Gå til innhold

Diskusjon angående prevensjon

Om kvinner, menn og prevensjon.  

137 stemmer

1. 1. Hvem har hovedansvaret?

• Begges ansvar. Like mye. Det må være likt. Alt må alltid være likt.
      117
    • Hovedsaklig kvinners ansvar
      13
    • Hovedsaklig menns ansvar
      7
  2. 2. Hvordan hadde du reagert dersom en ONS hadde dratt en femidom opp fra lommeboka og krevd at du skulle bruke den?

• Hadde ikke blitt noe på ham.
      31
    • Hadde ikke hatt noen problemer med det.
      25

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg fått skrevet ut p-piller noen ganger. Sjekk av blodtrykk har vært obligatorisk, uten at jeg er i noen risikogruppe. Det er ikke noe som tilsier at jeg skulle ha problemer med blodtrykket, jeg har heller aldri hatt det, de sjekker det like fullt. Og det har skjedd med jevne mellomrom de rundt 15 årene jeg har brukt p-piller.

Ønske ikke å være frekk, men jeg kan jo umulig vite om påstanden din er korrekt, ung.no skriver noe annet, og det er faktisk drevet av myndighetene så det blir en form for fasit intill det er noe andre kilder på bordet..

AB27

Anonym poster: 1d6db7e3aee4d9d621259305456ba640

Videoannonse
Annonse
Gjest SpaceBaby
Skrevet (endret)

Nei, men dere får fortsatt avkom, om dere ikke sørger for noe annet.

Ja, men fra naturens side trenger vi ikke ha noe med det avkommet å gjøre. Dere må bære det i ca. 9 måneder og fullstendig rævkjøre kroppene deres ved å føde det før dere evt. kan forlate det. Jeg vil si det er en stor forskjell. Ergo er graviditet i all hovedsak et kvinneproblem.

Hva er det neste du skal påstå? At mensen også er et manneproblem?

Endret av SpaceBaby
Gjest Vampen
Skrevet

Ønske ikke å være frekk, men jeg kan jo umulig vite om påstanden din er korrekt, ung.no skriver noe annet, og det er faktisk drevet av myndighetene så det blir en form for fasit intill det er noe andre kilder på bordet..

AB27

Det er uansett en avsporing. P-piller er uansett ikke vanskelig å få tak med dagens system. Resepten som skrives ut er gjerne for ett år av gangen, så det er ikke akkurat problematisk mtp verken legens tid eller tilgjengelighet.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Ja, men fra naturens side trenger vi ikke ha noe med det avkommet å gjøre. Dere må bære det i ca. 9 måneder og fullstendig rævkjøre kroppene deres ved å føde det før dere evt. kan forlate det. Jeg vil si det er en stor forskjell. Ergo er graviditet i all hovedsak et kvinneproblem.

Hva er det neste du skal påstå? At mensen også er et manneproblem?

Og i dagens samfunn er det et problem for begge parter. Da bør man forholde seg til det, om man er medlem av nevnte samfunn. Om man ikke gjør det, så vil det få konsekvenser.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det siste du sier er noenlunde rett, bortsett fra at du vrir og vrenger og spinner litt på ting. Men den setningen som jeg har uthevet er ikke riktig. Det er jo nettopp fordi jeg mener at det er best å beskytte seg både mot graviditet og kjønnssykdommer at jeg mener kvinner helst bør gå for femidom.

Men det gjør man jo om man bruker kondom, også. Og om dama har spiral, har hun tatt ansvar. Din nedsatte sensitivitet er like lite hennes problem, som du mener en graviditet er ditt. Så på med kondomen, du kan ikke forvente at jenter skal ta mer hensyn til deg, enn du tar til dem.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett en avsporing. P-piller er uansett ikke vanskelig å få tak med dagens system. Resepten som skrives ut er gjerne for ett år av gangen, så det er ikke akkurat problematisk mtp verken legens tid eller tilgjengelighet.

Hadde vel vært greiere om du faktisk bare innrømte at jeg hadde rett i stedet for å kalle det avsporing.

Sløsing er sløsing og Mange bekker små gjør en stor å.

AB27

Gjest Vampen
Skrevet

Men det gjør man jo om man bruker kondom, også. Og om dama har spiral, har hun tatt ansvar. Din nedsatte sensitivitet er like lite hennes problem, som du mener en graviditet er ditt. Så på med kondomen, du kan ikke forvente at jenter skal ta mer hensyn til deg, enn du tar til dem.

Det er jo et glimrende argument i tråd med nivået i denne tråden. Mannens nedsatte følsomhet er ikke mitt problem! Altså har jeg null ansvar for å ta hensyn til det.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Hadde vel vært greiere om du faktisk bare innrømte at jeg hadde rett i stedet for å kalle det avsporing.

AB27

Nei. Jeg tilstår ikke at du har rett, så lenge jeg faktisk er uenig.

• Liker 1
Gjest SpaceBaby
Skrevet (endret)

Og i dagens samfunn er det et problem for begge parter. Da bør man forholde seg til det, om man er medlem av nevnte samfunn. Om man ikke gjør det, så vil det få konsekvenser.

Det var jo det jeg sa om at "dere har gjort det sånn", men du kverulerte jo på det også. Nå må du bestemme deg.

Og forresten, siden samfunnet har definert graviditet som et manneproblem (herregud, så idiotisk). Skal vi ikke også definere kvinner og menn som akkurat like fysisk sterke med det samme vi er i gang med å fornekte naturen? Legge ned kvinnefotballen en gang for alle og la dem konkurere i det samme divisjonssystemet som menn? Slutte å se på vold mot kvinner som "straffeskjerpende"?

At dere har klart å få i gang et politisk system som belønner kvinner for å slurve med prevensjonen, betyr ikke at dere ikke har noe moralsk ansvar av den grunn.

Endret av SpaceBaby
Gjest Vampen
Skrevet

AB27

Forresten, en googling:

"Hva må undersøkes før jeg kan få p-piller?

Du får spørsmål om din families helse og blodtrykket ditt blir målt. Det er ikke nødvendig med underlivsundersøkelse."

http://www.sexogsamfunn.no/element_db/41/411_SS_A6_6s_p-piller.pdf

• Liker 1
Gjest SpaceBaby
Skrevet (endret)

Men det er et grunnleggende prinsipp som du glemmer:

1) Kjønnsykdommer er både kvinner og menns ansvar. Så langt ligger altså ansvaret på 50/50. Med så langt?

Ok, nå kommer det vesentlige:

2) Graviditet er 100% kvinners ansvar fordi det kun er kvinner som kan bli gravide.

Altså blir det samlede ansvaret vesentlig høyere for kvinner enn det det gjør for menn. Og i tillegg: Siden ansvaret for ikke å bli gravid allerede hviler 100% på kvinnen, hvorfor ikke bare hive inn et prevensjonsmiddel som også beskytter mot kjønnssykdommer, bare for å være grei?

Som sagt, når jeg plukker noe opp på bensinstasjonen for meg selv, ja da plukker jeg gjerne opp noe for dama med det samme. Jeg tvinger ikke henne til å kjøre dit en gang til bare for å være vanskelig.

Er du med?

Endret av SpaceBaby
Gjest Vampen
Skrevet

Det var jo det jeg sa om at "dere har gjort det sånn", men du kverulerte jo på det også. Nå må du bestemme det.

Og forresten, siden samfunnet har definert graviditet som et manneproblem (herregud, så idiotisk). Skal vi ikke også definere kvinner og menn som akkurat like fysisk sterke med det samme vi er i gang med å fornekte naturen? Legge ned kvinnefotballen en gang for alle og la dem konkurere i det samme divisjonssystemet som menn? Slutte å se på vold mot kvinner som "straffeskjerpende"?

At dere har klart å få i gang et politisk system som belønner kvinner for å slurve med prevensjonen, betyr ikke at dere ikke har noe moralsk ansvar av den grunn.

Hehe, ok!

Dette gidder jeg ikke engang å bruke tid på.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg tilstår ikke at du har rett, så lenge jeg faktisk er uenig.

Tilstå er litt merkelig ordvalg. Men man diskuterer jo gjerne for å komme frem til en enighet og ikke bare låse seg fast i hva man alltid har trodd. Synes jeg har kommet med gode nok motarguenter hver gang og at du bare ender opp med "det er ikke så farlig om vi beholder den gamle ordningen"

AB27

Gjest SpaceBaby
Skrevet

Hehe, ok!

Dette gidder jeg ikke engang å bruke tid på.

Jeg vant!

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Tilstå er litt merkelig ordvalg. Men man diskuterer jo gjerne for å komme frem til en enighet og ikke bare låse seg fast i hva man alltid har trodd. Synes jeg har kommet med gode nok motarguenter hver gang og at du bare ender opp med "det er ikke så farlig om vi beholder den gamle ordningen"

AB27

Som sagt, det er ganske standard at blodtrykk måles. Du skal nemlig ikke bruke p-piller om du har høyt blodtrykk. Og status på blodtrykket er ikke noe man leser seg til på pakka. Derfor mener jeg at det er en fordel at det er reseptbelagt.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Jeg vant!

Nei. Jeg gidder bare ikke å gjøre prevensjon til kjønnskamp. For min del er det nemlig ikke det. Og da gidder jeg ikke å sløse tid og energi på en slik debatt. De aller fleste bør være oppegående nok til å finne løsninger mtp prevensjon, uten at det blir en kjønnskamp om kvinnefotball og fysisk styrke.

• Liker 2
Gjest SpaceBaby
Skrevet (endret)

Nei. Jeg gidder bare ikke å gjøre prevensjon til kjønnskamp. For min del er det nemlig ikke det. Og da gidder jeg ikke å sløse tid og energi på en slik debatt. De aller fleste bør være oppegående nok til å finne løsninger mtp prevensjon, uten at det blir en kjønnskamp om kvinnefotball og fysisk styrke.

Fy faen. Jeg tror dette er første gang i mitt liv at jeg faktisk har vunnet en diskusjon. Faen meg en dritdeilig følelse! Og det så stygt ut også der en periode, følte jeg var ute på dypt vann for et øyeblikk der, men så bare: "BAM!" , snudde jeg hele greia på hodet og gikk til slutt seirende ut. Herlig! High five til meg selv.

Endret av SpaceBaby
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, det er ganske standard at blodtrykk måles. Du skal nemlig ikke bruke p-piller om du har høyt blodtrykk. Og status på blodtrykket er ikke noe man leser seg til på pakka. Derfor mener jeg at det er en fordel at det er reseptbelagt.

Greit, jeg er en redelig debattant, så gir meg på den. Man måler blodtrykk, og det er noe man ikke trenger legehjelp til, greiere at kvinnene kjøper blodtrykksapperat, koster bare noen hundrelapper, varer hele livet ut , kan brukes av både mor og døtre og sikkert ikke så dumt å ha uansett.

AB27

Gjest Vampen
Skrevet

Fy faen. Jeg tror dette er første gang i mitt liv at jeg faktisk har vunnet en diskusjon. Faen meg en dritdeilig følelse! Og det så stygt ut også der en periode, følte jeg var ute på dypt vann for et øyeblikk der, men så bare: "BAM!" , snudde jeg hele greia på hodet og gikk til slutt seirende ut. Herlig! High five til meg selv.

Ok, jeg lar meg lure, og legger meg på din linje.

Din nedsatte følsomhet er ikke mitt problem. Din pikk, ditt problem. Penis og dens følsomhet, er tross alt et manneproblem, da kvinner, fra naturens side, ikke har en penis. Jeg trenger altså ikke ta hensyn til din følsomhet eller generelle utbytte. Altså baserer jeg mitt valg av prevensjon utelukkende på hva som er best for meg. Skal det bli noe på deg, så får du ta på deg kondom.

Sånn. Fornøyd? Eller skal du overbevise meg om at kvinnefotball betyr at jeg har ansvar for din penis følsomhet?

Alternativt: mann og kvinne kommuniserer og samarbeider, og finner løsninger som passer for dem begge. Men det blir kanskje for enkelt?

• Liker 6
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Ok, jeg lar meg lure, og legger meg på din linje.

Din nedsatte følsomhet er ikke mitt problem. Din pikk, ditt problem. Penis og dens følsomhet, er tross alt et manneproblem, da kvinner, fra naturens side, ikke har en penis. Jeg trenger altså ikke ta hensyn til din følsomhet eller generelle utbytte. Altså baserer jeg mitt valg av prevensjon utelukkende på hva som er best for meg. Skal det bli noe på deg, så får du ta på deg kondom.

Sånn. Fornøyd? Eller skal du overbevise meg om at kvinnefotball betyr at jeg har ansvar for din penis følsomhet?

Alternativt: mann og kvinne kommuniserer og samarbeider, og finner løsninger som passer for dem begge. Men det blir kanskje for enkelt?

Nå snakker vi her. Tror faktisk jeg blir nødt til å tenke over det du sa der til i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...