn og manne lønn. Og siden rett som det er at damene på dette forumet blir kalt horer, er det jo klart at feminismen fremdeles trengs. Hvis man kan få en like godt utført jobb av kvinner og betale dem mindre, hvorfor ansettes i heltatatt menn? Det er så ufattelige mange myter denne ideologien lever av som er basert på kvinnelogikk, eller rent svada, om man vil, at man kan lure på hvordan tilhengerne av den klarer seg i denne verden. Endret 10. juni 2013 av KalleAnkas onkel 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #14 Skrevet 10. juni 2013 Virkeligheten har kjønn. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/kampanjer/familia/familia-22006/diverse-saker/virkeligheten-har-kjonn.html?id=537183 Hvis virkeligheten har kjønn, er virkeligheten en mann. Menn dominerer media, som kilder, intervjuobjekter og på bilder. Hvis noen hadde kommet fra en fremmed planet og lest avisa en hvilken som helst dag i Norge, hadde de trodd at det bare fantes 1 dame per 4. mann. Hvorfor er det sånn? Damer inntar flere og flere styrerom, professorater, sjefsstillinger og redaktørstoler. Vi liker å tro at Norge er et likestilt samfunn. Men samtidig som kvinner tar mer og mer plass, får vi ikke den samme plassen i media som menn får. Damer blir ikke spurt Grunnen til at det bare er 25 % damer som uttaler seg i media ligger først og fremst i at damer ikke blir spurt. Pressen søker sjefer og eksperter, og dermed tilsier virkeligheten ikke at det skal være 50 % damer som uttaler seg i media, i og med at damer ikke innehar 50 % av toppstillingene i Norge. Våren 2005 var det bare 18 % kvinnelige sjefredaktører i Norge. I mai 2005 var 89 av de hundre mest omtalte personene i norsk presse menn. Menn og damer blir tillagt forskjellige egenskaper i Norge i dag. Vi sosialiseres inn i trange kjønnsroller fra vi blir født. Gode mannlige egenskaper er å være ledende, prinsippfast, sterk, dominerende, praktisk, tøff, beslutningsdyktig og hard. Å være kvinnelig er å være moderlig, å vise omsorg, å ta hensyn til andres ønsker og kanskje sette til side egne behov, å være uselvisk, god, snill, varm, følsom, sensuell, svak og myk. Anonymous poster hash: a897a...e88 7
Gjest avocadoen Skrevet 10. juni 2013 #15 Skrevet 10. juni 2013 Kvinner og menn er ikke 100% likestilt nei. Synes denne videoen er verdt å se: http://www.smp.no/nyheter/article7725635.ece
Gjest KalleAnkas onkel Skrevet 10. juni 2013 #16 Skrevet 10. juni 2013 Voldtekt, mishandling og offerklandring, trakassering, overseksualisering, jenter som har sex er horer, jenter som kler seg lett er horer, kvinner hører til på kjøkkenet, kvinner har ingenting i militæret/brannvesenet/politiet å gjøre, kvinner er det svake kjønn, lesber er bare lesbiske fordi de ikke har hatt en god pikk, menn som ikke passer inn i tradisjonelle kjønnsroller er femi/homo, ekte kvinner har blabla, ekte menn er bla bla bla… Og så videre… Anonymous poster hash: ec09e...08e Voldtekt, mishandling og offerklandring, trakassering, overseksualisering, jenter som har sex er horer, jenter som kler seg lett er horer, kvinner hører til på kjøkkenet, kvinner har ingenting i militæret/brannvesenet/politiet å gjøre, kvinner er det svake kjønn, lesber er bare lesbiske fordi de ikke har hatt en god pikk, menn som ikke passer inn i tradisjonelle kjønnsroller er femi/homo, ekte kvinner har blabla, ekte menn er bla bla bla… Og så videre… Anonymous poster hash: ec09e...08e Så det du egentlig sier er at feminismen rett og slett har et problem med ytringsfrihet og at folk skal få gjøre seg opp egne meninger?
Gjest meh Skrevet 10. juni 2013 #17 Skrevet 10. juni 2013 Kvinner og menn er ikke 100% likestilt nei. Synes denne videoen er verdt å se: http://www.smp.no/nyheter/article7725635.ece At folk som tror vi ikke har hatt en kvinnelig statsminister lirker av seg en masse om at det ikke er lik lønn for likt arbeid, gjør det ikke sant. 1
Fossegrimen Skrevet 10. juni 2013 #18 Skrevet 10. juni 2013 Ja for feminsme er jo svaret på det :Roll. Hvilken løsning tilbyr feminismen mot voldtekt? Mer sutter til menn som ikke voldtar om at vi ikke må voldta? Hvilken forretningsplan har feminsmene lagt fram som skal sørge for at de som lever av foto og reklame ikke taper penger på feministenes latterlig ideal? Man har antivoldtektkampanjer, man kjemper for spesialenheter i politiet for oppklaring av voldtektsaker. Prøver å få kjønn og kjønnsroller mer inn i seksualundervisningen i skolen osv. Reklamefolka får bare tape. Dersom de ikke finner normale mennesker til å sitte modell for dem får de ta til takke med det. Samfunnet er ikke tjent med at folk får dårlig selvtillit av å gå ut døra. (eller åpne nettleseren). At folk skal tjene penger på skjønnhetsidealer som ikke finnes er kvalmt. Man tjener på å gjøre at folk får ræva selvtillit. Det du skriver nå viser bare hvor nødvendig feminismen er. Kapitalisters interesser skal gå over 1/3 av norske jenter. Nøyaktig hvordan kjemper du? Gjør du noe utover innleggene dine på Kvinneguiden? At unge jenter har stort press mot seg fra alle fronter har med populærkultur og markedskrefter å gjøre, ikke at kvinner har mindre rettigheter og muligheter enn menn. Og ja, det provoserer meg også. Voldtekt av kvinner er selvsagt en uting, men usikker på hva feminismen kan gjøre der. At kvinner eier bare 1% av verdens eiendom er en gammel feministisk myte. Eller har du kilder på dette? Som et lite apropos, kjemper du noensinne for menns rettigheter? Vel, jeg aksjonerer tritt og ofte. Sjekk ut aktivisme.no Populærkulturen og markedskreftene retter seg hardt inn mot kvinner og kjemper for at kvinner skal føle seg så rævva med seg selv at de kjøper produktene deres. Dette er faktisk mye sterkere mot kvinner enn mot menn. (Merk, jeg er imot retusjering av MENN også). Det er nok en myte, det har du rett i. Orker ikke å søke opp nå, men det er ingen tvil om at kvinner har BETYDELIG mindre enn menn. Du kan bare sjekke Kapital og The Economists rangeringer over de rikeste folka. Jeg kjemper ofte for menns rettigheter. F.eks. er jeg hard forkjemper for arbeidsmiljøloven. Menn er overrepresentert i arbeidsulykker. Jeg er også ekstremt imot krig, hvor menn ofte (i motsetning til hva mange dogmatiske feminister tror) tar det meste av støyten. Jeg er imot kjønnsroller for menn også. At vi snakker om "ekte" menn etc. Skal være sånn og sånn. Kvalmt. Det låser folk fast i en rolle og begrenser ens frihet til å ta egne valg uten stygge konsekvenser drastisk. (f.eks. at menn er "tøffe" og ikke skal si fra om de har psykiske lidelser etc.) 8
Gjest JakeGreen Skrevet 10. juni 2013 #19 Skrevet 10. juni 2013 Kvinner og menn er ikke 100% likestilt nei. Synes denne videoen er verdt å se: http://www.smp.no/nyheter/article7725635.ece Jeg så den videoen mens jeg pusset tennene. Nøyaktig hva var det som var verdt å se eller som var av relevans i denne diskusjonen? Vel, jeg aksjonerer tritt og ofte. Sjekk ut aktivisme.no Populærkulturen og markedskreftene retter seg hardt inn mot kvinner og kjemper for at kvinner skal føle seg så rævva med seg selv at de kjøper produktene deres. Dette er faktisk mye sterkere mot kvinner enn mot menn. (Merk, jeg er imot retusjering av MENN også). Det er nok en myte, det har du rett i. Orker ikke å søke opp nå, men det er ingen tvil om at kvinner har BETYDELIG mindre enn menn. Du kan bare sjekke Kapital og The Economists rangeringer over de rikeste folka. Jeg kjemper ofte for menns rettigheter. F.eks. er jeg hard forkjemper for arbeidsmiljøloven. Menn er overrepresentert i arbeidsulykker. Jeg er også ekstremt imot krig, hvor menn ofte (i motsetning til hva mange dogmatiske feminister tror) tar det meste av støyten. Jeg er imot kjønnsroller for menn også. At vi snakker om "ekte" menn etc. Skal være sånn og sånn. Kvalmt. Det låser folk fast i en rolle og begrenser ens frihet til å ta egne valg uten stygge konsekvenser drastisk. (f.eks. at menn er "tøffe" og ikke skal si fra om de har psykiske lidelser etc.) Flott. Stå på. Populærkultur og markedskrefter blir en helt annen diskusjon etter min mening og har ikke noe med kvinners rettigheter å gjøre (feminismens egentlige formål). Dessuten er den rettet også i stor grad mot menn. Vi hører sjeldent hvor synd det er på menn enten i denne eller andre saker. Det er alltid kvinnene som lider (jeg klager ikke, bare observerer). Så du bruker bevisst myter, løgn og feministpropaganda for å argumentere for dine overbevisninger? Du skjønner vel at det svekker troverdigheten din både i denne og andre diskusjoner? Ønsker du et kjønnsnøytralt og androgynt samfunn? Benekter du at det er biologiske forskjeller mellom menn og kvinner? 1
Fossegrimen Skrevet 10. juni 2013 #20 Skrevet 10. juni 2013 Flott. Stå på. Populærkultur og markedskrefter blir en helt annen diskusjon etter min mening og har ikke noe med kvinners rettigheter å gjøre (feminismens egentlige formål). Dessuten er den rettet også i stor grad mot menn. Vi hører sjeldent hvor synd det er på menn enten i denne eller andre saker. Det er alltid kvinnene som lider (jeg klager ikke, bare observerer). Så du bruker bevisst myter, løgn og feministpropaganda for å argumentere for dine overbevisninger? Du skjønner vel at det svekker troverdigheten din både i denne og andre diskusjoner? Ønsker du et kjønnsnøytralt og androgynt samfunn? Benekter du at det er biologiske forskjeller mellom menn og kvinner? Markedskreftene kan begrenses. Det burde i alle fall gå an å vise mer redelighet enn man gjør i dag. Menn blir også utsatt for disse, men ikke på samme selvbildeknekkende måte som kvinner (selv om vi ser en negativ utvikling her også). Dette er selvfølgelig like jævlig. Jeg vet ikke om det er løgn. Jeg har sett tallet mange ganger. Dessuten er det ikke den nøyaktige prosenten som er viktigst, men at det er en enorm skjevfordeling. Eiendomsrett burde ikke ha sammenheng med om man har fitte eller kuk i 2013. Jeg antar du tenker på biologiske psykiske forskjeller? Her strides de lærde. Man har per i dag ikke funnet noe gen eller noe som tyder på at det er slikt, selv om man klart finner forskjeller i tenkemåter etc. Mønstre som går igjen. Hvorvidt dette er arv eller miljø er vanskelig å si og per i dag hersker det ikke konsensus i det hele tatt. Det viktige for meg er at man har de samme reelle mulighetene og at både "kvinneyrker" og "manneyrker" er like verdsatt, samtidig som at det burde være uproblematisk om man velger utradisjonelt. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå