Gå til innhold

Diskusjon angående prevensjon


Gjest SpaceBaby

Om kvinner, menn og prevensjon.  

137 stemmer

  1. 1. Hvem har hovedansvaret?

    • Begges ansvar. Like mye. Det må være likt. Alt må alltid være likt.
      117
    • Hovedsaklig kvinners ansvar
      13
    • Hovedsaklig menns ansvar
      7
  2. 2. Hvordan hadde du reagert dersom en ONS hadde dratt en femidom opp fra lommeboka og krevd at du skulle bruke den?

    • Hadde ikke blitt noe på ham.
      31
    • Hadde ikke hatt noen problemer med det.
      25


Anbefalte innlegg

Om du er i risikosonen for kreft og først prøvd å finne informasjon på andre måter nkludert sendt en mail til ung.no så skal du selvsagt få gå til legen med god samvittighet.

Ok, du prøver bare å provosere. Men i tilfelle noen leser dette og bestemmer seg for å følge de gjennomført idiotiske og ikke minst livsfarlige rådene dine, kan jeg poengtere at man ikke selv kan vurdere egen kreftrisiko. Det må en lege gjøre.

Anonym poster: 35812a31d86c8e20a3a4e66e054e6ffe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du virkelig ha det inn med teskje? Det selger IKKE femidom i Norge. Når jeg allerede har tatt 50% av ansvaret for prevensjon kan du/han ta resten. Like rettigheter, like muligheter for å beskytte seg. Ingen som hindrer deg i å beskytte deg utenom deg selv.

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

Tror du glemmer for at kvinner faktisk har 75% av ansvaret

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i risikosonen for kreft og først prøvd å finne informasjon på andre måter nkludert sendt en mail til ung.no så skal du selvsagt få gå til legen med god samvittighet.

Nei, det er ikke å ta ansvar, det er å legge ansvar på mannen.

Vil i tillegg legge til at kondom faktisk ikke er 100% sikkert så o du puler like mange som du antyder så lever du faktisk ganske farlig.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

Jeg puler da så mange som jeg vil ;) Du trenger ikke å vite antallet for å legitimere din argumentasjon? Forøvrig så holder det å si at jeg er under 5 partnere selv om jeg har hatt ONS. Jeg har alltid med meg beskyttelse når jeg går ut, nettopp fordi man aldri vet om man treffer på noen hvor kjemien klikker.

Uansett så er det fremdeles mer ansvar enn det du og din buddy utøver. Kanskje dere rett og slett skulle hatt dere med hverandre? Så kunne dere ha spart alle andre for den placebo teorien deres og kjønnssykdommer dere sikkert har + den uendelige lidelsen å bære frem deres unger

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Må du virkelig ha det inn med teskje? Det selger IKKE femidom i Norge. Når jeg allerede har tatt 50% av ansvaret for prevensjon kan du/han ta resten. Like rettigheter, like muligheter for å beskytte seg. Ingen som hindrer deg i å beskytte deg utenom deg selv.

Vi har internet i Norge også. Og forresten er den eneste grunnen til at femidom ikke selges i Norge lengre, at dere kvinner ikke vile utvise ansvar ved å kjøpe dem.

50% ansvar er sånn noenlunde godkjent under sterk tvil. Jeg skulle helst sett at du tok 75% av ansvaret, i og med at graviditet er 100% kvinners ansvar mens kjønnssykdommer er 50% kvinners og 50% menns ansvar. Altså totalt: 75% kvinners ansvar med prevensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har internet i Norge også. Og forresten er den eneste grunnen til at femidom ikke selges i Norge lengre, at dere kvinner ikke vile utvise ansvar ved å kjøpe dem.

50% ansvar er sånn noenlunde godkjent under sterk tvil. Jeg skulle helst sett at du tok 75% av ansvaret, i og med at graviditet er 100% kvinners ansvar mens kjønnssykdommer er 50% kvinners og 50% menns ansvar. Altså totalt: 75% kvinners ansvar med prevensjon.

Eller at dere menn ikke evner å tenke lenger enn deres egen pikk. Nytelsen skal være for begge, mange kvinner har ingen nytelse av sex med kondom, men det er du visst ikke så opptatt av. Hvorfor bestille femidom over nettet, hvor du ikke kan være sikker på kvalitet? Når du har andre prevensjonsmidler tilgjengelig? Men for all del, hvis du får herpes eller en eller annen morsom kjønnssykdom som gjør at pikken din detter av så har du fått din karma. Kan du ikke lage et skilt eller en infolapp du har med deg på byen om slike holdninger? Da kan vi unngå deg og gå videre til mer modne mannfolk

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du prøver bare å provosere. Men i tilfelle noen leser dette og bestemmer seg for å følge de gjennomført idiotiske og ikke minst livsfarlige rådene dine, kan jeg poengtere at man ikke selv kan vurdere egen kreftrisiko. Det må en lege gjøre.

Anonym poster: 35812a31d86c8e20a3a4e66e054e6ffe

Nei, nå er det du som er vanskelig. Legen foretar ingen kreftsjekk når du ber om resept på p-piller. Han spør noen spørsmål og ut ifra svarene vurderer han kreftrisikoen. De sprøsmålene kan stilles på pakningen eventuelt på ung.no og så kan man gå til legen om det viser seg at man er i risikosonen.

Jeg har svart ærlig og vært seriøs i hele debatten, enkelte andre har derimot gått ut i en tråd "Ting jeg har lært på KG" og prøvd å latterliggjøre meg når de ikke lenger har argumenter.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg puler da så mange som jeg vil ;) Du trenger ikke å vite antallet for å legitimere din argumentasjon? Forøvrig så holder det å si at jeg er under 5 partnere selv om jeg har hatt ONS. Jeg har alltid med meg beskyttelse når jeg går ut, nettopp fordi man aldri vet om man treffer på noen hvor kjemien klikker.

Uansett så er det fremdeles mer ansvar enn det du og din buddy utøver. Kanskje dere rett og slett skulle hatt dere med hverandre? Så kunne dere ha spart alle andre for den placebo teorien deres og kjønnssykdommer dere sikkert har + den uendelige lidelsen å bære frem deres unger

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

Selvsagt puler du så mange du vil, kommentaren min var ment som hjelp, kjønnssykdommer er et numbers game, puler man nok så blir man syk selv om man benytter seg av kondom.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at dere menn ikke evner å tenke lenger enn deres egen pikk. Nytelsen skal være for begge, mange kvinner har ingen nytelse av sex med kondom, men det er du visst ikke så opptatt av.

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

Hva er dette for noe tull? Hadde ikke kvinner fått nytelse med kondom så hadde de ikke insistert på å benytte seg av det.

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Kvinnelig kondom er akkurat like sikkert, om ikke mer:

How Safe Are Female Condoms?

Almost everyone can use female condoms safely. In fact, female condoms can be used by just about any woman who can use a tampon. They are also safe to use during anal sex.

http://www.plannedpa...condom-4223.htm

Engelsk er vanskelig....? Hurtiginnføring i gloser: safe = trygge å bruke, effective = hvor godt de beskytter.

Sitatet ditt handler ikke om at femidom beskytter godt mot graviditet. Det handler om at femidom er trygge å bruke for kvinnen.

Du bør også legge merke til at femidom kommer i flere størrelser, og det er viktigere enn med kondom at du har rett størrelse for at de skal beskytte mot graviditet/kjønnssykdom. Femidom er også knotete å få på plass og til å sitte riktig, som må til for å få god beskyttelse.

Dette er hva Planned Parenthood faktisk sier om femidoms beskyttelse mot graviditet:

How Effective Are Female Condoms?

Effectiveness is a common concern when choosing a birth control method.

Like all birth control methods, the female condom is more effective when you use it correctly.

  • If women always use the female condom correctly, 5 out of 100 will become pregnant each year.
  • If women don't always use the female condom correctly, 21 out of 100 will become pregnant each year.

Effectiveness is also a concern when it comes to safer sex. The female condom also reduces the risk of many sexually transmitted infections, including HIV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Men om kvinnen bruker femidom, hvordan har mannen tatt ansvar?

Det er et godt poeng. Rent moralsk bør mannen også bruke kondom, for å ta ansvar for 50% av dette med kjønnssykdommer, som altså utgjør 25% av det totale prevensjonsansvaret. Men dersom kvinnen uansett bruker femidom, blir de siste 25% gjerne litt overflødige. Allikevel, kvinnen er i sin fulle rett til å kreve at mannen bruker kondom selv om hun selv bruker femidom. Det er dog strengt tatt å gjøre seg litt vanskelig. Viser her til følgende lignelse:

Som sagt, når jeg plukker noe opp på bensinstasjonen for meg selv, ja da plukker jeg gjerne opp noe for dama med det samme. Jeg tvinger ikke henne til å kjøre dit en gang til bare for å være vanskelig.

Effectiveness is a common concern when choosing a birth control method.

Like all birth control methods, the female condom is more effective when you use it correctly.

  • If women always use the female condom correctly, 5 out of 100 will become pregnant each year.
  • If women don't always use the female condom correctly, 21 out of 100 will become pregnant each year.

Med andre ord er femidom minst like trygt å bruke som kondom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pessar så beskytter det ikke mot kjønnssykdommer og er utelukket utenfor fast forhold. Det er svært viktig at det brukes helt rett for å beskytte mot graviditet. Sitter det ikke riktig eller størrelsen er litt feil så beskytter det ikke godt nok. En må også ha det i 6-8 timer etter samleie - så en mann som ikke vil bli far risikerer mye. Varer samleiet lenge må en stoppe og ta en ny dose sæddrepende. Vil en ha nytt samleie innen de 6-8 timene må en også huske å sette en ny dose sæddrepende først, ellers øker sjansen til å bli gravid betraktelig.

Konlusjon - pessar er kun et alternativ i et fast forhold der spontant seksualliv ikke var en prioritet, og det heller ikke ville vært krise med en graviditet.

Anonym poster: 13bb3684fc28ef3c9a378a8872c310b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SpaceBaby

Angående pessar så beskytter det ikke mot kjønnssykdommer og er utelukket utenfor fast forhold. Det er svært viktig at det brukes helt rett for å beskytte mot graviditet. Sitter det ikke riktig eller størrelsen er litt feil så beskytter det ikke godt nok. En må også ha det i 6-8 timer etter samleie - så en mann som ikke vil bli far risikerer mye. Varer samleiet lenge må en stoppe og ta en ny dose sæddrepende. Vil en ha nytt samleie innen de 6-8 timene må en også huske å sette en ny dose sæddrepende først, ellers øker sjansen til å bli gravid betraktelig.

Konlusjon - pessar er kun et alternativ i et fast forhold der spontant seksualliv ikke var en prioritet, og det heller ikke ville vært krise med en graviditet.

Du har helt rett. Vi har for lengst beveget oss bort fra pessar og over til femidom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Har fulgt med på denne tråden fra sidelinja og må si at jeg hååååper at TS og hans likemenn ikke er representativ for de fleste norske menn.

Also, hvis jeg noen gang skulle bli singel, skal jeg aldri ha sex igjen.

Og bare for at TS skal få vilja si; hvis han hadde tatt frem en femidom, så hadde det ikke blitt noe på han.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Og bare for at TS skal få vilja si; hvis han hadde tatt frem en femidom, så hadde det ikke blitt noe på han.

Dette er ikke min vilje. Min vilje er at dere begynner å godta at vi drar opp en femidom, på samme måte som vi i flere tiår nå har godtatt at dere drar frem en kondom.

Så mener du egentlig dette, eller ville du godtatt femidom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vampen

Forskjellen, Vampen, er at det egentlig ikke finnes noen negative konsekvenser av at du driter i min nedsatte følsomhet, bortsett fra litt furting og sårede følelser fra min side. Men dersom jeg også driter i prevensjon, akkurat slik dere kvinner gjør, da blir konsekvensene en graviditet for din del og et bortkastet liv for barnets del. Alt dere sitter igjen med, dersom vi begynner å utvise like lite ansvar som dere, er altså at dere må avstå fra all sex. Hadde det vært noe hyggelig, mener du? Dersom vi menn tok like lite ansvar som dere kvinner, noe som igjen førte til at ingen kunne ha sex lengre (med mindre det var for å lage barn)?

Alt jeg ber om er at dere tar ca. 75% av ansvaret. Er det så mye forlangt når man tar i betraktning at graviditet er 100% deres ansvar og kjønnssykdommer er et 50/50- ansvar?

Men hva om det egentlig ikke er et problem for meg å bli gravid? Fra naturens side er jo vi kvinner skapt slik at målet med livet vårt er å skyte ut unger i øst og vest. En tom livmor er en meningsløs livmor. Kanskje jeg ser frem til å kunne ligge rett ut i ni måneder, spise sjokkis og forfalle? Kanskje jeg synes det høres greit ut å lage mitt eget fotballag? Og stille lag i kvinnefotball? Og siden vi kvinner har tatt makta og påført dere menn ekkel avkomskatt, så er det jo en ypperlig anledning til å suge dine hardt tjente penger ut av dere. Alle vet jo at alenemødre lever i sus og dus.

Med andre ord, hva om jeg overgir meg til mine naturlige og biologiske drifter, og satser på en karriere som rugemaskin? Graviditet er ikke lenger et problem for meg. Hvordan ser regnestykket ditt ut da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Dette er ikke min vilje. Min vilje er at dere begynner å godta at vi drar opp en femidom, på samme måte som vi i flere tiår nå har godtatt at dere drar frem en kondom.

Så mener du egentlig dette, eller ville du godtatt femidom?

Jeg mener det. Når jeg skal bruke prevensjon igjen, så foretrekker jeg p-piller. Da får jeg også kontroll på syklusen min, blør mindre og og får mindre vondt. Jeg gidder ikke bruke to typer prevensjon.

Da har jeg tatt ansvar for meg selv, så får han ta ansvar for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil da påstå at om mannen krever at kvinnen skal være den eneste som bruker prevensjon, er det han som gjør seg vanskelig.

Men da kan kvinnene kombinere et hvilket som helst preventiv hun vil, med sæddrepende krem og spiral. Da har hun tatt alt ansvaret du mener hun har, 75%. Da er det mannen som er vanskelig, om han prøver å slippe unna sitt ansvar ved å skyve alt over på dama.

Greia er at om en mann gjør en kvinne gravid, må han betale for det. Dette har ikke menn noe som helst lyst til. Men det er altså en plikt de har overfor barnet. Vil de ikke ha denne plikten, må de unngå å gjøre dama gravid. Og om de vil være sikre på at de ikke gjør dama gravid, må de være sikre på at det blir brukt preventiv. Og skal de kunne være sikre på det, må de bruke prevensjon selv. Altså, på med kondomet. Gjør de ikke det, risikerer de å måtte betale for det i 18 år.

Derfor er det ikke bare kvinnens ansvar å unngå graviditet. Det eneste ansvaret kvinnen har, som mannen ikke har, er selve svangerskapet og fødselen. Selve unnfangelsen er et samarbeidsprosjekt, og de har begge økonomiske forpliktelser overfor barnet etter at det er født.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...