Gå til innhold

Diskusjon angående prevensjon

Om kvinner, menn og prevensjon.  

137 stemmer

1. 1. Hvem har hovedansvaret?

• Begges ansvar. Like mye. Det må være likt. Alt må alltid være likt.
      117
    • Hovedsaklig kvinners ansvar
      13
    • Hovedsaklig menns ansvar
      7
  2. 2. Hvordan hadde du reagert dersom en ONS hadde dratt en femidom opp fra lommeboka og krevd at du skulle bruke den?

• Hadde ikke blitt noe på ham.
      31
    • Hadde ikke hatt noen problemer med det.
      25

Fremhevede innlegg

Gjest SpaceBaby
Skrevet (endret)

Men hva om det egentlig ikke er et problem for meg å bli gravid? Fra naturens side er jo vi kvinner skapt slik at målet med livet vårt er å skyte ut unger i øst og vest. En tom livmor er en meningsløs livmor. Kanskje jeg ser frem til å kunne ligge rett ut i ni måneder, spise sjokkis og forfalle? Kanskje jeg synes det høres greit ut å lage mitt eget fotballag? Og stille lag i kvinnefotball? Og siden vi kvinner har tatt makta og påført dere menn ekkel avkomskatt, så er det jo en ypperlig anledning til å suge dine hardt tjente penger ut av dere. Alle vet jo at alenemødre lever i sus og dus.

Med andre ord, hva om jeg overgir meg til mine naturlige og biologiske drifter, og satser på en karriere som rugemaskin? Graviditet er ikke lenger et problem for meg. Hvordan ser regnestykket ditt ut da?

Så lenge du i så fall er ærlig om intensjonene dine, da skal jeg bruke kondom eller godta konsekvensene av ikke å gjøre det.

Du sier riktinok også fra deg 50% av ansvaret for kjønnssykdommer i så fall, men det er greit; I og med at jeg forventer å slippe å forholde meg til de resterende 25% av ansvaret dersom dere bruker femidom, skal jeg også gi det samme tilbake i en slik situasjon som du beskriver her.

Men folkens, nå må jeg ta en liten pustepause fra denne diskusjonen. Det er en liten påkjenning å argumentere mot så mange på en gang. Kommer sterkere tilbake litt seinere.

Endret av SpaceBaby
Videoannonse
Annonse
Gjest Vampen
Skrevet

Så lenge du i så fall er ærlig om intensjonene dine, da skal jeg bruke kondom eller godta konsekvensene av ikke å gjøre det.

Du sier riktinok også fra deg 50% av ansvaret for kjønnssykdommer i så fall, men det er greit; I og med at jeg forventer å slippe å forholde meg til de resterende 25% av ansvaret dersom dere bruker femidom, skal jeg også gi det samme tilbake i en slik situasjon som du beskriver her.

Yes, greit å vite. Alt man trenger å gjøre er altså informere om sitt ideologiske standpunkt som rugemaskin, så sitter man igjen med et felles ansvar for sykdommer og mannens eventuelle ansvar for ikke å fylle en livmor han ikke vil fylle. :jepp:

Skrevet

Du har helt rett. Vi har for lengst beveget oss bort fra pessar og over til femidom.

Nei. Det er du som har vingla fram og tilbake gjennom denne tråden.

Det er et godt poeng. Rent moralsk bør mannen også bruke kondom, for å ta ansvar for 50% av dette med kjønnssykdommer, som altså utgjør 25% av det totale prevensjonsansvaret. Men dersom kvinnen uansett bruker femidom, blir de siste 25% gjerne litt overflødige. Allikevel, kvinnen er i sin fulle rett til å kreve at mannen bruker kondom selv om hun selv bruker femidom. Det er dog strengt tatt å gjøre seg litt vanskelig. Viser her til følgende lignelse:

Med andre ord er femidom minst like trygt å bruke som kondom.

Da kan du enten ikke lese tall og statistikk, eller så har du feil fakta.

When used correctly they are 98% effective. Human error can reduce their effectiveness by about 15%.

Kilden er Planned Parenthood igjen

98 % vil si 2 av 100 blir gravide ved korrekt bruk av kondom. 5 av 100 blir gravide ved korrekt bruk av Femidom - altså gir Femidom kun en beskyttelse på 95 %.

Det er altså over dobbelt så stor sjanse for å bli gravid om en bruker Femidom framfor kondom.

Gjest SpaceBaby
Skrevet

Bare en liten tanke som slo meg mens jeg satt på do:

Dersom det hadde eksistert prevensjonsmidler, både for kvinnner og for menn, som kun beskyttet mot kjønnssykdommer men ikke mot graviditet, da hadde det faktisk ikke vært noe igjen å diskutere her nå og vi kunne alle vært helt enige.

Skrevet

Dette er ikke min vilje. Min vilje er at dere begynner å godta at vi drar opp en femidom, på samme måte som vi i flere tiår nå har godtatt at dere drar frem en kondom.

Så mener du egentlig dette, eller ville du godtatt femidom?

Godta å bruke et prevensjonsmiddel som kun kan bestilles på nett fra utlandet? Nei.

Godta å bruke et prevensjonsmiddel med dårligere sikkerhet enn kondom? Nei.

Godta å bruke et prevensjonsmiddel som er avhengig av å ha rett størrelse for å være sikkert? Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det hadde eksistert prevensjonsmidler, både for kvinnner og for menn, som kun beskyttet mot kjønnssykdommer men ikke mot graviditet, da hadde det faktisk ikke vært noe igjen å diskutere her nå og vi kunne alle vært helt enige.

Seriøst?

Et prevensjonsmiddel som ikke beskytter mot graviditet er ikke særlig - preventivt...

Så da stiller du med åpen lommebok og betaler barnebidrag i fleng?

Anonym poster: 13bb3684fc28ef3c9a378a8872c310b5

• Liker 2
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Seriøst?

Et prevensjonsmiddel som ikke beskytter mot graviditet er ikke særlig - preventivt...

Så da stiller du med åpen lommebok og betaler barnebidrag i fleng?

Nei. Jeg tenkte at i den settingen hvor dama bruker femidom, kunne fortsatt mannen ha brukt et prevensjonsmiddel som kun beskyttet mot kjønnssykdommer. På den måten kunne han ta ansvar for de resterende 25% av totalansvaret, som tross alt fortsatt hviler på ham (rent moralsk).

Samme dersom dama har gitt uttrykk for at hun faktisk ønsker å bli gravid. Da kunne hun fortsatt ta ansvar for de resterende 25% av totalansvaret, altså det ansvaret som er igjen når det gjelder kjønnssykdommer.

Men det blir flisespikkeri. Litt greie kan vi jo tross alt være mot hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Nå forholder jeg meg til ung.no som faktisk drives av myndighetene, de sier at man blir stilt et par spørsål, ingenting om blodtrykk osv. Kanskje sjekker de blodtrykk på noen, men da gjør de det vel ut i fra svarene på spørsmålene så da kan de aktuelle kvinnene gå til legen. Det er ikke som om jentene vil lure seg unna en helsesjekk, hadde det vært slik så hadde de bare løyet til lege uansett. Og jeg ser problemet med at leger kaster bort tiden, koster skattepenger og fører til lengre køer for de som virkelig trenger det.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

At unge kvinner kan få hormonprevensjon uten legekonsultasjon kan ikke tas til inntekt for at de er uten risiko. Faktisk er det å gi p-piller til unge jenter uten legesjekk og at noen går gjennom deres medisinske historie og sjekker risikofaktorer i slekta svært omdiskutert når det ble iverksatt, nettopp fordi det ikke er risikofritt.

Det er tatt en avveining på at svært unge kvinner generelt sett har god helse, og at det er bedre for flertallet å unngå graviditet. Så får de unge kvinnene som har risikofaktorer i slekta ta støyten. Om du følger litt med i media så er det rett som det er saker med svært unge kvinner som aldri burde fått hormonprevensjon som får blodpropp. Noen dør også. Så ordningen med p-piller til unge jenter/kvinner er stadig oppe til diskusjon.

• Liker 1
Skrevet

Femidom; hva slags åndssvakt argument er det?

• Liker 2
Skrevet

Startinnlegget her må være noe av det mest idiotiske jeg har hørt på lenge. For meg gjelder tre former for prevensjon: Kondom, temperaturmetoden og avhold.

• Liker 1
Skrevet

OBS OBS!

Nytt spørsmål lagt til i pollen. Vennligst ta dere tid til å svare, dere som deltar i denne diskusjonen.

Spørsmål 2 kan ikke besvares av menn, i motsetning til det opprinnelige spørsmål 1. ;)

Gjest BettyBoop
Skrevet

merkelig tanke. hvordan skulle det gått an?
Gjest Vampen
Skrevet

merkelig tanke. hvordan skulle det gått an?

Og hvorfor? Jeg sliter litt med å se poenget med en slik prevensjon..

• Liker 1
Skrevet

Er det bare jeg som synes Spacer'n er litt...dere vet...spacet..? =P

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Er det bare jeg som synes Spacer'n er litt...dere vet...spacet..? =P

Pfffft.. Jeg synes det er helt logisk å gå til kamp for bruk av prevensjon som er vanskeligere tilgjengelig, mindre sikkert og vanskeligere å bruke korrekt.

• Liker 3
Skrevet

Pfffft.. Jeg synes det er helt logisk å gå til kamp for bruk av prevensjon som er vanskeligere tilgjengelig, mindre sikkert og vanskeligere å bruke korrekt.

Ja, når du sier det på den måten, kan jeg ikke skjønne hvordan jeg har fått meg til å forvente at gutta bruker kondom... Dumme meg.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

ikke skjønner jeg det heller og ikke skjønner jeg spacebaby sin tankegang her heller. hvorfor vil han bare ha en sånn type prevensjon. Det er tydeligvis greit for han å bruke prevensjon hvis det fantes men han vil ikke pruke prevensjon som beskytter mot begge deler. Skjønner ikke logikken hans jeg.
Gjest Blubberella
Skrevet

Vis meg den kvinnen som sier: "Greit. Jeg hadde ikke på meg noe pessar, så det er bare rett og rimelig at du skal få slippe å betale barnebidrag" så skal jeg vise deg en SpaceBaby med kondom på begge hodene.

Du får starte en spørreundersøkelse om det.

Hvis jeg hadde gitt blaffen i å bruke prevensjon på en ONS, mannen hadde brukt kondom og jeg hadde blitt gravid, hadde jeg faktisk vurdert sterkt å la fyren slippe å betale barnebidrag. Da hadde jeg ansett graviditeten som min feil og mitt problem. Mulig jeg hadde tatt abort, men jeg tviler jeg hadde klart det så da hadde det nok blitt alenemor på egen hånd for min del.

På den annen side hadde jeg ikke havnet i en sånn situasjon siden jeg ikke har ONS. I forhold bruker jeg prevensjon så lenge vi ikke ønsker barn. Problem unngått :)

(og nå venter jeg på neste profilbilde av Spacebaby med kondom på det øverste hodet)

AnonymBruker
Skrevet

Det er tatt en avveining på at svært unge kvinner generelt sett har god helse, og at det er bedre for flertallet å unngå graviditet.

Det er et godt poeng, om man ikke lenger trengte resept for kvinnelig prevensjon ville flere benyttet seg av det og man kunne kanskje unngått mer av den uønskede graviditeten.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

Skrevet

Jeg foreslår følgende rettferdige ordning:

Mannen tar ansvar for å unngå at kjønnssykdommer blir utvekslet og bruker kondom.

Kvinnen tar ansvar for å unngå graviditet (ekstra beskyttelse dersom kondomen sprekker) og bruker hormonprevensjon.

Mannen får nedsatt følsomhet og kvinnen får lavere sexlyst, så begge ofrer litt for saken. Hvis ikke dette er rettferdig så vet ikke jeg :)

Den kan jeg gå med på. Godt tiltak, konstruktivt! Se og lær, dere andre kvinner.

Så dette vil si du faktisk kommer til å bruke kondom fremover? Har du lært noe nå?

Nei. Jeg sverger som sagt til placebo-metoden når det kommer til kjønnssykdommer og gravid kan jeg ikke bli.

Du er ikke helt sikker på hva du egentlig mener?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...