Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest pærecider
Skrevet

Det var forresten jeg som lurte på hva enkelte uføre i denne tråden ble uføre på grunn av. Bare fordi jeg er nysgjerrig. Og når det da kommer som svar, DET er KUN noe som legen og NAV har noe med, så lurer jeg jo litt på om virkelig NAV og legen faktisk sitter inne med alt av info når syke er friske nok til å leve en livsstil mange ikke har mulighet til. Hverken i jobb eller ufør. Forteller man f.eks den delen til NAV og legen også? Det kan jo være det TS reagerer på ift venninnen sin. Alle kortene er ikke på bordet.

Så må man jo huske på at arbeid kan være så mangt. Det trenger ikke være 8 - 16 på Kiwi, eller tungt fysisk arbeid. Det finnes MANGE muligheter, og noen av oss valgte bevisst en utdannelse som tok hensyn til en medfødt tilstand etc, nettopp for at vi realistisk skulle klare det.

Anonym poster: adaa0b26e2c791a80a71a8218dfd48b9

Tro meg, man blir undersøkt opp og ned og i mente av NAV, leger, spesialister og arbeidskonsulenter. Når man er under arbeidsutprøving så blir man grundig observert, så det kan være vanskelig å holde fast ved en løgn over lengre tid. Og man kan faktisk være så uheldig at man blir ufør/syk etter endt utdanning eller etter at man kommer ut i arbeidslivet. Naturligvis, det er absolutt noen som har sluppet gjennom nåløyet ved å være dyktige løgnere, men de er et forsvinnende mindretall, med tanke på hvor grundige NAV har blitt de siste årene. Jeg er naturligvis svært glad for at NAV er blitt mye mer nøye, og derfor syns jeg at man skal overlate vurderinga til dem. Har ikke lyst til å legge ut min sykdomshistorie så jeg kan bli godkjent av en tilfeldig person på internett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du virkelig ikke ironien her Steinar?

Det vakke ironien som interesserte meg. Jeg bare sa det som jeg ser akkurat det :smoke:

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Voldsomt så mange som er uføre her til lands da! Hva hadde dere gjort hvis dere ikke hadde fått all denne støtten fra NAV? Nå sikter jeg ikke til dere som virkelig er syke på den ene eller andre måten, men til dere som utnytter sysyemet. Utrolig mange som gjør det, kjenner flere som godt kunne jobbet men gidder ikke, de overdiver og spiller sykere enn de er, lurer både leger og NAV.

Anonym poster: 1a33bef3ac02fafceb591acc43c07949

Wow, du tilføyer denne tråden så mye nytt! Punkt for punkt:

1) Norge bugner over av uføre

Tror heller at Norge bugner over av folk som ikke kan tenke kritisk og som suger i å lese statistikk

2)Hva hadde uføre gjort uten NAV?

Oj, den var snedig, må tenke litt på den. Kanskje fordi Norge er bygd opp på sosialdemokratisk vis, alt er overlatt til staten, fra fødsel til gamlehjem. I land hvor staten er mindre involvert blir gjerne de uføre forsørget av familie og kommer heller ikke med i noen statistikk. I tillegg, vi har en masse byråkrati, man må nesten søke om tillatelse for å selge saft. I andre land kan man rigge seg til og lage ting/selge ting og trenger heller ikke å registrere noe som helst. I verste fall går man rundt og tigger.

3)Dette gjelder de som snylter, ikke de som er syke

Hvordan vet du hvem som snylter og hvem som er syke?

4)Og jeg kjenner flere som kunne ha jobbet som ikke gjør det.

Se svar til pkt 3.

Damn, I'm so good.

Endret av pærecider
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg er veldig enig i det du skriver her. Hvorfor er det akseptabelt at noen bare gir opp? Hva med alle oss som ikke gir opp? Som stabler oss på beina igjen etter utallige nedslag?

Min barndom var langt i fra en lykkelig en. Mine besteforeldre mishandlet min bror og meg, min mor er alkoholiker, jeg ble mobbet på barneskolen, seksuelt misbrukt osv. I voksen alder ble jeg voldtatt, utvilket bulimi, depresjon, angst og PTSD. Basert på dette burde jeg jo gi opp ikke sant? For det er det mange gjør, for langt mindre.

Ingen mennesker er like og de takler ting på ulike måter.Noen er mer sårbare enn andre. Så det å sette ting opp mot hverandre blir helt feil!

Skrevet

Det vakke ironien som interesserte meg. Jeg bare sa det som jeg ser akkurat det :smoke:

Det kunne du fint ha sagt uten mitt innlegg, siden det ikke var noen sammenheng.

Skrevet

Det kunne du fint ha sagt uten mitt innlegg, siden det ikke var noen sammenheng.

Ser vi bort i fra ironien din; så sier det seg selv at venninna di har skreket høyere og mer målrettet enn deg.

Skrevet

Ser vi bort i fra ironien din; så sier det seg selv at venninna di har skreket høyere og mer målrettet enn deg.

Feil. Jeg er en kvinne som er i stand til å skrike mye høyere enn henne. Forskjellen er bare den at hun er langt mere syk enn jeg, har andre forutsetninger enn meg, selv om vi har samme diagnose. Derfor kan jeg ikke bruke meg selv som mal. N=1

• Liker 2
Skrevet

Feil. Jeg er en kvinne som er i stand til å skrike mye høyere enn henne. Forskjellen er bare den at hun er langt mere syk enn jeg, har andre forutsetninger enn meg, selv om vi har samme diagnose. Derfor kan jeg ikke bruke meg selv som mal. N=1

Okei, men da må det jo åpenbart være noe alvorlig feil med diagnosene som ulike folk får (uten at det overrasker meg).

Tydeligvis mangler det en alvorlighetsgradering.

Skrevet

Okei, men da må det jo åpenbart være noe alvorlig feil med diagnosene som ulike folk får (uten at det overrasker meg).

Tydeligvis mangler det en alvorlighetsgradering.

Ja, dette synes jeg du skal ta opp med revmatologene Steinar. Eller de som har forfattet ICD-10. Det er sikkert noe feil med diagnosene, og du kan sikkert tilføre noe i alvorlighetsgraderingene. :)

• Liker 8
Skrevet

Ja, dette synes jeg du skal ta opp med revmatologene Steinar. Eller de som har forfattet ICD-10. Det er sikkert noe feil med diagnosene, og du kan sikkert tilføre noe i alvorlighetsgraderingene. :)

:hoho:

• Liker 4
Skrevet

hehe Det skulle ikke forundret meg :smoke:

Skrevet

hehe Det skulle ikke forundret meg :smoke:

Vel - det hadde forundret meg, og jeg hadde blitt alvorlig bekymret om du skulle ha blandet deg inn i behandlingen av min sykdom.

• Liker 4
Skrevet

Hvordan vet du hvem som snylter og hvem som er syke?

Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor flinke folk er til å konkludere med at syke folk er feildiagnostisert. Selv om de ikke har kompetansen til det, og ikke har utredet disse syke personene. Jeg er rett og slett vanvittig imponert!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenk hvor utrolig mye lettere ting hadde vært hvis du passet dine egne saker, og lot naboen passe sine saker, hva?

Tenkt litt sånn generellt, jeg er ikke opptatt av hvor mange dager i uka naboene er hjemme eller ikke, han har en hjertesykdom som gjør at han er mye hjemme i påvente av operasjon. Huff, tenk så fælt om jeg skulle dømt ham hver gang han ler, smiler, ser glad ut, rydder litt i boden eller i hagen, fæle, fæle friske mann, kan han se glad ut, kan han pelle seg i jobb.

Anonym poster: 47eedc22527fc266ffc3d90526846277

• Liker 6
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Tenkt litt sånn generellt, jeg er ikke opptatt av hvor mange dager i uka naboene er hjemme eller ikke, han har en hjertesykdom som gjør at han er mye hjemme i påvente av operasjon. Huff, tenk så fælt om jeg skulle dømt ham hver gang han ler, smiler, ser glad ut, rydder litt i boden eller i hagen, fæle, fæle friske mann, kan han se glad ut, kan han pelle seg i jobb.

Anonym poster: 47eedc22527fc266ffc3d90526846277

Tar med meg høygaflene, bringer du med deg fakler? Nå skal det lynsjes! Burn! Burn!

Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor flinke folk er til å konkludere med at syke folk er feildiagnostisert. Selv om de ikke har kompetansen til det, og ikke har utredet disse syke personene. Jeg er rett og slett vanvittig imponert!

Jeg også. Bøyer meg totalt i støvet for deres allvitenhet. :pls:

Disclaimer: For de som har tungt for det, ingen hjertesyke naboer ble skadd under dette innlegget.

Endret av pærecider
Skrevet

Hva skal til for å kunne være trygdet uten dårlig samvittighet? Er det slik det skal være

- stygg leilighet

- ikke familie

- ikke husdyr

- ikke venner

- sitte inne hele døgnet

- ha som mål at om en kommer seg opp av senga så kan en jobbe (for det er selvsagt masse arbeidsgivere som vil ha deg)

- ikke trene på dagtid

- ikke vise seg utendørs

- ikke smile

- alltid uttrykke hvor grusomt livet er

- ikke kunne dra på en ferie

- ikke være positiv til noe som helst

- ikke spise god mat

- ikke drikke et glass vin

- ikke gjøre de øvelsene som fysioterapeuten har bedt deg om å gjøre

- ikke ta på seg de klærne man trives best i, men ta på seg det styggeste man har

- ikke gå på restaurant

- ikke være glad for å kunne bidra i barnebarns liv

- ikke bidra i egne barns liv

- ikke feire jul (heller skamme seg over at man ikke sitter oppi kjelen til frelsesarmeen)

- ikke synes at sommer er godt (da bør man heller sitte inne)

- ikke like kaffe

OSV

• Liker 13
Gjest Raggy
Skrevet

Jo vi har det helt klart bra her i landet, men se litt på andre land som ikke har denne velfeden. Det er jo så mye ellendighet og kriminalitet samt dårlige oppvekstforhold for unger. Ved å ha nav så slipper vi jo mye av denne ellendigheten i Norge og vi sikkrer at barn får det bra.

Det å bli sett ned på og misstenkeliggjort gjør ikke akkurat situasjonen så mye bedre, jeg synes folk burde støtte hverandre og å motivere for en bedre fremtid, ikke ødelegge et menneske med ufin sladder og usympatiske tanker.

Jeg tror nok at for en som blir alvorlig syk så skjer det noe med venneflokken, det har skjedd med meg og jeg kjenner flere som har opplevd å miste venner. Det virker som at enkelte har en veldig lite forståelse for andre og er veldig raske til å rakke ned på en som allerede er svak. Jeg pleier å si at det gode i denne prossesen har vært at nå vet jeg hvem som er mine ekte venner og kan føle meg trygg på de jeg har fordi de ikke forsvant selvom jeg ble syk.

Mange har nok mye å lære om det å respektere andre og å ikke være fordømmende, for hva vet vi EGENTLIG om andres situasjon?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Så utrolig teit å si at andre land har det mye verre enn oss og at vi bare burde bli friske og komme oss i jobb. Som om man plutselig blir så mye friskere bare fordi andre har det verre liksom :roll:

Jeg er takknemlig for at vi har det systemet vi har, jeg klager ikke i det hele tatt, men jeg blir dessverre ikke friskere fordi de ikke har samme system i et annet land.

• Liker 3
Skrevet

Det å bli sett ned på og misstenkeliggjort gjør ikke akkurat situasjonen så mye bedre, jeg synes folk burde støtte hverandre og å motivere for en bedre fremtid, ikke ødelegge et menneske med ufin sladder og usympatiske tanker.

Jeg tror nok at for en som blir alvorlig syk så skjer det noe med venneflokken, det har skjedd med meg og jeg kjenner flere som har opplevd å miste venner. Det virker som at enkelte har en veldig lite forståelse for andre og er veldig raske til å rakke ned på en som allerede er svak. Jeg pleier å si at det gode i denne prossesen har vært at nå vet jeg hvem som er mine ekte venner og kan føle meg trygg på de jeg har fordi de ikke forsvant selvom jeg ble syk.

Mange har nok mye å lære om det å respektere andre og å ikke være fordømmende, for hva vet vi EGENTLIG om andres situasjon?

Vi vet fint lite om andres situasjon. Vi kan sitte på utsiden og betrakte, med egne briller, men vi ser ikke det samme. Jeg er så heldig at jeg kan være i jobb, med en diagnose som kan gjøre tiden fra arbeidsfør til arbeidsufør relativt kort. Jeg ønsker å stå i jobben min så lenge jeg kan. Foreløpig ser det lyst ut

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig teit å si at andre land har det mye verre enn oss og at vi bare burde bli friske og komme oss i jobb. Som om man plutselig blir så mye friskere bare fordi andre har det verre liksom :roll:

Jeg er takknemlig for at vi har det systemet vi har, jeg klager ikke i det hele tatt, men jeg blir dessverre ikke friskere fordi de ikke har samme system i et annet land.

Men folk hadde garantert blitt friskere hvis de ikke hadde fått penger så lett som her til lands. Der er faktisk snart ikke nok folk i arbeid til å betale for alle de på trygd i Norge. Det er en skremmende utvikling i verdens beste land.

Anonym poster: a2861a5286f22cc2f03296dad22cde73

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...