AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #201 Skrevet 10. april 2013 Men som sagt - er det krise, ringer man ambulanse uansett hvor mange biler man har. Og når det gjelder legevakt, fungerer det helt fint å ta drosje. Hva annet er "nødvendig kjøring av barn? Til skolen? Vi bor så nærme skolen at vi ser den hjemmefra, så barna går. Til fritidsaktiviteter? Det samme. Til venner? De bor også i nærheten, og vi kan fint gå/sykle. Den eneste mangel på førerkort er upraktisk for innimellom, er meg selv, hvis jeg vil dra en kjapp tur til byen, besøke venner som bor et stykke unna osv. Men det er faktisk noe det går helt fint å leve med, og som ikke forringer mine barns liv i det hele tatt. Jeg forstår rett og slett ikke hva den "kompetansen" det er å ha førerkort gjør at man er en mer ansvarlig forelder enn andre. Hjelper nå lite å ha lappen når man ikke har bil. Du sier at det ikke er en kompetanse p ha sertifikat i samme åndedrag som at det er begrensende uten. Ang. Bil, så er det nettopp sånn argumenter man får fra folk som baserer livet sitt på å kunne være andres passasjer.Du fornekter verdien av det. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae
Gjest Riskjeks Skrevet 10. april 2013 #202 Skrevet 10. april 2013 (endret) Du sier at det ikke er en kompetanse p ha sertifikat i samme åndedrag som at det er begrensende uten. Ang. Bil, så er det nettopp sånn argumenter man får fra folk som baserer livet sitt på å kunne være andres passasjer.Du fornekter verdien av det. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Jeg fornekter ikke at det å ha førerkort er en kompetanse. Jeg mener bare at det ikke er en nødvendig kompetanse for å kunne være en ansvarlig forelder. Og forresten, tror du alle som ikke har førerkort har det slik fordi de ikke vil/har råd til å ta lappen? Du kan ikke tenke deg at noen ikke har førerkort av ulike medisinske grunner? Endret 10. april 2013 av Riskjeks 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #203 Skrevet 10. april 2013 Du sier at det ikke er en kompetanse p ha sertifikat i samme åndedrag som at det er begrensende uten. Ang. Bil, så er det nettopp sånn argumenter man får fra folk som baserer livet sitt på å kunne være andres passasjer.Du fornekter verdien av det. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Er du rusa? Anonym poster: 45a50d0926f1de17d63c2eff28bc17af
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #204 Skrevet 10. april 2013 Jeg har vokst opp i en familie uten bil. Til forskjell fra naboungene lærte vi tidlig å bruke offentlig transport. Jeg var ikke mer enn ni-ti år før jeg var vant til å ta meg rundt med buss. Jeg har aldri lidd noen nød fordi vi ikke hadde bil. Jeg har tvert imot blitt mye mer selvstendig enn mine venninner som ble kjørt rundt fra dør til dør uansett hvor de skulle. Anonym poster: 522cbb3ac7368eeccfbf550bcbeb349b
Pawn Hearts Skrevet 10. april 2013 #205 Skrevet 10. april 2013 Du sier at det ikke er en kompetanse p ha sertifikat i samme åndedrag som at det er begrensende uten. Ang. Bil, så er det nettopp sånn argumenter man får fra folk som baserer livet sitt på å kunne være andres passasjer.Du fornekter verdien av det. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Det er en form for kompetanse å kunne lese også. Din tolkning av innlegget til Riskjeks tyder på at du har litt problemer med det. Jeg synes det er mer uansvarlig enn ikke å ha lappen. 1
Gjest Ikke taxisjåfør Skrevet 10. april 2013 #206 Skrevet 10. april 2013 Jeg har opplevd å brått måtte kjøre en venninne til Gardermoen som er 2 1/2 times kjøring fordi hun mistet bussen. Hadde hun hatt sertifikat, hadde hun fått låne bilen.Reisen var såpass viktig for HENNE at jeg ble presset til 5 timers kjøretur. En mor i nabolaget fikk meg til å kjøre rundt for å lete etter hennes tenårige sønn en lørdagskveld. En annen synes det var så dyrt å bestille varer fra Skeidar og hjem; så om ikke jeg kunne bruke en hel ettermiddag på dette... Datteren til førstnevnte skulle på overnattingstur med stor oppakning, så om ikke jeg.... De to siste eksemplene gjorde jeg ikke, men det er ikke så lett å si nei. I disse situasjonene så har ikke damene lappen.De ser ikke engang hvordan de misbruker min tid og min lønn! Jeg er fullstendig enig i at man må ha sertifikatet! Man er stadig utsatt for å være til belastning for seg selv, sin familie, sine barn og sin omgangskrets. Som noen skrev over: det er grunnleggende kompetanse å kunne kjøre bil.
Gjest Ciegus Skrevet 10. april 2013 #207 Skrevet 10. april 2013 Jeg er fullstendig enig i at man må ha sertifikatet! Man er stadig utsatt for å være til belastning for seg selv, sin familie, sine barn og sin omgangskrets. Som noen skrev over: det er grunnleggende kompetanse å kunne kjøre bil. Jeg tror det er viktigere at DU lærer å ikke være til belastning for deg selv - ved å lære å si nei. Kjenner flere som ikke har bil, blant annet har ikke svigermor bil, men den eneste som kjører rundt på henne er den pensjonerte mannen hennes. Det er ikke normalt å måtte kjøre så mye rundt på billøse folk som du gjør... 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #208 Skrevet 10. april 2013 .... Kjenner flere som ikke har bil, blant annet har ikke svigermor bil, men den eneste som kjører rundt på henne er den pensjonerte mannen hennes... Slik var det her også. Både svigermor og moren min manglet sertifikat. Begge er nå enker. Hvem tror du får spørsmål om vi kan stille med bil og sjåfør? Vi liker å hjelpe, men liker ikke alt som følger med (er ikke alltid bare å kjøre fra A til B). Hører med til historien at jeg har mast og maser fremdeles på moren min vedr. å ta lappen. Nei, det beste er å ta ansvar for seg selv, og sørge for at man ikke evt. blir belastning for de rundt seg. Selv om man ikke trenger sertifikat akkurat i øyeblikket, så vet man aldri hvordan livssituasjonen vil bli i fremtiden. Hadde jeg vært TS ville jeg begynt å spare til lappen (om mulig), men hun får selvfølgelig gjøre som hun vil. Anonym poster: c5ee8ae5d6a4b1e8512a582c45c5eecd
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #209 Skrevet 10. april 2013 Jeg tror det er viktigere at DU lærer å ikke være til belastning for deg selv - ved å lære å si nei. Kjenner flere som ikke har bil, blant annet har ikke svigermor bil, men den eneste som kjører rundt på henne er den pensjonerte mannen hennes. Det er ikke normalt å måtte kjøre så mye rundt på billøse folk som du gjør... Du blander innskriverne veldig her.... Jeg kjører ihvertfall ikke PÅ billøse folk....Det ville jeg aldri gjort med vilje! Jeg leker ikke nabolagets sjåfør heller. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae
MiniSilje Skrevet 10. april 2013 #210 Skrevet 10. april 2013 Jeg ville sagt at det hadde vært det beste om en av foreldrene hadde hatt lappen, men når det er på grunn av økonomien og sykdom så synes jeg det er helt greit! Jeg liker og bli kjørt av foreldrene mine, men jeg tar bussen mye mer enn jeg blir kjørt. Jeg har også scooter som jeg kjører. Har selvfølgelig tenkt og ta lappen snart i og med at jeg er blitt atten år, men hvis mamma og pappa ikke hadde hatt det tror jeg ikke det hadde vært noe problem for meg og min bror i hvert fall.
Gjest Ansvar Skrevet 10. april 2013 #211 Skrevet 10. april 2013 Jeg tror det er viktigere at DU lærer å ikke være til belastning for deg selv - ved å lære å si nei. Nå er det vel helst snylterne som belaster andre her - ikke de som er snill og sier ja. Vi har tatt kostnadene med å anskaffe oss sertifikat, har utgiftene med å holde bil, samtidig skal vi ha belastningen med andre sitt mas. Og så skal man i tillegg "lære opp" folk, ved å si i fra. Din mening er at vi med sertifikat og bil skal ha ansvaret i denne "saken"?
Gjest Ansvar Skrevet 10. april 2013 #212 Skrevet 10. april 2013 Lar til ett ord: Nå er det vel helst snylterne som belaster andre her - ikke de som er snill og sier ja. Vi har tatt kostnadene med å anskaffe oss sertifikat, har utgiftene med å holde bil, samtidig skal vi ha belastningen med andre sitt mas. Og så skal man i tillegg "lære opp" folk, ved å si i fra. Din mening er at vi med sertifikat og bil skal ha ALT ansvaret i denne "saken"?
Gjest Ciegus Skrevet 10. april 2013 #213 Skrevet 10. april 2013 Nå er det vel helst snylterne som belaster andre her - ikke de som er snill og sier ja. Vi har tatt kostnadene med å anskaffe oss sertifikat, har utgiftene med å holde bil, samtidig skal vi ha belastningen med andre sitt mas. Og så skal man i tillegg "lære opp" folk, ved å si i fra. Din mening er at vi med sertifikat og bil skal ha ansvaret i denne "saken"? Min mening er at man sliter seg ut om man alltid skal bøye seg for snyltere. Snyltere vil alltid finnes, dere kan enten innse det og bli mer kyniske og lære dere å si nei, eller fortsette med sytinga og slite dere ut. Selvfølgelig har snylterne et ansvar de også, men det ansvaret lærer de ikke sånn ut av det blå. Du skal ikke oppdra de, du skal ta vare på deg selv - ved å si nei.
Gjest Ciegus Skrevet 10. april 2013 #214 Skrevet 10. april 2013 Din mening er at vi med sertifikat og bil skal ha ALT ansvaret i denne "saken"? Hehe, seriøst, hvordan kan du tolke det slik? Jeg sier at folk må lære å ta hensyn til seg selv, og det tolker du som at jeg mener at folk med bil må ta ALT ansvar??? Kreativt, det må jeg si!
Gjest Ciegus Skrevet 10. april 2013 #215 Skrevet 10. april 2013 Nei, det beste er å ta ansvar for seg selv, og sørge for at man ikke evt. blir belastning for de rundt seg. Enig i det, men det er mange måter å ta ansvar for seg selv på, uten å skaffe seg lappen! For eksempel ved å bevisst gå inn for å bruke sykkel, taxi etc, og ikke bruke familie/venner som privatsjåfører. Jeg tror min svigermor ville vært en større belastning hvis hun hadde hatt lappen - det er faktisk ikke alle mennesker som egner seg som sjåfører.
Gjest Ansvar Skrevet 10. april 2013 #216 Skrevet 10. april 2013 Hehe, seriøst, hvordan kan du tolke det slik? Jeg sier at folk må lære å ta hensyn til seg selv, og det tolker du som at jeg mener at folk med bil må ta ALT ansvar??? Kreativt, det må jeg si! Jeg spurte om du mener at ALT ansvaret ligger på de med sertifikat og bil? Hvilket ansvar tenker du de sertifikatløse skal ha/ta, slik at de ikke belaster folk (slik mange har beskrevet i denne tråden?
Gjest Ciegus Skrevet 10. april 2013 #217 Skrevet 10. april 2013 Jeg spurte om du mener at ALT ansvaret ligger på de med sertifikat og bil? Hvilket ansvar tenker du de sertifikatløse skal ha/ta, slik at de ikke belaster folk (slik mange har beskrevet i denne tråden? De skal ha ansvar for å komme seg fra A til B på egenhånd, enten de sykler, tar taxi eller bruker tryllepulver. Hva tror du? Men det finnes altså mennesker som ikke tar dette ansvaret. Du skal heller ikke ta ansvaret for dem, og derfor skal du si nei. Men det du gjør altså ikke det, du velger i stedet å bære deres ansvar, og bli en belastning for deg selv. Du kan klandre hvem du enn vil for det, men det er faktisk DU som må ta ansvar for deg selv. Ser du ikke ironien i at du beskylder snyltere for å belaste andre, når du selv tilrettelegger for snyltingen?
Gjest Ansvar Skrevet 10. april 2013 #218 Skrevet 10. april 2013 Selvfølgelig har snylterne et ansvar de også, men det ansvaret lærer de ikke sånn ut av det blå. Du skal ikke oppdra de, du skal ta vare på deg selv - ved å si nei. Litt tankeløst å si at det de med sertifikat/bil skal ta vare på seg selv med å si nei, når du ikke vet hva et slikt nei kan føre med seg. Et nei kan faktis føre til en større belastning på sikt.. Og det er faktisk ikke du som skal fortelle folk hva de skal/bør gjøre i slike tilfeller... Ansvaret lærer de uten sertifikat i alle fall ikke hvis folk "forsvarer" dem i slike tråder. Det er bedre å oppfordre TS til å legge penger til side, for selv om man ikke blir regnet som en uansvarlig forelder, når man ikke har sertifikat, så blir man innimellom regnet som en belastning for samfunnet.
Gjest Ciegus Skrevet 10. april 2013 #219 Skrevet 10. april 2013 Litt tankeløst å si at det de med sertifikat/bil skal ta vare på seg selv med å si nei, når du ikke vet hva et slikt nei kan føre med seg. Et nei kan faktis føre til en større belastning på sikt.. Og det er faktisk ikke du som skal fortelle folk hva de skal/bør gjøre i slike tilfeller... Ansvaret lærer de uten sertifikat i alle fall ikke hvis folk "forsvarer" dem i slike tråder. Det er bedre å oppfordre TS til å legge penger til side, for selv om man ikke blir regnet som en uansvarlig forelder, når man ikke har sertifikat, så blir man innimellom regnet som en belastning for samfunnet. Ærlig talt, dette er en diskusjontråd, jeg har da like stor rett til å mene hva folk bør gjøre, som alle som påpeker at TS må ha lappen. De uten sertifikat lærer hvertfall ikke noe ansvar hvis ingen sier dem imot - i det virkelige liv. Hva folk sier på KG hjelper ikke en døyt. Det var et velmenende råd, at du bør ta vare på deg selv i stedetfor å kjøre rundt på gud og hvermann - for det er faktisk ikke normalt. Du må selvfølgelig selv vurdere om det er realistisk av deg å si nei til andres krav, men du kan ikke bli fornærmet på noen som mener at du skal ta hensyn til deg selv når du blir utnyttet! Det henger ikke på greip. 2
Gjest Ansvar Skrevet 10. april 2013 #220 Skrevet 10. april 2013 Ser du ikke ironien i at du beskylder snyltere for å belaste andre, når du selv tilrettelegger for snyltingen? Nei, jeg skjønner faktisk ikke tankegangen din her. Jeg skjønner hva du skriver, men at du igjen klarer å legge "skylden igjen" på de med bil/sertifikat for snylternes ansvar, vitner om god evne til "misbruk av retorikk". Håper du ikke tror på det du selv skriver...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå