Gå til innhold

Uansvarlige foreldre?

Fremhevede innlegg

Gjest Ansvar
Skrevet

Ærlig talt, dette er en diskusjontråd, jeg har da like stor rett til å mene hva folk bør gjøre, som alle som påpeker at TS må ha lappen.

De uten sertifikat lærer hvertfall ikke noe ansvar hvis ingen sier dem imot - i det virkelige liv. Hva folk sier på KG hjelper ikke en døyt. Det var et velmenende råd, at du bør ta vare på deg selv i stedetfor å kjøre rundt på gud og hvermann - for det er faktisk ikke normalt.

Du må selvfølgelig selv vurdere om det er realistisk av deg å si nei til andres krav, men du kan ikke bli fornærmet på noen som mener at du skal ta hensyn til deg selv når du blir utnyttet! Det henger ikke på greip.

Jeg kjører ikke rundt på noen, men reagerte på svaret ditt over.
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fornekter ikke at det å ha førerkort er en kompetanse. Jeg mener bare at det ikke er en nødvendig kompetanse for å kunne være en ansvarlig forelder.

Og forresten, tror du alle som ikke har førerkort har det slik fordi de ikke vil/har råd til å ta lappen? Du kan ikke tenke deg at noen ikke har førerkort av ulike medisinske grunner?

Jeg har vel ikke direkte koblet sertifikat mot uansvarlig forelder.

Jeg mener det på generelt grunnlag er en nødvendig kompetanse å inneha( uansvarlig på generelt grunnlag, gjerne)Barn forsterker argumentet for å inneha kompetansen.

Folk med medisinske årsaker til ikke å kjøre bil har nok tilrettelagt livet sitt ift sine handikapp. Du forstår sikkert at ingen vil de blinde til livs i debatten her.

Ikke ha råd til lappen, men råd til barn...Den holder ikke.

Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae

Skrevet

Mener virkelig folk at "det er grunnleggende kompetanse å kunne kjøre bil"? Har samfunnet forandret seg så mye siden jeg var ung? Jeg og søsknene mine lærte tidlig å bruke buss og tog, og en sjelden gang taxi (faren min sa alltid "drosje"). Skolen lå i gåavstand, vennene mine bodde i nærheten, og de aktivitetene jeg skulle til (som gitarundervisning og bridgeklubb - jeg og makkeren min vant seks whiskyglass hver da han var 14 og jeg 16 :ler:) kom jeg fint fram til med buss og bein. Det har i enkelte tilfeller vært praktisk å ha venner med lappen, men jeg har aldri misbrukt dem: Jeg har betalt for leiebil og bensin og gitt dem en påskjønnelse i tillegg. Det mener jeg er en selvfølge.

Det finnes utrolig mange dårlige foreldre som kan kjøre bil. Det finnes også mange gode foreldre som ikke har lappen. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener virkelig folk at "det er grunnleggende kompetanse å kunne kjøre bil"?

Det finnes utrolig mange dårlige foreldre som kan kjøre bil. Det finnes også mange gode foreldre som ikke har lappen. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Gode og/eller dårlige foreldre var voldsomt bidrag til debatten får en si.

Det er grunnleggende kompetanse å skjære opp maten sin selv også; men det er ikke alle som klarer det.

Håper ingen hevder at de er dårlige foreldre av den grunn.

"Alle" klarer å ta buss. Det er helt irrelevant for debatten.

Skrevet

Gode og/eller dårlige foreldre var voldsomt bidrag til debatten får en si.

Det er grunnleggende kompetanse å skjære opp maten sin selv også; men det er ikke alle som klarer det.

Håper ingen hevder at de er dårlige foreldre av den grunn.

"Alle" klarer å ta buss. Det er helt irrelevant for debatten.

At "alle" klarer å ta buss er ikke irrelevant. Hvis du tar deg bryet med å lese det første innlegget, vil du se at TS spør om det er uansvarlig å ikke kunne kjøre bil når man får barn. Jeg synes ikke at det er det og begrunner det blant annet med at de fleste kan komme dit de vil ved å bruke buss eller bein (vanligvis en kombinasjon). Å sammeligne bilkjøring med å skjære opp maten sin selv, er derimot helt på siden av temaet.

Et lite hjertesukk til slutt: Det var selvsagt Arne Berit som svarte meg. Det er da ikke farlig å poste under brukernavnet sitt i en slik tråd, eller hva?

AnonymBruker
Skrevet

At "alle" klarer å ta buss er ikke irrelevant. Hvis du tar deg bryet med å lese det første innlegget, vil du se at TS spør om det er uansvarlig å ikke kunne kjøre bil når man får barn. Jeg synes ikke at det er det og begrunner det blant annet med at de fleste kan komme dit de vil ved å bruke buss eller bein (vanligvis en kombinasjon). Å sammeligne bilkjøring med å skjære opp maten sin selv, er derimot helt på siden av temaet.

Et lite hjertesukk til slutt: Det var selvsagt Arne Berit som svarte meg. Det er da ikke farlig å poste under brukernavnet sitt i en slik tråd, eller hva?

Hvis dy hadde giddet å lese ditt eget innleg, så ser du at det er du selv som drar det fra uansvarlig til dårlig forelder....

Å kalle noen dårlig forelder gjør jeg ikke meg selv til dommer for.

Anne-Berit? ...

AnonymBruker
Skrevet

Phu, som denne debatten har tatt av...

Føler meg som en mindreverdig slem snylter nå, selv om jeg ALDRI har forventet at noen skal kjøre meg noe som helst sted, og stort sett sitter jeg bare på med noen hvis de spørr om jeg vil sitte på.

Som sagt er jeg vant til å komme meg dit jeg vil, på egenhånd, og tok bussen til sykehuset med rier begge gangene....

Klart man burde ha lappen, men alle er ikke slik stillet at de har 50-70 000 å bruke til dette... Jeg har ingen å øvelseskjøre med, og da blir det voldsomt dyrt!!

Så hvis man mener at "alle" skal ha lappen, bør det blir vesentlig mye billigere, så folk flest har råd!!

Men kjenner at jeg blir litt lei meg, hvis folk ser på meg som en snylter, bare fordi jeg ikke har lappen. Det er faktisk ikke så lett å være fattig i ett rikt land, hvor alle tror at alle andre har råd til det samme som dem!

Mvh TS

Anonym poster: 34c6b014a614042a8598576b1de7b4ae

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Nei, jeg skjønner faktisk ikke tankegangen din her. Jeg skjønner hva du skriver, men at du igjen klarer å legge "skylden igjen" på de med bil/sertifikat for snylternes ansvar, vitner om god evne til "misbruk av retorikk". Håper du ikke tror på det du selv skriver...

Jeg har ikke lagt skylden på noen, jeg har sagt (og nå gjentar jeg meg) at folk må lære seg å ta ansvar for seg selv. Jeg er ganske sikker på at du forstår at det ikke er å legge skylden på noen, hvis du legger godviljen til. Kanskje det hjelper å lese gjennom innleggene en gang til? :)

Men for all del, om du virkelig mener at "du må ta ansvar for ditt eget liv" er ensbetydende med "du har skylda for hvordan alle andres liv påvirker omgivelsene", så kjør på, uansett hvor urimelig det er.

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Men kjenner at jeg blir litt lei meg, hvis folk ser på meg som en snylter, bare fordi jeg ikke har lappen. Det er faktisk ikke så lett å være fattig i ett rikt land, hvor alle tror at alle andre har råd til det samme som dem!

Folk flest ser nok ikke på deg som en snylter. Jeg tror bare at noen folk er vant til at noen billøse snylter, og da er det lett å generalisere det til å gjelde alle uten bil. Man legger rett og slett ikke like godt merke til de som er fornuftige (selv om de skulle være i flertall), for de provoserer jo ingen.

Dessuten, folk flest er ikke på KG, og om de er det gidder de ikke delta i denne kverulerende debatten. Så ta det helt med ro, du blir nok en god forelder! :)

• Liker 1
Gjest Ansvar
Skrevet

Jeg har ikke lagt skylden på noen, jeg har sagt (og nå gjentar jeg meg) at folk må lære seg å ta ansvar for seg selv. Jeg er ganske sikker på at du forstår at det ikke er å legge skylden på noen, hvis du legger godviljen til. Kanskje det hjelper å lese gjennom innleggene en gang til? :)

Men for all del, om du virkelig mener at "du må ta ansvar for ditt eget liv" er ensbetydende med "du har skylda for hvordan alle andres liv påvirker omgivelsene", så kjør på, uansett hvor urimelig det er.

Kan godt sitere hva du skrev:

Ser du ikke ironien i at du beskylder snyltere for å belaste andre, når du selv tilrettelegger for snyltingen?

Du påstår at vi med sertifikat/bil TILRETTELEGGER for snyltingen. Jeg har svart deg at deg kan være mange grunner til at folk ikke sier nei. Og så er det de folkene som sier ja, for at de har lyst til å hjelpe. Du mener altså at de som ja til snylterne, dermed tilrettelegger for dette. En som misbruker retorikk, kan klare å få til en slik konklusjon. De eneste som tilrettelegger for slik snylting, er de som legger opp livet sitt i forhold til å spørre andre om skyss. Det er de som bør lære seg å ta ansvar for seg selv. Ikke de som fra før har gjort det, ved å ha betalt for sertifikat og som fortløpende har utgifter til bilhold. Og når det gjelder "råd til bil". Det er mange som egentlig ikke har råd til det, men det prioriteres på bekostning av annet. (På samme måten som mange som røyker. Den dagen man slutter, så har man egentlig ikke råd til å spare de pengene.)
AnonymBruker
Skrevet

Phu, som denne debatten har tatt av...

Føler meg som en mindreverdig slem snylter nå, selv om jeg ALDRI har forventet at noen skal kjøre meg noe som helst sted, og stort sett sitter jeg bare på med noen hvis de spørr om jeg vil sitte på.

Som sagt er jeg vant til å komme meg dit jeg vil, på egenhånd, og tok bussen til sykehuset med rier begge gangene....

Klart man burde ha lappen, men alle er ikke slik stillet at de har 50-70 000 å bruke til dette... Jeg har ingen å øvelseskjøre med, og da blir det voldsomt dyrt!!

Så hvis man mener at "alle" skal ha lappen, bør det blir vesentlig mye billigere, så folk flest har råd!!

Mvh TS

Anonym poster: 34c6b014a614042a8598576b1de7b4ae

Ingen som ser på de uten sertifikat som snyltere, bare fordi man ikke har sertifikat. De man tenker på som snyltere, er de som legger opp livet sitt i forhold til å spørre andre om skyss - og tar det som en selvfølge. For meg høres det ut som du tar hensyn til andre rundt deg. Men hvis det kommer en dag, der dere blir avhengig av å spørre andre foreldre, så håper jeg at du har denne debatten i bakhodet, og prøver å tilby skyss (drosje) på lik linje med andre foreldre. (Ikke meningen å fortelle hva du skal gjøre, kun et tips: Men om dere har mulighet/råd, kan det være lurt å spare litt "hver" måned, da kan du på sikt kanskje få lappen. Da har dere fjernet i alle fall "et hinder", hvis det senere skulle oppstå et stort behov for bil.).

Anonym poster: c5ee8ae5d6a4b1e8512a582c45c5eecd

• Liker 1
Skrevet

Hvis dy hadde giddet å lese ditt eget innleg, så ser du at det er du selv som drar det fra uansvarlig til dårlig forelder....

Å kalle noen dårlig forelder gjør jeg ikke meg selv til dommer for.

Anne-Berit? ...

Det koker visst ned til ren semantikk og kanskje en form for skinnuenighet. Personlig har jeg vanskelig for å tenke meg at uansvarlige foreldre også er gode foreldre, men jeg kan godt omformulere det jeg skrev: Det finnes altfor mange uansvarlige foreldre, men poenget er ikke om de har lappen eller ikke. Det finnes til og med ansvarlige foreldre som bevisst har latt være å lære seg å kjøre bil.

Jeg skrev forresten ikke Anne-Berit. Jeg kan jo ikke vite om du er mann eller kvinne.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg har vel ikke direkte koblet sertifikat mot uansvarlig forelder.

Jeg mener det på generelt grunnlag er en nødvendig kompetanse å inneha( uansvarlig på generelt grunnlag, gjerne)Barn forsterker argumentet for å inneha kompetansen.

Folk med medisinske årsaker til ikke å kjøre bil har nok tilrettelagt livet sitt ift sine handikapp. Du forstår sikkert at ingen vil de blinde til livs i debatten her.

Ikke ha råd til lappen, men råd til barn...Den holder ikke.

Jepp, jeg har en funksjonshemming som gjør at jeg ikke får lov til å kjøre bil. Jeg har dermed tilrettelagt livet mitt slik at jeg går/sykler/tar buss eller tog når jeg skal noe. Akkurat som alle andre som ikke har førerkort og bil, uavhengig av hvorfor. Det er ingen forskjell på hvorvidt det er medisinske grunner, dårlig råd eller annet som gjør at man ikke kjører bil. Man tilrettelegger livet sitt på akkurat samme måten. Og det går helt fint, både for foreldre og barn.

Når det gjelder "snyltere" - så er det sånn enkelte mennesker dessverre er - helt uavhengig av om de har bil eller ikke. Å snylte på andre har ingenting å gjøre med hvorvidt man har førerkort eller ikke å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...