Gå til innhold

Endelig! Tenk at jeg er gravid ♡


Frufly

Anbefalte innlegg

Gjest pysepusen

Mange har tatt blodprøve tidligere, jeg tok den i uke 9 :) Hvorfor uke 12 egentlig? Er jo for å sjekke blodtypen (om man er rhesus +/-), om man har HIV, syfilis (mener det var det) og om man har antistoffer for rubella (røde hunder). Det endrer seg jo ikke mellom uke 9 og 12 :) Ikke alle får målt HCG, jeg gjorde ikke det, fastlegen min sa at de gjør bare det om de mistenker at noe er galt.

Jeg aner ikke, har bare hørt at mange har fått den beskjeden av legene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke, har bare hørt at mange har fått den beskjeden av legene sine.

Er vanlig med første kontroll i uke 8-12 og da tar man den blodprøven :) Ang hcg så er det kanskje litt viktig å ta den i uke 12, men er de som tar den før og for å se om det stiger.

Du bør jo få ta den prøven Frufly, det med blodtype er veldig viktig, men kanskje de allerede har sjekket det hos deg pga ivf, kanskje de har sjekket det andre og allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg hadde første svangerskapskontroll i uke 6, likevel nektet legen for blodprøver før uke 12. Kan tenkes at Fruflys lege tenker likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at blodtypingen ikke kunne taes før uke 12, og det var visst veldig viktig at den ble tatt da. Mulig det har noe med antistoffer å gjøre. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig med første kontroll i uke 8-12 og da tar man den blodprøven :) Ang hcg så er det kanskje litt viktig å ta den i uke 12, men er de som tar den før og for å se om det stiger.

Du bør jo få ta den prøven Frufly, det med blodtype er veldig viktig, men kanskje de allerede har sjekket det hos deg pga ivf, kanskje de har sjekket det andre og allerede :)

Tok ingen blodprøve av meg på fertilitetsklinikken. Jeg har ikke vært der siden innsettingen. Skal til jordmor om noen uket så kanskje prøvene tas da?

Endret av Frufly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at blodtypingen ikke kunne taes før uke 12, og det var visst veldig viktig at den ble tatt da. Mulig det har noe med antistoffer å gjøre. :klø:

Hvilke antistoffer? Er kun om man er rhesus + el - som er viktig når det gjelder blodtypen og at man kan danne antistoffer mot barnet hvis man er -, og blodtypen er man født med og den endrer seg aldri, så den prøven kan man i teorien ta flere år før man blir gravid. Noen vet hva man har før man blir gravid. Er man - så må man følges ekstra opp. Jeg skjønner iallefall ikke hva slags blodprøver som andre gravide tar som jeg da ikke har tatt siden man må vente til uke 12 i de tilfellene :) Forrige gang jeg var gravid fikk jeg første time i uke 10 for å ta blodprøven (men mistet før det), og det var på et legekontor i andre enden av landet. Jeg googlet faktisk det med blodprøve og gravid tidligere og fant ikke noe annet enn det som ble tatt av meg. Jeg er halvveis i graviditeten og har kun tatt den ene blodprøven + målte blodprosenten litt senere. Blodprosenten er viktig å få målt senere, men ikke nødvendigvis så tidlig som uke 12.

Ta det opp med jordmora di ja :)

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke antistoffer? Er kun om man er rhesus + el - som er viktig når det gjelder blodtypen og at man kan danne antistoffer mot barnet hvis man er -, og blodtypen er man født med og den endrer seg aldri, så den prøven kan man i teorien ta flere år før man blir gravid. Noen vet hva man har før man blir gravid. Er man - så må man følges ekstra opp. Jeg skjønner iallefall ikke hva slags blodprøver som andre gravide tar som jeg da ikke har tatt siden man må vente til uke 12 i de tilfellene :)

Jeg har -, mulig det er derfor :)

Det var ett stress uten like ihvertfall, da jeg måtte inn 2 ganger på legekontoret i løpet av en uke, da første præven ikke ble behandlet riktig. De stresset veldig med at jeg måtte inn i løpet av uken. Skal tilbake i uke 32 og 36 for nye prøver. Min blodtype endres ikke, det vet jeg, men om barnet har +, så skal jeg vistnok ha en sprøyte med ett eller annet rett etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har -, mulig det er derfor :)

Det var ett stress uten like ihvertfall, da jeg måtte inn 2 ganger på legekontoret i løpet av en uke, da første præven ikke ble behandlet riktig. De stresset veldig med at jeg måtte inn i løpet av uken. Skal tilbake i uke 32 og 36 for nye prøver. Min blodtype endres ikke, det vet jeg, men om barnet har +, så skal jeg vistnok ha en sprøyte med ett eller annet rett etter fødselen.

Jo men de kan finne ut din blodtype lenge før uke 12 ;) Men jeg er ingen lege så vet ikke, vet bare at mange jeg har pratet med tok den blodprøven før uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nok beskjed om jeg skal ta det når jeg er hos jordmor :)

I dag har vi vært innom de kommende besteforeldre å fortalt om nyheten :hjerte:

Syns det var skikkelig pyton jeg for jeg haaaater sånn. Vi drøyde det lengst mulig, ja nesten rett før vi skulle gå med å fortelle det :fnise: Teit, men vi var begge så spente.

Han fortalte det til sine foreldre og jeg til mine. Vi sa også at det er et prøverørsbarn, tror nok det kom som et sjokk. Svigers sa litt mer og var mer åpne og spurte å sånn.. men dette er 5 barnebarnet deres så de er på en måte mer inni det.

Mine foreldre ble såklart glade de også, men sa ikke så mye. Kanskje de ble litt snytt for at de ikke har fått vite om at vi har vært igjennom ivf? eller så kom det som et sjokk. Det er deres første barnebarn så litt spesielt for de. Uff, nei vet ikke..

Godt det er gjort iallefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jurgy

Hehe, sikker på foreldrene dine hoppet i taket av glede når dere gikk ut. Gratulerer! Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helga har vært travel. Fredag var jeg på personalfest. Det var i barnehagen så det ble derfor ikke alkohol. Veldig glad for det :jepp:

Lørdag dro vi tidlig til leiligehetn i byen for å tømme den helt og vaske ut. Fikk overlevert nøkler og godkjendt vaskingen :) Deilig å få det ferdig!

I dag har vi sovet lenge,bakt boller og vært på middag og kvelds hos foreldrene våre.

Tenk bare 8 dager på jobb før vi tar ferie i 3 uker :danser:

Er det forseint å fortelle jobben om graviditeten i August? Styrer tar ferie når jeg er tilbake :sjenert: så vil jeg ikke si noe før heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og oppdaterer meg! :klemmer:

Så koselig :)

Håper alt er bra med deg :klem:

Hehe, sikker på foreldrene dine hoppet i taket av glede når dere gikk ut. Gratulerer! Lykke til videre :)

:ler: Håper det.

Takk :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

August blir vel ikke for sent nei. Tenker å drøye det til over sommeren jeg også, hvis jeg klarer. Lovmessig må man vel si ifra tre mnd før man skal ut i permisjon eller noe slikt.

Så gøy at dere har fortalt det til foreldrene deres :) Hvis de ikke visste at dere prøvde, så kan det jo være at det ble veldig overraskende å høre både at dere er gravide og at det var ivf? De er nok fra seg av glede uansett, vi har bare alle ulike måter å vise det på. Min far ble nesten litt flau når jeg fortalte det, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er kanskje ikke det. Syns det hørtes så veldig lenge ut jeg. Har ikke helt bestemt meg for når jeg skal si det. Foreldrene våre viste ingenting så det kom sikkert som et stort sjokk siden vi akkurat har flyttet. Vi begynte begge i nye jobber og driver å planlegger husbygging. Ekstra kjekt da når det kommer litt uventa ;)

Jeg er så trøtt og sliten om dagen at jeg går i en helt annen verden. Ikke noe gøy :( Føler ikke jeg får gjort det jeg vil på jobb.

I går la jeg meg 21.30.. og i dag etter jobb måtte jeg sove på sofaen. Trodde ikke det var mulig å være så trøtt altså. Håper jeg ikke må gå sånn hele svangerskapet.

Endret av Frufly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at dere endelig har delt den store nyheten :) De er nok kjempeglade! Alltid veldig spesielt med det første barnebarnet ;) Har du søsken eller?

Du, den trøttheten kommer til å gå over. Jeg lover. Du kommer nok til å være mer sliten enn vanlig men som regel går det verste trøttheten over når du nærmer deg/ overskrider 12 uker :):hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest pysepusen

Hehe, trøttheten i begynnelsen av en graviditet er helt forferdelig... Men for de fleste går den over etter første trimester - og kommer tilbake i tredje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysepusen: Her er trøttheten tilbake for fult. Verre enn i første trimester, om mulig :P Jeg er trøtt konstant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide er pliktige til å fortelle sin arbeidsgiver at de er gravid senest 3 mnd før termin, så de har tid på seg til å finne en vikar og andre ting som må gjøres. Jeg vet ikke hvor langt du er på vei i august men sjekk kalenderen du :)

Jeg er og konstant trøtt nå i uke 20, har også lest at det kommer ofte tilbake senere i graviditeten. Men jeg sliter med søvnen så er kanskje derfor. Jeg sov bedre når jeg var trøtt i 1. termin.

Artig at dere har delt nyheten nå med familien :laugh: Jeg gruet meg og, er ikke så gøy med oppmerksomhet syns jeg :P

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at dere endelig har delt den store nyheten :) De er nok kjempeglade! Alltid veldig spesielt med det første barnebarnet ;) Har du søsken eller?

Du, den trøttheten kommer til å gå over. Jeg lover. Du kommer nok til å være mer sliten enn vanlig men som regel går det verste trøttheten over når du nærmer deg/ overskrider 12 uker :):hug:

Er så deilig å ha det overstått. Svigers kom på døra med roser i dag for å gratulere oss :) Jeg har en bror som er 3 år eldre enn meg. Han har samboer han og, men de har ikke vært i lag så lenge som jeg og min samboer. Kommer nok en baby der også om ikke lenge tipper jeg ;)

Godt å høre at det går over med trøttheten:)

Hehe, trøttheten i begynnelsen av en graviditet er helt forferdelig... Men for de fleste går den over etter første trimester - og kommer tilbake i tredje ;)

Uff, ja det kan jeg skrive under på. Jeg skal vel igrunn ikke klage siden jeg slipper unna med oppkast og veldig kvalme. Det er nesten borte nå, det merkes :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...