Gå til innhold

Uansvarlige foreldre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

No er det mogeleg vi snakkar om ulike tilfelle her, men meiner du verkeleg at viss eg og naboen skal på same foreldremøte, og han ikkje har bil, så kan han ikkje spørje om å få sitte på med meg, men skal ringe og bestille ei drosje?

Hvis naboen min skal på samme foreldremøte (og jeg ikke har bil), ville jeg ikke spurt om skyss pga jeg vet at enkelte finner det vanskelig å si nei av høflighet. Derimot hadde det vært fint hvis han spurte om jeg ville sitte på. Da hadde jeg takket ja, og vært glad.

Anonym poster: c5ee8ae5d6a4b1e8512a582c45c5eecd

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det å klare seg uten lappen er mye enklere enn det de som er vant til å kunne kjøre overalt tror... Man planlegger, man tilpasser seg, man er vant til å måtte ta hensyn til rutetider og det går stort sett veldig greit.

Er det dyrt, tidkrevende, vanskelig og generelt sett grusomt å kjøre rundt på billøse folk i tide og utide -si fra! Svarer du alltid ja når du blir bedt om å kjøre får du jo skylde deg selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Koksmamna:

LUKSUSEN ligger ikke i å ha penger til taxi..

Den ligger i å belage seg på andres utgifter og tid!

Jeg betaler tusenvis av kroner i året for å ha bil. Hvorfor skal andre dra nytte av det uten å yte tilbake?

Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg synes ikke man er uansvarlig om man får barn uten å ha sertifikat eller bil.

Også må jeg si; Hjelpes for et samfunn en del her ønsker. Så utrolig smålige folk fremstår når det regnes som et problem at noen av og til spør om å få sitte på i en bil som uansett skal samme vei.

Og takke meg til at jeg har naboer og venner som synes det er hyggelig å bidra, og som hjelper hverandre ved behov. Jeg skjønner jeg er heldig!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Grethe91:

Javel.

Jeg er 40 og fikk første barn når jeg var 20.

Ergo: ung mor?

Skrevet

Ærlig talt.

Det er ikke vanlig å svare at man bare ikke vil ha passasjer.

Se for deg settingen hvor noen spør om skyss og du svarer: Nei, jeg vil kjøre alene....

Da er du bygdas snakkis og er selv ekskludert fa enhver tjenestesirkel.

Det har da ingenting med angst å gjøre. Det har med høflighet å gjøre.

Du ønsker jo ikke å være en del av denne, eller er det slik at andre skal ikke be deg om tjenester, men når det går andre veien så gjelder andre regler?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svarer på den selv.

VAR ung mor.

ER ikke ung mor LENGER.

Ærlig talt.Heg vil ikke ha det på meg ar jeg er SÅ ung som dere.

AnonymBruker
Skrevet

CelticH.

Gjensidighet var cluet. Derav ordet SIRKEL.

Som i : noe som går rundt...

Skrevet

Hun fikk barn som ung. Hun er ung mor. Barnet kan jo nå være 16 år, hun er allikevel UNG mor. For spennet mellom barnets alder og hennes alder ikke akkurat forandrer seg selv om de blir eldre...... Så det er helt mulig å være ung mor og være feks 40 år :)

Takk, det var det jeg ville frem til

AnonymBruker
Skrevet

Men ut i fra ett miljøhensyn, ville det vel også være bedre at mine barn satt på med naboen, som alikevel kjører, enn at de evt. skulle ta en taxi til samme sted i tilegg??

Mvh TS

Anonym poster: 34c6b014a614042a8598576b1de7b4ae

Du misforstår. Jeg mente at når det er deres tur til å kjøre (hvis det går på rundgang), så kan dere f.eks. bruke drosje. Da stiller dere med bil på lik linje med andre foreldre. Uansett vil det være billigere for dere, enn de foreldrene som stiller med egen bil.

• Liker 1
Skrevet

Ikke råd til førerkort, men råd til barn... Eh...

Hørt om prioriteringer?

Skrevet

Grethe91:

Javel.

Jeg er 40 og fikk første barn når jeg var 20.

Ergo: ung mor?

Ja, ung mor. Du var jo ung da du fikk barn? Da er du fremdeles ung mor, selv om du og barnet/barna har blitt eldre.

Skrevet

CelticH.

Gjensidighet var cluet. Derav ordet SIRKEL.

Som i : noe som går rundt...

Ok siden du har så vanskelig for å forstå så får vi finne frem t-skjeen.

1. Jeg skrev at jeg er ung mor, men at jeg ikke er ung lenger. Ung mor vil jeg være hele livet fordi det er en "tittel". Ung vil jeg nok ikke være hele livet på lik linje med alle andre.

2. Hvis jeg passer naboens barn 4 kvelder i året, vederlagsfritt, og spør 2 ganger i året om å få sitte på til foreldremøte og betaler for meg. Da har jeg i dine øyne fortsatt snyltet på naboen?

AnonymBruker
Skrevet

Ok siden du har så vanskelig for å forstå så får vi finne frem t-skjeen.

1. Jeg skrev at jeg er ung mor, men at jeg ikke er ung lenger. Ung mor vil jeg være hele livet fordi det er en "tittel". Ung vil jeg nok ikke være hele livet på lik linje med alle andre.

2. Hvis jeg passer naboens barn 4 kvelder i året, vederlagsfritt, og spør 2 ganger i året om å få sitte på til foreldremøte og betaler for meg. Da har jeg i dine øyne fortsatt snyltet på naboen?

Det får bli opp til deg å titulere deg med en vanskelig tolkbar tittel.

Jeg mener fortsatt at det kan skje endringer i livet ditt der du vel endre syn på det p ha sertifikat.Det var jo det som var tema.

Jeg ser deg som en person med en manglende ressurs: Muligheten til å kjøre bil!

• Liker 2
Skrevet

Koksmamna:

LUKSUSEN ligger ikke i å ha penger til taxi..

Den ligger i å belage seg på andres utgifter og tid!

Jeg betaler tusenvis av kroner i året for å ha bil. Hvorfor skal andre dra nytte av det uten å yte tilbake?

Nei, jeg skjønnte jo det da. mente at det var luksosproblem at alle må ha kjørekort om man skal ha unger. men at man må sørge for og altid ha penger til taxi om det skal være krise og komme seg til et viktig sted, da kan man ikke belage seg og stole blint på andre. Med litt planlegging så går det for meg som er helt vant med offentlig transport helt fint. men uten lappen velger jeg jo og bo sentralt. og skulle ungen min i bursdag til noen som bor litt øde, så er jeg sikker på at ungen da kan sitte på med noen som skal i samme selskap, og eventuelt møte dem på veien så dem slipper og kjøre omvei.. sånnt er vi vant med.. og ingen reagerer på det..

Du betaler like mye for og ha bil, om du lar noen du kjenner sitte på av og til, enn om du kjører alene, og det hjelper også på miljøet.

For meg er det et luxsusproblem og ha kjørekortet selv om du har barn, så sant det er tilgang på offentlig transpost. og man har kr til taxi..

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler like mye for og ha bil, om du lar noen du kjenner sitte på av og til, enn om du kjører alene, og det hjelper også på miljøet.

For meg er det et luxsusproblem og ha kjørekortet selv om du har barn, så sant det er tilgang på offentlig transpost. og man har kr til taxi..

My point exactly:

NOEN ANDRE betaler skyssen din:)

• Liker 2
Skrevet

Det får bli opp til deg å titulere deg med en vanskelig tolkbar tittel.

Jeg mener fortsatt at det kan skje endringer i livet ditt der du vel endre syn på det p ha sertifikat.Det var jo det som var tema.

Jeg ser deg som en person med en manglende ressurs: Muligheten til å kjøre bil!

Vanskelig tolkbar tittel? At du ikke skjønner forskjellen på de 3 ordene mor, ung mor og ung, får du nesten ta på din egen kappe.

Ja vel, hvilket syn har jeg på det å ikke ha førekort?

Jeg vil heller ha den manglende ressursen, for jeg kan gjøre noe med det...

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig tolkbar tittel? At du ikke skjønner forskjellen på de 3 ordene mor, ung mor og ung, får du nesten ta på din egen kappe.

Ja vel, hvilket syn har jeg på det å ikke ha førekort?

Jeg vil heller ha den manglende ressursen, for jeg kan gjøre noe med det...

Ikke mye....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men da har vi konkludert med at man mangler en ressurs ihvertfall :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Også må jeg si; Hjelpes for et samfunn en del her ønsker. Så utrolig smålige folk fremstår når det regnes som et problem at noen av og til spør om å få sitte på i en bil som uansett skal samme vei.

Hvilket samfunn tenker du at vi ønsker (vi som misliker snyltere)? Jeg er lei av er folk som ikke ser seg råd til sertifikat/bil, men som tar andre folk for gitt. Ønsker du et samfunn der folk som ikke har lyst til å kjøre på andre, bør føle seg forpliktet til det. Hvis ikke blir man uthengt som "persilleblad" e.l. Er det et slikt samfunn du ønsker? Jeg ønsker bl.a. et samfunn der man bidrar, har respekt for hverandre, og lar være å utnytte andre (bare fordi man kan). Det typiske er at de folkene jeg kjenner, som ikke ser seg råd til sertifikat/bil, heller ikke er så spandable i andre situasjoner. Håper at de jeg vet om ikke representerer flertallet. Håper at dere som ikke har bil, f.eks. av og til stiller med drosje e.l. slik at dere også kan "kjøre".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...