Gå til innhold

Uansvarlige foreldre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... og skulle ungen min i bursdag til noen som bor litt øde, så er jeg sikker på at ungen da kan sitte på med noen som skal i samme selskap, og eventuelt møte dem på veien så dem slipper og kjøre omvei.. sånnt er vi vant med.. og ingen reagerer på det..

Hva med at dere stiller med drosje av og til, dvs. barnet ditt tar med seg andre barn i drosjen til eller fra bursdagen. På den måten kan dere få bidra på lik linje med de andre foreldrene?

Anonym poster: c5ee8ae5d6a4b1e8512a582c45c5eecd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket samfunn tenker du at vi ønsker (vi som misliker snyltere)? Jeg er lei av er folk som ikke ser seg råd til sertifikat/bil, men som tar andre folk for gitt. Ønsker du et samfunn der folk som ikke har lyst til å kjøre på andre, bør føle seg forpliktet til det. Hvis ikke blir man uthengt som "persilleblad" e.l. Er det et slikt samfunn du ønsker? Jeg ønsker bl.a. et samfunn der man bidrar, har respekt for hverandre, og lar være å utnytte andre (bare fordi man kan). Det typiske er at de folkene jeg kjenner, som ikke ser seg råd til sertifikat/bil, heller ikke er så spandable i andre situasjoner. Håper at de jeg vet om ikke representerer flertallet. Håper at dere som ikke har bil, f.eks. av og til stiller med drosje e.l. slik at dere også kan "kjøre".

Word! :)

"Bilen skal jo dit uavhengig av meg, så jeg sparer mye!" :skratte:

Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae

• Liker 4
Gjest regine
Skrevet

Det kan jo være mange grunner til at man har valgt bort å ha lappen/bil, også utover det rent økonomiske.

Miljø og klima er jo noe vi bør bekymre oss mye mer over enn vi gjør - og personbilen er definitivt en synder der. At færre har bil og at flere velger bort bil fordi de ser det som unødvendig er jo bare bra.

At noen her inne ikke evner å se at dette også er en side av saken sier jo mer om dem enn noe annet. At noen her inne heller ikke ønsker at samfunnet som helhet fortsatt skal ha som et slags ideal å hjelpe hverandre, er heller ikke et tegn på store ressurser hos disse personene. I den virkelige verden blir man ikke automatisk snylter fordi om en er den som "alltid" sitter på med andre - i den virkelige verden bidrar man da med noe annet i stedenfor.

Det er verken en menneskerett eller en borgerplikt å ha lappen/bil. Det er heller intet krav om å ha det for å skaffe seg barn. Og det er langt fra "uansvarlig" å ikke ha lappen/bil fordi om man har barn.

For mange, særlig oss som bor i sentrale strøk, er det helt uproblematisk å leve uten bil. Som en annen skrev, man inretter seg ved å f.eks. lære seg rutetabeller og det funker fint. Ser også at ungdommen der jeg bor ikke prioriterer høyest å ta lappen v. fylte 18 - nettopp fordi det er dyrt og fordi det er uproblematisk å komme seg rundt uten bil.

Skrevet

Håper at dere som ikke har bil, f.eks. av og til stiller med drosje e.l. slik at dere også kan "kjøre".

Jeg er heldigvis i den lykkelige situasjon at de det vil være aktuelt for meg å kjøre med, synes idéen om at jeg skulle betale en drosje for oss når de uansett har bil, er fullstendig latterlig. Skal vi langt, bidrar jeg selvfølgelig med bensinpenger.

Fører du samme nitide regnskap på alle vennetjenester? Blant mine venner og bekjente er det mer det kommunistiske prinsipp som råder - man bidrar med det man kan når det trengs.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heldigvis i den lykkelige situasjon at de det vil være aktuelt for meg å kjøre med, synes idéen om at jeg skulle betale en drosje for oss når de uansett har bil, er fullstendig latterlig. Skal vi langt, bidrar jeg selvfølgelig med bensinpenger.

"Når de uansett har bil"- De har sikkert ikke fått den, og de jobber sannsynligvis for å betale for dine friturer.

Bensinpenger er antagelig langt under drosjetakst.Kanskje du skal tilby 50% av hva en drosje koster? Du sparer fortsatt penger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At noen her inne heller ikke ønsker at samfunnet som helhet fortsatt skal ha som et slags ideal å hjelpe hverandre, er heller ikke et tegn på store ressurser hos disse personene. I den virkelige verden blir man ikke automatisk snylter fordi om en er den som "alltid" sitter på med andre - i den virkelige verden bidrar man da med noe annet i stedenfor.

Har du ikke bedre argument i saken, enn å skrive at jeg og andre i tråden mangler ressurser, fordi du er uenig med oss. Mitt ideal er å hjelpe andre, og jeg har viet livet mitt til det gjennom jobben min. Samtidig har jeg meninger om folk som bevisst snylter (gjelder altså ikke de som av miljøhensyn ikke kjøper bil). Jeg har spurt flere i tråden om de ikke kan stille med drosje for samkjøring, på lik linje som om jeg stiller med bil til dette formålet, men dette spørsmålet har ikke blitt besvart. Nei man blir ikke automatisk snylter. Det kommer an på hva man selv bidrar med i totalen. Jeg kjenner mange uten bil, og dessverre bidrar de også svært lite på andre måter. Mange vil jeg nok kalle gjerrige og snyltere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Når de uansett har bil"- De har sikkert ikke fått den, og de jobber sannsynligvis for å betale for dine friturer.

Bensinpenger er antagelig langt under drosjetakst.Kanskje du skal tilby 50% av hva en drosje koster? Du sparer fortsatt penger.

Bilhold (uten bensin) koster vel ca. NOK 250,- for dag. Om man en sjelden gang stiller med drosje, der venner ellers stiller med bil, så vil det koste langt mindre for vedkommende enn hva å ha en bil tilgjengelig gjør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner faktisk 2 familier som ikke kjører bil der 2 generasjon nå er godt voksne.

Det som også kjennetegner familiene er at ingen jobber og alle leier boligene sine.

I disse gitte eksemplene er det en klar sammenheng mellom å vokse opp uten materielle goder og å mangle evnen til å anskaffe det selv.Altså sosialarven.

Tror dere det gjelder for andre her uten lappen?

Kjøretimer ligger på 600 kr per 45 min /time. Hvis man ikke har noen til å øvelseskjøre privat med, blir det sinnsykt dyrt å ta lappen hvis man må ta all mengdetreningen hos trafikkskolen. Så at det er vanskeligere for de som vokser opp med foreldre uten lappen/bil, det tror jeg absolutt på. Trafikkskolen "min" anbefalte minst 60 timer privat mengdetrening , før elevene prøvde seg på oppkjøringen. Det blir 36 000 kr bare for mengdtrening av kjøringen. Pluss på 15 000 for det obligatoriske i tillegg.

Hvis foreldrene ikke har råd til lappen/bil til seg selv, så har de neppe råd til å sponse tenåringen med deler av lappen. Før jeg ble 18 tjente jeg 89 kr timen, så å spare opp til lappen på egen hånd ved å jobbe, tar ganske lang tid.

Sosialarv

Anonym poster: 978b3eada9f8cb75b1e111544c1033dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bilhold (uten bensin) koster vel ca. NOK 250,- for dag. Om man en sjelden gang stiller med drosje, der venner ellers stiller med bil, så vil det koste langt mindre for vedkommende enn hva å ha en bil tilgjengelig gjør.

Igjen: nettopp! :)

Tror ikke disse andre tjenestene gjør seg verdt 250 pr.dag

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fører du samme nitide regnskap på alle vennetjenester? Blant mine venner og bekjente er det mer det kommunistiske prinsipp som råder - man bidrar med det man kan når det trengs.

Hvorfor er det fullstendig latterlig? Tror du at det kun er bensinen som koster? De som begynner å "føre regnskap" er ofte de som sitter igjen å føler seg utnyttet. At du ikke gjør det, handler vel kanskje om at det er du som utnytter andre eller?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøretimer ligger på 600 kr per 45 min /time. Hvis man ikke har noen til å øvelseskjøre privat med, blir det sinnsykt dyrt å ta lappen hvis man må ta all mengdetreningen hos trafikkskolen. Så at det er vanskeligere for de som vokser opp med foreldre uten lappen/bil, det tror jeg absolutt på. Trafikkskolen "min" anbefalte minst 60 timer privat mengdetrening , før elevene prøvde seg på oppkjøringen. Det blir 36 000 kr bare for mengdtrening av kjøringen. Pluss på 15 000 for det obligatoriske i tillegg.

Hvis foreldrene ikke har råd til lappen/bil til seg selv, så har de neppe råd til å sponse tenåringen med deler av lappen. Før jeg ble 18 tjente jeg 89 kr timen, så å spare opp til lappen på egen hånd ved å jobbe, tar ganske lang tid.

Sosialarv

Da kan man jo vente til man begynner å jobbe.Ingen har ment noe annet enn at man skal betale lappen selv.....

Jeg betaler da alle utgifter selv.

• Liker 1
Skrevet

Hvilket samfunn tenker du at vi ønsker (vi som misliker snyltere)? Jeg er lei av er folk som ikke ser seg råd til sertifikat/bil, men som tar andre folk for gitt. Ønsker du et samfunn der folk som ikke har lyst til å kjøre på andre, bør føle seg forpliktet til det. Hvis ikke blir man uthengt som "persilleblad" e.l. Er det et slikt samfunn du ønsker? Jeg ønsker bl.a. et samfunn der man bidrar, har respekt for hverandre, og lar være å utnytte andre (bare fordi man kan). Det typiske er at de folkene jeg kjenner, som ikke ser seg råd til sertifikat/bil, heller ikke er så spandable i andre situasjoner. Håper at de jeg vet om ikke representerer flertallet. Håper at dere som ikke har bil, f.eks. av og til stiller med drosje e.l. slik at dere også kan "kjøre".

Jeg har hatt bil og sertifikat i snart 20 år, og har hatt medpassasjer både titt og ofte, og jeg klarer bare ikke se hva problemet med det skal være hvis jeg uansett skal til samme sted. Skal du eller andre med ditt syn være forpliktet til å ta andre med dere? Nei, selvsagt ikke, men om du sier nei uten annen grunn enn at du ikke har lyst, får du tåle at jeg synes du er fryktelig vanskelig.

Jeg er veldig glad jeg har en nabo som ikke er redd for å spørre om å få sitte på med meg ned til byen, når jeg skal dit, for når jeg for noen uker siden satt nesten invalid med bekkenløsning og en mann på sykehus, var jeg ikke det minste redd for å spørre om dem kunne hjelpe meg med å bære inn litt ved. Kommer naboen til å få ytt gjengjeld ved å kjøre meg til byen? Sannsynligvis ikke. Kommer jeg til å hjelpe dem å bære inn ved? Sannsynligvis ikke, det heller. Synes noen av oss det er viktig? Nope, for vi hjelp til der det var behov, og takk for det!

Så får heller andre ta seg av milimeterrettferdigheten.

• Liker 7
Skrevet

Jeg betaler tusenvis av kroner i året for å ha bil. Hvorfor skal andre dra nytte av det uten å yte tilbake?

Men det blir jo ikke noe dyrere av at andre sitter på, bilen har du uansett og du skal jo ikke kjøre noen omvei?

Jeg er enig med deg i at det er frekt å basere seg på at andre skal løse ens egne logistiske problemer, men det virker det ikke som om noen her gjør. Dersom man i de aller fleste tilfeller klarer seg selv, enten det er til fots, på sykkel eller med kollektivtransport, ser jeg virkelig ikke problemet med å høre om man kan sitte på.

Vil man ikke at andre skal sitte på, så får man si fra. Og blir man bygdas snakkis så har man kanskje fortjent det, for dette synes jeg høres i overkant sært ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt bil og sertifikat i snart 20 år, og har hatt medpassasjer både titt og ofte, og jeg klarer bare ikke se hva problemet med det skal være hvis jeg uansett skal til samme sted. Skal du eller andre med ditt syn være forpliktet til å ta andre med dere? Nei, selvsagt ikke, men om du sier nei uten annen grunn enn at du ikke har lyst, får du tåle at jeg synes du er fryktelig vanskelig.

Jeg ønsker at naboer kan spørre folk (uten bil) om de vil sitte på, når det passer. Videre at folk kan bidra likestilt der det er mulig, f.eks. at alle stiller enten med egen bil eller drosje når barn og venner skal på kamp, bursdag e.l. Jeg det er en uting at de uten bil ofte tar ting for gitt. Og hvis de betaler, så er det ofte en brøkdel av hva det egentlig koster. Jeg har kun opplevd gjerrige "billøse folk", som har vært ute etter å snylte. Bidrag fra dem har vært fraværende eller minimale. Ja vel så synes du at jeg er vanskelig pga min erfaring og mening. Jeg er dypt uenig med deg. Respekterer imidlertid at du har en annen mening enn meg, og dømmer ikke deg for det....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da kan man jo vente til man begynner å jobbe.Ingen har ment noe annet enn at man skal betale lappen selv.....

Jeg betaler da alle utgifter selv.

Spørsmålet var om det blir dyrerere økonomisk og sosialarvmessig for de tenåringene med foreldrene uten lappen/bil. Svaret er helt klart JA. Å betale for mengdetrening 600 kr /45 min, når de fleste trenger mengdetrening MINIMUM 60 timer, blir sinnsykt dyrt. Sinnsykt dyrt i forhold til de som har foreldre som kan øvelseskjøre med de.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Ovelseskjoring Statens vegvesen sin offisielle nettside anbefaler faktisk 140 timer private mengdetrening før man er klar for oppkjøring. Skal du følge den anbefalingen, men må ta alt på kjøreskole, 84 000 minst. Hvis foreldrene bare hadde giddet å øvelseskjørt med de gjennomsnittlig en time i uka fra 16-18 år, hadde de spart de 84 000. Så ja, ungene dine taper helt klart på at du ikke har lappen/bilen.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Men det blir jo ikke noe dyrere av at andre sitter på, bilen har du uansett og du skal jo ikke kjøre noen omvei?

....

Vil man ikke at andre skal sitte på, så får man si fra. Og blir man bygdas snakkis så har man kanskje fortjent det, for dette synes jeg høres i overkant sært ut.

Konklusjon: Kvitt dere med bilen. Sats på å sitte på med noen som skal samme vei. MEN ikke betal noe, for de skal jo samme vei. Og skulle noen være så dum å si i fra at dette er urimelig, at de ikke ønsker snyltingen din, ja da setter man bygdedyret på de. Det er jo ikke mer enn de fortjener... Ja, ja... Ser ut som jeg har misforstått grunnleggende verdier i samfunnet...
AnonymBruker
Skrevet

Konklusjon: Kvitt dere med bilen. Sats på å sitte på med noen som skal samme vei. MEN ikke betal noe, for de skal jo samme vei. Og skulle noen være så dum å si i fra at dette er urimelig, at de ikke ønsker snyltingen din, ja da setter man bygdedyret på de. Det er jo ikke mer enn de fortjener... Ja, ja... Ser ut som jeg har misforstått grunnleggende verdier i samfunnet...

Du kan evt passe barna deres veldig veldig mens foreldrene leker drosje ;)

Skrevet

Godt hun hadde deres foreldre da.

Hvis alle på bygda der tenkte som hennes foreldre hadde de ihvertfall ikke skapt noen nye bidrag til idrettene :)

I god dugnadsånd straffer jo ikke andre barnet det gjelder.Det er foreldrene som tvinger de ut i den tidvis ydmyke situasjonen ved å alltid være den som må tigge skyss.

Jøss. En og annen familie har ikke bil. Slik vil det alltid være. Hun måtte for øvrig aldri tigge skyss fra noen. Vi møtte alle opp på samme "oppsamlingssted". 3-4 under inn i hver bil og avgårde vi kjørte. Det er verre med de familiene der barna plutselig er "foreldreløse" straks det er snakk om dugnadsarbeid, som kakebaking, loddsalg, loppemarked. Det er vel i de tilfellene foreldrene tvinger ungene over i den ydmykende situasjonen med "nei, mamma kunne visst ikke i dag, heller".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tråden handler først og fremst om å ha sertifikatet.

Skrevet

Det ser også ut til at du på mystisk vis glemte å sitere avsnittet hvor jeg skrev at det er frekt å basere seg på at andre alltid ordner opp.

Jeg får si det enda tydeligere:

Det er IKKE greit å ikke ha bil hvis man forventer at alle andre skal kjøre i stedet.

Det ER derimot i orden å ikke ha bil hvis man i de aller, aller fleste situasjoner klarer seg uten. Når man da - unntaksvis, altså - spør om å få sitte på med andre som skal samme vei er man ikke frekk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...