Gå til innhold

Diskusjon angående prevensjon

Om kvinner, menn og prevensjon.  

137 stemmer

1. 1. Hvem har hovedansvaret?

• Begges ansvar. Like mye. Det må være likt. Alt må alltid være likt.
      117
    • Hovedsaklig kvinners ansvar
      13
    • Hovedsaklig menns ansvar
      7
  2. 2. Hvordan hadde du reagert dersom en ONS hadde dratt en femidom opp fra lommeboka og krevd at du skulle bruke den?

• Hadde ikke blitt noe på ham.
      31
    • Hadde ikke hatt noen problemer med det.
      25

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dokumenter?

http://contraception...oices/gr/fc.htm

Plus, the outer ring of the female condom covers more of the vulva; this may provide extra coverage for herpes, HPV warts or any other STD that can be transmitted through skin to skin contact.

Andre fordeler med femidom kontra kondom (se samme link):

* En størrelse, som passer alle.

* Kan innsettes opp til 8 timer før samleie. Man trenger altså ikke avbryte forspillet for å tre det inn/på.

* Materialet overfører varme bedre mellom partnerne.

* Behøver ikke erstattes dersom mannen mister ereksjonen.

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hvis det er feminisering i skoleverket som står bak at alle lærer å tre på kondom men ikke femidom, hvorfor gidder de da å lære jenter å tre på kondom? Så vrang og vanskelig som feminismen er ifølge flere her inne, burde de jo bare latt guttene fikle alene og drite i å lære jenter å tre på kondom.

Eller kan det muuuuligens henge sammen med at begge kjønn skal ta ansvar?

Anonym poster: 5f43fefb060a1d165be875759ff436ae

de viser oss ikke hvordan tre på femidom fordi femidom ikke er å få tak i her i landet og skolen har ikke ressurser til å begynne å bestille femidomer fra utlandet. Norske skoler skiter ikke penger. Kondomer får man til og med gratis på helsestasjon, det gjør man ikke med femidom
AnonymBruker
Skrevet

Linken din viser ikke til noen vitenskaplig undersøkelse som tilsier at femidom beskytter bedre. Faktisk viser den ikke til noen tall eller undersøkelser overhodet - det er kun en påstand og antakelse.

Forøvrig finner jeg heller ingen tall på om hvor godt femidom beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer. Har en mistanke om at slike undersøkelser kanskje ikke er gjort?

Andre fordeler med femidom kontra kondom (se samme link):

* En størrelse, som passer alle.

Feil.

There are a variety of different sizes of female condoms out there on the market. Each one of course is designed for a specific vagina size. It may take a little trial and error to find out exactly which size of female condom is suitable for you. Women that have given birth will probably be best off with trying the larger size of female condoms first whereas those that have just started having sex are probably best to start with the smaller sizes.

http://www.condom-si...-female-condoms

* Kan innsettes opp til 8 timer før samleie. Man trenger altså ikke avbryte forspillet for å tre det inn/på.

* Materialet overfører varme bedre mellom partnerne.

* Behøver ikke erstattes dersom mannen mister ereksjonen.

Her er jeg enig. Gode fordeler ved bruk av kvinnelig kondom.

Men forøvrig så hoppa du over å sitere noen av bakdelene ved å bruke kvinnelig kondom, som også står om på linken du posta. Selv om det er satt inn rett er det mere vrient å unngå brukerfeil under samleiet enn ved kondom.

* en må bruke glidemiddel for å sørge for at det ikke blir dratt ut av skjeden av penis, og antakelig være påpasselig med å påføre mere underveis i samleiet

* det er fort gjort at penis smetter inn uten å treffe i kondomet

* det hender seg at den ytre ringen dyttes inn i vagina under samleiet

Disse tingene er faktorer som antakelig påvirker hvor effektivt kvinnelig kondom er mot kjønnssykdommer. Antakelig også disse tingene som forklarer hvorfor det er et mindre effektivt prevensjonsmiddel enn kondomer.

Some concerns? More lubricant should be added if the penis is not easily slipping in and out. The female condom may slip up and down inside the vagina, adding lubricant to the penis or inside the pouch may prevent this - movement of the outer ring from side-to-side is normal. Make sure that the penis is inserted INTO the female condom (and not to the side of it). Sometimes, the outer ring may be pushed inside the vagina during sex; if this happens, stop and remove the device. Make sure to correctly insert a new one and add extra lubricant (perhaps to the penis as well).

Anonym poster: 13bb3684fc28ef3c9a378a8872c310b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt poenget med femidom jeg da. Det blir jo akkurat det samme. Bare at med kondom så må man tre den på penis før man penetrerer. Resultatet er jo det samme. En gummidings mellom penis og vagina.

Anonym poster: 9dd4d3f6537ca9335c0266efc548417d

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ser ikke helt poenget med femidom jeg da. Det blir jo akkurat det samme. Bare at med kondom så må man tre den på penis før man penetrerer. Resultatet er jo det samme. En gummidings mellom penis og vagina.

det har jeg og prøvd å si.
AnonymBruker
Skrevet

Det med femidom var jo bare prinsippet om ansvar.

Jeg ønsker ikke å benytte noen av delene, og vil prøve på sex uten kondom. Om det ikke blir noe av

så blir det kondom uansett, det er jo det damene har, jeg har ikke noe med meg.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Det med femidom var jo bare prinsippet om ansvar.

Jeg ønsker ikke å benytte noen av delene, og vil prøve på sex uten kondom. Om det ikke blir noe av

så blir det kondom uansett, det er jo det damene har, jeg har ikke noe med meg.

AB27

Om du vil prøve sex uten kondom, så bør du finne deg en fast partner. Og om du ikke har med deg prevensjon, så tar du ikke akkurat ansvar selv,

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen kan vel stort sett oppsummeres til at det kanskje kan gjøre samleiet deiligere for menn som har plagsomt nedsatt følsomhet ved bruk av kondom.

Ja, også det med at for menn som mister ereksjonen i løpet av samleiet så slipper en å sette på en ny kondom.

Snodige greier gitt - et kondom som er for kvinner gir stort sett bare menn fordeler ;)

Men rett skal være rett, all den informasjonen jeg har lest pga denne tråden gjør at jeg vurderer å prøve kvinnelig kondom sammen med fast partner. Jeg tåler ikke hormonprevensjon og gode alternativer er alltid velkomne.

Så sånn sett oppnår kanskje rombabyen litt av det han ønsker med denne tråden likevel ;)

Skrevet

Linken din viser ikke til noen vitenskaplig undersøkelse som tilsier at femidom beskytter bedre. Faktisk viser den ikke til noen tall eller undersøkelser overhodet - det er kun en påstand og antakelse.

Forøvrig finner jeg heller ingen tall på om hvor godt femidom beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer. Har en mistanke om at slike undersøkelser kanskje ikke er gjort?

Jeg har ikke forsket på området, og fant ingen bedre kilder til påstanden.

Påstand eller ei, jeg mener det holder vann.

Ok, da tok kilden min feil her. Jeg tar den. :)

Her er jeg enig. Gode fordeler ved bruk av kvinnelig kondom.

Men forøvrig så hoppa du over å sitere noen av bakdelene ved å bruke kvinnelig kondom, som også står om på linken du posta. Selv om det er satt inn rett er det mere vrient å unngå brukerfeil under samleiet enn ved kondom.

* en må bruke glidemiddel for å sørge for at det ikke blir dratt ut av skjeden av penis, og antakelig være påpasselig med å påføre mere underveis i samleiet

Disse tingene er faktorer som antakelig påvirker hvor effektivt kvinnelig kondom er mot kjønnssykdommer. Antakelig også disse tingene som forklarer hvorfor det er et mindre effektivt prevensjonsmiddel enn kondomer.

Kilde til at femidom er et mindre effektivt prevensjonsmiddel enn kondomer?

Jeg fokuserer her på fordeler, så får motstanderne komme med negative punkter å parrere dette med.

Når det er sagt, glidemiddel kan absolutt være nødvendig ved bruk av kondom også. Det er også heller ikke ukjent at kondomet faller av penis inne i vagina, og dermed påvirker effektiviteten til å beskytte.

AnonymBruker
Skrevet

Siterer jammen meg selv jeg gitt ;)

Men disse punktene er gode argumenter for å ikke bruke kvinnelig kondom ved ONS og ev. fyllesex. For at kvinnelig kondom skal være så sikkert som mulig må en være påpasselig underveis i samleiet. Kondomer er rett og slett lettere å bruke, og å bruke rett gjennom hele samleiet, i en sånn situasjon.

Så ved ONS og fyllesex - kun kondom som gjelder! :opplyser:

AnonymBruker
Skrevet

Om du vil prøve sex uten kondom, så bør du finne deg en fast partner. Og om du ikke har med deg prevensjon, så tar du ikke akkurat ansvar selv,

Jeg tar ansvar ved å være sykdomsfri ved sex.

AB27

Skrevet

Poenget er vel å påpeke at det finnes muligheter for kvinner til å beskytte seg mot seksuelt overførbare sykdommer også, uten å overlate dette til mannen. Prinsippet om ansvar for egen beskyttelse.

For mine egen del bruker jeg også dette med femidom for å påpeke at kondom ikke er noe ideelt prevesjonsmiddel. Det er det eneste vi menn tilbys, mens kvinner som har flere alternativer helt åpenbart i hovedsak har valgt en daglig pille i stedet.

Linken min lenger opp på denne siden tilsier også til at femidom kan føles bedre for begge to enn hva kondom gjør. I hovedsak fordi det er laget av et annet materiell, som overfører varmen bedre.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg tar ansvar ved å være sykdomsfri ved sex.

AB27

For din egen del bør du også ta ansvar for at det fortsetter slik. Altså bør du sørge for beskyttelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For din egen del bør du også ta ansvar for at det fortsetter slik. Altså bør du sørge for beskyttelse.

Det gjør jeg, har ikke sex med noen jeg ikke stoler på.

AB27

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Det gjør jeg, har ikke sex med noen jeg ikke stoler på.

AB27

Knull ubeskyttet med noen du stoler på, er ikke det samme som sikker sex.

AnonymBruker
Skrevet

Knull ubeskyttet med noen du stoler på, er ikke det samme som sikker sex.

Nei, det er jo ingenting som er helt sikker sex, men du skjønte sikkert hva jeg mente.

AB27

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke forsket på området, og fant ingen bedre kilder til påstanden.

Påstand eller ei, jeg mener det holder vann.

Det artige med en påstand er at den er nettopp det - en påstand. Du kan selvsagt mene og tro hva du vil, men ikke framlegg det som fakta om du ikke kan dokumentere det.

Jeg finner heller ingen kilder som besvarer hvor godt kvinnelig kondom beskytter for seksuelt overførbare sykdommer. Men så fremsetter jeg heller ingen slik påstand.

Derimot vet vi at kvinnelig kondom beskytter dårligere mot graviditet enn kondomer. Det er nærliggende å anta at de samme forhold som gjør at kvinnelig kondom beskytter dårligere mot graviditet også gjør at de beskytter dårligere mot kjønnssykdommer. Men jeg vet ikke.

Kilde til at femidom er et mindre effektivt prevensjonsmiddel enn kondomer?

Det er alt besvart på side 16 og 17 i denne tråden. Se etter poster av inox.

Men jeg kan jo gjerne gjenta, her er andre linker som sier det samme:

For korrekt bruk av kvinnelig kondom vil 5 av 100 bli gravide - altså 95 % beskyttelse. Ved vanlig bruk blir 21 av 100 gravide, altså kun 79 % beskyttelse.

Til sammenlikning gir kondom over dobbelt så god beskyttelse ved korrekt bruk. Kun 2 av 100 blir gravide ved korrekt bruk - altså 98 % beskyttelse. Ved vanlig bruk blir 18 av 100 gravide, altså 82 % beskyttelse.

• Liker 3
Skrevet

Det artige med en påstand er at den er nettopp det - en påstand. Du kan selvsagt mene og tro hva du vil, men ikke framlegg det som fakta om du ikke kan dokumentere det.

Jeg finner heller ingen kilder som besvarer hvor godt kvinnelig kondom beskytter for seksuelt overførbare sykdommer. Men så fremsetter jeg heller ingen slik påstand.

Derimot vet vi at kvinnelig kondom beskytter dårligere mot graviditet enn kondomer. Det er nærliggende å anta at de samme forhold som gjør at kvinnelig kondom beskytter dårligere mot graviditet også gjør at de beskytter dårligere mot kjønnssykdommer. Men jeg vet ikke.

Det er alt besvart på side 16 og 17 i denne tråden. Se etter poster av inox.

Men jeg kan jo gjerne gjenta, her er andre linker som sier det samme:

For korrekt bruk av kvinnelig kondom vil 5 av 100 bli gravide - altså 95 % beskyttelse. Ved vanlig bruk blir 21 av 100 gravide, altså kun 79 % beskyttelse.

Til sammenlikning gir kondom over dobbelt så god beskyttelse ved korrekt bruk. Kun 2 av 100 blir gravide ved korrekt bruk - altså 98 % beskyttelse. Ved vanlig bruk blir 18 av 100 gravide, altså 82 % beskyttelse.

Jeg har ikke fremlagt dette som mer eller mindre fakta enn hva dere andre har lagt frem deres budskap i denne tråden. Dere andre skriver også påstander/meninger/... som dere ikke (kan) dokumentere ved link til vitenskapelige artikler.

At artikkelen jeg linket til inneholdt færre tall en den du linket til sier ikke noe om troverdigheten i innholdet.

Uansett, jeg har fått frem budskapet mitt. At femidom og kondom er noenlunde tilsvarende når det gjelder beskyttelse og nytelse, og at så lenge man tilbys andre alternative prevensjonsmidler så velger et stort flertall et av alternativene.

JA til p-piller for menn!!!

Skrevet

Pfffft.. Jeg synes det er helt logisk å gå til kamp for bruk av prevensjon som er vanskeligere tilgjengelig, mindre sikkert og vanskeligere å bruke korrekt.

For selv å slipe noe som helst både ansvar og "jobb"
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke synd på dere den dagen dere møter en jente som lyver. Ei som sier hun går på p-pillen, men som egentlig har en hensikt om å bruke spermet deres.

Da blir hun gravid, og dere har ingenting dere skulle ha sagt. Ta ansvar for egne handlinger.

Anonym poster: ae94ee0c18c2e99816e48de297128a87

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...