Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er bare å se på folk det. Som venninna mi som alltid har mulighet til å være med på fest, men å jobbe, nei da blir hun for sliten og må sove middagslur. Vi blir alle slitne! Men det virker som om mange uføre, særlig folk med psykiske lidelser forventer mer aksept for at de er slitne enn vi som jobber og studerer.

På arbeidsplassen min har vi noen som er utplassert fra NAV. De er alltid de siste som kommer og de første som går. De første til å klage og syte over hvor sliten de er, når realiteten er at vi andre har jobbet dobbelt for å kompensenere for dem. Jada, de har det sikkert tøft, men jeg får ikke særlig sympati for at de er sliten etter sin 5-timers lange arbeidsdag.

Å gå fra ingenting til 5 timer + de utfordringene de har mentalt ER slitsomt. Jeg har vært i begge skoene, praksisplass etter å ha hatt ingenting i lang tid er desidert det verste jeg har gjort.

Anonym poster: 1990023c49ad086225ec7618826fc348

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke sagt noe annet. Men noe er det. Nå har du luftet tankene, og det er blitt en diskusjon rundt det. Det er gode argumenter på begge sider, både for og imot. Da må du vel avgjøre om du skal slå vekk de tankene og godta ting som de er eller skal du mønstre nok baller til å ta en prat med venninna di eller melde venninna di til NAV. For de siste argumentene dine har vært generelt de samme; bare i ulike vendinger, de går ut på hva venninna di klarer og hva hun sier på face. For meg ser det ut som om du prøver å overbevise de som ikke er enig om at det er noe muffens her.

Jeg har egentlig ikke noe å stå til regnskap for her. Jeg lufter tanker. Har ikke tenkt å gå til noen drastiske tiltak, som du synes jeg burde. :)

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Jeg har egentlig ikke noe å stå til regnskap for her. Jeg lufter tanker. Har ikke tenkt å gå til noen drastiske tiltak, som du synes jeg burde. :)

Så skulle heller ikke venninna di eller noen annen som mottar en form for NAV-støtte stå til regnskap verken for deg, for noen her inne, eller for noen andre for den saks skyld, kun for de rette vedkommende, som er NAV og evt domstolen. :)

Endret av pærecider
Skrevet

Å gå fra ingenting til 5 timer + de utfordringene de har mentalt ER slitsomt. Jeg har vært i begge skoene, praksisplass etter å ha hatt ingenting i lang tid er desidert det verste jeg har gjort.

Ok, men da er de i så fall sosialt inkompetente også. Det er forståelig at de ikke legger ut om hvor sliten de er p.g.a alt de sliter med, men da kan de holde kjeft. Ikke snakke om hvor sliten de er etter en "hard arbeidsdag."

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg og flere har forsøkt å få frem: vi har forskjellige forutsetninger for å takle ting! Mange som også opplever slike ting som du har gjort (som det er veldig leit å lese om forresten) får slaget først i godt voksen alder, så vidt jeg vet er du i tidlig 20-årene, og veldig ung. Nå sier ikke jeg at du kommer til å møte veggen, men at mange faktisk gjør det senere i livet.

Man har det rett og slett for lett her i landet.

Dersom det hadde vært høyere terskel for å få penger fra det offentlige så hadde flere tatt seg sammen og kommet seg på jobb.

Kan man reise på ferier, gå på kafeer og til byen så kan man sannelig jobbe og.

Anonym poster: a2861a5286f22cc2f03296dad22cde73

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Ok, men da er de i så fall sosialt inkompetente også. Det er forståelig at de ikke legger ut om hvor sliten de er p.g.a alt de sliter med, men da kan de holde kjeft. Ikke snakke om hvor sliten de er etter en "hard arbeidsdag."

Man kan bli litt sosialt inkompetent etter noen år uten den sosiale omgangen man får på jobb, med mindre man er så heldig at man har et nettverk utenom. Og så er det sikkert godt for de å kunne si slike ting, spesielt etter en periode hvor man sikkert har følt seg unyttig. Det er godt å være en del av 'normalen' selv om det sikkert kan oppleves som provoserende for en som har jobbet 8-9 timer og er sliten å høre en som har jobbet for halv maskin i fem timer si det. La dem få ha den gleden :) For det er faktisk en stor glede å endelig kunne gjøre noe etter mange års sykdom, det kan jeg skrive under på.

Endret av pærecider
Skrevet

Så skulle heller ikke venninna di eller noen annen som mottar en form for NAV-støtte stå til regnskap for noen her inne, eller for noen andre for den saks skyld, kun for de rette vedkommende, som er NAV og evt domstolen. :)

Jeg forventer at venner viser litt åpenhet. Men foreløpig er det greit, for vi kjenner vi ikke hverandre veldig godt enda. Dersom jeg senere får vite at hun egentlig er i stand til å jobbe mer, men bare ikke ønsker det, så kommer nok vennskapet til å dø ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror enkelte i denne tråden hadde hatt MEGET godt av å ta turen til Hellas, eller andre land hvor arbeidsmulighetene for unge blir bare færre og færre, og ungdommene fortviler fordi de ikke får mat på bordet eller tak over hodet. Om det bare hadde vært nok jobber for alle. Jeg lurer på hvordan disse menneskene føler det psykisk, siden ofte det er et tema som dukker opp til stadighet.

Anonym poster: adaa0b26e2c791a80a71a8218dfd48b9

• Liker 1
Skrevet

For dem har det jo faktisk vært en hard arbeidsdag. Jeg er enig i at de ikke trenger å klage høyt, men det er mest fordi man ikke blir mindre sliten av det.

Dersom det hadde vært høyere terskel for å få penger fra det offentlige så hadde flere tatt seg sammen og kommet seg på jobb.

Jeg er enig i at det i noen tilfeller burde vært bedre oppfølging, men det tar ikke vekk det faktum at de fleste er legitimt syke. Du er åpenbart av den som mener at man skal leve i isolasjon innendørs hvis man er ufør. Du trenger perspektiv.

• Liker 5
Skrevet

Jeg forventer at venner viser litt åpenhet. Men foreløpig er det greit, for vi kjenner vi ikke hverandre veldig godt enda. Dersom jeg senere får vite at hun egentlig er i stand til å jobbe mer, men bare ikke ønsker det, så kommer nok vennskapet til å dø ut.

Hadde du vært venninna mi og jeg fant ut at du satte spørsmålstegn rundt sykdommen min og trygdeytelser, så hadde jeg kuttet deg ut tvert. Man er ikke berettiget full informasjon om et annet menneske selv om man er venner, og når du i tillegg sier at dere ikke kjenner hverandre godt, så er det ganske utrolig at du forventer mer åpenhet og i tillegg gjør antakelser om en person du ikke kjenner så godt.

• Liker 9
Skrevet

Er det noen grense for hvor mange ganger i året som er max man kan bedrive disse tingene som ufør - før man plutselig er frisk?

• Liker 2
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Isåfall burde du ha trådt langt mer forsiktig. Jeg vil heller ikke legge ut om alle mine issues til en person jeg ikke kjenner så godt, og det at du har tenkt disse tankene og attpåtil legger ut en tråd om det gjør meg langt mer skeptisk til å åpne meg for nye mennesker. Uføredebatten er et vepsebol uten like, og i slike debatter dukker det opp kommentarer og tanker som i alle fall gjør meg langt mer tilbakeholden med å fortelle nye mennesker hva som feiler meg. Slikt bare legger opp til mer heksejakt og mistenkeliggjøring av venner/naboer. Og de som selv er oppi dette og mottar en NAV-ytelse må jo bli mer usikre, for hvem i alle dager kan de stole på da? Snart kan man jo ikke si noe som helst bra om sin livssituasjon eller at man var fornøyd med sin arbeidsinnsats fordi tenk om naboen blir provosert.

Endret av pærecider
AnonymBruker
Skrevet

For dem har det jo faktisk vært en hard arbeidsdag. Jeg er enig i at de ikke trenger å klage høyt, men det er mest fordi man ikke blir mindre sliten av det.

Jeg er enig i at det i noen tilfeller burde vært bedre oppfølging, men det tar ikke vekk det faktum at de fleste er legitimt syke. Du er åpenbart av den som mener at man skal leve i isolasjon innendørs hvis man er ufør. Du trenger perspektiv.

Tull. Hvorfor i all verden er nordmenn så mye psykere enn andre folkeslag?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Advarer-psykisk-syke-mot-a-ga-til-legen-7148398.html#.UUX-nWt5mSN

Skrevet (endret)

Tror ikke det er helt det det dreier seg om...

Haha, jeg synes jeg ser for meg arbeidsgiver som nikker imponert under jobbintervjuet mens jeg legger ut om mine shopping-, ferie- og kafe-skills! Ooooh... kan du bruke internett også?? Når kan du begynne hos oss?!

Endret av Pringle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

http://www.aftenpost...ml#.UUX-nWt5mSN

Fordi vi er så rike at vi har muligheten. Det stilles ikke krav til at vi skal jobbe så fort vi kan løpe, foreldre får knapt ha med seg barn på jobben før det kalles barnearbeid, vi har så mye penge og jobbfokus at lærere og barnehagetanter er de som oppdrar barna.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke de friske her forstår de syke, jeg er selv syk og jobber ikke, det blir som å diskutere med en vegg, får man et fornuftig svar? næææhhhii

jeg er psykisk syk selv og går ikke ut på fester eller noe, jeg går knapt ut døra, og da jeg gikk ut på fest gjorde jeg det for å drikke meg full og glemme ting.

jeg kan ikke svare for alle, jeg vet bare at jeg hadde ikke klart en fulltidsdag flere dager i uka, da hadde jeg stupt og kollapset av utmattelse, og blitt utbrent igjen.sånn er den saken.

AnonymBruker
Skrevet

Voldsomt så mange som er uføre her til lands da! Hva hadde dere gjort hvis dere ikke hadde fått all denne støtten fra NAV? Nå sikter jeg ikke til dere som virkelig er syke på den ene eller andre måten, men til dere som utnytter sysyemet. Utrolig mange som gjør det, kjenner flere som godt kunne jobbet men gidder ikke, de overdiver og spiller sykere enn de er, lurer både leger og NAV.

Anonym poster: 1a33bef3ac02fafceb591acc43c07949

Skrevet

Den som skriker høyest får mest. Helt feil at det skal være sånn, men verden er full av udugelige idioter.

Så du virkelig ikke ironien her Steinar?

Skrevet

http://www.aftenpost...ml#.UUX-nWt5mSN

Hvordan vet du at de som er utplassert via NAV på arbeidsplassen til The Kitten er psykisk syke?

Jeg tror det er en sammensetning av flere ting. Vi spiser mye dårlig mat med ingredienser som fremmer depresjon, mangel på mosjon, vi bor i et land med lite sollys og mange mangler d vitamin uten at de er klare over det (som er viktig for å motvirke depresjon), og vi lever i et land hvor Janteloven herjer sterkt. Mange er også selvsagt et resultat av traumer som de ikke har fått hjelp til å håndtere. Mange ønsker ikke å håndtere vanskelige hendelser og legger lokk på følelsene, og blir etterhvert syke av det.

Vi er ikke nødvendivis så fryktelig mye mer psyke, men i Norge er det ikke tabulagt å ha en psykisk sykdom. Også er det også viktig å forstå forskjellene og alvorlighetsgradene på de forskjellige psykiske sykdommene. Å ha en psykisk lidelse er langt mer innviklet og alvorlig enn å "deppe", og kan være svært fysisk utmattende, i tillegg til at det kan være livstruende.

• Liker 2
Skrevet

Voldsomt så mange som er uføre her til lands da! Hva hadde dere gjort hvis dere ikke hadde fått all denne støtten fra NAV? Nå sikter jeg ikke til dere som virkelig er syke på den ene eller andre måten, men til dere som utnytter sysyemet. Utrolig mange som gjør det, kjenner flere som godt kunne jobbet men gidder ikke, de overdiver og spiller sykere enn de er, lurer både leger og NAV.

Anonym poster: 1a33bef3ac02fafceb591acc43c07949

Er det noen i tråden her som lurer NAV og utnytter systemet?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...