Gå til innhold

Endelig! Tenk at jeg er gravid ♡


Frufly

Anbefalte innlegg

Trur man har krav på fri med lønn til alle svangerskapskontrollene, og UL er en svangerskapskontroll. Mens fysioterapi ol. må man som regel ta seg fri til, avspasere eller permisjon uten lønn, hvis jeg ikke tar feil. Om du får fri hele dagen med lønn vet jeg ikke, du får spørre sjefen når det nærmer seg, da må du jo avsløre at du er gravid. Eller bare avspasere om du vil holde det hemmelig :)

Men det er en lege som må henvise deg til UL, har du vært hos fastlegen på kontroll? De var superraske når det gjaldt meg, jeg var hos fastlegen i uke 9 og neste dag fikk jeg brev fra sykehuset med time hos UL ca 2 mnd senere. Fastlegen må ha sendt henvisningen elektronisk for posten er ikke så rask :) Jordmødre er "bare" en sykepleier med en videreutdannelse så de kan ikke henvise til sykehus, spesialister ol. Er kun leger som kan henvise til sykehus og sånt.

Jeg var hos legen i uke 9, men da sa hun ingenting om UL. Hun bestilte time for meg hos jordmor så var derfor jeg tenkte å hørre når jeg skal der. Sikkert ikke helt likt. Vi bor jo på landet nå så :P

Endret av Frufly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har krav på fri med lønn når du skal på svangerskapsrelaterte kontroller. Det har også mannen din (eller, min har...) :)

Varme og graviditet. Jævlig nå på slutten :tunge1: Vet ikke hvordan det er når man er litt over halvveis :)

Okei, det høres jo bra ut. Håper det er slik for oss også for jeg vil jo gjerne ha med kjære på UL ;)

Uff.. men siden det ikke er midt på sommeren så tenker jeg kanskje at det går fint. Får evt holde meg under parasoll og kjøle meg ned i sjøen og bassenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg jobber forresten i en bedrift hvor fysio etc. går under tilrettelegging og dermed fri med lønn :)

Og om mannen din ikke får lønn for å være med på UL så har han krav på fri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig å bli henvist på første kontroll hos legen, da det ofte er mange som skal på UL.

Ha en fin dag! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Er vanlig å bli henvist på første kontroll hos legen, da det ofte er mange som skal på UL.

Ha en fin dag! :blomst:

Det kan godt tenkes at legen din har gjort det uten at du vet (at det ble gjort etter timen f.eks.). Men ring legekontoret og hør. Det er heldigvis ikke det verste sykehuset om det ikke ble gjort :) De kan godt få henvisningen i uke 16 uten at det gjør noe!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har komt godt på plass etter ei flott langhelg i Warsawa :) Nå har vi faktisk ferie :danse: Det er så deilig siden vi er så slitne.

Bryllupet var helt fantastisk :hjerte: Sol og varmt. Selve festen var i en park. Vi spiste inne i en "slags" stor hagestue med glassvinduer. Når dt ble mørkt var det lys ute rundt parken. Det var 4 retters middag, men etter maten kom det enda mer mat trillende inn.. :sjokkert:

En som grilla masse digg, sushi, salater, kakebord, isdisk jah det er ikke måte på hvor mye vi kunne trykke i trynet. Det er vist tradisjon i Polske bryllup at det er overflødig med mat og vodka. Heldigvis droppa de vodka i dette bryllupet :P Det var mangen flotte taler og underholdning.

Litt kjipt i ikke kune nyte vin, men slikt er det. En kompis av kjære avslørte meg, men sa det ikke til de andre. Vi har ikke så mye med han æ gjøre, derfor kom det veldig uventa. Han sa det rett ut at han hadde lurt på det hele helga siden jeg ikke rørte noe alkohol å han viste at jeg pleide ta et glass vin. Gjør ikke meg noe om han vet det, :fnise: Han låvet å holde tett siden det var litt tidlig å fortelle det til alle, men tror uansett de andre la merke til det. Pyttsann :)

Når jeg ikke drakk alkohol var alternativ drikke pyton i Polen. Brus ble jeg så lei av.. Pisselunka vann elr masse annet som ikke smakte godt. Prøvde smoothie en dag, men den var helt gusom.. Jeg er nok litt ekstra kresen også :P

Jeg snakka forresten med jordmor i telefonen i går å hun sa at hun skulle sette meg opp på UL, sånn gjør de det tydligvis her. Skulle egentlig ha time der i dag, men jeg hadde bare blitt satt opp på en enkel time å hun mente det var greit med en dobbel time siden det er første barn. Hva pleier å skje hos jormor første time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snart 12 uker jo :hoppe: Jammen har tiden gått fort! Skal bli deilig å tråkke over terskelen på de magiske 3 månedene!? :)

Hørtes ut som en fantastisk brullupsfeiring! Skulle gjerne vært der, matvrak som jeg er! :spise:

Første jordmortime går som regel ut på å snakke en del om formen din, tanker om graviditeten, kosthold, vekt, blodtrykk og den slags. Mye likt som hos legen, bare at jordmor har som regel mye bedre tid til å svare og snakke med deg om det du ønsker.

Også vil hun kanskje forsøke å finne fosterlyden og kjenne på magen din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle førstegangs får en hel time første gang hos jordmora her jeg bor :) Min gjorde som Ara sa, men også måtte jeg levere urinprøve (husk å ha med urinprøve til alle jordmortimer, er iallefall det jeg har fått beskjed om) for å utelukke svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes og uvi. Også målte hun symfysen og vi hørte på babyhjertet. Men jeg var i uke 16, er ikke sikkert at hun gjør det hvis du skal dit snart. Er vanskeligere å måle og finne hjertet så tidlig. Er nye regler nå (som ikke alle har innført) at man ikke skal sjekke babyhjertet før kontrollen i uke 24, pga kan være vanskelig å finne (jeg finner den hver gang selv med min doppler siden uke 12, så jeg syns at uke 24 er veldig sent) og skape bekymrede gravide. Ellers var det mye prating og jeg fikk flere blader, ei bok og brosjyrer. Når har du time? :)

Høres kjempe kos ut i Polen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 12 uker jo :hoppe: Jammen har tiden gått fort! Skal bli deilig å tråkke over terskelen på de magiske 3 månedene!? :)

Hørtes ut som en fantastisk brullupsfeiring! Skulle gjerne vært der, matvrak som jeg er! :spise:

Første jordmortime går som regel ut på å snakke en del om formen din, tanker om graviditeten, kosthold, vekt, blodtrykk og den slags. Mye likt som hos legen, bare at jordmor har som regel mye bedre tid til å svare og snakke med deg om det du ønsker.

Også vil hun kanskje forsøke å finne fosterlyden og kjenne på magen din! :)

YES nå er jeg over 12 uker!! :hoppe::danse:

Er så glad for at jeg får oppleve å komme såå langt :rødme:

Var hos jordmor på Torsdag. Hadde ikke forventa ei så sprudlende og i møtekommende dame :) Tror dette kommer til å gå bra :) Jeg har vært litt bekymra siden vi må reise 1,5 time til nærmeste sykehus, men tror dette går bra :jepp:

Var stort sett som dere skriver jenter at jeg måtte ta blodprøve, levere urinprøve, og litt prat om kosthold. Jeg fikk også med meg brosjyrer og et blad med meg hjem.

Vi har ikke vekt å jeg har ikke veid meg siden før jeg begynte på homonene. Hadde allerede gått opp 4-5 kg :sjokkert: Har merket det på klærne, men trodde ikke det var så mye. Jeg tok dette opp med jormor å hun sa jeg ikke måtte tenke på det i svangerskapet. Kjipt likevel :(

Fikk også høre hjertelyden til babyen :rodmer: Jeg bare lo å lo, det var så herlig å høre at det var liv :)

Når bør jeg forresten begynne med gravidbelte? Er vel en stund til, men greit å vite slik at jeg kan få handla det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravidbelte handlet sambo den dagen jeg fikk positiv test nesten :skratte: Litt ivrig kan du si ;) Men jeg syntes ikke det var behagelig å ha i det hele tatt, så det er ikke brukt :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god bruk av gravidbelte, mye fordi jeg ikke har tålt trykk mot magen. Nå klarer jeg ikke å kjøre bil uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravidbelte handlet sambo den dagen jeg fikk positiv test nesten :skratte: Litt ivrig kan du si ;) Men jeg syntes ikke det var behagelig å ha i det hele tatt, så det er ikke brukt :sjokkert:

:ler: Herlig!! Så da er det kanskje ikke vits. Jeg bruker nesten ikke bil i hverdagen siden jeg har gå/sykkelavstand til jobb og butikk :P Blir litt småturer innimellom, mn ikke veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god bruk av gravidbelte, mye fordi jeg ikke har tålt trykk mot magen. Nå klarer jeg ikke å kjøre bil uten.

Får se litt hvordan det går. Siden jeg ikke kjører så mye bil så kan det hende jeg greier meg uten.

Endret av Frufly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 uker :danse:

Har begynt å få en ganske synlig og i veien mage nå i uke 22, men har ikke tenkt på å kjøpe gravidbelte. Har selvsagt hørt om det men har null problemer med å bruke bare vanlig belte, ennå, vet jo ikke hvordan det blir fremover, kjører bil ca hver dag. Trur du skal vente å se, trenger du det ikke så sparer du de kr, selv om det ikke er dyrt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 12 uker!!! :strix:

Jeg brukte ikke gravidbelte sist, men dette er jo smak og behag. Du får se an :)

Herlig å høre hjertelyd :hjerte: En skikkelig bekreftelse på at det er et lite liv inne i magen din!! Ganske utrolig!

Ikke bekymre deg over kiloene. Nyt svangerskapet og kos deg! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 12 uker!!! :strix:

Jeg brukte ikke gravidbelte sist, men dette er jo smak og behag. Du får se an :)

Herlig å høre hjertelyd :hjerte: En skikkelig bekreftelse på at det er et lite liv inne i magen din!! Ganske utrolig!

Ikke bekymre deg over kiloene. Nyt svangerskapet og kos deg! :) :)

Det får jeg :) Skal prøve å ikke tenke for mye på det :jepp: Blir sikkert lettere å akseptere når magen kommer for da er jeg liksom ikke bare blitt "fet".

Det er forresten helt fantastisk å slippe de menssmertene jeg har hatt i mangen år :danse: Det er noe jeg merker veldig til siden det er så lenge siden jeg har hatt mensen.

Er ikke så flink til å legge igjen spor i dagbøkene deres :sjenert: Akkurat nå har vi ferie så er ikke så ofte inne på kg på pcen. Skal prøve å ta meg en liten runde i løpet av dagen.

På Fredag var jeg på shopping med ei venninne :strix: Handla ullstrømpebukser og ull lue i str 50 på sparkjøp. Vennina mi skryter veldig av de så tenkte vi skulle teste et par. Har dere erfaring me de?

Er så søtt med disse små babyklærne : :rodmer: Har så lyst å handle inn masse mer, men det er jo altfor tidlig :sjenert: Tror vi har bestemt oss for vogn også :P Siden jeg har jobbet på småbarnsavdeling mangen år har jeg funnet en favoritt (tror jeg da :sjenert: ) Liker veldig godt Emmaljunga cittycross i mørk grå. men vi får se.

I morgen reiser sambo og jeg til campingvogna svigers har. Det er noen timers kjøring og ei ferje fra her vi bor. Det er rett ved sjøen ;) Håper vi får litt solskinn innimellom :nigo:

De har akkurat startet å grave på tomten der, de skal nemmelig bygge en fin hytte :) Passer bra at hytta kommer på plass til vi får barn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 uker :strix: Så herlig å få høre hjertelyden, må ha vært helt fantastisk! Det er så sykt å se på disse søte og SMÅ babyklærne, tror jeg må ta en titt hos sparkjøp selv :)

Er også veldig glad i Emmaljunga sine vogner, og har lyst på smart-vognen selv.

Kos dere videre i ferien :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 uker :strix: Så herlig å få høre hjertelyden, må ha vært helt fantastisk! Det er så sykt å se på disse søte og SMÅ babyklærne, tror jeg må ta en titt hos sparkjøp selv :)

Er også veldig glad i Emmaljunga sine vogner, og har lyst på smart-vognen selv.

Kos dere videre i ferien :klem:

Det var bare helt fantastisk! :hjerte:

Du må ta dg en tur på sparkjøp :)

Takk! Når har du ferie da? Har du dagbok fremdeles?

Gi beskjed om du vil ha gravidbelte da ;)

Det skal jeg ;) Takk for tilbudet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen fra campingferie. Ikke så veldig stas siden det regna og blåste så mye der ute. Godt å komme hjem til en varm og god leilighet. Og med dusj :nigo:

I morgen er jeg 13 uker :hoppe:

Har fått innkallelse til UL om 2 uker. Det vil si at jeg må innom sjefen i morgen å si fra at jeg er gravid og skal på UL. Er litt redd jeg skal få beskjed om at jeg må bytte timen siden det er midt i ferieavvikling.. også må jeg ta en dag fri fra jobb siden det er noen timers kjøring herfra. Er så pissnervøs for i morgen. Vil jo på UL timen som jeg har fått.

Vi har ikke bestemt oss for om vi vil vite kjønnet enda. Iiiiik. Er det på denne UL vi får vite det?

Opplever noe merkelig om nettene. Jeg våkner av at magen er kjempe hard og stor. Jeg må ikke på do altså :ler: Er bare det at jeg føler meg så høygravid og magen sprenger liksom. Er dette vanlig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...