Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Leonaen skrev (32 minutter siden):

Uff 😅🤣 nei jeg får se til å sende fler. Hvor mange sender dere da, dere i tråden her? Jeg har jo hatt studier i tillegg, så har vel kanskje ikke prioritert å sende enda fler. Og så er det mange mange år siden sist jeg var arbeidssøker og hadde vel litt høye forhåpninger om at dette skulle gå litt lettere 🤔🤦🏼‍♀️

Da jeg var arbeidsledig, søkte jeg 3-4 per dag 

Anonymkode: bfa60...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leonaen skrev (44 minutter siden):

Uff 😅🤣 nei jeg får se til å sende fler. Hvor mange sender dere da, dere i tråden her? Jeg har jo hatt studier i tillegg, så har vel kanskje ikke prioritert å sende enda fler. Og så er det mange mange år siden sist jeg var arbeidssøker og hadde vel litt høye forhåpninger om at dette skulle gå litt lettere 🤔🤦🏼‍♀️

Jeg er arbeidsledig og søker 15 jobber i uka.

Anonymkode: 6d87f...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er arbeidsledig og søker 15 jobber i uka.

Anonymkode: 6d87f...8ef

Søker du bare på alt du kommer over? Er du kvalifisert for disse alle disse stillingene da? 

Anonymkode: 74792...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan ikke bare søke for å søke? Og jeg tar en utdannelse fordi jeg ikke klarer å være i mitt tidligere yrke. Jeg hadde sikkert fått jobb der på første jeg hadde søkt på, men det vil jeg ikke. Da ender jeg opp utbrent. Så jeg kommer til å søke på de jobbene jeg vet passer utdannelsen og erfaringen min i arbeidslivet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var arbeidsledig søkte jeg 200 jobber på 10 måneder. Det var perioder hvor det ikke lå stillinger ute og perioder det kom mange på en gang. Jeg søkte stillinger som var relevante til min mastergrad og hvor jeg var kvalifisert på i hvert fall formell utdanning. Siden jeg bare hadde erfaring fra butikk og ingen relevant erfaring, ville det utelukke de fleste stillinger om jeg også skulle ta hensyn til erfaringskriteriet. Ble innstilt som nr 2 i en stilling som krevde 3-5 år erfaring, og hadde visstnok danket ut en haug med mer erfarne søkere. Fikk ikke den jobben, men fikk til slutt en trygg jobb i kommunen, i fast stilling og med god lønn. Arbeidsoppgavene er også veldig spennende. Startet nøyaktig ett år etter jeg fikk resultatet på mastern. Hold ut, jobben kommer :) 

Anonymkode: 09ef7...970

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Søker du bare på alt du kommer over? Er du kvalifisert for disse alle disse stillingene da? 

Anonymkode: 74792...452

Er kvalifisert til alle, men er overkvalifisert til mange av dem. Som arbeidsledig kunne jeg ikke være kresen. Fokus er på å komme i jobb så kan jeg heller få relevant jobb til utdannelsen min etterpå.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

. Jeg søkte stillinger som var relevante til min mastergrad og hvor jeg var kvalifisert på i hvert fall formell utdanning. Siden jeg bare hadde erfaring fra butikk og ingen relevant erfaring, ville det utelukke de fleste stillinger om jeg også skulle ta hensyn til erfaringskriteriet. Ble innstilt som nr 2 i en stilling som krevde 3-5 år erfaring, og hadde visstnok danket ut en haug med mer erfarne søkere. Fikk ikke den jobben, men fikk til slutt en trygg jobb i kommunen, i fast stilling og med god lønn. Arbeidsoppgavene er også veldig spennende. Startet nøyaktig ett år etter jeg fikk resultatet på mastern. Hold ut, jobben kommer :) 

Anonymkode: 09ef7...970

Sånn er det med meg også. 

Anonymkode: 6d87f...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Da jeg var arbeidsledig søkte jeg 200 jobber på 10 måneder. Det var perioder hvor det ikke lå stillinger ute og perioder det kom mange på en gang. Jeg søkte stillinger som var relevante til min mastergrad og hvor jeg var kvalifisert på i hvert fall formell utdanning. Siden jeg bare hadde erfaring fra butikk og ingen relevant erfaring, ville det utelukke de fleste stillinger om jeg også skulle ta hensyn til erfaringskriteriet. Ble innstilt som nr 2 i en stilling som krevde 3-5 år erfaring, og hadde visstnok danket ut en haug med mer erfarne søkere. Fikk ikke den jobben, men fikk til slutt en trygg jobb i kommunen, i fast stilling og med god lønn. Arbeidsoppgavene er også veldig spennende. Startet nøyaktig ett år etter jeg fikk resultatet på mastern. Hold ut, jobben kommer :) 

Anonymkode: 09ef7...970

💐 skrev du noe annerledes i søknaden til jobben du fikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er kvalifisert til alle, men er overkvalifisert til mange av dem. Som arbeidsledig kunne jeg ikke være kresen. Fokus er på å komme i jobb så kan jeg heller få relevant jobb til utdannelsen min etterpå.

Sånn er det med meg også. 

Anonymkode: 6d87f...8ef

Jeg prøvde først det samme da jeg var ledig. Fikk null respons, og til slutt tok jeg kontakt med et par av byråene jeg har søkt via og spurte hvorfor jeg aldri ble innkalt til intervju. Fikk beskjed om at de rett og slett ikke var interessert i en på 30+ med universitetsutdannelse til disse stillingene. De fikk inn et par hundre søknader fra mer egnede kandidater, så slike som meg ville ikke bli vurdert.

Anonymkode: eca3f...8ea

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonaen skrev (4 timer siden):

💐 skrev du noe annerledes i søknaden til jobben du fikk? 

Jeg spesifiserte alle søknadene til stillingene, og til slutt hadde jeg nok bare flaks (og god trening i å skrive søknader). Jeg hadde jobbet med å knytte mine erfaringer innen salg og kundeservice, opp mot den kundeservicen man yter ved rådgivning og saksbehandling. Den aktuelle lederen var veldig opptatt av nettopp det, så der traff jeg midt i blinken. 

Anonymkode: 09ef7...970

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg spesifiserte alle søknadene til stillingene, og til slutt hadde jeg nok bare flaks (og god trening i å skrive søknader). Jeg hadde jobbet med å knytte mine erfaringer innen salg og kundeservice, opp mot den kundeservicen man yter ved rådgivning og saksbehandling. Den aktuelle lederen var veldig opptatt av nettopp det, så der traff jeg midt i blinken. 

Anonymkode: 09ef7...970

Jeg tilpasser alle søknader til stillingene jeg søker på. Skriver for eksempel at jeg har kunnskap om eiendomsrett til stillinger som krever det.

Prøver å se hva stillingsannonsene faktisk innebærer og knytter det opp mot hva jeg kan, og hvordan jeg kan være en ressurs. Når jeg sammenlikner første søknad med de siste jeg har skrevet, ser jeg at jeg har blitt bedre og bedre. Ble innkalt til en uformell bli kjent samtale i OBOS, men kom ikke videre.

Ellers er det mange avslag, eller at jeg ikke hører noe fra jobbene jeg har søkt på. Jeg bor på et sted hvor det er mange utlyste stillinger, men hjelper ikke stort. Tipper det er mange søkere til en stilling. Det har det også stått i noen avslag jeg har fått. Jeg har utdannelse men ikke erfaring i utdannelsen, så det er nok en årsak. Jeg har mange år erfaring innen det jeg ikke ønsker å jobbe med lenger. Min erfaring som er relevant er erfaringen jeg har med samarbeid, kundeservice, og møte mennesker med ulik bakgrunn og ståsted. Der er jeg trygg på meg selv. Så prøver å knytte det til videre jobb. 
Du er heldig som fikk jobb 💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonaen skrev (33 minutter siden):

Jeg tilpasser alle søknader til stillingene jeg søker på. Skriver for eksempel at jeg har kunnskap om eiendomsrett til stillinger som krever det.

Prøver å se hva stillingsannonsene faktisk innebærer og knytter det opp mot hva jeg kan, og hvordan jeg kan være en ressurs. Når jeg sammenlikner første søknad med de siste jeg har skrevet, ser jeg at jeg har blitt bedre og bedre. Ble innkalt til en uformell bli kjent samtale i OBOS, men kom ikke videre.

Ellers er det mange avslag, eller at jeg ikke hører noe fra jobbene jeg har søkt på. Jeg bor på et sted hvor det er mange utlyste stillinger, men hjelper ikke stort. Tipper det er mange søkere til en stilling. Det har det også stått i noen avslag jeg har fått. Jeg har utdannelse men ikke erfaring i utdannelsen, så det er nok en årsak. Jeg har mange år erfaring innen det jeg ikke ønsker å jobbe med lenger. Min erfaring som er relevant er erfaringen jeg har med samarbeid, kundeservice, og møte mennesker med ulik bakgrunn og ståsted. Der er jeg trygg på meg selv. Så prøver å knytte det til videre jobb. 
Du er heldig som fikk jobb 💐

Det høres ut som du gjør helt riktig, og du må bare treffe riktig personlighetsmatch. Jeg tror det ofte er mangelen på erfaring som setter stopper, og da må man rett og slett bare ha flaks med hvem man skriver til. Fortsett med å prøve å suge ut essensen og det de virkelig ser etter, og knytt det opp til din kunnskap og erfaring, relevant eller ikke. Jeg tror at samarbeid, kundeservice og kundekontakt er kjempeviktig, men det virker ikke som alle arbeidsgivere ser sammenhengen. Ellers er det mange om beinet, og det virker som mange bytter jobb for tiden. Hos oss er det i hvert fall mange søkere med relevant bakgrunn nå. Hva slags type jobb søker du? 

Anonymkode: 09ef7...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg prøvde først det samme da jeg var ledig. Fikk null respons, og til slutt tok jeg kontakt med et par av byråene jeg har søkt via og spurte hvorfor jeg aldri ble innkalt til intervju. Fikk beskjed om at de rett og slett ikke var interessert i en på 30+ med universitetsutdannelse til disse stillingene. De fikk inn et par hundre søknader fra mer egnede kandidater, så slike som meg ville ikke bli vurdert.

Anonymkode: eca3f...8ea

Meg du siterte. Jeg har samme erfaring. Men jeg hadde ikke råd til å ikke søke på jobber selv om det var hundre søknadere fra mer egnede kandidater.  

Anonymkode: 6d87f...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det høres ut som du gjør helt riktig, og du må bare treffe riktig personlighetsmatch. Jeg tror det ofte er mangelen på erfaring som setter stopper, og da må man rett og slett bare ha flaks med hvem man skriver til. Fortsett med å prøve å suge ut essensen og det de virkelig ser etter, og knytt det opp til din kunnskap og erfaring, relevant eller ikke. Jeg tror at samarbeid, kundeservice og kundekontakt er kjempeviktig, men det virker ikke som alle arbeidsgivere ser sammenhengen. Ellers er det mange om beinet, og det virker som mange bytter jobb for tiden. Hos oss er det i hvert fall mange søkere med relevant bakgrunn nå. Hva slags type jobb søker du? 

Anonymkode: 09ef7...970

Søker konsulent og saksbehandling. Jobbet i barnehage, skole, Sfo, butikk, servitør i restaurant. Nå ønsker jeg kontorjobb. Tar nå utdannelse innenfor jus. Men ikke master. 
Har vært i arbeid i over 20år, så er jo i en aldersgruppe som kanskje ikke er ettertraktet. Og jeg får helt sikkert jobb innenfor alt det jeg har jobbet med. Har ingen hull i CV, så veldig rart og kjipt å ikke ha en jobb å gå til etter endt studie. Men jeg klarer ikke tanken på å jobbe innenfor det jeg har erfaring med. Fikk også krystallsyke som gjør at mye bevegelser er ubehagelig. 

Endret av Leonaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2022 at 9:50 PM, AnonymBruker said:

Da jeg var arbeidsledig, søkte jeg 3-4 per dag 

Anonymkode: bfa60...068

Er selv oppe i 21 søknader i uka nå.  Er fortsatt noen sommerjobber som lyses ut og håper å få noen av dem slik jeg i hvert fall har jobb i juni og juli. Håper også det å ha sommerjobb vil gjøre det lettere å få fulltidsjobb. 

Anonymkode: f6291...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissStiles skrev (På 28.9.2012 den 20.12):

Det finnes tråder her inne om bachelorstudier og masterstudier men hva med oss som søker jobb. Enten om man er arbeidsledig eller bare søker etter en ny utfordring.

 

Kanskje gi hverandre litt motivasjon og tips & råd i søkeprosessen...

Møt opp personlig!! Ikke bli en i bunken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leonaen skrev (På 13.5.2022 den 15.30):

💐 skrev du noe annerledes i søknaden til jobben du fikk? 

Møt opp personlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 15.07):

Søkt jobber i 3/4 år uten å få napp. Faen. Nå søker jeg 10 jobber i uka.  Det er vanskelig å finne flere  stillinger her jeg bor og jeg er også villig til å pendle.

 

Anonymkode: d3b18...9de

Møt opp personlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonaen skrev (På 14.5.2022 den 9.02):

Søker konsulent og saksbehandling. Jobbet i barnehage, skole, Sfo, butikk, servitør i restaurant. Nå ønsker jeg kontorjobb. Tar nå utdannelse innenfor jus. Men ikke master. 
Har vært i arbeid i over 20år, så er jo i en aldersgruppe som kanskje ikke er ettertraktet. Og jeg får helt sikkert jobb innenfor alt det jeg har jobbet med. Har ingen hull i CV, så veldig rart og kjipt å ikke ha en jobb å gå til etter endt studie. Men jeg klarer ikke tanken på å jobbe innenfor det jeg har erfaring med. Fikk også krystallsyke som gjør at mye bevegelser er ubehagelig. 

Jeg er jurist og jobber med saksbehandling, så jeg tror helt klart du er på riktig vei og tenker riktig :) Vet at man fint får jobb med bachelor i juss på byggesakskontoret, så det ville jeg søkt mot om du ikke allerede gjør det. 

Anonymkode: 09ef7...970

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg på andregangsintervju denne uken, og nå har jeg plutselig fått to nye jobbintervjuer etter en uke med ingenting. Det ene stedet jeg var i sluttprosessen hos ansatte noen med mer erfaring, som er forståelig men litt surt. Kjipt når man ikke vet hvem man konkurrerer med! 

Hvordan går det med dere andre? 

Anonymkode: cfe8c...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...