Jens Skrevet 9. april 2013 #41 Skrevet 9. april 2013 TS Takk for mange svar. Vi bor i Oslo, så heldigvis har vi gode kollektivmuligheter generelt! Klart jeg har tenkt MYE på fremtiden for ungene, siden det virker som "alle" foreldre er taxisjafører om dagen... Dette plager meg jo selvfølgelig en god del, men jeg håper ungene begynner på idretter e.l som det er mulig å komme seg på med kollektivt. Ellers er jeg absolutt villig til å betale andre, hvis barna får sitte på med dem, evt. ta litt ekstra dugnad. Det er stor forskjell på å ha råd til å betale 50 000 for lappen på kort tid, og det det å ha barn, der kommer offte utgiftene litt mer spredt... Og drift av bil koster enormt MYE. Og at mannen ikke tar lappen, er nok mest fordi synet hans ikke er godkjent, og ingen vil vel ha en halvblind sjafør på veien?? (lønner seg å lese hele innlegget før man svarer) Faktisk tok jeg bussen med rier til begge fødslene mine, så jeg er vandt med å klare meg på genhånd i mange tilfeller. For meg var rett og slett leilighet og barn viktigere enn lappen, men bli jo usikker når jeg får høre at jeg er usansvarlig ovenfor barna.... Anonym poster: 34c6b014a614042a8598576b1de7b4ae Du er ikke uansvarlig, men det blir nok etter hvert ekstremt upraktisk. Tenk når ungene begynner å fly på fest og foreldrene rulerer på å hente. Tenk hvis ungene begynner på sport etc.. helt andre steder. Vår sønn spiller f.eks fotball som alle andre gutter på hans alder. Fotballcupene er rundt omkring i Oslo, og det er OFTE. Hadde vært ekstremt upraktisk å måtte busse rundt med lillesøster på slep.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #42 Skrevet 9. april 2013 Jeg kjenner faktisk 2 familier som ikke kjører bil der 2 generasjon nå er godt voksne. Det som også kjennetegner familiene er at ingen jobber og alle leier boligene sine. I disse gitte eksemplene er det en klar sammenheng mellom å vokse opp uten materielle goder og å mangle evnen til å anskaffe det selv.Altså sosialarven. Tror dere det gjelder for andre her uten lappen? Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Jeg kan ikke svare for andre, men jeg kan svare for meg. Jeg har ikke lappen, mine foreldre har aldri hatt lappen.. mange av foreldrene til de jeg vokste opp sammen med hadde heller ikke bil eller lappen. Jeg vokste opp på Frogner i Oslo, ellers kjent som et overklassested hvor større andel av beboerene har høy utdannelse og kommer fra gamle penger (ihvertfall da jeg vokste opp.. nå er det kanskje litt mer innflyttere). Spørsmålet er om fordi jeg har naturlig mye penger og god kjøpekraft.. er jeg da en bedre og mer ansvarsfull forelder enn andre? Vil mitt barn bli en borger som gir mer verdi og ressurs til samfunnet grunnet min formue ? Sorry, måtte bare.. for jeg har sett meg SÅ lei på denne ovenifra og nedad holdning av folk her! Anonym poster: 9b022a5906594c235e066474bfeeb5ce 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #43 Skrevet 9. april 2013 Spørsmålet er om fordi jeg har naturlig mye penger og god kjøpekraft.. er jeg da en bedre og mer ansvarsfull forelder enn andre? Vil mitt barn bli en borger som gir mer verdi og ressurs til samfunnet grunnet min formue ? Sorry, måtte bare.. for jeg har sett meg SÅ lei på denne ovenifra og nedad holdning av folk her! Anonym poster: 9b022a5906594c235e066474bfeeb5ce Svar på alle spm:absolutt ikke!! Hvorfor trekker du inn det? Jeg forstår ikke sammenhengen mellom innlegg og svar. Men det er ingenting som tilsier at barna dine vil bli bedre borgere. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #44 Skrevet 9. april 2013 Jeg kan ikke svare for andre, men jeg kan svare for meg. Jeg har ikke lappen, mine foreldre har aldri hatt lappen.. mange av foreldrene til de jeg vokste opp sammen med hadde heller ikke bil eller lappen. Jeg vokste opp på Frogner i Oslo, ellers kjent som et overklassested hvor større andel av beboerene har høy utdannelse og kommer fra gamle penger (ihvertfall da jeg vokste opp.. nå er det kanskje litt mer innflyttere). Spørsmålet er om fordi jeg har naturlig mye penger og god kjøpekraft.. er jeg da en bedre og mer ansvarsfull forelder enn andre? Vil mitt barn bli en borger som gir mer verdi og ressurs til samfunnet grunnet min formue ? Sorry, måtte bare.. for jeg har sett meg SÅ lei på denne ovenifra og nedad holdning av folk her! Anonym poster: 9b022a5906594c235e066474bfeeb5ce Sertifikatet er vel ikke noe overklassefenomen. Om du kjører en Volvo 240 eller en Mercedes AMG til fotballtrening er vel revnende likegyldig i denne diskusjonen som omhandler bil vs. null bil. Anonym poster: 5a4b142e246ad00707dd9fc6762f5afc 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #45 Skrevet 9. april 2013 Sertifikatet er vel ikke noe overklassefenomen. Om du kjører en Volvo 240 eller en Mercedes AMG til fotballtrening er vel revnende likegyldig i denne diskusjonen som omhandler bil vs. null bil. Anonym poster: 5a4b142e246ad00707dd9fc6762f5afc Takk. Tåpelig innblanding. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 1
Gjest navnelapp Skrevet 9. april 2013 #46 Skrevet 9. april 2013 Heldigvis treng ikkje alle barn gå på fotball. Vi køyrer aldri barna på noko, dei går på masse aktivitetar, men dei er i nabolaget, og dei syklar eller brukar månadskortet sitt. Dei gjekk saman med vennar til og frå korps o.l. frå dei var sju-åtte år. Det er veldig lite køyring av barn i vårt nabolag. 2
Celtic Heart Skrevet 9. april 2013 #47 Skrevet 9. april 2013 Uff, enda ett eksempel på hvor dårlig mor jeg er. Ikke bare er jeg ung mor, men jeg har ikke lappen heller, og på toppen av alt bor jeg på bygda. Jeg er selv oppvokst på bygda med en mor uten førekort. Hadde sykkel og spark og 2 friske ben å gå på. Jeg spilte fotball og syklet gjerne 4 mil pr vei for å dra på fotballkamp, var ikke noe problem det. Nettopp fordi jeg vokste opp uten at det var bil i familien, ser jeg ikke noe problem i at jeg ikke har lappen. Det er upraktisk som fy, men ikke noe problem. Eneste gangen jeg spør om skyss, er når jeg vet at andre skal avgårde, f.eks foreldremøter, men betaler alltid for meg. Nå har faren her i huset lappen, ergo kommer ungene seg på fritidsaktiviteter ol, hvis det ikke går busser. Hadde ikke han hatt lappen, hadde vi ikke bodd slik vi bor nå. Synes ikke man er uansvarlig forelder om man ikke har førekort.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #48 Skrevet 9. april 2013 Uff, enda ett eksempel på hvor dårlig mor jeg er. Ikke bare er jeg ung mor, men jeg har ikke lappen heller, og på toppen av alt bor jeg på bygda. Jeg er selv oppvokst på bygda med en mor uten førekort. Hadde sykkel og spark og 2 friske ben å gå på. Jeg spilte fotball og syklet gjerne 4 mil pr vei for å dra på fotballkamp, var ikke noe problem det. Nettopp fordi jeg vokste opp uten at det var bil i familien, ser jeg ikke noe problem i at jeg ikke har lappen. Det er upraktisk som fy, men ikke noe problem. Eneste gangen jeg spør om skyss, er når jeg vet at andre skal avgårde, f.eks foreldremøter, men betaler alltid for meg. Nå har faren her i huset lappen, ergo kommer ungene seg på fritidsaktiviteter ol, hvis det ikke går busser. Hadde ikke han hatt lappen, hadde vi ikke bodd slik vi bor nå. Synes ikke man er uansvarlig forelder om man ikke har førekort. Så lenge en i husholdningen har lappen stiller det seg anderledes. Men ettersom du selv ikke har lappen og ikke din mor er jo det et velkjent mønster. Mine venninner uten lappen har også mødre uten lappen! Ettersom du er ung vil du nok se at behovet øker med tiden.Det er feks begrensninger ift arbeid og arbeidsplasser. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 4
Gjest Errata Skrevet 9. april 2013 #49 Skrevet 9. april 2013 Lurer bare på om dere som sier det er uansvarlig å ikke ha lappen/bil også syns det er uansvarlig om en av foreldrene for eksempel jobber i en slik turnus at de ikke har mulighet til å kjøre til trening ol. Og folk som av medisinske grunner ikke kan kjøre bil, de bør vel i hvertfall ikke få barn? Også syns jeg i grunn det er merkelig at alle må kjøre ungene overalt. Jeg er vokst opp på bygda, men kunne likevel fint gå til fotballtrening og skole, og legevakten lå sånn midt i mellom, så vi ble aldri kjørt noe sted selv om vi hadde bil i familien. Skulle jeg til venner lenger unna i bursdag tok vi bussen, som regel avtalte vi å ta bussen flere sammen når vi var yngre. Og nå som jeg bor midt i byen, har jeg ikke benyttet meg av bil siden vi flyttet - da lånte vi en flyttebil siden samboer har lappen, men vi kunne fint betalt for en bil med sjåfør om det var det. Får vi barn, så blir det sykkel og buss på de om de ikke kan nøye seg med alle tilbudene som finnes innen en halvtimes gangavstand. For ikke å si hvor mye drosje jeg kan kjøre for det det koster å ha bil og parkering midt i byen. 6
Celtic Heart Skrevet 9. april 2013 #50 Skrevet 9. april 2013 Så lenge en i husholdningen har lappen stiller det seg anderledes. Men ettersom du selv ikke har lappen og ikke din mor er jo det et velkjent mønster. Mine venninner uten lappen har også mødre uten lappen! Ettersom du er ung vil du nok se at behovet øker med tiden.Det er feks begrensninger ift arbeid og arbeidsplasser. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Jeg kommer meg fint til og fra jobb uten førekort jeg, og har gjort det i alle år. Og nøyaktig hvor gammel må man være før man kan si at livet uten lappen er problemfritt? 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #51 Skrevet 9. april 2013 Lurer bare på om dere som sier det er uansvarlig å ikke ha lappen/bil også syns det er uansvarlig om en av foreldrene for eksempel jobber i en slik turnus at de ikke har mulighet til å kjøre til trening ol. Og folk som av medisinske grunner ikke kan kjøre bil, de bør vel i hvertfall ikke få barn? Også syns jeg i grunn det er merkelig at alle må kjøre ungene overalt. Jeg er vokst opp på bygda, men kunne likevel fint gå til fotballtrening og skole, og legevakten lå sånn midt i mellom, så vi ble aldri kjørt noe sted selv om vi hadde bil i familien. Skulle jeg til venner lenger unna i bursdag tok vi bussen, som regel avtalte vi å ta bussen flere sammen når vi var yngre. Og nå som jeg bor midt i byen, har jeg ikke benyttet meg av bil siden vi flyttet - da lånte vi en flyttebil siden samboer har lappen, men vi kunne fint betalt for en bil med sjåfør om det var det. Får vi barn, så blir det sykkel og buss på de om de ikke kan nøye seg med alle tilbudene som finnes innen en halvtimes gangavstand. For ikke å si hvor mye drosje jeg kan kjøre for det det koster å ha bil og parkering midt i byen. A:det er ingen sammenheng mellom å jobb turnus og ikke ha sertifikat. B:Folk som av medisinske årsaker ikke kan kjøre har ikke valgt dette, og har dermed belegg for å benytte alt.løsninger C:Det finnes heller ingen sammenheng mellom å kjøre barna overalt og å ha muligheten til å kjøre ved behov(kjøre selv for å kunne ta et arbeid for å forsørge barna og likevel rekke å hente de feks........) Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #52 Skrevet 9. april 2013 CelticH: Det er barnslig å forlange at et slikt behov skal være aldersspesifikt Men dess lenger man har levd, dess flere svingninger i livet har man opplevd. Er du ikke enig i det? Hvor du skal bo og jobbe reguleres av tilgjengelighet mellom de to stedene i tillegg til andre steder du har behov for å ferdes. Se for deg at du blir alenemor i full jobb og barnehage og jobb er i hver sin retning og bussen går hver halve time. Det vil ikke gå. Folk faller lettere ut av arb.liv dersom mulighetene begrenses.Ikke bare av bil selvfølgelig, men det kan være en viktig faktor. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #53 Skrevet 9. april 2013 Vi har bodd i Oslo med barn, og der hadde jeg fint klart meg uten bil. Bussene gikk hele tiden. Nå har vi flyttet til et sted uten kollektivtrafikk så her er det umulig uten bil. Det er ikke uansvarlig, men ganske dumt å bo sånn vi gjør nå uten bil. I Oslo derimot er det null problem og verken dumt eller uansvarlig, men tar noen ganger litt mer tid og planlegging. Anonym poster: 6b6f508188d59a0023301f207cbcf1cb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #54 Skrevet 9. april 2013 Vi har bodd i Oslo med barn, og der hadde jeg fint klart meg uten bil. Bussene gikk hele tiden. Nå har vi flyttet til et sted uten kollektivtrafikk så her er det umulig uten bil. Det er ikke uansvarlig, men ganske dumt å bo sånn vi gjør nå uten bil. I Oslo derimot er det null problem og verken dumt eller uansvarlig, men tar noen ganger litt mer tid og planlegging. Anonym poster: 6b6f508188d59a0023301f207cbcf1cb Det er anderledes i storby ja. Debatten går på å ha lappen først og fremst. Ikke bil. Du er jo da et godt eksempel på hvordan livet og behovene endrer seg. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #55 Skrevet 9. april 2013 Lurer bare på om dere som sier det er uansvarlig å ikke ha lappen/bil også syns det er uansvarlig om en av foreldrene for eksempel jobber i en slik turnus at de ikke har mulighet til å kjøre til trening ol..... Jeg synes ingen av delene er uansvarlig, men man bør ikke legge opp livet sitt på en slik måte at andre foreldre må ta ansvar for "ditt" barn. Hvis man har en turnus, som gjør at man aldri får følge opp barnet sitt i forhold til aktiviteter, bør man gjøre noe med situasjonen.
Celtic Heart Skrevet 9. april 2013 #56 Skrevet 9. april 2013 CelticH: Det er barnslig å forlange at et slikt behov skal være aldersspesifikt Men dess lenger man har levd, dess flere svingninger i livet har man opplevd. Er du ikke enig i det? Hvor du skal bo og jobbe reguleres av tilgjengelighet mellom de to stedene i tillegg til andre steder du har behov for å ferdes. Se for deg at du blir alenemor i full jobb og barnehage og jobb er i hver sin retning og bussen går hver halve time. Det vil ikke gå. Folk faller lettere ut av arb.liv dersom mulighetene begrenses.Ikke bare av bil selvfølgelig, men det kan være en viktig faktor. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Jeg hevdet ikke at det var aldersbetinget, du gjorde det. Jeg skrev at jeg var ung mor, ikke at jeg var ung pr dags dato, hvilket du gikk ut fra at jeg var. Barnehagen var vi ferdig med for lenge siden, guttene her går i 6. og 7.klasse. Men da vi hadde barnehagebarn jobbet jeg fullt, bussen gikk bare hver time og det gikk helt fint, og det ville det gjort om jeg hadde vært alene med de også. Jeg VET hvordan det er å leve uten bil og førekort, og sier fortsatt at det er upraktisk, men ikke ett problem.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #57 Skrevet 9. april 2013 ... Eneste gangen jeg spør om skyss, er når jeg vet at andre skal avgårde, f.eks foreldremøter, men betaler alltid for meg. Er du helt sikker på at det er greitt for de? Og da mener jeg helt sikker, ikke bare noe du tror... Jeg skulle ønske at folk uten sertifikat/bil hadde høyere terskel for å spørre om skyss. Jeg kjører selv, og hadde blitt irritert om enkelte foreldre hadde spurt meg - uansett betaling. Har lite lyst å kjøre på andre jeg ikke kjenner så godt. Man skal ikke ta for gitt at andre har lyst til å gi deg skyss. Vurder heller å ta drosje neste gang, da slipper du å være til byrde for andre. Anonym poster: c5ee8ae5d6a4b1e8512a582c45c5eecd 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #58 Skrevet 9. april 2013 Det spørs hvor man bor. Jeg hadde en venninne hvor foreldrene ikke hadde bil eller førerkort, de syklet eller gikk. Det var aldri noe problem. Men vi bodde på et lite sted hvor det gikk helt fint å sykle eller gå for å komme seg rundt. Her hvor jeg bor nå hadde det aldri gått om jeg ikke hadde hatt lappen, dårlig kollektivtilbud og lange avstander med barnehage og jobb i hver sin retning. Det er ikke uansvarlig å ikke ha lappen, men det kan være upraktisk. Anonym poster: 03d81306103afa74c7b362be1ef9849b
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #59 Skrevet 9. april 2013 Jeg hevdet ikke at det var aldersbetinget, du gjorde det. Jeg skrev at jeg var ung mor, ikke at jeg var ung pr dags dato, hvilket du gikk ut fra at jeg var. Barnehagen var vi ferdig med for lenge siden, guttene her går i 6. og 7.klasse. Men da vi hadde barnehagebarn jobbet jeg fullt, bussen gikk bare hver time og det gikk helt fint, og det ville det gjort om jeg hadde vært alene med de også. Jeg VET hvordan det er å leve uten bil og førekort, og sier fortsatt at det er upraktisk, men ikke ett problem. Du skrev ER ung mor. Det var altså ikke noe jeg fant opp. Og utifra det ligger feilen hos deg. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #60 Skrevet 9. april 2013 Nei, ikke uansvarlige, men kanskje heller frekke eller egoistiske hvis dere i tide og utide ber andre foreldre om skyss. Jeg ser at enkelte tenker det er greitt å spørre, bare man betaler eller stiller opp mer på dugnad e.l. Husk at det er ingen som har anskaffet seg bil, for å kjøre på dere eller barna deres. Det er heller ikke en rolle flertallet har lyst å ha: Sjåfør for de som ikke vil/kan betale for egen bil. Spørsmål om skyss bør kun komme helt unntaksvis, og da bør det være "krise".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå