Gå til innhold

Uansvarlige foreldre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Burde ikke være noe problem at dere ikke har lappen. Jeg levde i noen år uten bil fordi jeg ikke hadde råd til det og det var bare snakk om en eller to ganger på 4-5 år at jeg trengte å spørre noen om å få låne bil eller kjøre for meg og det var i forbindelse med at jeg skiftet bolig. Bodde på bygda og hadde 2-3 barn. De største barna syklet og gikk dit de skulle og når vi skulle på handletur tok vi båt eller buss ( avhengig av hvilken by vi skulle til)

Iblant kan det også være en fordel at barn ikke er vant til at de blir kjørt hit og dit, mine barn holdt seg ihvertfall temmelig spreke og la gjerne ut på lengre sykkelturer. Eldstemann syklet iblant 2-3 mil for å besøke en kompis i en annen kommune, selv om han kunne få penger til å ta buss.

Ingen av mine barn har brydd seg om fotball så jeg har sluppet unna frakt hit og dit på grunn av kamper og turneringer, men jeg hadde ikke anskaffet bil om de hadde gjort det heller, da det slett ikke står noe i reglementet til idrettslagene om at foreldre må disponere bil - hadde heller tatt litt ekstra loddsalg og kakebaking så de som måtte kjøre hadde sluppet en del av dette.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du, med din familie, virkelig bare har behov for bil noen dager i året vil også mitt økonomiske råd være å kvitte deg med bilen. Det ville være enhver økonoms råd. ;) Men da er vi tilbake til utgangspunktet - hvordan kan du belaste andre hvis du kvitter deg med bilen når du aldri bruker bilen?

I hverdagen trenger vi ikke bil, men i helgene kjører vi lett mellom 5 og 30 mil i forhold til fritidsaktiviteter. Manglende bil fra vår side, vil derfor være belastende for andre (som tidligere forklart). For oss er det viktig å være delaktig i barnas aktiviteter.

AnonymBruker
Skrevet

Har du for vane å snakke nedlatende ("kjære vene") til folk som har en annen livssituasjon og mening enn deg. For mange foreldre er det faktisk en reell problemstilling å måtte kjøre barna og venner av de på bortekamper, og at dette går på rundgang. Det er ikke alle som bruker buss til bortekamper. Jeg ønsker at barna våre skal få drive aktivt med fotball og alpint. Jeg tror at det vil gi de en mestringsfølelse som de vil ha igjen for senere. Å være delaktig i barnas fritidsaktiviteter er kjempeviktig for vår del, og prioriteres. Jeg har ikke skrevet noen plass at jeg mener det dermed bør gjelde for andre.. Har kun svart for min del, og at jeg ikke vil overlate ansvaret for mine barn til andre foreldre. Jeg har aldri skrevet at andre foreldre er uansvarlige eller dårlige, om de ikke gjør det samme. Jeg vil imidlertid være med på å bidra på lik linje som resten av foreldrene på fotballaget. Jeg lurer på hva som er god nok grunn for deg, for at folk skal ha bil? Folk som kan kjøre kollektivt, men velger å kjøre bil. Har de god nok grunn til å bruke så mye penger på bil?

Veeeeldig fint med lappen og masse biler. Dersom ikke mor og far har kost seg med litt vin til maten, da, siden det er helg...

Mener du at man skal sitte stand-by med bil, sertifikat, kliss edru og kliss våken - gjerne fornuftig kledd og med gode sko og spypose klar, sånn just i tilfelle 16-åringen drikker seg full?

Dersom tenåringen din er på fest vil det jo være helt uansvarlig å ikke kunne nå hun eller han.Speselt hvis årsaken er at man selv har drukket.Og evt bor slik til at man ikke komme seg til festen fordi man ikke har lappen.

Glimrende eksempel på det, ja.

Masse biler ar jeg aldri hatt behov for.Kun min egen.

Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae

AnonymBruker
Skrevet

Sry, ble feil på den over.

Mente ikje sitere øverste der! ;)

Gjest Ciegus
Skrevet

I hverdagen trenger vi ikke bil, men i helgene kjører vi lett mellom 5 og 30 mil i forhold til fritidsaktiviteter. Manglende bil fra vår side, vil derfor være belastende for andre (som tidligere forklart). For oss er det viktig å være delaktig i barnas aktiviteter.

Men bruk av bil i helgene tilsvarer ikke å bruke bil 1 av 100 ganger. Hvis du har to turer hver dag vil du, hvis du bruker bil 1 av 100 ganger, ha behov for bil hver 50. dag. Det utgjør ikke mange dagene i året.

Jeg bryr meg som sagt ikke om hvordan dere kjører, men Ciara svarte faktisk at hun mener man bør selge bilen hvis man kun trenger bil 1% av tiden, og da er det litt håpløst å påstå at man er en belastning for andre hvis man så sjelden har behov for bil (for da har man råd til taxi, eller leiebil). Men så sjelden har jo ikke dere behov for bil...

Skrevet

Dersom tenåringen din er på fest vil det jo være helt uansvarlig å ikke kunne nå hun eller han.Speselt hvis årsaken er at man selv har drukket.Og evt bor slik til at man ikke komme seg til festen fordi man ikke har lappen.

Glimrende eksempel på det, ja.

Masse biler ar jeg aldri hatt behov for.Kun min egen.

Ja, det er vel uansvarlig å drikke vin til maten også?

• Liker 1
Skrevet

Men bruk av bil i helgene tilsvarer ikke å bruke bil 1 av 100 ganger. Hvis du har to turer hver dag vil du, hvis du bruker bil 1 av 100 ganger, ha behov for bil hver 50. dag. Det utgjør ikke mange dagene i året.

Jeg bryr meg som sagt ikke om hvordan dere kjører, men Ciara svarte faktisk at hun mener man bør selge bilen hvis man kun trenger bil 1% av tiden...

Begynner å bli lei av å forklare. Du kan evt. lese opp igjen svarene, skille mellom "hverdager" og "helg". Jeg ser nå at svarene dine til meg hele tiden baserer seg på at du ikke "vet" forskjellen. Jeg svarer som flere ganger nevnt på at jeg ikke bruker bilen i hverdagen... Men vi trenger den i helgene, og derfor kan jeg ikke selge den. Siterer igjen det Ciara skrev:

Hvis hverdagen går greit ved at du kjører kollektivt 99 av 100 turer ville jeg definitivt spart 100 000 i året, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vel uansvarlig å drikke vin til maten også?

Hvis tenåringen din er på fest, som sagt, er svaret her JA.....

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Selvsagt er ikke det uansvarlig. Herregud, sier som en annen skrev tidligere i tråden, virker som om man skal være i konstant alarmberedskap for å være verdig å ha barn nå for tiden. :roll:

Er det krise, ringer man jo ambulanse uansett om man har bil eller ikke. Og unger klarer faktisk fint å gå/sykle/ta buss til og fra aktiviteter. Man MÅ faktisk ikke være tjener og sjåfør for ungene, de har veldig godt av å greie litt selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er ikke det uansvarlig. Herregud, sier som en annen skrev tidligere i tråden, virker som om man skal være i konstant alarmberedskap for å være verdig å ha barn nå for tiden. :roll:

Er det krise, ringer man jo ambulanse uansett om man har bil eller ikke. Og unger klarer faktisk fint å gå/sykle/ta buss til og fra aktiviteter. Man MÅ faktisk ikke være tjener og sjåfør for ungene, de har veldig godt av å greie litt selv.

Tråden handler ikke om foreldre i tjenerskap.den handler bl.a om å ha lappen i beredskap

Gjest Riskjeks
Skrevet

Tråden handler ikke om foreldre i tjenerskap.den handler bl.a om å ha lappen i beredskap

Å kunne kjøre unger hit og dit ble brukt som argument, så jeg holder det for relevant i diskusjonen, jo.

Å hvorfor skal man ha "lappen i beredskap"? Som sagt, krise er krise. Kjører du bil til sykehuset hvis et familiemedlem blir akutt skadet/sykt? Jeg ringer ambulanse...

• Liker 4
Skrevet

Hvis tenåringen din er på fest, som sagt, er svaret her JA.....

Last auto saved: 22:24:05

Såpass.... javel.

Rusler stille og pent ut herfra. God natt!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ang det å komme seg til legevakt om barnet er sykt; da tar vi taxi ( selv om vi har bil). Ganske enkelt fordi da kommer vi helt til døra på legevakten og trenger ikke lete etter parkering.....

Nå koster også parkering på sykehusområdet en formue, så om man blir en stund, f.eks venter på røntgen, ja da blir det både billigere og enklere å ta taxi. For akutt tilfellene, der det står om liv, da ringer man ambulanse!

Uansvarlig å ikke ha lappen? For mange er det å ta lappen så dyrt at de faktisk ikke har mulighet til det. Det er fult mulig, om enn noe upraktisk å ikke ha bil. Men det er fullt mulig. Jeg var uten bil da jentene var små; jeg var alenemor og hadde ingen mulighet til å ha bil. Jeg syklet året rundt, planla handlingen slik at jeg ikke måtte handle mer enn jeg fikk med meg på sykkelen, null problem. Handlet på IKEA gjorde jeg også; med sykkel-henger Hadde selvfølgelig ikke fått med meg et klesskap hjem, men det koster ikke så mye for hjemkjøring.

Og stupfull 16 åring en eller annen plass som trenger assistanse? Vel, har man ikke bil så tar man taxi.

Man MÅ ikke ha bil, og nei, det er ikke uansvarlig å ikke ha bil. Det kan være praktisk, men ingen nødvendighet.

Endret av Wildy
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å kunne kjøre unger hit og dit ble brukt som argument, så jeg holder det for relevant i diskusjonen, jo.

Å hvorfor skal man ha "lappen i beredskap"? Som sagt, krise er krise. Kjører du bil til sykehuset hvis et familiemedlem blir akutt skadet/sykt? Jeg ringer ambulanse...

Poenget mitt:

Debatten handler ikke om unødvendig kjøring av barn. Nødvendig kjøring av bl.a barn er absolutt tema.

Det er jo nødvendig med sertifikat for å kjøre noe som helst sted.

Å inneha den kompetansen betyr ikke at man skal være i full beredskap hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Ang det å komme seg til legevakt om barnet er sykt; da tar vi taxi ( selv om vi har bil). Ganske enkelt fordi da kommer vi helt til døra på legevakten og trenger ikke lete etter parkering.....

Nå koster også parkering på sykehusområdet en formue, så om man blir en stund, f.eks venter på røntgen, ja da blir det både billigere og enklere å ta taxi. For akutt tilfellene, der det står om liv, da ringer man ambulanse!

Uansvarlig å ikke ha lappen? For mange er det å ta lappen så dyrt at de faktisk ikke har mulighet til det. Det er fult mulig, om enn noe upraktisk å ikke ha bil. Men det er fullt mulig. Jeg var uten bil da jentene var små; jeg var alenemor og hadde ingen mulighet til å ha bil. Jeg syklet året rundt, planla handlingen slik at jeg ikke måtte handle mer enn jeg fikk med meg på sykkelen, null problem. Handlet på IKEA gjorde jeg også; med sykkel-henger Hadde selvfølgelig ikke fått med meg et klesskap hjem, men det koster ikke så mye for hjemkjøring.

Og stupfull 16 åring en eller annen plass som trenger assistanse? Vel, har man ikke bil så tar man taxi.

Man MÅ ikke ha bil, og nei, det er ikke uansvarlig å ikke ha bil. Det kan være praktisk, men ingen nødvendighet.

Må bare bistå litt her:

Det er ikke eie av bil som er hovedpoenget, men å ha lappen/muligheten.

Skrevet

Vel, om man ikke har lappen er det også vanskelig å ha bil.....

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har barn - og lappen, men han har vært alene med barn uten å ha bil i flere år. Det har gått helt fint, de bor i byen og har kommet seg rundt ved hjelp av sykkel og kollektivtransport, og lånt bil når det har vært praktisk. Jeg kjenner også flere andre par med barn som ikke har lappen. Da jeg var liten pleide jeg å ta t-banen til fritidsaktiviteter, selv om vi hadde bil. Da jeg var for liten til å reise alene pleide en av foreldrene mine å bli med. Det var bare av og til de brukte bilen.

Jeg har ikke lappen, og ser det er upraktisk i noen situasjoner, spesielt i forbindelse med flytting, storhandel, hytteturer og liknende, men det har egentlig aldri vært noe stort problem. Jeg er bevisst på å ikke be om skyss i tide og utide. Dessuten er det jo av og til sånn at jeg kan gjøre sjåføren noen andre tjenester (barnevakt for eksempel).

Anonym poster: 82f154db00ea7a7f06ae82227d79aa66

Skrevet

Jeg beklager at jeg formulerte meg feil om "hverdag". Jeg mente ikke hverdag som i mandag-fredag, men som det jevne dagliglivet, inkludert helger. Så glem hele hverdagsformuleringen.

• Liker 1
Gjest Errata
Skrevet

Ciegus: lykke til med taxi kl. 02.00 en fredagskveld på bygda.

Kommentar til dette: Har selv ringt etter taxi til legevakten en gang, da en i kollektivet kuttet seg stygt under middagslaging - og vi fikk beskjed om at vi ble prioritert i taxikøen, de sendt nærmeste taxi som ikke hadde passasjer ombord selv om han var på vei et annet sted. Vi rakk ikke engang kle på oss og gå ned på gaten før taxien sto utenfor.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Poenget mitt:

Debatten handler ikke om unødvendig kjøring av barn. Nødvendig kjøring av bl.a barn er absolutt tema.

Det er jo nødvendig med sertifikat for å kjøre noe som helst sted.

Å inneha den kompetansen betyr ikke at man skal være i full beredskap hele tiden.

Men som sagt - er det krise, ringer man ambulanse uansett hvor mange biler man har. Og når det gjelder legevakt, fungerer det helt fint å ta drosje. Hva annet er "nødvendig kjøring av barn? Til skolen? Vi bor så nærme skolen at vi ser den hjemmefra, så barna går. Til fritidsaktiviteter? Det samme. Til venner? De bor også i nærheten, og vi kan fint gå/sykle. Den eneste mangel på førerkort er upraktisk for innimellom, er meg selv, hvis jeg vil dra en kjapp tur til byen, besøke venner som bor et stykke unna osv. Men det er faktisk noe det går helt fint å leve med, og som ikke forringer mine barns liv i det hele tatt.

Jeg forstår rett og slett ikke hva den "kompetansen" det er å ha førerkort gjør at man er en mer ansvarlig forelder enn andre.

Må bare bistå litt her:

Det er ikke eie av bil som er hovedpoenget, men å ha lappen/muligheten.

Hjelper nå lite å ha lappen når man ikke har bil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...