AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #181 Skrevet 17. mars 2013 Mange henger seg opp i at vi som er på AAP, de uføre, delvis uføre osv, gjør ting. Ja, i noen tilfeller så er det faktisk slik at man er for før til å være ufør. For ca 25 år siden ca skadet min onkel seg i arbeid offshore, han skadet seg såpass alvorlig fysisk i en ulykke at han ikke kunne gå tilbake til det yrket, og han ble uføretrygdet, han får utbetalt 20-30 000 i uføretrygd hver måned. Han brukte mange år på å komme seg, men når han først kom seg ble han ganske bra. Han reiser på fjellet, trener, bygger hus på gården sin, fisker, reiser til utlandet, fester, drikker, osv. Eneste man kan se på ham er at han halter litt etter operasjonene gjort på ben og rygg. Han sier selv at han er glad for at regelverket i dag ikke er som før, da hadde han måtte gå på AAP før han eventuellt ble ufør, den gang måtte han ikke prøve seg i andre jobber. Jeg er på AAP fordi jeg ikke klarte å utføre noen jobb, fikk en fysisk og psykisk smell som knuste meg ganske hardt ned og jeg måtte slutte i jobben jeg hadde ( har skrevet om det tidligere i tråden ), men min drøm er å fullføre skolen, studere, få en jobb, klare meg ut av dette. Anonym poster: 47eedc22527fc266ffc3d90526846277
Havbris Skrevet 17. mars 2013 #182 Skrevet 17. mars 2013 (endret) Jeg har en venninne som har den samme diagnosen som jeg har, - en revmatisk, kronisk lidelse. Hun er 100 % ufør mens jeg er i full jobb. Jeg ser på FB at det virker som hun har det bra, hun har tid til å trene hos en kvalifisert fysioterapeut, har tid til å dra på hytta si midt i uka, og hun får til og med behandlingsreiser til Tyrkia. Fra mine skattekroner. Hvorfor er ikke hun som meg? Vi har samme diagnose, bor i samme bydel, har hatt diagnosen like lenge og har like mange proteser i kroppen. Når jeg klarer å være i full jobb, så burde jo hun klare det også? Hvorfor har hun det bra? ...dette er skrevet med ironi. Endret 17. mars 2013 av Havbris 2
2shy Skrevet 17. mars 2013 #183 Skrevet 17. mars 2013 Jeg har en venninne som har den samme diagnosen som jeg har, - en revmatisk, kronisk lidelse. Hun er 100 % ufør mens jeg er i full jobb. Jeg ser på FB at det virker som hun har det bra, hun har tid til å trene hos en kvalifisert fysioterapeut, har tid til å dra på hytta si midt i uka, og hun får til og med behandlingsreiser til Tyrkia. Fra mine skattekroner. Hvorfor er ikke hun som meg? Vi har samme diagnose, bor i samme bydel, har hatt diagnosen like lenge og har like mange proteser i kroppen. Når jeg klarer å være i full jobb, så burde jo hun klare det også? Hvorfor har hun det bra? Samme diagnose betyr ikke nødvendigvis like syk. Jeg kjenner to revmatikere, begge av den aggressive typen. Den ene er i full jobb, den andre er sengeliggende mer enn hun er oppe og går, og har langt større smerter og begrensninger. Uten at jeg har noe som helst forutsetning til å vite hvordan venninna di har det, så er det ihvertfall ikke slik at lik sykdom betyr like forutsetninger. 1
Gjest pærecider Skrevet 17. mars 2013 #184 Skrevet 17. mars 2013 Jeg har en venninne som har den samme diagnosen som jeg har, - en revmatisk, kronisk lidelse. Hun er 100 % ufør mens jeg er i full jobb. Jeg ser på FB at det virker som hun har det bra, hun har tid til å trene hos en kvalifisert fysioterapeut, har tid til å dra på hytta si midt i uka, og hun får til og med behandlingsreiser til Tyrkia. Fra mine skattekroner. Hvorfor er ikke hun som meg? Vi har samme diagnose, bor i samme bydel, har hatt diagnosen like lenge og har like mange proteser i kroppen. Når jeg klarer å være i full jobb, så burde jo hun klare det også? Hvorfor har hun det bra? Tror du svarte på det selv i ditt forrige innlegg, det blir synsing ut i fra eget ståsted og hvor man sammenligner andre med hva man kan klare selv.
Kaisamaia Skrevet 17. mars 2013 #185 Skrevet 17. mars 2013 Jeg føler meg nesten litt truffet. Jeg er selv syk, og 100% hjemmeværende pga sykdomen min. Jeg er så heldig å ha en samboer som ofte tar meg med på reiser i både inn og utland, vi bor på flotte hoteller, spiser god mat og shopper dyre ting. Jeg får titt og ofte høre - du orker å reise på ferie asså, men jobbe klarer du ikke ? Ting er ikke alltid som det kan se ut som, for nei jeg er ikke frisk og rask på ferie, jeg tilbringer faktisk mye tid i sengen på hotellrommet, og vi bruker mye penger på å få til reisene enklest mulig med tanke på feks transport (dyrere flybiletter for å slippe venting på flyplasser, taxi til og fra stortsett alt) Jeg ser også alltid (stortsett) fresh ut på bilder, det betyr alikevel ikke at det er slik jeg alltid ser ut. Det er slik jeg ser ut de gangene jeg faktisk deltar på noe, og i det hele tatt lar meg fotografere. Jeg har også en blogg der jeg blogger om alle feriene og opplevelsene mine, også der fremstår alt som fint og flott. Ikke fordi det alltid er det, men fordi det er det jeg velger å dele. Jeg ser ikke poenget med å dele hvor dårlig formen min er, eller hvor mange dager det er siden jeg har fått vasket håret. Så bak kulissene er ting ofte litt annerledes. Hvilken sykdom har du?
gira97 Skrevet 17. mars 2013 #186 Skrevet 17. mars 2013 det er ikke synd på venninna di, det er synd på sånne stakkarer som deg, vi får håpe du ender opp som ufør selv og blir gransket opp og ned. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2013 #187 Skrevet 17. mars 2013 Alle dere som jobber og sier at dere også blir slitne: har dere noengang vært utbrent? ikke hatt energi til å snakke i telefonen engang? har konsentrasjonsproblemer så store at det å lese ei bok og et blad blir en umulighet? ikke det nei ? da tror jeg ikke dere skal uttale dere! det å være sliten fra jobb er helt fullstendig normalt, men det å komme utbrent fra jobb og ikke kunne gjøre noe mer den dagen, eller miste gleden eller poenget med å se å ha en jobb i hele tatt, og ikke ha energi mer enn kanskje 65 prosent, det er da man er så syk at man blir ufør kanskje.
Havbris Skrevet 17. mars 2013 #188 Skrevet 17. mars 2013 Samme diagnose betyr ikke nødvendigvis like syk. Jeg kjenner to revmatikere, begge av den aggressive typen. Den ene er i full jobb, den andre er sengeliggende mer enn hun er oppe og går, og har langt større smerter og begrensninger. Uten at jeg har noe som helst forutsetning til å vite hvordan venninna di har det, så er det ihvertfall ikke slik at lik sykdom betyr like forutsetninger. Jeg skulle selvsagt slengt på ironiflagget. Jeg "skuler" ikke til venninna mi, jeg vet utmerket hvordan hun har det, sammenliknet med meg. Poenget var å få frem det som du skriver, nemlig det at man ikke kan bruke seg selv som mal på vurdering av andres liv og helse. Venninna mi smiler og er ikke dypt deprimert, hun ser ut til å ha det bra de gangene jeg ser henne. Men ifølge mange her på KG, så snyter hun på oss andre, og det finnes sikkert en jobb hun burde klare littegrann, siden det tross alt ser ut som hun har det bra. 1
Havbris Skrevet 17. mars 2013 #189 Skrevet 17. mars 2013 Tror du svarte på det selv i ditt forrige innlegg, det blir synsing ut i fra eget ståsted og hvor man sammenligner andre med hva man kan klare selv. Men er ikke det riktig da? Når jeg kan klare å gå på jobb selv om jeg har vondt, så burde jo hun klare det også? Jeg har jo samme diagnose, derfor vet jeg også hvordan det er å ha denne sykdommen, og da burde jeg også kunne vurdere hennes situasjon. Jeg betaler skatt for at hun skal sitte på ræva hjemme og ha det bra. Hadde hun enda sagt at hun hadde det helt for jævlig.
2shy Skrevet 17. mars 2013 #190 Skrevet 17. mars 2013 (endret) Jeg skulle selvsagt slengt på ironiflagget. Jeg "skuler" ikke til venninna mi, jeg vet utmerket hvordan hun har det, sammenliknet med meg. Poenget var å få frem det som du skriver, nemlig det at man ikke kan bruke seg selv som mal på vurdering av andres liv og helse. Venninna mi smiler og er ikke dypt deprimert, hun ser ut til å ha det bra de gangene jeg ser henne. Men ifølge mange her på KG, så snyter hun på oss andre, og det finnes sikkert en jobb hun burde klare littegrann, siden det tross alt ser ut som hun har det bra. Aha, da er jeg med Sitering av slettet innhold fjernet. Tekola, mod. Endret 18. mars 2013 av Tekola 2
Gjest pærecider Skrevet 17. mars 2013 #191 Skrevet 17. mars 2013 Men er ikke det riktig da? Når jeg kan klare å gå på jobb selv om jeg har vondt, så burde jo hun klare det også? Jeg har jo samme diagnose, derfor vet jeg også hvordan det er å ha denne sykdommen, og da burde jeg også kunne vurdere hennes situasjon. Jeg betaler skatt for at hun skal sitte på ræva hjemme og ha det bra. Hadde hun enda sagt at hun hadde det helt for jævlig. Oppdaget svaret ditt til 2shy, er visst ironidetektoren min som ikke helt funker idag. Som sagt, synsing er ikke fakta, og anekdoter er ikke bevis.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #192 Skrevet 17. mars 2013 Har man psykiske lidelser, blir man sykere av å ikke jobbe. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Advarer-psykisk-syke-mot-a-ga-til-legen-7148398.html#.UUW6jxzddEo Anonym poster: d690eb832cd50a5daa7ee4bce0ea1ebe 1
Gjest pærecider Skrevet 17. mars 2013 #193 Skrevet 17. mars 2013 Har man psykiske lidelser, blir man sykere av å ikke jobbe. http://www.aftenpost...ml#.UUW6jxzddEo Anonym poster: d690eb832cd50a5daa7ee4bce0ea1ebe Psykiske lidelser er så mangt, fra mild depresjon til alvorlig schizofreni. Og ingen har sagt at man IKKE skal jobbe når man har en psykisk lidelse, men at man skal jobbe etter arbeidsevne. Om det så er en dag i uka eller syv dager i uka, vel det er individuelt.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #194 Skrevet 17. mars 2013 Psykiske lidelser er så mangt, fra mild depresjon til alvorlig schizofreni. Og ingen har sagt at man IKKE skal jobbe når man har en psykisk lidelse, men at man skal jobbe etter arbeidsevne. Om det så er en dag i uka eller syv dager i uka, vel det er individuelt. Hvorfor er det så veldig om å gjøre å bli sykmeldt da? Anonym poster: d690eb832cd50a5daa7ee4bce0ea1ebe
Havbris Skrevet 17. mars 2013 #195 Skrevet 17. mars 2013 Oppdaget svaret ditt til 2shy, er visst ironidetektoren min som ikke helt funker idag. Som sagt, synsing er ikke fakta, og anekdoter er ikke bevis. Jodda - anekdoter er bevis. Jeg selv er jo beviset på at det går an å være i full jobb med denne revmatiske lidelsen. Er ikke det bevis nok? Venninna mi burde kunne klare jobb, siden jeg klarer det. Jeg har også hørt om mange andre som klarer å jobbe, til tross for revmatisk lidelse. I forrige uke var venninna mi på hyttetur, og hun har faktisk tid til å trene hver dag, midt på dagen. Det har ikke jeg. Fordi jeg jobber. 1
Gjest Gjest__ Skrevet 17. mars 2013 #196 Skrevet 17. mars 2013 Jeg forstår strengt tatt ikke hvorfor folk i det hele tatt skal gå utifra og spekulere rundt i andre menneskers sykdom, for å avklare om uføre mennesker skal klare å jobbe, eller ikke. WORD !!!!!!
Gjest pærecider Skrevet 17. mars 2013 #197 Skrevet 17. mars 2013 Hvorfor er det så veldig om å gjøre å bli sykmeldt da? Anonym poster: d690eb832cd50a5daa7ee4bce0ea1ebe Å bli sykmeldt er ikke det samme som å motta aap eller ufør, som faktisk er den problemstillingen som diskuteres her. Når man er sykmeldt over lenger tid, så kan ikke arbeidsgiver betale lønn til deg, da må man enten gå tilbake til jobb hvis man er i stand til det, eller så må man søke om aap og bli utredet/omskolert.
Gjest pærecider Skrevet 17. mars 2013 #198 Skrevet 17. mars 2013 Jodda - anekdoter er bevis. Jeg selv er jo beviset på at det går an å være i full jobb med denne revmatiske lidelsen. Er ikke det bevis nok? Venninna mi burde kunne klare jobb, siden jeg klarer det. Jeg har også hørt om mange andre som klarer å jobbe, til tross for revmatisk lidelse. I forrige uke var venninna mi på hyttetur, og hun har faktisk tid til å trene hver dag, midt på dagen. Det har ikke jeg. Fordi jeg jobber. Jepp, jeg er også et bevis på at jeg er en notorisk trygdesnylter, jeg jobber to dager i uka fordi jeg ikke kan jobbe hver dag, og skal reise langt utenlands snart.
Gjest pærecider Skrevet 17. mars 2013 #199 Skrevet 17. mars 2013 Jeg er ikke uføre enda, men har inne en søknad om 50% uføre. Grunnen: hjerneslag for 3 år siden og hjerteinfarkt for 1 år siden. Godkjent av deg eller?? Anonym poster: aef322fdc2c0b406846149bda91c7cbc Tror du har misforstått hvem som er hvem, les de andre svarene mine i denne tråden, så ser du hvor jeg står. Det er verken meg eller andre i denne tråden som skal godkjenne noe som helst. Kun din lege og NAV.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #200 Skrevet 17. mars 2013 Jeg er ikke uføre enda, men har inne en søknad om 50% uføre. Grunnen: hjerneslag for 3 år siden og hjerteinfarkt for 1 år siden. Godkjent av deg eller?? Anonym poster: aef322fdc2c0b406846149bda91c7cbc Beklager, ser jeg har sitert feil innlegg... Det var selvfølgelig ikke ment til pærecider, men dette innlegget pærecider selv siterte :-) : "En ting jeg gjerne skulle visst litt mer om, hvilke konkrete 'diagnoser' er det som er grunn til at flere i denne tråden er uføre? Er det fysisk? Psykisk?" Beklager. Anonym poster: aef322fdc2c0b406846149bda91c7cbc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå