AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #21 Skrevet 9. april 2013 Jeg kan ikke fatte hvorfor du vil tillate andre mennesker å dømme dine valg på denne måten. "Burde vi ikke fått barn" - seriøst, er dette noe andre skal få bestemme? Du vet vel selv hva slags forutsetninger du har for å bli og være en god forelder for barna dine, og det er ingen andre som kan bestemme om du må kjøre bil. Anonym poster: b0ae0b279322ed230c99e21b9f7cdd31 1
Gjest Skrevet 9. april 2013 #22 Skrevet 9. april 2013 JuliaLawless: Da må man altså belaste andre som har sørget for seg... Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Det er snakk om hvis det er krisesituasjon og barnet må fort til lege.Kunne like gjerne skjedd om foreldre med førerkort hadde tatt seg et glass vin og derfor ikke kunne kjøre. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #23 Skrevet 9. april 2013 Nei,synes ikke det er uansvarlig. Er et av barna så syke at det er HELT krise,da ringer man jo etter ambulanse.Er det ikke så krise,da kan man ta taxi eller få naboer/familie/venner til å kjøre. Jeg mente hvis det er helt krise og man må på legevakten med barnet f.eks.IKKE om man skal i butikken,på trening og slike ting Du skrev noe annet først (se over)... Har man ikke selv råd til sertifikat/bil, bør man ha en veldig høy terskel for å be andre om slikt.Skulle det likevel skje bør man betale veldig godt - reelle bilkostnader + bensin, samt betale for tiden man stjeler fra andre.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #24 Skrevet 9. april 2013 Det er snakk om hvis det er krisesituasjon og barnet må fort til lege.Kunne like gjerne skjedd om foreldre med førerkort hadde tatt seg et glass vin og derfor ikke kunne kjøre. Men foreldre drikker vin en sjelden gang. Har du ikke sertifikat er du potensielt en som er alltid avhengig av andres tjenester på område. Hva når poden skal spille fotballturnering rundt om i fylket? -Alltid de andre foreldrene som skal kjøre. Jeg mener man mangler en vesentlig ressurs ved ikje å ha sertifikat. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 6
Rosalie Skrevet 9. april 2013 #25 Skrevet 9. april 2013 Jeg har vokst opp på landet, og foreldrene til ei av jentene jeg vokste opp med hadde ikke lappen. Det var virkelig ikke noe stort problem. Hun tok seg frem på sykkel og sparkstøtting året rundt. Vi spilte på samme håndball- og fotballag, og siden hun ikke hadde foreldre som kunne kjøre på kamper, så hadde hun draktvask oftere enn resten. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #26 Skrevet 9. april 2013 Jeg har vokst opp på landet, og foreldrene til ei av jentene jeg vokste opp med hadde ikke lappen. Det var virkelig ikke noe stort problem. Hun tok seg frem på sykkel og sparkstøtting året rundt. Vi spilte på samme håndball- og fotballag, og siden hun ikke hadde foreldre som kunne kjøre på kamper, så hadde hun draktvask oftere enn resten. Godt hun hadde deres foreldre da. Hvis alle på bygda der tenkte som hennes foreldre hadde de ihvertfall ikke skapt noen nye bidrag til idrettene I god dugnadsånd straffer jo ikke andre barnet det gjelder.Det er foreldrene som tvinger de ut i den tidvis ydmyke situasjonen ved å alltid være den som må tigge skyss. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 2
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #27 Skrevet 9. april 2013 Dette har jeg opplevd mye. Det å være den som likevel kjører....Hva med fordeling. Jeg har et par venninner uten sertifikat og de blir absolutt en belastning for meg tidvis.De ser ikke verdien av min tid og min bil utover at jeg er lett tilgjengelig. Her er det en time til legevakt og dårlige bussforbindelser. I det man feks skal lete etter en ungdom som har stukket av på fest natt til 1. Mai er man sjanseløs her uten lappen. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Ære være deg. Har også opplevd det i nær familie, og sitter igjen med inntrykk av at de som ikke har opplevd hva bil egentlig koster, tar lett på å utnytte andre. Håper jeg tar feil.
Gjest Gunn Skrevet 9. april 2013 #28 Skrevet 9. april 2013 Jeg syns det er uansvarlig, mest fordi dere ikke har skaffet penger/ og energi til å gjøre det. Når barna deres begynner på fotball/håndball vil dere bli avhengig av andre. Det samme om barnet skal i bursdag som ikke ligger i nærheten. (dette er bare eksempler) Hvorfor ordnet dere ikke ting som førerkort og økonomi før dere fikk barn? Herre min hatt, Skjønner virkelig ikke hvordan du klarer å påstå at de uansvarlige, det er ikke pålagt at man skal ha sertifikatet for å få barn, det går da vel busser, vi bor i Norge, ikke i bushen!
Rotemor Skrevet 9. april 2013 #29 Skrevet 9. april 2013 (endret) Ære være deg. Har også opplevd det i nær familie, og sitter igjen med inntrykk av at de som ikke har opplevd hva bil egentlig koster, tar lett på å utnytte andre. Håper jeg tar feil. Jeg tror dessverre du ha rett Edit:trykket før jeg hadde skrevet ferdig her....Jeg har samme erfaring. Juleshopping, ikea alt sånt betaler jeg i realiteten tusenvis av kroner for å kunne gjøre enkelt.For venninnen min er det gratis for hun "bare sitter på". Hun betaler bensin men det er ikke poenget!!! Endret 9. april 2013 av Rotemor 1
Gjest Skrevet 9. april 2013 #30 Skrevet 9. april 2013 Du skrev noe annet først (se over)... Har man ikke selv råd til sertifikat/bil, bør man ha en veldig høy terskel for å be andre om slikt.Skulle det likevel skje bør man betale veldig godt - reelle bilkostnader + bensin, samt betale for tiden man stjeler fra andre. Ser nå at jeg formulerte meg dårlig i det innlegget ja Det jeg mente var at om det ikke var så krise at man trengte sykebil,men allikevel måtte fort til lege/legevakt.(Men det var ikke så godt for deg å vite ) 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #31 Skrevet 9. april 2013 Jeg kjenner faktisk 2 familier som ikke kjører bil der 2 generasjon nå er godt voksne. Det som også kjennetegner familiene er at ingen jobber og alle leier boligene sine. I disse gitte eksemplene er det en klar sammenheng mellom å vokse opp uten materielle goder og å mangle evnen til å anskaffe det selv.Altså sosialarven. Tror dere det gjelder for andre her uten lappen? Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #32 Skrevet 9. april 2013 Ser nå at jeg formulerte meg dårlig i det innlegget ja Det jeg mente var at om det ikke var så krise at man trengte sykebil,men allikevel måtte fort til lege/legevakt.(Men det var ikke så godt for deg å vite ) Hvis jeg valgte vekk bil pga økonomi, ville jeg aldri ha spurt andre om å kjøre oss til legevakten. Valget hadde enten vært sykebil (hvis det er akutt) eller drosje (hvis det ikke er akutt). Dessverre er det mange uten sertifikat/bil som ikke har denne terskelen. Jeg misliker at det skal være greitt å belaste andre, når man selv ikke har råd. Det er ikke sikkert andre har råd til å kjøre på "deg" heller. MEN skulle det oppstå en situasjon som gjør det helt nødvendig å spørre andre, betal for bensin + bilkostnader + tidsbruken + helst litt ekstra oppå det for bryderiet. Anonym poster: c5ee8ae5d6a4b1e8512a582c45c5eecd 3
Gjest navnelapp Skrevet 9. april 2013 #33 Skrevet 9. april 2013 Eg levde lenge med to barn og lappen men ikkje bil. For min økonomi var det uråd å kjøpe bil då, og eg tok taxi og kollektivtransport eller sykla. Eg huskar eg skulle gjere eit inngrep på sjukehuset som ligg 500 meter frå der eg bur, og legen spurte om eg skulle ha rekvisisjon på taxi. Nei, eg syklar, sa eg. Då gapte han, det var tydelegvis ikkje vanleg. Så lenge ein bur nokolunde sentralt så klarer ein seg fint utan bil viss ein har barn. Her eg bur er det bilkollektiv og, så ein kan leige bil billig viss ein skal ein tur til IKEA eller liknande. Bur ein i bushen/ute på bygda må ein planlegge litt betre, då er det å ikkje ha bil ei større ulempe, men det er handterleg.
Rotemor Skrevet 9. april 2013 #34 Skrevet 9. april 2013 Eg levde lenge med to barn og lappen men ikkje bil. For min økonomi var det uråd å kjøpe bil då, og eg tok taxi og kollektivtransport eller sykla. Eg huskar eg skulle gjere eit inngrep på sjukehuset som ligg 500 meter frå der eg bur, og legen spurte om eg skulle ha rekvisisjon på taxi. Nei, eg syklar, sa eg. Då gapte han, det var tydelegvis ikkje vanleg. Så lenge ein bur nokolunde sentralt så klarer ein seg fint utan bil viss ein har barn. Her eg bur er det bilkollektiv og, så ein kan leige bil billig viss ein skal ein tur til IKEA eller liknande. Bur ein i bushen/ute på bygda må ein planlegge litt betre, då er det å ikkje ha bil ei større ulempe, men det er handterleg. Du har lappen og det er det viktige 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #35 Skrevet 9. april 2013 TS Takk for mange svar. Vi bor i Oslo, så heldigvis har vi gode kollektivmuligheter generelt! Klart jeg har tenkt MYE på fremtiden for ungene, siden det virker som "alle" foreldre er taxisjafører om dagen... Dette plager meg jo selvfølgelig en god del, men jeg håper ungene begynner på idretter e.l som det er mulig å komme seg på med kollektivt. Ellers er jeg absolutt villig til å betale andre, hvis barna får sitte på med dem, evt. ta litt ekstra dugnad. Det er stor forskjell på å ha råd til å betale 50 000 for lappen på kort tid, og det det å ha barn, der kommer offte utgiftene litt mer spredt... Og drift av bil koster enormt MYE. Og at mannen ikke tar lappen, er nok mest fordi synet hans ikke er godkjent, og ingen vil vel ha en halvblind sjafør på veien?? (lønner seg å lese hele innlegget før man svarer) Faktisk tok jeg bussen med rier til begge fødslene mine, så jeg er vandt med å klare meg på genhånd i mange tilfeller. For meg var rett og slett leilighet og barn viktigere enn lappen, men bli jo usikker når jeg får høre at jeg er usansvarlig ovenfor barna.... Anonym poster: 34c6b014a614042a8598576b1de7b4ae
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #36 Skrevet 9. april 2013 TS ..... Klart jeg har tenkt MYE på fremtiden for ungene, siden det virker som "alle" foreldre er taxisjafører om dagen... Dette plager meg jo selvfølgelig en god del, men jeg håper ungene begynner på idretter e.l som det er mulig å komme seg på med kollektivt. Ellers er jeg absolutt villig til å betale andre, hvis barna får sitte på med dem, evt. ta litt ekstra dugnad. Anonym poster: 34c6b014a614042a8598576b1de7b4ae Hvis dette blir faste ordninger, så ikke ta for gitt at det er nok å betale andre foreldre eller ta litt ekstra dugnad. Noen foreldrene kan godta det, mens andre kan mislike at de stiller med bilhold, og dere ikke yter det samme tilbake. Jeg synes dere, hvis det blir aktuelt, bør vurdere å stille med drosje, de gangene det er deres tur å kjøre. Dere vil likevel slippe billigere unna med bilholdet, enn de andre foreldrene. Anonym poster: c5ee8ae5d6a4b1e8512a582c45c5eecd 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #37 Skrevet 9. april 2013 Hvis dette blir faste ordninger, så ikke ta for gitt at det er nok å betale andre foreldre eller ta litt ekstra dugnad. Noen foreldrene kan godta det, mens andre kan mislike at de stiller med bilhold, og dere ikke yter det samme tilbake. Jeg synes dere, hvis det blir aktuelt, bør vurdere å stille med drosje, de gangene det er deres tur å kjøre. Dere vil likevel slippe billigere unna med bilholdet, enn de andre foreldrene. Anonym poster: c5ee8ae5d6a4b1e8512a582c45c5eecd Jeg er helt enig med det å da ta drosje. Vi må kjøre barna til trening på en skole langt borte fordi de ikke fikk plass og tid i gymsalen hos oss.De går i første klasse og må kjøres.Det er ingen god bussforbindelse. Vi er rundt 4 stk som veksler på å bringe/hente. Jeg ville blitt irritert hvis det alltid var jeg som skulle gjennom denne runden: A: hente barna hjemme (BARE hver uke) B: sørge for at de andre barna fikk rett utstyr på seg C:stå parat i tilfelle skade D: sørge for skift/rett tøy tilbake E: BARE slippe de av hjemme etterpå. Alternativt ha et mindre barn pga mor uten lappen da skal være med.... Jeg stiller mer enn gjerne opp, men av frivillighet og ikke tvang som jeg da lett ville følt. Dersom vi brått bestemmer oss for å droppe trening pga slitent barn feks ville jeg tildels stå ansvarlig ovenfor den eller de som pleier å sitte på dersom vanen ar etablert og lille Ole vill kunne si at han ikke fikk dratt på trening fordi Per ikke skulle....jaja, point taken;) Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 3
Chloe- Skrevet 9. april 2013 #38 Skrevet 9. april 2013 Jeg er helt enig med det å da ta drosje. Vi må kjøre barna til trening på en skole langt borte fordi de ikke fikk plass og tid i gymsalen hos oss.De går i første klasse og må kjøres.Det er ingen god bussforbindelse. Vi er rundt 4 stk som veksler på å bringe/hente. Jeg ville blitt irritert hvis det alltid var jeg som skulle gjennom denne runden: A: hente barna hjemme (BARE hver uke) B: sørge for at de andre barna fikk rett utstyr på seg C:stå parat i tilfelle skade D: sørge for skift/rett tøy tilbake E: BARE slippe de av hjemme etterpå. Alternativt ha et mindre barn pga mor uten lappen da skal være med.... Jeg stiller mer enn gjerne opp, men av frivillighet og ikke tvang som jeg da lett ville følt. Dersom vi brått bestemmer oss for å droppe trening pga slitent barn feks ville jeg tildels stå ansvarlig ovenfor den eller de som pleier å sitte på dersom vanen ar etablert og lille Ole vill kunne si at han ikke fikk dratt på trening fordi Per ikke skulle....jaja, point taken;) Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Enig. Men uansett om en taxi eller "naboen" står for bil vil B-D kun oppfylles ved at forelderen alikevel blir med - altså på bekostning av en plass i bilen.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #39 Skrevet 9. april 2013 Enig. Men uansett om en taxi eller "naboen" står for bil vil B-D kun oppfylles ved at forelderen alikevel blir med - altså på bekostning av en plass i bilen. Ja, men den største forskjell blir likevel hyppigheten. Jeg tar gjerne a-e hver 3-4 uke.synes det kan være litt gøy.Men liker godt de nesten to timene i badekaret e.l når det ikke er min tur Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae
Jens Skrevet 9. april 2013 #40 Skrevet 9. april 2013 Herregud, dette er jo bare tull. Det er noen som mener at man skal være i konstant alarmberedskap når man har barn - man skal ikke drikke alkohol, alltid ha tilgang på bil, ikke være for langt unna sykehus osv. Man skal liksom sitte helt ytterst på stolen, klar til å sprette opp hvis ungen skulle vise en antydening til å miste balansen et øyeblikk. Jeg skjønner ikke hvordan foreldre med sånn katastrofetenking klarer å nye det å vøre foreldre. Det går vell mer på det at det noen ganger er helt umulig å få til to ting på en gang hvis man ikke har bil. Med to barn hvor begge har aktiviteter/venner klarer jeg såvidt å få dem begge der de skal være til enhver tid. Uten bil hadde det gjort at barna måtte kutte ut mye sosialt. Det syns jeg ikke noe om. Jeg har venninner som ikke har hatt lappen da de hadde små barn. Det gikk greit da, men de har måttet kaste inn håndkleet når barna har blitt større, da de har sett at det ikke har gått. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå