Gå til innhold

Diskusjon angående prevensjon


Gjest SpaceBaby

Om kvinner, menn og prevensjon.  

137 stemmer

  1. 1. Hvem har hovedansvaret?

    • Begges ansvar. Like mye. Det må være likt. Alt må alltid være likt.
      117
    • Hovedsaklig kvinners ansvar
      13
    • Hovedsaklig menns ansvar
      7
  2. 2. Hvordan hadde du reagert dersom en ONS hadde dratt en femidom opp fra lommeboka og krevd at du skulle bruke den?

    • Hadde ikke blitt noe på ham.
      31
    • Hadde ikke hatt noen problemer med det.
      25


Anbefalte innlegg

Gjest Vampen

Greit, jeg er en redelig debattant, så gir meg på den. Man måler blodtrykk, og det er noe man ikke trenger legehjelp til, greiere at kvinnene kjøper blodtrykksapperat, koster bare noen hundrelapper, varer hele livet ut , kan brukes av både mor og døtre og sikkert ikke så dumt å ha uansett.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

Hvorfor stoppe der? Det kan da ikke være en heksekunst å sette sprøyter, få på plass en spiral eller sette inn en stav under huden heller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

Nå snakker vi her. Tror faktisk jeg blir nødt til å tenke over det du sa der til i morgen.

Jeg ser frem til svaret.

Og sånn på siden, du må gjerne legge ned kvinnefotball for min del.;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stoppe der? Det kan da ikke være en heksekunst å sette sprøyter, få på plass en spiral eller sette inn en stav under huden heller?

Jeg vil jo ikke stoppe der, var bare et eksempel. Sjekket på p-sprøyte og det står at den settes inn rumpemuskelen, det er faktisk ingen heksekunst, har gjort det sjæl(med saltvann). Spiral og stav har jeg ikke prøvd så det vet jeg ikke noe om. Men ja de som klarer det bør sette det selv og de som ikke klarer det kan be om hjelp, trenger ikke gå til legen heller, kan være noe mor hjelper dattera med.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen enkle google-søk ga meg denne informasjonen:

Ca 300000 kvinner i Norge bruker p-piller, ca 20000 kvinner bruker p-sprøyte og ca 30% av kvinner bruker spiral.

Mens 40 prosent av seksuelt aktive jenter har testet seg for kjønnssykdommer, så har bare fire prosent av gutter gjort det samme.

49 prosent av norske gutter har hatt sex med en ny partner uten å bruke prevensjon.

Kan ikke helt si at dette gir meg en følelse av at det er kvinnen som ikke vil ta ansvar?

Forøvrig har jeg ingen problemer med å ta ansvaret for å ikke bli gravid i et forhold ved å bruke p-piller, men er det snakk om et nytt forhold så skjer ingenting uten kondom OG pille. Jeg vil verken ha uønskede barn eller sykdommer.

Anonym poster: 488b155787770c939fe9ce8d8e888fcf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen enkle google-søk ga meg denne informasjonen:

Ca 300000 kvinner i Norge bruker p-piller, ca 20000 kvinner bruker p-sprøyte og ca 30% av kvinner bruker spiral.

Mens 40 prosent av seksuelt aktive jenter har testet seg for kjønnssykdommer, så har bare fire prosent av gutter gjort det samme.

49 prosent av norske gutter har hatt sex med en ny partner uten å bruke prevensjon.

Kan ikke helt si at dette gir meg en følelse av at det er kvinnen som ikke vil ta ansvar?

Forøvrig har jeg ingen problemer med å ta ansvaret for å ikke bli gravid i et forhold ved å bruke p-piller, men er det snakk om et nytt forhold så skjer ingenting uten kondom OG pille. Jeg vil verken ha uønskede barn eller sykdommer.

Anonym poster: 488b155787770c939fe9ce8d8e888fcf

Hvorfor ikke pille og femidom?

Anonym poster: 096059823c3c17b45c61ae2ce897e3d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke pille og femidom?

Anonym poster: 096059823c3c17b45c61ae2ce897e3d3

:murvegg: Fordi femidom ikke selges i Norge. De aller aller fleste kvinner får sine prevensjonsmidler hos legen, og da er alternativene: spiral, p plaster, p sprøyte, p pille eller kondom

Hele diskusjonen ender jo opp med å bli at en bruker insisterer på at alle MÅ bruke femidom ellers tar man ikke ansvar for prevensjon, men overser glatt alle de andre prevensjonsmidlene som sørger for nettopp det samme, hindre graviditet. At han selv ikke klarer å ha sex med kondom er ingen grunn til å kreve at kvinner må kjøpe og importere femidom. Undersøkelser viser jo nettopp det han hevder kvinner ikke gjør. Flere kvinner tar ansvar for prevensjon enn det menn gjør. Enten ved de man får ved resept eller ved bruk av kondom.

Å ha sex med kondom er ikke akkurat det man foretrekker som kvinne selv, det er opp til flere som har kommentert at de selv blir såre og det ikke er noe bra for underlivet å ha sex med kondom (noe ts overser da det ikke går overens med hans teori om det bare er menn som lider) men man velger det minste av to "onder". Vil man ikke ha barn så bruk beskyttelse, du kan ikke forvente at en part skal bære hele ansvaret når det fra naturens side er skapt slik at det må begge til for å lage et barn. Mannen bærer kanskje ikke barnet frem, men det er fremdeles like fullt og helt hans da hans gener lever videre i avkommet. Lik det eller ei sånn er det fra naturens side.

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett så utviser de aller fleste brukere her inne mer ansvar ved å bruke prevensjon som passer til deres livstil av ulike grunner, enn det ts gjør ved å ikke bruke noe prevensjon overhodet. Derfor blir hele diskusjonen latterlig når han som ikke bruker prevensjon er samme person som hyler over at han ikke vil ha ansvar for en unge senere i livet. Snakk om å skyve fra seg ansvaret og ha dobbeltmoral.

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som gnåler som voldsomt om AIDS. Hvordan tør dere kjøre bil f.eks.? Langt større risiko for skader i trafikken enn å få AIDS..

Anonym poster: ca28d2241dad6c95fc487bee2fa4151b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som gnåler som voldsomt om AIDS. Hvordan tør dere kjøre bil f.eks.? Langt større risiko for skader i trafikken enn å få AIDS..

Anonym poster: ca28d2241dad6c95fc487bee2fa4151b

Mulig det, men vi tar jo alle mulige forholdsregler når vi kjører bil - de fleste av oss i hvertfall. Bilbelte, vinterdekk, airbag, kjører etter forholdene osv. Man legger ikke ut på veien i 120, på nullføre med sommerdekk med mindre man er stokk dum..

Anonym poster: 488b155787770c939fe9ce8d8e888fcf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Flere kvinner tar ansvar for prevensjon enn det menn gjør. Enten ved de man får ved resept eller ved bruk av kondom.

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

Kvinner har ansvaret, de tar det ikke. Ja mange kvinner benytter seg av prevensjon, men det er fortsatt mange som insisterer på kondom

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Ok, jeg lar meg lure, og legger meg på din linje.

Din nedsatte følsomhet er ikke mitt problem. Din pikk, ditt problem. Penis og dens følsomhet, er tross alt et manneproblem, da kvinner, fra naturens side, ikke har en penis. Jeg trenger altså ikke ta hensyn til din følsomhet eller generelle utbytte. Altså baserer jeg mitt valg av prevensjon utelukkende på hva som er best for meg. Skal det bli noe på deg, så får du ta på deg kondom.

Sånn. Fornøyd? Eller skal du overbevise meg om at kvinnefotball betyr at jeg har ansvar for din penis følsomhet?

Alternativt: mann og kvinne kommuniserer og samarbeider, og finner løsninger som passer for dem begge. Men det blir kanskje for enkelt?

Forskjellen, Vampen, er at det egentlig ikke finnes noen negative konsekvenser av at du driter i min nedsatte følsomhet, bortsett fra litt furting og sårede følelser fra min side. Men dersom jeg også driter i prevensjon, akkurat slik dere kvinner gjør, da blir konsekvensene en graviditet for din del og et bortkastet liv for barnets del. Alt dere sitter igjen med, dersom vi begynner å utvise like lite ansvar som dere, er altså at dere må avstå fra all sex. Hadde det vært noe hyggelig, mener du? Dersom vi menn tok like lite ansvar som dere kvinner, noe som igjen førte til at ingen kunne ha sex lengre (med mindre det var for å lage barn)?

Alt jeg ber om er at dere tar ca. 75% av ansvaret. Er det så mye forlangt når man tar i betraktning at graviditet er 100% deres ansvar og kjønnssykdommer er et 50/50- ansvar?

Endret av SpaceBaby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo ikke stoppe der, var bare et eksempel. Sjekket på p-sprøyte og det står at den settes inn rumpemuskelen, det er faktisk ingen heksekunst, har gjort det sjæl(med saltvann). Spiral og stav har jeg ikke prøvd så det vet jeg ikke noe om. Men ja de som klarer det bør sette det selv og de som ikke klarer det kan be om hjelp, trenger ikke gå til legen heller, kan være noe mor hjelper dattera med.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

Det er ikke bare blodtrykket som avgjør om en kvinne kan bruke prevensjon med hormoner. Mange kvinner er i risikosonen, blant annet for flere typer kreft, og hormonprevensjon kan øke risikoen betraktelig. Mener du at kvinner selv skal være i stand til å vurdere både egen og slektningers sykdomshistorie og ta et valg som ikke setter dem i fare?

Anonym poster: 35812a31d86c8e20a3a4e66e054e6ffe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har ansvaret, de tar det ikke. Ja mange kvinner benytter seg av prevensjon, men det er fortsatt mange som insisterer på kondom

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

Det er jo å ta ansvar! Jeg har med kondom jeg, hver gang jeg er på byen. Hvordan _i himmelens navn_ kan det være å ikke ta ansvar?? Jeg går på spiral, + kondom. Det er å ta maks ansvar. Heldigvis er det også menn som tar ansvar, utenom dere to tullinger her :murvegg:

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare blodtrykket som avgjør om en kvinne kan bruke prevensjon med hormoner. Mange kvinner er i risikosonen, blant annet for flere typer kreft, og hormonprevensjon kan øke risikoen betraktelig. Mener du at kvinner selv skal være i stand til å vurdere både egen og slektningers sykdomshistorie og ta et valg som ikke setter dem i fare?

Anonym poster: 35812a31d86c8e20a3a4e66e054e6ffe

Om du er i risikosonen for kreft og først prøvd å finne informasjon på andre måter nkludert sendt en mail til ung.no så skal du selvsagt få gå til legen med god samvittighet.

Det er jo å ta ansvar! Jeg har med kondom jeg, hver gang jeg er på byen. Hvordan _i himmelens navn_ kan det være å ikke ta ansvar?? Jeg går på spiral, + kondom. Det er å ta maks ansvar. Heldigvis er det også menn som tar ansvar, utenom dere to tullinger her :murvegg:

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

Nei, det er ikke å ta ansvar, det er å legge ansvar på mannen.

Vil i tillegg legge til at kondom faktisk ikke er 100% sikkert så o du puler like mange som du antyder så lever du faktisk ganske farlig.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Det er jo å ta ansvar! Jeg har med kondom jeg, hver gang jeg er på byen.

Dette er ikke å ta ansvar. Når kvinner tar med seg kondom på byen, er det å skyve ansvaret over på mannen. Det er han som bruker kondom, ikke dere. Dersom du derimot hadde hatt med deg femidom på byen, da hadde du tatt ansvar.

Viser her til følgende lignelse:

Det blir som om jeg skulle påstå at jeg "tar ansvar for ikke å kjøre i fylla" ved å kreve at kjæresten min skal avstå fra alkohol når vi er ute på byen, sånn at hun da kan kjøre meg hjem. Det er jo ikke å ta ansvar det, det er jo bare å skyve ansvaret over på noen andre.

-------------------------------------

Jeg går på spiral, + kondom. Det er å ta maks ansvar. Heldigvis er det også menn som tar ansvar, utenom dere to tullinger her :murvegg:

Det kan du godt si. Men siden du allerede bruker spiral som prevensjonsmiddel, hvorfor ikke bytte det ut med en femidom sånn at han slipper å bruke noe i tillegg? Hva er vitsen med å være så vanskelig?

Viser her til følgende lignelse:

Det blir som om jeg skulle kjøre til bensinstasjonen og kjøpe Morgenbladet eller Dagens Næringsliv eller noe sånn, men så nektet jeg å plukke opp noen sladderblader til dama med det samme jeg var der.

Endret av SpaceBaby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleksjoner

- En mann med slike holdninger må få seg særdeles lite

- En dame som er i stand til å ha ons med en mann med slike holdninger er ikke en dame man ønsker å dele kroppsvæsker med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SpaceBaby

Refleksjoner

- En mann med slike holdninger må få seg særdeles lite

- En dame som er i stand til å ha ons med en mann med slike holdninger er ikke en dame man ønsker å dele kroppsvæsker med.

Personangrep, avsporinger, styggeskap og fanteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleksjoner

- En mann med slike holdninger må få seg særdeles lite

- En dame som er i stand til å ha ons med en mann med slike holdninger er ikke en dame man ønsker å dele kroppsvæsker med.

1) Hadde det vært slik så hadde ikke kjønnssykdommer vært så utbrett.

2) En kvinne som benytterfemidom står det respekt av.

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke å ta ansvar. Når kvinner tar med seg kondom på byen, er det å skyve ansvaret over på mannen. Det er han som bruker kondom, ikke dere. Dersom du derimot hadde hatt med deg femidom på byen, da hadde du tatt ansvar.

Viser her til følgende lignelse:

-------------------------------------

Det kan du godt si. Men siden du allerede bruker spiral som prevensjonsmiddel, hvorfor ikke bytte det ut med en femidom sånn at han slipper å bruke noe i tillegg? Hva er vitsen med å være så vanskelig?

Viser her til følgende lignelse:

Må du virkelig ha det inn med teskje? Det selger IKKE femidom i Norge. Når jeg allerede har tatt 50% av ansvaret for prevensjon kan du/han ta resten. Like rettigheter, like muligheter for å beskytte seg. Ingen som hindrer deg i å beskytte deg utenom deg selv.

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...