Gå til innhold

Uansvarlige foreldre?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns det er uansvarlig, mest fordi dere ikke har skaffet penger/ og energi til å gjøre det. Når barna deres begynner på fotball/håndball vil dere bli avhengig av andre. Det samme om barnet skal i bursdag som ikke ligger i nærheten. (dette er bare eksempler)

Hvorfor ordnet dere ikke ting som førerkort og økonomi før dere fikk barn?

Jamen, er de store nok, kan de sikkert ta bussen/sykle til treningen evt. sitte på med noen andre som også skal på samme treningen.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jamen, er de store nok, kan de sikkert ta bussen/sykle til treningen evt. sitte på med noen andre som også skal på samme treningen.

Er det ikke dette debatten handler om, at det ikke er greit at noen kronisk sitter på med andres biler?

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Det ER derimot i orden å ikke ha bil hvis man i de aller, aller fleste situasjoner klarer seg uten. Når man da - unntaksvis, altså - spør om å få sitte på med andre som skal samme vei er man ikke frekk.

Så hvis jeg forstår deg rett, regnes det ikke som frekt å spørre om skyss, hvis noen skal samme veien. I tilfelle er konklusjonen min den samme: Jeg kan kvitte meg med bilen, og sitte på med ei på jobben til/fra. Hun skal samme vei, så det vil det ikke koste henne noe ekstra. Jeg trenger ikke bil ellers. Jippi jeg kommer til å bli rik. :)
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ungen min brekker armen, og derfor ikke kan delta på trening på 6 uker, så kommer ikke nabobarnet seg på trening på 6 uker heller.

Eller forventer dere uten lappen at jeg fortsatt skal kjøre barnet deres på fotballtreningen ?

Anonym poster: 978b3eada9f8cb75b1e111544c1033dd

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Så hvis jeg forstår deg rett, regnes det ikke som frekt å spørre om skyss, hvis noen skal samme veien. I tilfelle er konklusjonen min den samme: Jeg kan kvitte meg med bilen, og sitte på med ei på jobben til/fra. Hun skal samme vei, så det vil det ikke koste henne noe ekstra. Jeg trenger ikke bil ellers. Jippi jeg kommer til å bli rik. :)

Eller kanskje jeg misforstod? Siden det blir 5 dager i uken, så regnes det vel ikke som unntaksvis. Men spiller det egentlig noen rolle? Bør vi ikke være gode naboer og hjelpe hverandre? Hun skal jo samme veien... Og bra for miljøet vil det også bli...

AnonymBruker
Skrevet

Flere burde la bilen stå. I dag blir unger kjørt de korteste strekninger. De får aldri øvd seg å ta vare på seg selv i trafikken. Lære seg trafikkbildet osv. Om det er uansvarlig, langt i fra. Siden din mann har en sykdom, så får han kansje drosjelapper? Kan hjelpe noe. Ikke alle kjører bil. Ofte er det en bil i fam, og den brukes i jobb av den ene parten. Jeg har lappen, men bruker buss eller går pga mannen MÅ ha den i jobb. Om folk mener det er uansvarlig, så må de tenke seg om.

Anonym poster: 015646f0685cb0ddf87b38bbd645862a

• Liker 4
Skrevet

Nei, du forstår meg ikke rett. Hvis du sitter på med kollegaen hver dag baserer du deg på at hun ordner opp for deg. Det er frekt.

Hvis du derimot tar bussen vanligvis og et tidlig morgenmøte gjør at dere begge må reise ekstremt tidlig opp en dag, er det helt greit å spørre om du kan få sitte på. Svarer kollegaen din nei aksepterer du selvfølgelig det uten å mukke og tar en taxi i stedet.

• Liker 3
Skrevet

Etter å ha lest denne tråden fikk jeg lyst til å kvitte meg med bilen. Jeg har alltid tenkt at jeg bør bidra i forhold til kjøring til/fra kamper, bursdager etc. Ellers kan jeg klare meg fint uten bil. Har kort vei til busstopp, og bussen går ofte. Barna har månedskort fra før, slik at buss for dem vil ikke koste noe ekstra. Bilen koster meg ca. NOK 100.000,- i året (ca. NOK 270,- pr. dag) - http://www.bt.no/nyh...ml#.UWQYR4w4Vdg . Ulempen er selvfølgelig at jeg blir avhengig av at andre foreldre stiller med bil istedenfor, men bør jeg bry meg om det, når jeg kan spare så mye?

AnonymBruker
Skrevet

Flere burde la bilen stå. I dag blir unger kjørt de korteste strekninger. De får aldri øvd seg å ta vare på seg selv i trafikken. Lære seg trafikkbildet osv. Om det er uansvarlig, langt i fra. Siden din mann har en sykdom, så får han kansje drosjelapper? Kan hjelpe noe. Ikke alle kjører bil. Ofte er det en bil i fam, og den brukes i jobb av den ene parten. Jeg har lappen, men bruker buss eller går pga mannen MÅ ha den i jobb. Om folk mener det er uansvarlig, så må de tenke seg om.

Anonym poster: 015646f0685cb0ddf87b38bbd645862a

Dette handler da ikke om barn som burde ta bussen, eller foreldre som overdriver skyss.

Du sier jo selv du har lappen, som dette handler om.

....Du har misforstått temaet.

Ingen som har påstått at det er uansvarlig å ta buss..

Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae

AnonymBruker
Skrevet

Eller kanskje jeg misforstod? Siden det blir 5 dager i uken, så regnes det vel ikke som unntaksvis. Men spiller det egentlig noen rolle? Bør vi ikke være gode naboer og hjelpe hverandre? Hun skal jo samme veien... Og bra for miljøet vil det også bli...

For 135 kroner dagen er det nok fair så lenge hun ikke er ansvarlig for deg.

Skrevet

Etter å ha lest denne tråden fikk jeg lyst til å kvitte meg med bilen. Jeg har alltid tenkt at jeg bør bidra i forhold til kjøring til/fra kamper, bursdager etc. Ellers kan jeg klare meg fint uten bil. Har kort vei til busstopp, og bussen går ofte. Barna har månedskort fra før, slik at buss for dem vil ikke koste noe ekstra. Bilen koster meg ca. NOK 100.000,- i året (ca. NOK 270,- pr. dag) - http://www.bt.no/nyh...ml#.UWQYR4w4Vdg . Ulempen er selvfølgelig at jeg blir avhengig av at andre foreldre stiller med bil istedenfor, men bør jeg bry meg om det, når jeg kan spare så mye?

Hvis hverdagen går greit ved at du kjører kollektivt 99 av 100 turer ville jeg definitivt spart 100 000 i året, ja.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

For 135 kroner dagen er det nok fair så lenge hun ikke er ansvarlig for deg.

Hun skal jo samme veien, så det vil ikke koste henne noe ekstra å ta meg med. Det skriver jo andre over her... Men jeg kan jo være VILLIG til å betale km.godtgjørelse, dvs. (ca. 4 kroner x 2 km) 8 kroner, runder opp til en tier. :fnise:
Skrevet

Det spørs hvor i landet du bor, her på landet hvor det knapt går buss og taxi er et stykke unna og ikke i flertall er det uansvarlig å ikke ha bil og lappen.

I byen hvor man lett får taxi og bussene går ofte er det helt greit å ikke ha lappen.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært uten bil i to år nå og det går helt fint. Er alene med en tenåring. Har et godt nettverk med familie og venner hvis jeg trenger å låne bil. Kan ikke se at det er uforsvarlig. Det går busser, vi har sykler og så har vi ben å gå på :)

Når ungene var små så syklet jeg om sommeren og gikk med akebrett om vinteren til barnehagen, mannen hadde bilen. Man innretter seg etter hva man har.

Anonym poster: ec6c014b81f92a2e60a13add3ce9f03b

• Liker 1
Skrevet

Hvis hverdagen går greit ved at du kjører kollektivt 99 av 100 turer ville jeg definitivt spart 100 000 i året, ja.

Selv om det betyr at andre foreldre blir belastet isteden? Nei, jeg har ikke tenkt å være så egoistisk. Det betyr så mye for barna mye at jeg er med på å kjøre til stevner, kamper, skirenn osv. Klart jeg kunne lagt det på andre, men da hadde jeg hatt en flau smak i munnen. Vi snakker om mer kjøring enn å sitte på med en kollega 2 km 5 dager i uken.

Gjest Ciegus
Skrevet

Selv om det betyr at andre foreldre blir belastet isteden? Nei, jeg har ikke tenkt å være så egoistisk. Det betyr så mye for barna mye at jeg er med på å kjøre til stevner, kamper, skirenn osv. Klart jeg kunne lagt det på andre, men da hadde jeg hatt en flau smak i munnen. Vi snakker om mer kjøring enn å sitte på med en kollega 2 km 5 dager i uken.

På hvilken måte blir andre foreldre belastet ved at du kjører kollektivt 99 av 100 ganger?

Det har jo helt tatt av hvor mye dagens foreldre kjører rundt på de verdifulle barna sine. Barn kan også lære å kjøre kollektivt, eller begrense aktivitetene sine. Å skaffe bil bare for at barna skal få muligheten til å bli kjørt på fotballtrening ++ 4 ganger i uka er tullete.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun skal jo samme veien, så det vil ikke koste henne noe ekstra å ta meg med. Det skriver jo andre over her... Men jeg kan jo være VILLIG til å betale km.godtgjørelse, dvs. (ca. 4 kroner x 2 km) 8 kroner, runder opp til en tier. :fnise:

Ja, men for den prisen synes jeg du skal kreve kaffe! ;)

AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte blir andre foreldre belastet ved at du kjører kollektivt 99 av 100 ganger?

Det har jo helt tatt av hvor mye dagens foreldre kjører rundt på de verdifulle barna sine. Barn kan også lære å kjøre kollektivt, eller begrense aktivitetene sine. Å skaffe bil bare for at barna skal få muligheten til å bli kjørt på fotballtrening ++ 4 ganger i uka er tullete.

Det er hverken det tråden handler om, eller et argument for ikke å ha LAPPEN :)

AnonymBruker
Skrevet

Å ha bilsertifikat i dag er grunnleggende kunnskap!

Det burde vært valgfag på vdg. så vesentlig som det er for ens fremtidsvalg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*grunnleggende kompetanse (rettelse)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...