Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Funky Punk
Skrevet

Men folk hadde garantert blitt friskere hvis de ikke hadde fått penger så lett som her til lands. Der er faktisk snart ikke nok folk i arbeid til å betale for alle de på trygd i Norge. Det er en skremmende utvikling i verdens beste land.

Anonym poster: a2861a5286f22cc2f03296dad22cde73

Jeg vet iallefall at jeg ikke hadde blitt friskere.

Har vært i systemet i mange år nå, og det var en periode hvor jeg faktisk ikke hadde råd til mat og strøm. Spiste posesaus blandet med kaldt vann, og bodde i et trekkfullt hus uten strøm midt på vinteren.

Fortsatt syk gitt :)

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal til for å kunne være trygdet uten dårlig samvittighet? Er det slik det skal være

- stygg leilighet

- ikke familie

- ikke husdyr

- ikke venner

- sitte inne hele døgnet

- ha som mål at om en kommer seg opp av senga så kan en jobbe (for det er selvsagt masse arbeidsgivere som vil ha deg)

- ikke trene på dagtid

- ikke vise seg utendørs

- ikke smile

- alltid uttrykke hvor grusomt livet er

- ikke kunne dra på en ferie

- ikke være positiv til noe som helst

- ikke spise god mat

- ikke drikke et glass vin

- ikke gjøre de øvelsene som fysioterapeuten har bedt deg om å gjøre

- ikke ta på seg de klærne man trives best i, men ta på seg det styggeste man har

- ikke gå på restaurant

- ikke være glad for å kunne bidra i barnebarns liv

- ikke bidra i egne barns liv

- ikke feire jul (heller skamme seg over at man ikke sitter oppi kjelen til frelsesarmeen)

- ikke synes at sommer er godt (da bør man heller sitte inne)

- ikke like kaffe

OSV

Alle som klarer å bidra til fellesskapet skal selvsagt gjøre det.

Om man så kun klarer å bidra 25 prosent så er det bedre enn å være passiv stønadsmottaker.

Så du programmet om han gutten som ar en dødelig muskelsykdom. Som ikke klarer å stå, ikke sitte .. Men han klarte å ligge seg gjennom et masterstudie ved NTNU og er å i full jobb. Han sa at folk må skjerpe seg, omme seg ut i jobb så mye de klarer.

AnonymBruker
Skrevet

Men folk hadde garantert blitt friskere hvis de ikke hadde fått penger så lett som her til lands. Der er faktisk snart ikke nok folk i arbeid til å betale for alle de på trygd i Norge. Det er en skremmende utvikling i verdens beste land.

Pensjonister og diverse stønader for nybakte foreldre går også inn i denne statistikken. Ikke bare skyld på de syke.

Jeg har også lik erfaring som funky punk da jeg gikk 2 år uten inntekt eller stønad, bare at jeg ble friskere av å få hjelp et par år.

Anonym poster: 1990023c49ad086225ec7618826fc348

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man så kun klarer å bidra 25 prosent så er det bedre enn å være passiv stønadsmottaker.

Så du programmet om han gutten som ar en dødelig muskelsykdom. Som ikke klarer å stå, ikke sitte .. Men han klarte å ligge seg gjennom et masterstudie ved NTNU og er å i full jobb. Han sa at folk må skjerpe seg, omme seg ut i jobb så mye de klarer.

Og det finnes milliarderer, hvorfor er ikke du milliarder?

Anonym poster: 1990023c49ad086225ec7618826fc348

• Liker 2
Skrevet

Som jeg sa tidligere. Trygd gjør underverker for økonomien i Norge. Hadde de som går på trygd vært blakke, hadde vi hatt et stort problem. De som går på trygd, bruker penger. Når folk bruker penger holdes økonomien i gang. Hadde færre brukt penger, ville bedrifter gått konkurs, flere arbeidsledige, økonomisk krise osv.

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg så det. Hans historie er fantastisk. Men det forutsetter at man er akkurat han. Det er det jo ikke så mange som er.

• Liker 2
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Ikke glem at trygd er en liten del av alt det NAV utbetaler. Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å forstå. NAV-utbetalinger er : barnetrygd, pensjoner av ymse former, grunnstønader, hjelpestønader, fødselspenger, arbeidsavklaringspenger og mye mer. Igjen, man kan ikke sammenligne samfunnstrukturen her til lands med andre lands samfunnstruktur. Norge er basert på sosialdemokrati, staten har ansvaret fra du er født til du er død og alt som skjer med deg blir registrert i en eller annen form for statistikk. Derfor er det staten som tar ansvaret hvis du blir syk og ute av stand til å jobbe.

I andre land, derimot blir uføre gjerne tatt vare på av slektninger og følgelig ikke en del av statistikken, eller man lever på forsikringsutbetalinger. Og i andre land igjen er det bare å stille seg på gata og selge saft og hjemmelaget mat, det kan man ikke gjøre her til lands, først må man gjennom byråkratimølla og mattilsynet. Og så glemmer man at i mange land er levealderen mye lavere fordi man ikke har den nødvendige behandlingen eller at folk har jobbet over evne. Eller så tigger man på gata. Så folk blir ikke plutselig mye friskere av at trygda forsvinner, problemet bare forflytter seg et annet sted.

Endret av pærecider
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Hva hvis han ikke hadde hjernekapasitet eller evne til å studere ved NTNU? Ikke alle er brilliante genier. Han har en kjemperessurs, sin intelligens,og dermed kan han bidra. En annen med samme sykdom er ikke nødvendigvis i stand til å bidra på samme vis.

Og trådens utgangspunkt var en dame som var delvis ufør. Innenfor uførestatistikken skiller man ikke mellom full og gradert uføretrygd. Selvsagt skal alle som kan bidra gjøre det etter sin beste evne. Merk deg at jeg sier etter SIN beste evne, ikke hva som er etter andres beste evne.

Endret av pærecider
AnonymBruker
Skrevet

Jah, alle arbeidsgivere vil ha noen som bare kan jobbe 25%, og da to timer på mandag, tre timer på torsdag, så ingenting en uke, så fire timer på torsdagen etter, så full dag på fredag, så sengeliggende en uke...

Anonym poster: fb143b43c7a41ec57621e9158cb97464

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

I en time med bildeterapi jeg var med i, fikk vi i oppgave å tegne en innvendig maske, og en utvendig maske. ALLE tegnet en "normal" smilende maske på utsiden. Men på de innvendige maskene manglet det gjerne ører, øyne og munn.

Alle har ikke den samme styrken, jeg trodde jeg hadde styrke til den dagen jeg kollapset fullstendig og måtte legges inn på døgnavdeling. Beste som skjedde meg på mange år! Snart tre år siden og jeg kjemper fortsatt. Går i behandling, men etter nesten to år i behandling begynner jeg å føle at ingenting hjelper. At jeg ikke lenger har krefter til å kjempe.

Det er absolutt ingen som ser meg på mitt verste, når jeg ligger på gulvet og hulker fordi det er mørke tanker som omringer meg og absolutt alt føles håpløst. Jeg takler ikke uventet besøk fordi jeg i perioder ikke klarer å holde min egen leilighet ren og pen.

Ingen vet hvor hardt jeg kjemper for å virke "normal" for utenforstående. Smile tilbake til kassadama er ofte en kraftanstrengelse uten like.

Problemet er at de som ikke har vært psykisk syk/deprimert, kan aldri forstå hvordan det er. Det er derfor kjempelett for dere å si "men du virker jo ikke syk når jeg ser deg, du er alltid så blid".

For min egen del så VIL jeg ut i arbeid, jeg vil tilbake til livet mitt og den jeg var før. Men jeg trenger hjelp, både av NAV og terapauter. Jeg trives ikke med å gå hjemme uten å få brukt ressursene mine og være til nytte. Men som situasjonen min er akkurat nå, så må jeg ha hjelp fra NAV, og jeg fikk for bare noen dager siden høre at det kunne ta enda fire nye måneder før det skjedde noe, og jeg har allerede ventet i to måneder!

Det er nemlig ikke lett å være avhengig av et system som bare av og til virker!

Anonym poster: efca42a45fa1b253dbbd543b9ce4d1dd

• Liker 5
Skrevet

TS skriver jo om sin DELVIS uføre venninne. Altså, hun jobber, men under 50%. Dette er også galt, tydeligvis, og hun har derfor ikke "rett" til å glede seg til fridager og helg. Noen andre i tråden skrev også om de som var på arbeidsutplassering gjennom NAV som bare jobbet 5 timer en og annen dag og ble så slitne fordi de presset seg så langt de klarte, og det var også galt. Så selv når folk prøver så godt de kan å arbeide og bidra så mye de klarer, så blir de mistenkelig gjort. "H*n kunne sikkert klart mer..." er reaksjonen da.

• Liker 8
Skrevet

Var ikke det han kødden som startet hele trygdesnylter-spetakkelet i fjor? Litt av en type...

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor får jeg alltid inntrykket av, spesielt i tråder som dette, at egen helse og økonomi er noe de rundt tror de har krav på å vite alt om??

Gode venner? Eller bare nysgjerrighet som fører igjen til fordommer som mye av denne tråden har fått frem, er utrolig egoistisk og viser at enkelte burde lære seg hva privatliv og empati er.

Selv om du sitter i en hverdag med fulle timeplaner fra morgen til kveld, inntekten holder akkurat og du er sliten, så vet jeg om flere som ville byttet vekk sin "fritid" dekket av stønader.

Er det noe de fleste psykiske syke lærer, så er det å fokusere positivt i tunge tider, leve livet fra dag til dag i deres situasjon. De blir aldri friske om de må isoleres fra et liv med sosiale innslag, egenpleie og utfordringer som må gjennomføres.

At mennesker takler ting annerledes enn andre, så betyr ikke det automatisk at en frisk person har rett til å se ned på andre. De fleste negative meninger skyldes uvitenhet.

Og jeg kan også rynke litt ekstra på nesen om jeg leser eller hører om tilfeller som kan minne om snylting eller lignende. Men jeg har i de fleste tilfeller ingen fakta på bordet av hovedpersonen, og vil personen ikke dele såre ting med alle rundt, så må man respektere dette.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke det han kødden som startet hele trygdesnylter-spetakkelet i fjor? Litt av en type...

For en skikkelig stygg ting å si om et ungt menneske som pga sin tilstand ikke kan gjøre annet enn å ligge, men som likevel gjør ALT han kan i forhold til utdannelse og jobb. Skammelig!

Han burde heller være en tankevekker for enkelte i denne tråden.

Anonym poster: adaa0b26e2c791a80a71a8218dfd48b9

• Liker 1
Gjest ufør
Skrevet

For en skikkelig stygg ting å si om et ungt menneske som pga sin tilstand ikke kan gjøre annet enn å ligge, men som likevel gjør ALT han kan i forhold til utdannelse og jobb. Skammelig!

Jeg er ufør selv, men vet du hva, den fyren han burde få seg noen år med livserfaring før han uttaler seg om ting han tydeligvis ikke har peil på, ung som han er!

Gjest Tekola
Skrevet

Ryddet for innlegg av utestengt bruker, oppfordringer til voldshandlinger, krenkende innlegg og svar til disse. Om noen svar har blitt stående, ber jeg om at disse rapporteres inn via rapporteringsfunksjonen.

Reaksjoner på moderering bes tatt på PM eller Ris&Ros.

Tekola, mod.

AnonymBruker
Skrevet

I en time med bildeterapi jeg var med i, fikk vi i oppgave å tegne en innvendig maske, og en utvendig maske. ALLE tegnet en "normal" smilende maske på utsiden. Men på de innvendige maskene manglet det gjerne ører, øyne og munn.

Alle har ikke den samme styrken, jeg trodde jeg hadde styrke til den dagen jeg kollapset fullstendig og måtte legges inn på døgnavdeling. Beste som skjedde meg på mange år! Snart tre år siden og jeg kjemper fortsatt. Går i behandling, men etter nesten to år i behandling begynner jeg å føle at ingenting hjelper. At jeg ikke lenger har krefter til å kjempe.

Det er absolutt ingen som ser meg på mitt verste, når jeg ligger på gulvet og hulker fordi det er mørke tanker som omringer meg og absolutt alt føles håpløst. Jeg takler ikke uventet besøk fordi jeg i perioder ikke klarer å holde min egen leilighet ren og pen.

Ingen vet hvor hardt jeg kjemper for å virke "normal" for utenforstående. Smile tilbake til kassadama er ofte en kraftanstrengelse uten like.

Problemet er at de som ikke har vært psykisk syk/deprimert, kan aldri forstå hvordan det er. Det er derfor kjempelett for dere å si "men du virker jo ikke syk når jeg ser deg, du er alltid så blid".

For min egen del så VIL jeg ut i arbeid, jeg vil tilbake til livet mitt og den jeg var før. Men jeg trenger hjelp, både av NAV og terapauter. Jeg trives ikke med å gå hjemme uten å få brukt ressursene mine og være til nytte. Men som situasjonen min er akkurat nå, så må jeg ha hjelp fra NAV, og jeg fikk for bare noen dager siden høre at det kunne ta enda fire nye måneder før det skjedde noe, og jeg har allerede ventet i to måneder!

Det er nemlig ikke lett å være avhengig av et system som bare av og til virker!

Anonym poster: efca42a45fa1b253dbbd543b9ce4d1dd

Hva er det som skjer på en slik døgnavdeling?

Anonym poster: e3aef5ad7435eb365cee8cc0cfda74ba

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Og hva hvis han ikke hadde vært så syk? Ville det da vært lov å kalle ham for kødd? Syk eller ei, jeg respekterer det han har oppnådd, men noe sympatisk er han ikke. Ja, han er en tankevekker, men samtidig gikk han i den fella som mange andre her i tråden har gjort, han vurderer og dømmer andre etter SIN egen mal. En annen med samme sykdom har kanskje ikke de samme talegaver og intelligens, og kanskje ikke samme psykiske styrke. Hva hvis han ikke får tilgang på assistenter slik han har nå? Det er i noen tilfeller en hårfin balanse hvem som faller utenfor og blir ufør og hvem som slipper det.

Endret av pærecider
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør selv, men vet du hva, den fyren han burde få seg noen år med livserfaring før han uttaler seg om ting han tydeligvis ikke har peil på, ung som han er!

Skjerp deg !!

AnonymBruker
Skrevet

Og hva hvis han ikke hadde vært så syk? Ville det da vært lov å kalle ham for kødd? Syk eller ei, jeg respekterer det han har oppnådd, men noe sympatisk er han ikke. Ja, han er en tankevekker, men samtidig gikk han i den fella som mange andre her i tråden har gjort, han vurderer og dømmer andre etter SIN egen mal. En annen med samme sykdom har kanskje ikke de samme talegaver og intelligens, og kanskje ikke samme psykiske styrke. Hva hvis han ikke får tilgang på assistenter slik han har nå? Det er i noen tilfeller en hårfin balanse hvem som faller utenfor og blir ufør.

Han setter ting i perspektiv.

Og hvis man ikke var så utrolig hårsår så hadde man hatt evnen til å se det selv.

Kan ikke fatte at så mange ikke evner å se lenger enn sin egen lommebok.

Tror dere virkelig at pengene ikke tar stopp en dag?

At AS Norge har råd til å fortsette å pøse penger ut på en stadig økenende del av befolkningen som blir sykemeldte og uføre?

Hvem skal betale dette gildet?

Vi blir færre og færre til å betale ... skal regningen vår øke i takt med økningen av antall syke i landet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...