AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #161 Skrevet 9. april 2013 Nei TS, dere er ikke uansvarlige! Man må ikke ha bil eller førerkort for å være ansvarlige foreldre. På landet er jeg enig at det er mest praktisk, men det går. Selv tok jeg lappen som 18-åring, samtidig med min far! Han var 48 år da han tok lappen, min mor kunne aldri få det pga svakt syn. Gikk fint i den tiden å ikke ha bil. Selv de som hadde foreldre med bil ble sjelden kjørt. Vi syklet, gikk eller tok bussen til alle aktiviteter. Nå er det en annen tid med bedre økonomi, og litt mer "bedagelige" barn. Men det er jo foreldrene som har gjort det. Da jeg ble alene med to små barn, måtte jeg selge bilen. Hadde rett og slett ikke råd til å ha den. Heldigvis har/hadde jeg gode venner som tilbød skyss innimellom, og ba meg innstendig om å si i fra hvis jeg trengte å sitte på. Dette utnyttet jeg aldri, forsøkte å klare meg selv, men av og til tok jeg i mot tilbudet. Så var det en periode jeg hadde en gammel bil. Den lånte jeg bort, jeg kjørte både voksne og barn ved behov. Så var det en periode uten bil igjen, og barna spilte fotball. Uff jeg grøsser ved tanken på at kanskje foreldre ergret seg så veldig over at jeg ikke kjørte til bortekamper. Men hvem stod og stekte vafler og solgte pølser ved alle hjemmekampene? Jo det gjorde jeg, for da syntes jeg at jeg kunne bidra godt. Men ut i fra enkelte her, er det visst et veldig pes å ta med et ekstra barn i bilen. Man får hjelpe hverandre så godt man kan, da får man et hyggeligere samfunn. Jeg har hjulpet mange naboer med barnepass, katte- og hundepass. Har noen bedt meg med på tur med bil, har jeg betalt for bensin og bompenger. Men jeg har ikke spurt om skyss i utide! Tråden handler om å ha lappen, hvilket du har. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae
Gjest Ciegus Skrevet 9. april 2013 #162 Skrevet 9. april 2013 Hvis jeg selger bilen, og satser på buss (dvs. kjører minst 99 av 100 ganger kollektivt), kan jeg ikke bidra med kjøring av barna og vennene deres, når det er behov. Barna blir aldri kjørt til trening. De sykler eller tar buss. De blir kun kjørt, der det ikke er annet alternativ. Om du finner det tullete at en familie trenger bil, for å kunne være aktivt deltakende i barnas fritidsaktiviteter i helgene, så har du ikke forstått viktigheten av det. Barn trenger foreldre som f.eks. blir med å ser på bortekampene (som i vårt tilfelle ofte innebærer lange kjøreturer med ferje - og da ofte på lørdager og søndager). Og de trenger foreldre som kan kjøre dem og vennene til skibakken om vinteren. Men kjære vene, du må da skjønne at det for alle foreldre ikke er en reel problemstilling å måtte ta ferge for å få poden til å delta på bortekamp. Det er jo enda mer tullete, om man i hverdagen ikke trenger bil for da kan ungene sykle, men så skal mange bruke hundretusener på bil for at ungene skal komme seg på kamp en og annen helg. Om bilen er nødvendig kun av slike årsaker mener jeg helt ærlig at det er tullete, ja, spesielt om man ikke ønsker å bruke hundretusener av kroner på at ungen skal få spille fotball. Da får barna finne på noen andre fritidsaktiviteter. Nei, jeg forstår kanskje ikke viktigheten av det ettersom jeg selv alltid måtte gå på trening, og når det var kamp tok vi felles buss. Hadde ikke det vært mulig hadde jeg ikke fått lov til å delta på disse aktivitetene, for foreldrene mine aktet ikke å kjøre meg land og strand for enhver pris. Det gjør dem ikke til uansvarlige eller dårlige foreldre. At det for dere er så utrolig nødvendig med bil kan faktisk ikke generaliseres til enhver forelder i dette landet! Både voksne og barn er tilpasningsdyktige, og flere steder i landet er ikke bil en absolutt nødvendighet. Vi er bortskjemte som fy som tror at det er så ille om barna ikke kan bli med på fotball i nabobygda fordi mor mangler bil, eller fordi man må gå til skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #163 Skrevet 9. april 2013 Du vil mest sannsynlig ikke oppleve å få "nei" til at du eller barnet ditt kan få sitte på. Til det er folk altfor høflige, men folk blir ofte lei av "gjengangere" som satser på å snylte. Folk hadde satt stor pris på om du også prøvde å bidra. Om ikke like mye, så i alle fall vise at du har et ønske om det. Forstår du ikke at det koster for andre å kjøre, og at de ikke skal samme vei, hvis du istedenfor står for skyssen (drosje). Hvorfor er du ikke villig til å bidra? Betyr ikke andre bidrag noe? Er det kun "biltur for biltur" som teller? Om jeg sitter på et sted en gang i ny og ne, og betaler for meg (reell pris, evt bensin pluss "litt ekstra") - har jeg ikke gjort gjengjeld? Om jeg passer naboens barn en gang, så har det null å si før han passer mine for meg, for det er kun like tjenester som betyr noe? Jeg har lappen og bil. Jeg har kjørt andre flere ganger, og valgt å ta bensinpenger noen ganger, andre ganger ikke. Tilbake har jeg fått noe annet, f.eks en venninne som er meget god til å bake har bakt når det er noe. En annen venninne sitter gjerne barnevakt om noe skjer på kort varsel. Det spiller liten rolle for meg om jeg "alltid" må kjøre, så lenge det ikke bare er jeg som gjør noe for de andre. Men det er klart, går alt bare en vei blir man lei - uavhengig om det er snakk om bilkjøring, barnepass eller annet. Den ser jeg. Anonym poster: 46061b17fb01ac39e262d22c39e93ff4 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #164 Skrevet 9. april 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor fler av dere skal ha dette til å dreie seg om at barn er bortskjemte som blir kjørt. Du er jo ikke bortskjemt selv om dine foreldre er i stand til å frakte deg til et bestemt mål i tide. Som f,eks legevakten! Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 2
Gjest Ciegus Skrevet 9. april 2013 #165 Skrevet 9. april 2013 Barn bør kunne bli kjørt på legevakten.Ambulansen er ikke alltid ledig. Man skal ha ekstremt mange turer på legevakten for at det skal bli dyrere å ta taxi dit, enn å eie en bil man bruker til legevaktskjøring... 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #166 Skrevet 9. april 2013 Poenget med lappen er langtfra å bare kunne bytte tjenester. Dette er bare en konsekvens av at folk ikke forstår hvilken belastning de tidvis kan være. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #167 Skrevet 9. april 2013 Du er jo ikke bortskjemt selv om dine foreldre er i stand til å frakte deg til et bestemt mål i tide. Som f,eks legevakten! Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Nei, men man er bortskjemt om man tror at barn som ikke blir kjørt til aktiviteter lider noen stor nød. Da har man hvertfall ikke beina plantet på jorda, for å si det sånn. Anonym poster: dde128430b0c2aa7312f2640e1db5af9 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #168 Skrevet 9. april 2013 Ciegus: lykke til med taxi kl. 02.00 en fredagskveld på bygda. Og: hvordan løser dere f.eks dette gitte problemet: Du får telefon om at din sekstenårig datter er full ute en sommerkveld. Dere er på Sørlandet og hun er på en eller annen Strand, et eller annet sted... Fint med lappen da eller? Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 1
Gjest kvinne46 Skrevet 9. april 2013 #169 Skrevet 9. april 2013 Tråden handler om å ha lappen, hvilket du har. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Ser den, men tråden utartet med at folk ikke ønsket å hjelpe andre til å spare penger ved ikke å ha bil. Selv om jeg har hatt lappen i 28 år, har jeg kun hatt bil i ca 6 år til sammen. Fikk ikke kjørt mye rundt da jeg ikke hadde bil! Dessuten er bilparken i Norge stor nok som den er, om ikke de få som ikke har bil nærmest skal presses og bli kalt uansvarlige foreldre. Det var bare derfor jeg svarte her. http://www.nettavisen.no/motor/article3564540.ece TS. Du får bare begynne å svare at du er miljøbevisst, ikke at du har dårlig råd. Folk kan ikke tilgi at andre har dårlig råd, men det er litt mer kult, om enn merkelig, at folk velger å ikke ta lappen eller kjøpe bil av miljøhensyn.
Eliza Doalot Skrevet 9. april 2013 #170 Skrevet 9. april 2013 Poenget med lappen er langtfra å bare kunne bytte tjenester. Dette er bare en konsekvens av at folk ikke forstår hvilken belastning de tidvis kan være. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Hvilken belastning DU mener det er! Jeg har som sagt kjørt folk rundt i mange år, og har aldri opplevd det som noen belastning all den tid jeg skulle samme vei. 1
Dolce Skrevet 9. april 2013 #171 Skrevet 9. april 2013 Nei TS, dere er ikke uansvarlige! Man må ikke ha bil eller førerkort for å være ansvarlige foreldre. På landet er jeg enig at det er mest praktisk, men det går. Selv tok jeg lappen som 18-åring, samtidig med min far! Han var 48 år da han tok lappen, min mor kunne aldri få det pga svakt syn. Gikk fint i den tiden å ikke ha bil. Selv de som hadde foreldre med bil ble sjelden kjørt. Vi syklet, gikk eller tok bussen til alle aktiviteter. Nå er det en annen tid med bedre økonomi, og litt mer "bedagelige" barn. Jeg er enig. Det er overhodet ikke uansvarlig å ha barn uten å ha sertifikat/bil!!! Himmel&hav, makan til tull er det lenge siden jeg har lest. Denne familien bor i Oslo, og har alt mulig av kollektivtrafikk rett utenfor huset. Jeg bodde i Oslo i nesten 20 år og hadde ikke bil. Der jeg bodde var det mye mer slit å ha bil enn å ikke ha. Et helv..... å finne parkering og køer herfra til evigheten store deler av morgen/ettermiddag. Dessuten, som Kvinne 46 sier: Det er en ganske nymotens greie det å kjøre unger rundt omkring på diverse aktiviteter. Jeg er vokst opp i en forstad til en av de store byene, og gikk på flere fritidsaktiviteter. Ble aldri, aldri kjørt dit av mor eller far. Enten gikk vi, eller syklet eller tok buss. Og ikke kom her og si at det er mye farligere nå enn før. Det tror jeg ikke på. I vanlige boligstrøk er det ikke farligere, heller ikke i byene (utenom visse deler av byene som ikke er trygge for noen, hverken barn eller voksne). Hvis noen mener det er farligere, vil jeg gjerne se bevis (tall, statistikk - merk: dette gjelder forbrytelser mot barn, ikke mot voksne). Vi barn gikk jo alltid sammen med venner/venninner (aldri alene). Og hadde fått god oppdragelse hjemme om hva vi passe oss for og hvor vi ikke måtte gå. For noen ganger dro vi også inn til "storbyen" på kino eller på turning/danseskole. Fremdeles med buss. Vi overlevde alle sammen. 100%. 4
Gjest Ciegus Skrevet 9. april 2013 #172 Skrevet 9. april 2013 Ciegus: lykke til med taxi kl. 02.00 en fredagskveld på bygda. Og: hvordan løser dere f.eks dette gitte problemet: Du får telefon om at din sekstenårig datter er full ute en sommerkveld. Dere er på Sørlandet og hun er på en eller annen Strand, et eller annet sted... Fint med lappen da eller? Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Kjekt med lappen ja, men jeg hadde ikke skaffet bil kun for å være i stand til å hente min fulle datter. Bor man en plass der det ikke finnes taxi bør man så klart vurdere lappen, men poenget mitt er jo nettopp at man ikke kan generalisere spesialtilfellene til å gjelde alle. I de større byene er det for eksempel mer vanlig å ikke ha lappen, fordi behovet er mindre. Å messe om at disse burde få seg lappen i tilfelle de en gang skulle befinne seg i ei bygd uten taxi med et sykt barn blir litt søkt for min del. Jeg vokste selv opp i bygd, og bor i bygd, og har null problem med å få taxi når som helst på døgnet. Så igjen, vær forsiktig med den generaliseringa. 3
Gjest bil Skrevet 9. april 2013 #173 Skrevet 9. april 2013 Men kjære vene, du må da skjønne at det for alle foreldre ikke er en reel problemstilling å måtte ta ferge for å få poden til å delta på bortekamp. Det er jo enda mer tullete, om man i hverdagen ikke trenger bil for da kan ungene sykle, men så skal mange bruke hundretusener på bil for at ungene skal komme seg på kamp en og annen helg. Om bilen er nødvendig kun av slike årsaker mener jeg helt ærlig at det er tullete, ja, spesielt om man ikke ønsker å bruke hundretusener av kroner på at ungen skal få spille fotball. Da får barna finne på noen andre fritidsaktiviteter. Nei, jeg forstår kanskje ikke viktigheten av det ettersom jeg selv alltid måtte gå på trening, og når det var kamp tok vi felles buss. Hadde ikke det vært mulig hadde jeg ikke fått lov til å delta på disse aktivitetene, for foreldrene mine aktet ikke å kjøre meg land og strand for enhver pris. Det gjør dem ikke til uansvarlige eller dårlige foreldre. At det for dere er så utrolig nødvendig med bil kan faktisk ikke generaliseres til enhver forelder i dette landet! Både voksne og barn er tilpasningsdyktige, og flere steder i landet er ikke bil en absolutt nødvendighet. Vi er bortskjemte som fy som tror at det er så ille om barna ikke kan bli med på fotball i nabobygda fordi mor mangler bil, eller fordi man må gå til skolen. Har du for vane å snakke nedlatende ("kjære vene") til folk som har en annen livssituasjon og mening enn deg. For mange foreldre er det faktisk en reell problemstilling å måtte kjøre barna og venner av de på bortekamper, og at dette går på rundgang. Det er ikke alle som bruker buss til bortekamper. Jeg ønsker at barna våre skal få drive aktivt med fotball og alpint. Jeg tror at det vil gi de en mestringsfølelse som de vil ha igjen for senere. Å være delaktig i barnas fritidsaktiviteter er kjempeviktig for vår del, og prioriteres. Jeg har ikke skrevet noen plass at jeg mener det dermed bør gjelde for andre.. Har kun svart for min del, og at jeg ikke vil overlate ansvaret for mine barn til andre foreldre. Jeg har aldri skrevet at andre foreldre er uansvarlige eller dårlige, om de ikke gjør det samme. Jeg vil imidlertid være med på å bidra på lik linje som resten av foreldrene på fotballaget. Jeg lurer på hva som er god nok grunn for deg, for at folk skal ha bil? Folk som kan kjøre kollektivt, men velger å kjøre bil. Har de god nok grunn til å bruke så mye penger på bil?
Gjest Ciegus Skrevet 9. april 2013 #174 Skrevet 9. april 2013 (endret) Har du for vane å snakke nedlatende ("kjære vene") til folk som har en annen livssituasjon og mening enn deg. For mange foreldre er det faktisk en reell problemstilling å måtte kjøre barna og venner av de på bortekamper, og at dette går på rundgang. Det er ikke alle som bruker buss til bortekamper. Jeg ønsker at barna våre skal få drive aktivt med fotball og alpint. Jeg tror at det vil gi de en mestringsfølelse som de vil ha igjen for senere. Å være delaktig i barnas fritidsaktiviteter er kjempeviktig for vår del, og prioriteres. Jeg har ikke skrevet noen plass at jeg mener det dermed bør gjelde for andre.. Har kun svart for min del, og at jeg ikke vil overlate ansvaret for mine barn til andre foreldre. Jeg har aldri skrevet at andre foreldre er uansvarlige eller dårlige, om de ikke gjør det samme. Jeg vil imidlertid være med på å bidra på lik linje som resten av foreldrene på fotballaget. Jeg lurer på hva som er god nok grunn for deg, for at folk skal ha bil? Folk som kan kjøre kollektivt, men velger å kjøre bil. Har de god nok grunn til å bruke så mye penger på bil? Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig diskuterer da, hvis det eneste du vil frem til er at det for DEG er fint å ha bil. Jaha, kjekt å vite? Jeg holder ikke kontroll på AB-ene som diskuterer her, så jeg begynte med å si til en eller annen bruker at det å ikke ha bil ikke trenger å bety at man belaster andre. Så kommer noen (du?) og sier at det jo er nødvendig med bil fordi ditt og datt. Jeg sier at nei, det er det ikke, for noen er det ikke nødvendig selv om de har barn, og så prøver noen å insinuere at det er nødvendig for taxi får man ikke på bygda... Så prøver jeg igjen å si at det ikke gjelder alle. Og så er du nå fornærmet fordi du kun snakker på egne vegne? Om du er enig i at noen helt fint kan greie seg uten bil, selv med barn, så er vi jo enige. Jeg mener at man bør eie bil om man har lyst og råd, og at om man ikke har lyst eller råd, så bør man ikke eie bil. Det er faktisk det eneste jeg har prøvd å komme frem til - at alle har ulike forutsetninger og livssituasjoner, og at generalisering er helt idiotisk i en slik debatt. Jeg har jo lappen selv... Og beklager, men "kjære vene" er ikke noe jeg forbinder med å være nedlatende. Mulig jeg bruker uttrykket feil, men jeg har nå alltid brukt det slik. Endret 9. april 2013 av Ciegus 1
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #175 Skrevet 9. april 2013 Betyr ikke andre bidrag noe? Er det kun "biltur for biltur" som teller? Om jeg sitter på et sted en gang i ny og ne, og betaler for meg (reell pris, evt bensin pluss "litt ekstra") - har jeg ikke gjort gjengjeld? Om jeg passer naboens barn en gang, så har det null å si før han passer mine for meg, for det er kun like tjenester som betyr noe? Jeg har lappen og bil. Jeg har kjørt andre flere ganger, og valgt å ta bensinpenger noen ganger, andre ganger ikke. Tilbake har jeg fått noe annet, f.eks en venninne som er meget god til å bake har bakt når det er noe. En annen venninne sitter gjerne barnevakt om noe skjer på kort varsel. Det spiller liten rolle for meg om jeg "alltid" må kjøre, så lenge det ikke bare er jeg som gjør noe for de andre. Men det er klart, går alt bare en vei blir man lei - uavhengig om det er snakk om bilkjøring, barnepass eller annet. Den ser jeg. Anonym poster: 46061b17fb01ac39e262d22c39e93ff4 Du er heldig. Jeg kjørte barna til en venninne i over 1 år til skolen. Skulle samme vei med gutten min. Hver gang de to guttene kom inn i bilen, gikk det ikke "fint for seg". Baksetet ble ikke finere etter dette året, for å si det slik. Jeg fikk aldri et takk fra denne venninna. Ikke gave til jul, som jeg fikk fra en annen nabovenninne (pga jeg hadde stilt opp ekstra for hennes sønn). Ikke noe som helst. Jeg har kjørt på en i nær familie. Dvs. hentet og kjørt henne dit hun skal. Vært med henne på handletur osv. Hjelpen har dessverre vært mest ensidig. Jeg har opplevd andre "snyltere", og ingen av de har bidratt med noe utover kanskje litt bensinpenger. Derfor lurte jeg på om ikke de som mangler sertifikat, ikke har lyst til å bidra, eksempelvis ved å betale skyss/drosje en og annen grunn. Slik at de også henter/bringer ved f.eks. bursdagsselskap. Tydeligvis ser de ikke det på den måten. De tenker bare at andre skal samme vei, uten å tenke at nei, det hadde de ikke trengt, hvis du (for en gang skyld) også tilbydde skyss/drosje. Det er en grunn til at enkelte av oss er lei snyltere. Selv stiller jeg opp, og bidrar mer enn mange andre. Når jeg leser at andre ikke har et ønske en gang om å forsøke å bidra, eller at de ikke forstår at de kan bidra med skyss, selv om de ikke har sertifikat/bil, gjør meg forundret.
Gjest bil Skrevet 9. april 2013 #176 Skrevet 9. april 2013 Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig diskuterer da, hvis det eneste du vil frem til er at det for DEG er fint å ha bil. Jaha, kjekt å vite? Jeg holder ikke kontroll på AB-ene som diskuterer her, så jeg begynte med å si til en eller annen bruker at det å ikke ha bil ikke trenger å bety at man belaster andre. Så kommer noen (du?) og sier at det jo er nødvendig med bil fordi ditt og datt. Jeg sier at nei, det er det ikke, for noen er det ikke nødvendig selv om de har barn, og så prøver noen å insinuere at det er nødvendig for taxi får man ikke på bygda... Så prøver jeg igjen å si at det ikke gjelder alle. Og så er du nå fornærmet fordi du kun snakker på egne vegne? Om du er enig i at noen helt fint kan greie seg uten bil, selv med barn, så er vi jo enige. Jeg mener at man bør eie bil om man har lyst og råd, og at om man ikke har lyst eller råd, så bør man ikke eie bil. Det er faktisk det eneste jeg har prøvd å komme frem til - at alle har ulike forutsetninger og livssituasjoner, og at generalisering er helt idiotisk i en slik debatt. Jeg har jo lappen selv... Og beklager, men "kjære vene" er ikke noe jeg forbinder med å være nedlatende. Mulig jeg bruker uttrykket feil, men jeg har nå alltid brukt det slik. Du må nesten gå tilbake til første innlegget mitt (Gjest_bil), der jeg spør om jeg bør selge bilen min, og får til svar at det bør jeg. Jeg forklarer så at det vil gå det utover andre. Og så svarte du at du ikke forstod hvordan det kunne gå utover andre. Og så forklarte jeg mer utdypende... "Kjære vene" regnes som nedlatende måte å tiltale andre på i en diskusjon.
Gjest Ciegus Skrevet 9. april 2013 #177 Skrevet 9. april 2013 Du må nesten gå tilbake til første innlegget mitt (Gjest_bil), der jeg spør om jeg bør selge bilen min, og får til svar at det bør jeg. Jeg forklarer så at det vil gå det utover andre. Og så svarte du at du ikke forstod hvordan det kunne gå utover andre. Og så forklarte jeg mer utdypende... "Kjære vene" regnes som nedlatende måte å tiltale andre på i en diskusjon. Du fikk til svar at du burde det hvis du i 99 av 100 tilfeller kunne kjøre kollektivt, det lå altså en forutsetning til grunn for svaret vedkommende ga, og den forutsetningen oppfyller ikke du. Jeg svarte på grunnlag av den forutsetningen, som du vil se hvis du også går tilbake til svarene. Jeg har nok blandet deg med andre eller misforstått, for jeg oppfattet det virkelig slik som at du prøvde å overbevise alle om at man som god forelder må ha bil, jeg oppfattet ikke at du snakket kun på dine egne vegne (har ikke fulgt godt nok med på brukernavnene). Jeg mente absolutt ikke å prøve å overtale deg til å ikke kjøre bil, det mener jeg er den enkeltes valg, forelder eller ei. Så beklager det.
Gjest bil Skrevet 9. april 2013 #178 Skrevet 9. april 2013 Du fikk til svar at du burde det hvis du i 99 av 100 tilfeller kunne kjøre kollektivt, det lå altså en forutsetning til grunn for svaret vedkommende ga, og den forutsetningen oppfyller ikke du. Jeg svarte på grunnlag av den forutsetningen, som du vil se hvis du også går tilbake til svarene. Jeg har nok blandet deg med andre eller misforstått, for jeg oppfattet det virkelig slik som at du prøvde å overbevise alle om at man som god forelder må ha bil, jeg oppfattet ikke at du snakket kun på dine egne vegne (har ikke fulgt godt nok med på brukernavnene). Jeg mente absolutt ikke å prøve å overtale deg til å ikke kjøre bil, det mener jeg er den enkeltes valg, forelder eller ei. Så beklager det. Det stod "hvis jeg i hverdagen kunne kjøre 99 av 100 ganger kollektivt". Det gjør jeg. Sitat Hvis hverdagen går greit ved at du kjører kollektivt 99 av 100 turer ville jeg definitivt spart 100 000 i året, ja.
Dolce Skrevet 9. april 2013 #179 Skrevet 9. april 2013 Ciegus: lykke til med taxi kl. 02.00 en fredagskveld på bygda. Og: hvordan løser dere f.eks dette gitte problemet: Du får telefon om at din sekstenårig datter er full ute en sommerkveld. Dere er på Sørlandet og hun er på en eller annen Strand, et eller annet sted... Fint med lappen da eller? Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Veeeeldig fint med lappen og masse biler. Dersom ikke mor og far har kost seg med litt vin til maten, da, siden det er helg... Mener du at man skal sitte stand-by med bil, sertifikat, kliss edru og kliss våken - gjerne fornuftig kledd og med gode sko og spypose klar, sånn just i tilfelle 16-åringen drikker seg full? 2
Gjest Ciegus Skrevet 9. april 2013 #180 Skrevet 9. april 2013 Det stod "hvis jeg i hverdagen kunne kjøre 99 av 100 ganger kollektivt". Det gjør jeg. Sitat Hvis du, med din familie, virkelig bare har behov for bil noen dager i året vil også mitt økonomiske råd være å kvitte deg med bilen. Det ville være enhver økonoms råd. Men da er vi tilbake til utgangspunktet - hvordan kan du belaste andre hvis du kvitter deg med bilen når du aldri bruker bilen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå