Gå til innhold

En mann fire koner- at ikke han blir fullstendig utslitt av å leve slik?


Gjest Sanne__

Anbefalte innlegg

Duff skrev (1 time siden):

Janelle virker som en varm og enkel person å forholde seg til. En som ikke bruker tid på problemer uten å forsøke å løse de.  

Ja, enig. Og Kody hadde savnet henne, det kunne man se. En helt annen oppførsel mot henne enn mot Meri, selv om han ikke hadde sett henne heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meadow skrev (36 minutter siden):

Ja, enig. Og Kody hadde savnet henne, det kunne man se. En helt annen oppførsel mot henne enn mot Meri, selv om han ikke hadde sett henne heller. 

Han sa jo at de skulle feire Meris bryllupsdag, så rettet han det til deres når de skulle feire dagen. Virker som at han ikke bryr seg om hvordan han fremstiller seg selv på tv.

Anonymkode: 7dba7...4c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han ville beholdt Robin og Jeanelle. Virker som om de er dem han har best relasjon med. Christine virker som et veldig følelsesmenneske, og jeg kan ikke se hvordan hun og Kody passer sammen i det hele tatt. Var veldig tydelig for meg at han ønsket ekteskapet til Meri vekk i hvert fall. Han prøvde å overbevise henne om å gå flere ganger fordi han ikke får lov... 

Anonymkode: cf8aa...48c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Han prøvde å overbevise henne om å gå flere ganger fordi han ikke får lov... 

Anonymkode: cf8aa...48c

Får han ikke lov? Av hvem?

Anonymkode: 96504...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får han ikke lov? Av hvem?

Anonymkode: 96504...b0c

Av troen sin virker det som? Har sa jo det, at han ikke kunne skille seg på grunn av troen sin. Vet ikke, men kanskje det er enklere for kvinnene å skille seg enn mennene? Eller at det bare blir sett på som kjipt å skille seg fra en kone om man er mann? Jeg oppfattet det i hvert fall slik at han "ikke har lov", siden han sa at han ikke kan.

Anonymkode: cf8aa...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Av troen sin virker det som? Har sa jo det, at han ikke kunne skille seg på grunn av troen sin. Vet ikke, men kanskje det er enklere for kvinnene å skille seg enn mennene? Eller at det bare blir sett på som kjipt å skille seg fra en kone om man er mann? Jeg oppfattet det i hvert fall slik at han "ikke har lov", siden han sa at han ikke kan.

Anonymkode: cf8aa...48c

Jeg tror det handler mer om at han tenker at han ikke vil være den som tar ut skilsmisse for syns skyld. Ikke at han ikke "får lov" av kirka si. 

Anonymkode: 61711...8ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det handler mer om at han tenker at han ikke vil være den som tar ut skilsmisse for syns skyld. Ikke at han ikke "får lov" av kirka si. 

Anonymkode: 61711...8ea

Nei, det handler om deres tro. Og synet på skilsmisse innenfor "kirken".  Ikke om hva som tar seg ut for syns skyld.  Han har jo sagt det ganske tydelig i en eller var det flere episoder ang forholdet til Meri, i stedet for å være ulykkelig var det bedre at hun gikk og heller fant seg en ny mann. For ham var det uaktuelt med skilsmisse pga kirken og det som er forbundet med deres tro.

Anonymkode: 2aa2d...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg tror han bare vil være med Robyn

Anonymkode: 61711...8ea

Jeg tenker også dette :) Eventuelt Janelle også. Christine og Meri tror jeg han er ferdige med. Han mistet vel håpet etter det med huset som ingen av konene ville flytte sammen i.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det handler om deres tro. Og synet på skilsmisse innenfor "kirken".  Ikke om hva som tar seg ut for syns skyld.  Han har jo sagt det ganske tydelig i en eller var det flere episoder ang forholdet til Meri, i stedet for å være ulykkelig var det bedre at hun gikk og heller fant seg en ny mann. For ham var det uaktuelt med skilsmisse pga kirken og det som er forbundet med deres tro.

Anonymkode: 2aa2d...c90

Da er vi litt uenige, jeg tror ikke familien har spesielt sterke bånd til kirka de tilhørte lenger (AUB). De har også flere ganger pratet om at det er viktig for dem at man kan forlate familien om man ønsker. Kody og Meri har jo allerede tatt ut skilsmisse formelt, de er jo bare "spirituelt" gift og Kody ønsker jo nå helt klart at Meri skal dra. Så tror det handler mer om at han ikke vil være den som "kaster" ut Meri. Han vil heller bli forlatt slik at han får sympati i stedet for å være den slemme. 

Anonymkode: 61711...8ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler om at han er redd hva de andre konene vil gjøre hvis han velger å gå fra Meri. Hun er tross alt på en måte grunnmuren hele familien er bygget på siden hun er 1 kone.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da er vi litt uenige, jeg tror ikke familien har spesielt sterke bånd til kirka de tilhørte lenger (AUB). De har også flere ganger pratet om at det er viktig for dem at man kan forlate familien om man ønsker. Kody og Meri har jo allerede tatt ut skilsmisse formelt, de er jo bare "spirituelt" gift og Kody ønsker jo nå helt klart at Meri skal dra. Så tror det handler mer om at han ikke vil være den som "kaster" ut Meri. Han vil heller bli forlatt slik at han får sympati i stedet for å være den slemme. 

Anonymkode: 61711...8ea

Jeg forholder meg til det Kody sa selv når han kommenterte situasjonen til kamerateamet.

Anonymkode: 2aa2d...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forholder meg til det Kody sa selv når han kommenterte situasjonen til kamerateamet.

Anonymkode: 2aa2d...c90

Jeg forholder meg også til det, men jeg både tolker det annerledes (jeg tror han snakker om sin personlige tro og ikke kirka) og tror heller ikke at Kody er helt ærlig med kamerateamet alltid :)

Anonymkode: 61711...8ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Duff said:

Jeg tror det handler om at han er redd hva de andre konene vil gjøre hvis han velger å gå fra Meri. Hun er tross alt på en måte grunnmuren hele familien er bygget på siden hun er 1 kone.

Det er absolutt et poeng - hvis Meri, som er som en trofast hund, blir forlatt, vil nok de andre konene reagere kraftig og miste tillit til Kody. Han vil ikke være "the bad guy". 

Anonymkode: 61711...8ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duff skrev (25 minutter siden):

Jeg tror det handler om at han er redd hva de andre konene vil gjøre hvis han velger å gå fra Meri. Hun er tross alt på en måte grunnmuren hele familien er bygget på siden hun er 1 kone.

Dette tror jeg og. Men han er mest redd for hva Robyn vil mene om det, og kanskje de andre og. For jeg tror Robyn liker å ha Meri der, hun liker å se Meri lide og føle seg over henne. Samtidig som hun later som de er venner og liksom er en snill person som skal hjelpe henne. Men det er kun for hennes egen vinning. 
Jeg tror og Robyn har et Horn i siden til Janelle, og derfor liker å ha «makten» sammen med Meri, som en unison front mot henne.

Anonymkode: 7fc57...f72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg forholder meg også til det, men jeg både tolker det annerledes (jeg tror han snakker om sin personlige tro og ikke kirka) og tror heller ikke at Kody er helt ærlig med kamerateamet alltid :)

Anonymkode: 61711...8ea

Er enig i at Cody og heller ikke fruene er helt ærlige om tingenes tilstand. 

Det er forskjellige grener innad hos mormonerne. Ikke alle mormonere praktiserer flerkoneri. Jeg tror kirken Cody & co ikke var av samme oppfatning ang flerkoneri. Og at de derfor tok avstand til kirken. Mener å huske at en av døtrene ville  tilbake til Utah og inkluderes i kirken igjen. Men fikk ikke innpass der pga familiesituasjonen og flerkoneri.

Uansett om de har tatt avstand til kirken, så står de jo støtt ang "troen" sin og hvilke regler de følger. Han sier at han har plikt til å forsørge familien sin. Og at skilsmisse ikke er et tema, for det strider mot livssynet deres. Hvis en kone er ulykkelig i ekteskapet, så er det hun som må dra.

Jeg er åpen for at jeg kan ha tatt feil og misforstått et sted. Ser den. Skal ikke argumentere så mye på det. 😊

Anonymkode: 2aa2d...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

 Han vil heller bli forlatt slik at han får sympati i stedet for å være den slemme. 

Anonymkode: 61711...8ea

Det tror jeg også. Jeg tror fyren er drittlei av alle intrigene i familien og vil heller "dra Meri med på lasset" enn å gjøre noe aktivt selv for å dytte henne ut. Og hvorfor skulle han gjøre det? Hun er ikke lengre i den hverdagslige rotasjonen mellom koner, ingen av de andre konene virker å reagere nevneverdig på måten han behandler henne på og han slipper en situasjon der hun kan spille offer mens han blir den slemme. På mange måter har han jo fått frihet fra henne uten at det har kostet han en krone. 

Jeg synes det er helt utrolig at Meri finner seg i det, men jeg tror nok at hun kommer til å bli. Hun hadde et ganske stort nettverk av venner i LV-området og ville opprinnelig bli der, så jeg tror ikke at hun hadde blitt med til Flaggstaff. Jeg tror hun jobber ganske hardt for å komme inn hos Kody igjen. Synes hun har virket mye mindre viljesterk de siste sesongene, og mer opptatt av å være enig med Kody. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

 

Det er forskjellige grener innad hos mormonerne. Ikke alle mormonere praktiserer flerkoneri. Jeg tror kirken Cody & co ikke var av samme oppfatning ang flerkoneri. Og at de derfor tok avstand til kirken. Mener å huske at en av døtrene ville  tilbake til Utah og inkluderes i kirken igjen. Men fikk ikke innpass der pga familiesituasjonen og flerkoneri.

 

Anonymkode: 2aa2d...c90

AUB er for flerkoneri, akkurat som Kody og familien. Maddie ble vel avvist av LDS (altså den "vanlige" mormonerkirken). 

Jeg tror nok at grunnene til at familien fremstår som mindre religiøse på TV er delte. For det første så er AUB en veldig "hemmelighetsfull" kirke der ritualer og tradisjoner er hellige, private og intime, så jeg tror Brown-familien tråkket på ganske mange tær da serien først startet.  

Dessuten så tror jeg også at familien ble eksponert for en mer mainstream kultur i LV da de ikke hadde annet valg enn å sende barna på offentlig skole, og heller ikke hadde andre mormonere å henge med. 

Jeg tror også at et par av de har vært litt vaklende i troen en stund... 

Christine virker (utad) ikke som å være spesielt religiøs. Hun har flasker med alkohol stående godt synlig for kameraene hjemme (stort fy-fy i mormonertro) og hun virker heller ikke å være spesielt opptatt av å oppdra barna sine i troen (bare å sjekke instaen til Gwen).

Janelle tror jeg har noen sterke personlige overbevisninger. Hun er den som virker mest klokkeklar i troen på polygami, men ellers ser jeg ikke store tegn til at hun har så veldig sterke overbevisninger ellers. Ene sønnen har samboer, datteren er sammen med en kristen uten at hun virker å heve et øyenbryn over det. Hun har også drukket alkohol i serien. 

Meri - hvem vet egentlig? Jeg tipper indoktrinert barnetro som aldri har vært personlig, bare for å fylle andres forventninger. Hun virket ganske streng og religiøs mot barna i de tidligere sesongene (husker spesielt en episode der hun skjelte ut Mykelti fordi hun hadde en topp med tynne stropper), men virker ikke som om hun har et veldig nært forhold til Gud. 

Kody - Ganske konservativ. Har tidligere uttalt at han prøver å leve som menn i det gamle testamentet (spise kosher, ha flere koner), men tror det handlet mest om gimmick. Er uansett åpent imot samboerskap før ekteskap når det gjelder barna sine og snakker mye om kyskhet og "modesty". 

Robyn: den mest religiøse av dem alle. Etter alle rundene med "God will provide us a rental" i forrige sesong er jeg overbevist om at hun enten har religiøse vrangforestillinger eller bruker religion for å manipulere. Muligens en blanding av begge deler. Virker å være ekstremt opptatt av kyskhet, særlig hos jentene sine, bruker hellige åpenbaringer som argument i avgjørelser om alt fra hvor mange barn hun skal ha til hvor familien skal flytte. Virker som om Kody biter rett på. 

 

Anonymkode: 83522...949

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mysticgirl skrev (3 timer siden):

Han mistet vel håpet etter det med huset som ingen av konene ville flytte sammen i.

Det var et merkelig skue å se ham i opprømt hemmelighet få laget det digre palasset på ark, når han visste helt sikkert at ikke alle ville bo sammen igjen. Han presser på for å få det som han vil uansett og det står det ikke respekt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er enig i at Cody og heller ikke fruene er helt ærlige om tingenes tilstand. 

Det er forskjellige grener innad hos mormonerne. Ikke alle mormonere praktiserer flerkoneri. Jeg tror kirken Cody & co ikke var av samme oppfatning ang flerkoneri. Og at de derfor tok avstand til kirken. Mener å huske at en av døtrene ville  tilbake til Utah og inkluderes i kirken igjen. Men fikk ikke innpass der pga familiesituasjonen og flerkoneri.

Uansett om de har tatt avstand til kirken, så står de jo støtt ang "troen" sin og hvilke regler de følger. Han sier at han har plikt til å forsørge familien sin. Og at skilsmisse ikke er et tema, for det strider mot livssynet deres. Hvis en kone er ulykkelig i ekteskapet, så er det hun som må dra.

Jeg er åpen for at jeg kan ha tatt feil og misforstått et sted. Ser den. Skal ikke argumentere så mye på det. 😊

Anonymkode: 2aa2d...c90

Brown familien er ikke og har ikke et medlemmer av LDS-kirken (latter day saints/siste dagers hellige, altså det vi kaller mormonere), da flerkoneri har vært forbudt i hovedkirken og i staten Utah siden slutten av 1800tallet. De er med i en av utbryterkirkene som ville fortelle med flerkoneri, en fundamentalistisk mormonerkirke AUB/ Apostolic United Brethren, også kalt The Allred Group. Christine het Allred til etternavn før hun het Brown og er barnebarnet til en av grunnleggerene - Kody nevner stadig vekk at hun er "royalty" i religionen deres. Såvidt jeg husker har moren til Christine brutt ut av det og det spekuleres hun vil at Christine også skal komme seg ut. 

Kody og Janelle sine familier var i utgangspunktet fra LDS-kirken, men konvertere til AUB, mens Robyn, Meri og Christine alle er født inn i polygame familier. Det er et lite sammensurium, vanskelig å holde styr på - både Janelle og Robyn har vært gift før og skilt, og jeg tror Janelle sin mor var gift med Kody sin far.

Uansett så virker det ikke som noen av barna er spesielt interessert i å være del av en polygamivennlig kirke og religion tar ikke mye plass i serien lenger. 

Anonymkode: 61711...8ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Brown familien er ikke og har ikke et medlemmer av LDS-kirken (latter day saints/siste dagers hellige, altså det vi kaller mormonere), da flerkoneri har vært forbudt i hovedkirken og i staten Utah siden slutten av 1800tallet. De er med i en av utbryterkirkene som ville fortelle med flerkoneri, en fundamentalistisk mormonerkirke AUB/ Apostolic United Brethren, også kalt The Allred Group. Christine het Allred til etternavn før hun het Brown og er barnebarnet til en av grunnleggerene - Kody nevner stadig vekk at hun er "royalty" i religionen deres. Såvidt jeg husker har moren til Christine brutt ut av det og det spekuleres hun vil at Christine også skal komme seg ut. 

Kody og Janelle sine familier var i utgangspunktet fra LDS-kirken, men konvertere til AUB, mens Robyn, Meri og Christine alle er født inn i polygame familier. Det er et lite sammensurium, vanskelig å holde styr på - både Janelle og Robyn har vært gift før og skilt, og jeg tror Janelle sin mor var gift med Kody sin far.

Uansett så virker det ikke som noen av barna er spesielt interessert i å være del av en polygamivennlig kirke og religion tar ikke mye plass i serien lenger. 

Anonymkode: 61711...8ea

Janelle med Meri sin bror og Robyn med fetteren til Christine. Robyns eks er også i slekt med Kody og i familie med Meri gjennom en av faren hennes sine andre koner. 

Anonymkode: 95194...99f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysticgirl skrev (4 timer siden):

Han mistet vel håpet etter det med huset som ingen av konene ville flytte sammen i.

Janelle kunne tenke seg at alle bodde i ett hus. Meri var heller ikke negativ til det. Hun var veldig forsiktig med å si meningen sin. Vet ikke om det var pga at Kody skulle få mer å misslike henne for eller om det var at Christine tok veldig mye plass i husdiskusjonen. Robyn var usikker da hun ikke hadde erfaringer med det fra tidligere. Det var Christine som hardnakket nektet å bo i samme hus som de andre.

Anonymkode: 7dba7...4c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...