AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #141 Skrevet 9. april 2013 Å ha bilsertifikat i dag er grunnleggende kunnskap! Det burde vært valgfag på vdg. så vesentlig som det er for ens fremtidsvalg. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Jeg hadde trafikk og bilopplæring som valgfag på vgs, med eksamen og greier, men hadde ikke penger til å ta lappen fordet... Så med de sinnsyke prisene det er i dag, er det faktisk ikke alle som har mulighet til å ta lappen, uansett hvor mye kunnskaper de måtte ha om bilkjøring Mvh TS Anonym poster: 34c6b014a614042a8598576b1de7b4ae
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #142 Skrevet 9. april 2013 I forbindelse med å få barn har vel "alle" innen rimelig tid økonomi til å ta lappen. Såpass med.kompetanseheving bør man kunne kreve av folk som skal/har blitt foreldre. Svær unge vil kanskje måtte vente litt, og graviditeter som kommer brått på vil også utsette prosessen.Men utover det: Get it done! Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 1
Gjest navnelapp Skrevet 9. april 2013 #143 Skrevet 9. april 2013 *grunnleggende kompetanse (rettelse) Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Grunnleggende ferdigheter, for å bruke læreplanspråk. Det kan eg vere einig i, iallfall i distrikta. Men eg er einig med ab over her på eit punkt: Barn bør faktisk ikkje gå på alt. Når same barn går både på fotball, hockey, skikurs og sjakk, og må køyrast til alt, då må ein faktisk begynne å prioritere, på vegne av alle partar. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #144 Skrevet 9. april 2013 Grunnleggende ferdigheter, for å bruke læreplanspråk. Det kan eg vere einig i, iallfall i distrikta. Men eg er einig med ab over her på eit punkt: Barn bør faktisk ikkje gå på alt. Når same barn går både på fotball, hockey, skikurs og sjakk, og må køyrast til alt, då må ein faktisk begynne å prioritere, på vegne av alle partar. Barn bør kunne bli kjørt på legevakten.Ambulansen er ikke alltid ledig. Hvor mye man kjører de hit og dit er ikke relevant for å ha sertifikat Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae 1
Gjest navnelapp Skrevet 9. april 2013 #145 Skrevet 9. april 2013 Barn bør kunne bli kjørt på legevakten.Ambulansen er ikke alltid ledig. Hvor mye man kjører de hit og dit er ikke relevant for å ha sertifikat Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Som eg har sagt tidlegare, å lage ein generell regel om dette for alle passar ikkje. For oss, som bur innanfor ring 2 i Oslo, med to sjukehus innan ein kilometer og åtte taxiselskap som sloss om kundane, treng vi ikkje verken bil eller førarkort. Bur du på landet er det noko anna. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #146 Skrevet 9. april 2013 Som eg har sagt tidlegare, å lage ein generell regel om dette for alle passar ikkje. For oss, som bur innanfor ring 2 i Oslo, med to sjukehus innan ein kilometer og åtte taxiselskap som sloss om kundane, treng vi ikkje verken bil eller førarkort. Bur du på landet er det noko anna. Førerkort trenger man uansett. Du er jo ikke vokst opp innenfor ring 2. Arbeidslivet ditt eller andre behov kan endres for alle. Jeg håper du ønsker for egne barn at de ser nytten av lappen ift å utvide sine muligheter. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae
Gjest navnelapp Skrevet 9. april 2013 #147 Skrevet 9. april 2013 Førerkort trenger man uansett. Du er jo ikke vokst opp innenfor ring 2. Arbeidslivet ditt eller andre behov kan endres for alle. Jeg håper du ønsker for egne barn at de ser nytten av lappen ift å utvide sine muligheter. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Ja, eg kjem sjølvsagt til å oppmuntre barna mine til å ta førarkort, men ikkje for at dei ikkje skal bli ei byrde for andre. Eg vonar dei vert rause som meg, og ikkje ser problemet med at nokon vil sitte på viss ein skal dra på tur saman.
Montefalco Skrevet 9. april 2013 #148 Skrevet 9. april 2013 Godt hun hadde deres foreldre da. Hvis alle på bygda der tenkte som hennes foreldre hadde de ihvertfall ikke skapt noen nye bidrag til idrettene I god dugnadsånd straffer jo ikke andre barnet det gjelder.Det er foreldrene som tvinger de ut i den tidvis ydmyke situasjonen ved å alltid være den som må tigge skyss. Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae Dersom du leste det hun skrev, sto det at de uten bil vasket drakter oftere. For meg er det i alle fall mye hyggeligere å kjøre ungene på cup enn å vaske raktene, så jeg synes ikke hun utnytter de andre foreldrene. 2
Gjest bil Skrevet 9. april 2013 #149 Skrevet 9. april 2013 På hvilken måte blir andre foreldre belastet ved at du kjører kollektivt 99 av 100 ganger? Det har jo helt tatt av hvor mye dagens foreldre kjører rundt på de verdifulle barna sine. Barn kan også lære å kjøre kollektivt, eller begrense aktivitetene sine. Å skaffe bil bare for at barna skal få muligheten til å bli kjørt på fotballtrening ++ 4 ganger i uka er tullete. Hvis jeg selger bilen, og satser på buss (dvs. kjører minst 99 av 100 ganger kollektivt), kan jeg ikke bidra med kjøring av barna og vennene deres, når det er behov. Barna blir aldri kjørt til trening. De sykler eller tar buss. De blir kun kjørt, der det ikke er annet alternativ. Om du finner det tullete at en familie trenger bil, for å kunne være aktivt deltakende i barnas fritidsaktiviteter i helgene, så har du ikke forstått viktigheten av det. Barn trenger foreldre som f.eks. blir med å ser på bortekampene (som i vårt tilfelle ofte innebærer lange kjøreturer med ferje - og da ofte på lørdager og søndager). Og de trenger foreldre som kan kjøre dem og vennene til skibakken om vinteren.
kokkosmamma Skrevet 9. april 2013 #150 Skrevet 9. april 2013 Hva med at dere stiller med drosje av og til, dvs. barnet ditt tar med seg andre barn i drosjen til eller fra bursdagen. På den måten kan dere få bidra på lik linje med de andre foreldrene? Anonym poster: c5ee8ae5d6a4b1e8512a582c45c5eecd om ikke ungen min kan sitte på med noen som likevell skal samme veien med bil, og jeg må stille opp med taxi fordi det ikke er mulig med kollektivt der, så får heller ungen min droppe den bursdagen og heller gjøre noe fint for det barnet en annen dag, det går ann og forklare barn problemet. barn må også lære at ikke alt dreier seg om dem hele tiden. selv må jeg gå 30 min til butikk, og bussen går en gang i timen til byen, her går det helt fint.. samtidig som det er litt slitsomt i lengden, derfor velger vi og flytte mer sentralt.
Shadee Skrevet 9. april 2013 #151 Skrevet 9. april 2013 Ikke uansvarlig, men utrolig upraktisk uten lappen! Ang det å sitte på med andre, der er jeg litt delt! Har kjørt en del på spesielt ei venninne, hun har ikke råd til bil... Nei, det hadde ikke jeg heller hatt om det ikke var fordi jeg hadde billån på den tiden! Det koster så utrolig mye mer enn bensinen å ha bil, tror ikke alle er klar over det! 1
kokkosmamma Skrevet 9. april 2013 #152 Skrevet 9. april 2013 Hvis ungen min brekker armen, og derfor ikke kan delta på trening på 6 uker, så kommer ikke nabobarnet seg på trening på 6 uker heller. Eller forventer dere uten lappen at jeg fortsatt skal kjøre barnet deres på fotballtreningen ? Anonym poster: 978b3eada9f8cb75b1e111544c1033dd uten bil så ville jeg ikke valgt et treningsted som er så øde at det ikke var mulig med kollektivt, da må man prioritere bedre hvor man skl bo. man klarer seg helt fint uten bil 2
Gjest bil Skrevet 9. april 2013 #153 Skrevet 9. april 2013 Hvis jeg selger bilen, og satser på buss (dvs. kjører minst 99 av 100 ganger kollektivt), kan jeg ikke bidra med kjøring av barna og vennene deres, når det er behov. Barna blir aldri kjørt til trening. De sykler eller tar buss. De blir kun kjørt, der det ikke er annet alternativ. Om du finner det tullete at en familie trenger bil, for å kunne være aktivt deltakende i barnas fritidsaktiviteter i helgene, så har du ikke forstått viktigheten av det. Barn trenger foreldre som f.eks. blir med å ser på bortekampene (som i vårt tilfelle ofte innebærer lange kjøreturer med ferje - og da ofte på lørdager og søndager). Og de trenger foreldre som kan kjøre dem og vennene til skibakken om vinteren. Glemte å svare på hvorfor andre foreldre blir belastet, hvis jeg selger bilen min. Da må andre foreldre kjøre barna mine på bortekampene. Andre foreldre må ta med seg barna mine i skibakken osv. Jeg har ingen hensikt å overlate dette til andre foreldrene, da det er mitt ansvar. Derfor beholder jeg bilen - selv om jeg ikke trenger den for å komme meg frem og tilbake til jobb, eller for å handle e.l.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #154 Skrevet 9. april 2013 om ikke ungen min kan sitte på med noen som likevell skal samme veien med bil, og jeg må stille opp med taxi fordi det ikke er mulig med kollektivt der, så får heller ungen min droppe den bursdagen og heller gjøre noe fint for det barnet en annen dag, det går ann og forklare barn problemet. barn må også lære at ikke alt dreier seg om dem hele tiden. selv må jeg gå 30 min til butikk, og bussen går en gang i timen til byen, her går det helt fint.. samtidig som det er litt slitsomt i lengden, derfor velger vi og flytte mer sentralt. Det koster ikke noe mer for deg å stille med drosje, enn for de som alltid stiller med bil for barnet ditt. Hvorfor kan ikke du bidra på lik linje - stille med kjøretøy -for å få barnet ditt og venner til selskap? Har du ikke noe stolthet eller ønske om å ville bidra med skyss (på den måten du kan)? Svaret ditt bekrefter bare mitt inntrykk av "snyltetankegangen" enkelte uten sertifikat/bil har. Mannen min pendlet en gang med en gjeng. En hadde ikke bil, så avtalen var at han skulle betale det samme som et månedskort kostet. Han synes imidlertid det var urimelig mye. Han forstod aldri at de andre hadde større utgifter enn ham. Han tenkte vel at de andre skulle samme vei som han, så egentlig burde han ha fått vært med gratis...
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #155 Skrevet 9. april 2013 om ikke ungen min kan sitte på med noen som likevell skal samme veien med bil, og jeg må stille opp med taxi fordi det ikke er mulig med kollektivt der, så får heller ungen min droppe den bursdagen... Forstår du ikke at de ikke trenger å kjøre samme vei, hvis du bidrar med skyss (drosje)? Kan ikke du være med å avlaste andre foreldre (tilby drosje siden du ikke kan tilby bil), på samme måten som de avlaster for deg, når de kjører ditt barn?
kokkosmamma Skrevet 9. april 2013 #156 Skrevet 9. april 2013 Det koster ikke noe mer for deg å stille med drosje, enn for de som alltid stiller med bil for barnet ditt. Hvorfor kan ikke du bidra på lik linje - stille med kjøretøy -for å få barnet ditt og venner til selskap? Har du ikke noe stolthet eller ønske om å ville bidra med skyss (på den måten du kan)? Svaret ditt bekrefter bare mitt inntrykk av "snyltetankegangen" enkelte uten sertifikat/bil har. Mannen min pendlet en gang med en gjeng. En hadde ikke bil, så avtalen var at han skulle betale det samme som et månedskort kostet. Han synes imidlertid det var urimelig mye. Han forstod aldri at de andre hadde større utgifter enn ham. Han tenkte vel at de andre skulle samme vei som han, så egentlig burde han ha fått vært med gratis... Jeg syntes heller folk er tåpelig om dem sier nei til at jeg eller ungen min kan sitte på. men egentlig tviler jeg på at jeg noen gang kommer til og gidde og dra et sted så langt vekk at det ikke finnes kollektivtransport, jeg belager meg ikke på andre. har hayket mye før i tiden, men det er jo ikke noe jeg sattser på nå. vi kan være så uenig vi bare vill.. vill bare si at det er ikke offte jeg sitter på med andre heller.. pleide en periode og sitte på med naboen halveis til jobb, men det var hun som stoppet da hun så jeg gikk...
Gjest Sjåfør Skrevet 9. april 2013 #157 Skrevet 9. april 2013 Dersom du leste det hun skrev, sto det at de uten bil vasket drakter oftere. For meg er det i alle fall mye hyggeligere å kjøre ungene på cup enn å vaske raktene, så jeg synes ikke hun utnytter de andre foreldrene. Men alle som kjører bil kan vel ikke velge å vaske drakter? Ser absolutt poenget med AB sin kommentar.
Gjest kvinne46 Skrevet 9. april 2013 #158 Skrevet 9. april 2013 Nei TS, dere er ikke uansvarlige! Man må ikke ha bil eller førerkort for å være ansvarlige foreldre. På landet er jeg enig at det er mest praktisk, men det går. Selv tok jeg lappen som 18-åring, samtidig med min far! Han var 48 år da han tok lappen, min mor kunne aldri få det pga svakt syn. Gikk fint i den tiden å ikke ha bil. Selv de som hadde foreldre med bil ble sjelden kjørt. Vi syklet, gikk eller tok bussen til alle aktiviteter. Nå er det en annen tid med bedre økonomi, og litt mer "bedagelige" barn. Men det er jo foreldrene som har gjort det. Da jeg ble alene med to små barn, måtte jeg selge bilen. Hadde rett og slett ikke råd til å ha den. Heldigvis har/hadde jeg gode venner som tilbød skyss innimellom, og ba meg innstendig om å si i fra hvis jeg trengte å sitte på. Dette utnyttet jeg aldri, forsøkte å klare meg selv, men av og til tok jeg i mot tilbudet. Så var det en periode jeg hadde en gammel bil. Den lånte jeg bort, jeg kjørte både voksne og barn ved behov. Så var det en periode uten bil igjen, og barna spilte fotball. Uff jeg grøsser ved tanken på at kanskje foreldre ergret seg så veldig over at jeg ikke kjørte til bortekamper. Men hvem stod og stekte vafler og solgte pølser ved alle hjemmekampene? Jo det gjorde jeg, for da syntes jeg at jeg kunne bidra godt. Men ut i fra enkelte her, er det visst et veldig pes å ta med et ekstra barn i bilen. Man får hjelpe hverandre så godt man kan, da får man et hyggeligere samfunn. Jeg har hjulpet mange naboer med barnepass, katte- og hundepass. Har noen bedt meg med på tur med bil, har jeg betalt for bensin og bompenger. Men jeg har ikke spurt om skyss i utide!
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #159 Skrevet 9. april 2013 Jeg syntes heller folk er tåpelig om dem sier nei til at jeg eller ungen min kan sitte på... Du vil mest sannsynlig ikke oppleve å få "nei" til at du eller barnet ditt kan få sitte på. Til det er folk altfor høflige, men folk blir ofte lei av "gjengangere" som satser på å snylte. Folk hadde satt stor pris på om du også prøvde å bidra. Om ikke like mye, så i alle fall vise at du har et ønske om det. Forstår du ikke at det koster for andre å kjøre, og at de ikke skal samme vei, hvis du istedenfor står for skyssen (drosje). Hvorfor er du ikke villig til å bidra?
Wesla Skrevet 9. april 2013 #160 Skrevet 9. april 2013 Ble nesten trist av å lese dette jeg, det er faktisk veldig vanskelig for noen å ta lappen. For min del var jeg LIVREDD, etter en bilulykke når jeg var 18 år. Det er først nå når jeg er gravid og 30 år at jeg har turt å øvelseskjøre skikkelig. Jeg vil tro det finnes en haug med andre grunner til at noen ikke har lappen. Vel vel, har ikke startet oppkjøringen enda så da blir jeg vist uansvarlig tvillingmamma....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå